handdator

Visa fullständig version : Dygnet runt linser?


Lellan
2007-03-06, 23:09
Någon som har det/har provat?

Jag ser inte så illa, -0.5, men tycker det låter bekvämt. Nu har jag endagslinser, använder kanske 5 dar i veckan..

Blir ca 200 kr/månaden båda alternativen(har gjort synundersökning hos optiker, köper linser på nätet), men eftersom det bara fanns halvårsförpackningar dygnet runt tänkte jag ändå kolla så att de inte blir liggande.

Är det obekvämt för ögonen? Funkar det med smink+rengöring (sminkar mig inte mängder, färgar ögonfransarna, ibland permanentar jag upp dem, men lite mascara brukar jag använda iaf)?

(När jag ändå frågar, jag har lite "blekt" gröna ögon - använde förut alltid månadslinser som var lätt grönfärgade som folk måste ha antagit var min egen färg för sen jag slutade med dem har jag fått höra att jag inte ser så pigg ut i blicken längre.. Finns det något märke med dygnetruntlinser med en aning grönt i? Har letat men ej hittat..eller om det finns med blå ton i, eller vad som nu kan funka. Är brunett)

Rahf
2007-03-06, 23:15
Ja såna linser funkar men det är fortfarande lite småstörande när man vaknar. De är så gott som alltid grumliga och lite lite torra. Det är värt det om du känner att det är pest och pina att lägga in linser varje dag. Annars är det lite småjobbigt om man måste skölja dem för att de är för torra.

Testa.

Piranha
2007-03-06, 23:18
Finns det inte veckolinser numera?

Skillnaden ligger väl i hur mycket syre dem släpper igenom.

Lellan
2007-03-06, 23:19
Pest och pina är det inte, går smidigt.

Det är mer att jag glömmer.. :smash: Kommer alltid på det när man väl är på stan, bio eller vad det nu är. Har skrivit komihåglapp för jag ska å se Bounce på lördag, såna grejer.. (borde skaffa dygnetrunt-hjärna istället). Alltså, jag SER ju.. men horisonten blir lite suddig typ.

Lellan
2007-03-06, 23:21
Finns det inte veckolinser numera?

Skillnaden ligger väl i hur mycket syre dem släpper igenom.

Vecko låter bättre.. ska kika efter det! Tack för tipset! (å du råkar möjligtvis inte veta om de finns i lite grönt? Fåfängan du vet..)

dice
2007-03-06, 23:22
Jag har haft dygnetruntlinser i snart fem år och de blir aldrig torra. I början, när jag var ung och dum, hade jag dom t.o.m på slutövningen i lumpen. Sju dygn ute i skogen med minimal med sömn, i rökiga tält, vad jag skulle göra om de hade börjat krångla vet jag inte men det gjorde de aldrig iaf.

Du får ta och prova en månad, det är olika för alla. Men jag har iaf haft tur och aldrig haft problem, de blir aldrig torra dagen efter en fylla eller efter att ha varit vaken 30h etc.

Mina heter Air Optix night & day (tidigare focus night & day).

Piranha
2007-03-06, 23:25
Vecko låter bättre.. ska kika efter det! Tack för tipset! (å du råkar möjligtvis inte veta om de finns i lite grönt? Fåfängan du vet..)

Inte omöjligt, det finns väl numera en massa onlineshoppar för linser (billigare).

http://www.lensway.se/
http://www.nordiclenses.com
http://www.yourlenses.com
http://www.lenson.com

Känns som en djungel..

Rahf
2007-03-06, 23:49
Air optix funkar bra. Men som jag sa tidigare så är de torra för mig när jag vaknar. Blir bättre efter ett tag. Veckolinser lär ju vara en hit annars. Piranha slog huvudet på spiken med syretillförseln på olika linser.

Det som stoppar mig gällande veckolinser är pris och det enkla faktum att dygnetrunt funkar tillräckligt bra för mig så det känns onödigt att punga ut extra.

Spiffy
2007-03-07, 00:04
På mig funkade det inte alls. Fick gå runt och kisa hela tiden samt att ögonen blev extremt känsliga mot vind.
Men det är ju bara att testa. funkar det inte så behöver du nog inte betala något.

Lellan
2007-03-07, 00:08
På mig funkade det inte alls. Fick gå runt och kisa hela tiden samt att ögonen blev extremt känsliga mot vind.
Men det är ju bara att testa. .

Trist.. :(


funkar det inte så behöver du nog inte betala något.

Brukar handla på lensway, (tidigare på spectre) men har inte sett något om nån sån policy? Kanske bara gäller optiker..?

kharon
2007-03-07, 07:01
Jag tycker det är skitbra. Visst tar jag ut mina linser några ggr i veckan, ibland för att skölja domo.s.v. På morgonen kan de ibland vara torra och "kännas av", men det reder upp sig på nån minut. Tycker det är bekvämt som fan och är jättenöjd.

Kurash
2007-03-07, 07:30
Tydligen kan inte alla använda dygnetruntlinser. Själv fick jag göra ett 2-veckorstest hos optikern, med diverse återbesök, innan han fastställde att jag kunde använda dom. Jag rekommenderar inte att du bara chansar och köper linserna på internet, gå till optikern och prova först.
Jag använder Purevision, inte provat några andra, men dom funkar fint för mig.

