handdator

Visa fullständig version : Tränat två år, how about it so far?


F=mxA
2007-03-07, 10:17
Hej!

Jag har tränat i lite mer än två år nu, började med Ove Rytters Effektiva
Bodybuilding-bok som bibel och maskiner. Har det senaste året och lite mer
övergått till ett mer Dinosaur training-inspirerat program. Jag kör mest bas-
övningar och låga reps. Jag är 26 år, 181 lång och väger just nu 90 kg (ska bli 87 strax tänkte jag...). En vecka ser ut såhär, och har gjort det i minst ett år
nu:

Mån: Benböj 5x5
Militärpress 5x5
Skivstångsrodd 5x5
Curls 5x5
Situps 4x10

Tors: Mark 5x5
Bänkpress 5x5
Frontböj 5x5
Curls 5x5
Situps 4x10

Jag kör i stort sett bara tunga pass, lyfter alltid minst 5-10 kg från 1RM.
Det har gått bra hittills, jag ökar i allt då och då, speciellt mark och benböj
rör sig stadigt uppåt. Mina mål inom ett år är ca: Mark 200 (nu 165) Böj 160
(nu 130) och bänk 90 (nu 75). Målen är inga riktiga mål än, mer visioner.

Jag äter bra, får mig allt jag ska ha och lite mer, har legat på kcal+ länge.

Jag skulle uppskatta kommentarer, sågningar eller godkännanden är lika
välkomna bara de är seriösa.


MVH
Daniel

pragmatist
2007-03-07, 11:42
Spontant kan jag tycka att du skulle tjäna en del på att träna mer varierat i termer av set/reps. Vader, triceps, baksida axlar och baksida lår kommer också ganska lindrigt undan genom ditt val av övningar, så lite mer variation där också skulle inte skada.

I övrigt skulle man behöva lite mer information om dina mer specifika målsättningar. Det låter som du planerar att deffa, men också öka i basövningarna så man blir lite osäker på hur du har tänkt.

Jacksatan
2007-03-07, 12:25
Spontant kan jag tycka att du skulle tjäna en del på att träna mer varierat i termer av set/reps. Vader, triceps, baksida axlar och baksida lår kommer också ganska lindrigt undan genom ditt val av övningar, så lite mer variation där också skulle inte skada.

I övrigt skulle man behöva lite mer information om dina mer specifika målsättningar. Det låter som du planerar att deffa, men också öka i basövningarna så man blir lite osäker på hur du har tänkt.

Får hålla med pragmatist här. Du har kommit förbi det absoluta nybörjarstadiet och då kan det vara dags att börja variera lite mer. Lite klen utveckling i bänkpress också, men jag vet inte dina förutsättningar så svårt att egentligen säga så mkt om utan mer vetskap. Stått still länge eller ökar du kontinueligt där?

F=mxA
2007-03-07, 15:15
Tack för svar!

Jag kan bara hålla med om det ni säger. Jag har inte prioriterat överkroppen
så värst mycket, och därför går det långsammare där. Bänken har gått myyycket långsamt framåt, men jag har som sagt bara kört den en gång i veckan länge. Vader tränar jag inte alls specifikt. Baksida lår tänkte jag fick nog av marken och böjen, och jag är inte missnöjd med ökningarna där heller.

Jag är mest ute efter styrka, inte primärt att bygga kropp. Just nu deffar jag som sagt, fram till april tänkte jag. Sedan är det dags för mat och styrka igen är planen...

Mina mål är som sagt att öka i basövningarna, och då främst i mark och böj som jag tycker känns mest vardagsnyttiga eller funktionella på nåt sätt. Jag håller med Brooks Kubik om funktionell styrka rätt mycket.