handdator

Visa fullständig version : Bred rygg!


Gentelman
2007-03-06, 22:11
Bred rygg, japp det vill alla ha!
I.a.f jag...

Dessa ovningar, med diciplin, kost och regelbunden trening over en long period (resten av mitt liv) passar dem till bra rygg ovningar?

Marklyft
Bredlatsdrag
Kabelrod
Goodmornings
Litenlatsdrag?

bluelight
2007-03-06, 22:17
Marklyft, latsdrag och olika roddövningar är riktigt goa för ryggen, men du har glömt en riktigt bra övning (enligt mig), chins!

Goodmornings har jag inga erfarenheter utav.

major Pectoralis
2007-03-06, 22:24
Bred rygg, japp det vill alla ha!
I.a.f jag...

Dessa ovningar, med diciplin, kost och regelbunden trening over en long period (resten av mitt liv) passar dem till bra rygg ovningar?

Marklyft
Bredlatsdrag
Kabelrod
Goodmornings
Litenlatsdrag?

Tja, fungerar säkert.

Man kan tänka så här:

1. lyftövning: t.ex. marklyft, rakmark och möjligen goodmorning
2. roddövning: T-bar, bent-over-row, kabelrodd, maskinrodd, hantelrodd, bent-over-hantelrodd med raka armar.etc.
3. möjligen en roddövning till.
4. drag uppifrån och ned: chins, latsdrag, etc.
5. isolationsövning: latsdrag med raka armar: fram eller till sida.

Kan tilläggas att man ofta behöver åtminstone en dragövning med smalt grepp och en med brett. Bra är även att ha en hög roddövning (mot bröstet) och en låg (mot magen). Möjligen även en enarmsövning (latsdrag eller rodd).

Balken
2007-03-06, 23:16
Jag skulle nog kasta in stångrodd också:)

Durre
2007-03-06, 23:18
Men om vi tar t.ex. rodd och latsdrag, är det bättre att hålla brett? tar det mer på latsen? Eller på vilket annorlunda sätt tar smal grepp?

pragmatist
2007-03-06, 23:25
Du tjänar på att inte fokusera alltför ensidigt på just latsen. Troligen vill du ha en rygg som är snygg, djup och detaljerad och inte bara bred, inte sant? Man vill ju inte se ut som en flundra bakifrån. ;)

FreCKo
2007-03-06, 23:26
Tja, fungerar säkert.

Man kan tänka så här:

1. lyftövning: t.ex. marklyft, rakmark och möjligen goodmorning
2. roddövning: T-bar, bent-over-row, kabelrodd, maskinrodd, hantelrodd, bent-over-hantelrodd med raka armar.etc.
3. möjligen en roddövning till.
4. drag uppifrån och ned: chins, latsdrag, etc.
5. isolationsövning: latsdrag med raka armar: fram eller till sida.

Kan tilläggas att man ofta behöver åtminstone en dragövning med smalt grepp och en med brett. Bra är även att ha en hög roddövning (mot bröstet) och en låg (mot magen). Möjligen även en enarmsövning (latsdrag eller rodd).

Det där träningsschemat ska jag fan använda för rygg från och med nu :D En lyft, en rodd, en drag uppifrån och ner och en isolationsövning! Har funderat lite på att ha fyra övningar istället för tre...

Förlåt, OT :em:

Überbiffen
2007-03-06, 23:29
Bara att köra allmän ryggträning. Ju större den blir desto mer kommer den sticka ut på alla håll och kanter. En stor rygg är en bred rygg.

Dessa tycker jag räcker gott och väl för att mörda ryggen.

Chins/latsdrag
Sittande rodd
Stångrodd
Marklyft

Liten Men Fet
2007-03-06, 23:32
Bred rygg, japp det vill alla ha!
I.a.f jag...

Dessa ovningar, med diciplin, kost och regelbunden trening over en long period (resten av mitt liv) passar dem till bra rygg ovningar?

Marklyft
Bredlatsdrag
Kabelrod
Goodmornings
Litenlatsdrag?

Jag skulle kört:

Marklyft
Kabelrodd
Skivstångsrodd eller hantelrodd
Latsdrag brett eller smalt eller chins.

Varierat mellan dom som jag skrivit på samma rad.
Mest för att det är övningar jag tycker om och dom har byggt en hyfsad rygg på mig.

Fjod0r
2007-03-06, 23:41
majorens roddövningar är väll inte i inbördes ordning.

Jag hade kört

rodd 3-4 x 6-8
chins 3-4 x 1 från fail
mark 3-4 x 6-8

mark sist för att jag tappar allt focus och energi efter mark. Börjar jag med det så finns det int mycket energi och lust kvar till de andra övningarna och utförandet känns viktigt, specielt i rodden. Möjligen att det kan bli rodd>mark>chins.

Med rodd menar jag hantel och skivstångsrodd.

Timpan
2007-03-07, 21:45
Chins är och förblir i särklass bästa övningen och ska alltid finnas på schemat. Orkar man inte så finns det oftast chin, dipsmaskin som du kan dra av vikt på.
Jag själv kör chinns 3x10 och det har gett resultat som satan.

nubben81
2007-03-07, 22:02
Goodmornings



Den där hör väl bättre hemma på en dag med rejäl benträning? Annars ä ju resten av övningarna helt ok :)