handdator

Visa fullständig version : Cirkelträning.


Slartibartfast
2007-03-07, 13:32
Hur tror ni det funkar att köra ett helkroppspass med 2-4 set per muskelgrupp, men köra ett set för varje muskelgrupp i taget, sen köra igenom allt igen och igen. Alltså i praktiken 2-4 helkroppspass inom samma pass.

Detta är alltså för styrka/massa. Inget kondiscrap!

Det blir ju lång vila mellan seten för samma muskelgrupp. Har det negativ inverkan?

Progzilla
2007-03-07, 13:48
Nu kör jag oftast 3 set (till fail) iföljd av samma övning och vilar 3-5 minuter mellan setten för att orka köra mer än ett par reps.

Genom att alternera övningarna kan jag låta t.ex. låren vila upp sig medan jag kör en annan muskelgrupp. Blir vilan för lång (20min)? Bra eller anus? Har nån erfarenheter?

Det skulle vara kul som omväxling iaf.

Slartibartfast
2007-03-07, 13:49
Kör du till fail i böj? fan vad du är hardcore!

Progzilla
2007-03-07, 13:52
Kör du till fail i böj? fan vad du är hardcore!

Tja, min fail i böj är typ att jag börjar känna mig illröd i ansiktet, kabeln klämmas ut och knän peka åt olika håll. Då brukar jag inte ta fler...

Slartibartfast
2007-03-07, 13:53
Tja, min fail i böj är typ att jag börjar känna mig illröd i ansiktet, kabeln klämmas ut och knän peka åt olika håll. Då brukar jag inte ta fler...

Aha. LOl. Sk. kabelfailure.

major Pectoralis
2007-03-07, 13:54
spontana och kvalificerade gissningar angående cirkeltränings effektivitet:

skapa rörelseglädje i gymmet: möjligen optimalt
skapa irritation på gymmet: högst troligen optimalt:devil:
Tillvänjning/allmän motion: funktionellt
muskeluthållighet: funktionellt
muskelvolym: knappast funktionellt - för lite pump, för lång vila, för lite utmattning pga. av för få övningar och set/muskelgrupp.
styrka: möjligen funktionellt, beroende på hur man lägger upp det.

Märk väl att jag skiljer på "funktionellt" och "optimalt".

Progzilla
2007-03-07, 14:40
muskelvolym: knappast funktionellt - för lite pump, för lång vila, för lite utmattning pga. av för få övningar och set/muskelgrupp.


Är pump och kort vila det som ger muskelvolym? Vissa förespråkar att 1 set per muskelgrupp räcker, varför skulle denna typ av träning ge för lite utmattning? Jag kritiserar inte, jag vill veta.

Vad gäller irritation på gymmet håller jag helt med, men det problemet har jag redan löst.

Slartibartfast
2007-03-07, 14:54
Är pump och kort vila det som ger muskelvolym? Vissa förespråkar att 1 set per muskelgrupp räcker, varför skulle denna typ av träning ge för lite utmattning? Jag kritiserar inte, jag vill veta.


3 set ger mera stimulering än 1 set. Men fler än 3 set har samma påverkan på den akuta proteinsyntesen som 3 set.

Igen har blivit stor å stark på ett set per muskelgrupp (Utom Robban)

major Pectoralis
2007-03-07, 15:28
Är pump och kort vila det som ger muskelvolym? Vissa förespråkar att 1 set per muskelgrupp räcker, varför skulle denna typ av träning ge för lite utmattning? Jag kritiserar inte, jag vill veta.

Vad gäller irritation på gymmet håller jag helt med, men det problemet har jag redan löst.

njae, inte bara rakt av. Så enkelt är det inte. Men pump är bra. För lång vila gör att man inte får pump. Upplägget ger för lite utmattning eftersom det blir för få reps, set och övningar per muskelgrupp om man skall köra helkropp. Detta gäller i synnerhet rygg och ben.
Ett set per muskelgrupp kan fungera i början, däremot kan man köra ett set per övning och det är en helt annan sak. Man kan även tänka sig någon form av cirkelupplägg fast man bara tränar en muskelgrupp, dvs. en form av "modifierat" superset, triset eller multiset med lite längre vila mellan övningarna. Kanske kan vara kul som omväxling och variationen är viktig. Dock är kontinuiteten minst lika viktig. Det gäller att kombinera de två på ett bra sätt.

FreCKo
2007-03-07, 16:12
kabelfailure :laugh:

Fjod0r
2007-03-08, 00:51
njae, inte bara rakt av. Så enkelt är det inte. Men pump är bra. För lång vila gör att man inte får pump. Upplägget ger för lite utmattning eftersom det blir för få reps, set och övningar per muskelgrupp om man skall köra helkropp. Detta gäller i synnerhet rygg och ben.
Ett set per muskelgrupp kan fungera i början, däremot kan man köra ett set per övning och det är en helt annan sak. Man kan även tänka sig någon form av cirkelupplägg fast man bara tränar en muskelgrupp, dvs. en form av "modifierat" superset, triset eller multiset med lite längre vila mellan övningarna. Kanske kan vara kul som omväxling och variationen är viktig. Dock är kontinuiteten minst lika viktig. Det gäller att kombinera de två på ett bra sätt.

plxz sluta andvända ordet pump. Jag utgår från att du menar att kroppen flyttar mängden blod till den kroppsdel/muskelgrupp den behövs för att kunna utnyttja muskeln optimalt (syresätta, transportera bort slagprodukter osv. osv.) och att man genom att lalla runt inte skapar optimala förhållanden för en max eller nära maxprestation?

Använd bara inte ordet pump. Det ger fel intryck och många drar fel slutsatser dels om vad det innebär och dels om vad ”pump” har för syfte för kroppen. De flesta, speciellt nya medlemmar och tränande kommer med största sannolikhet få en bild av Arnold när han failar iväg för att fixa pump.