Lellan
2007-03-07, 10:05
Tydligen kan inte alla använda dygnetruntlinser. Själv fick jag göra ett 2-veckorstest hos optikern, med diverse återbesök, innan han fastställde att jag kunde använda dom. Jag rekommenderar inte att du bara chansar och köper linserna på internet, gå till optikern och prova först.
Jag använder Purevision, inte provat några andra, men dom funkar fint för mig.


Bläh va jobbigt.. får väl ställa mobilen för att komma ihåg (vilket var anledningen till att jag ville ha månads), betydligt enklare än den där proceduren. Visste väl att det fanns nån hake..

(Värdelöst vetande innan jag lämnar tråden: pga återbesök vid linsutprovning har jag raggat upp 2 optiker (inte samtidigt, dock rabatt). Det kallar jag att effektivisera vardagen. Nu har jag sambo och därmed suger optikerbesök)

Snafu
2007-03-07, 10:51
Jag skulle gärna vilja prova dyngetruntlinser, inte för att ha dom dygnet runt nödvändigtvis men jag har så förbannat torra ögon.

Mitt första besök hos optikern när jag skulle skaffa linser:

"Mattias, du kanske aldrig blir en linsbärare". Jag hörde Braveheart-musiken i bakgrunden, det lät så högtidligt och sorgligt.

Jag kunde till och med gå in i tårgashuset i lumpen och inte känna nämnvärt med stick i ögonen, så torra är dom.

Snafu
2007-03-07, 10:52
Nu har jag sambo och därmed suger optikerbesök)

Intressant raggningstaktik! Jag siktar oftast på butikskassörskor och folk på bussen.

Niclaaas
2007-03-07, 11:10
älskar mina dygnet-runt linser. själv hade jag problem med månadslinser och endagslinser är så mycket dyrare. sen jag bytte till dygnet-runt har jag inte haft några problem alls. försöker ta ut dem en gång i veckan ungefär.

det är olika för alla så gå till en optiker och prova som sagt.

jag rekommenderar synsams egna märke eye Q24, ungefär halva priset mot många andra märken. jag betalar ca 800/halvår (lite beroende på vart man köper, det var billigare i uppsala än i stockholm) och det har fungerat perfekt för mig.

-0,5 förresten, rena fönsterglaset :D
själv har jag -4.0 och kan inte lämna lägenheten utan linser. glasögon använder jag inte *whistle*

Lellan
2007-03-07, 12:37
Intressant raggningstaktik! Jag siktar oftast på butikskassörskor och folk på bussen.

DET lät mer komplicerat dock.. vid optikerbesök har ni ju lite närkontakt på tumanhand iaf. Första gången var jag rätt oskyldig ska jag väl erkänna, andra gången hade jag första gången i minnet och skötte raggandet själv. Alla sätt är bra utom de dåliga. (Kom på att man detta nog kan tillämpas vid läkarbesök också, men då får man inte vara för sjuk då.. Tandläkarbesök lär ju gå helt bort, såå desperat får man inte bli. Hos frisören... mja, om man inte är fördomsfull och fördomen stämmer så.. ;) )

Niclaaas

Inga glasögon??? Va jobbigt det låter, särskilt med din "blindhet".. ;) Opraktiskt om inte annat, fast jag ska väl erkänna att mina glasögon endast åker på om jag kollar film och jag är ytterst slö, eller om jag absolut vill se lite smart ut (läs: känner mig dum och vill inbilla mig att jag ser smart ut). För jag SER ju smart ut jämt annars. *whistle*

Oki, oki - OT varingar på det mesta här då men det är banne mig min tråd. Och ni kan fortfarande posta om ni hittar vecko/månadslinser med lite grönt i. Eller om ni vill ha raggknep då.. *rolleyes*

Tenzu
2007-03-07, 12:50
Jag har Eye Q dygner-runt linser men mina ögon blir rödsprängda om jag sover med på de på så jag måste ta ut de på kvällen ändå. Bättre syregenomsläppning än vanliga månadslinser märker jag ändå att de har, så jag kan slumra till iaf nån timme med dessa utan att bli rödsprängd.

flenders
2007-03-07, 13:05
PureVision heter mina day-and-night linser. Jag har väldigt dyra linser pga mina urkassa ögon så du lär kunna få det mycket billigare än mig. Det kostar mig iaf 1,8 per 6 månader. Sätter in dem och behöver inte röra dem förräns jag skall ta ut dem fyra veckor senare.

racePete
2007-03-07, 17:25
Själv har jag -6,5 på vänster öga och -7.5 på höger öga... :(
Hoppas att det kommer dygnetrunt-linser modell Hubble snart, för jag är sugen på att prova.

Albatross
2007-03-07, 17:35
Jag har PureVision och det funkar fint. Får tvätta dom ibland, det är väl allt.

Drfg
2007-03-07, 18:26
Tycker det är mer obekvämt med torrheten på morgonen med dygnetruntlinser än vad det är att ta av/sätta på sig linserna. Kör dygnetruntlinser iaf då de känns bekvämare men tar av mig dem på kvällen.