handdator

Visa fullständig version : Frågetecken i hemmagymet


Clabus
2007-03-06, 18:49
Har en jäkla massa frågor som jag känner att jag måste få svar på för att ha koll på min träning ordentligt. Har sökt en del men har nu bestämt mig för att ta den enkla vägen ut och fråga er i en ny tråd. Jag tränar i hemma gym och har då ingen att fråga så mycket om min träning, därför måste jag finna minna svar här..


1 Vid löpning bygger jag inte muskler ju, men vad händer då? Hur går det till när jag får en bättre uthållighet? Anpassar sig kroppen vid lång distans eller?

2 Detta har varit uppe tusen gånger men det verkar som att min insida av bröstet inte vill utvecklas kan man träna det eller kommer det med tiden?

3 Jag kan inte justera min tränings bänk så att jag tränar övre eller nedre bröst. Kommer det se annorlunda/fult ut om jag inte tränar övre eller nedre bröst? finns det någon övning ni kan rekommendera?

4 Är magen uppdelad i övre, mellersta, sidan och övre eller är det en och samma muskel?

5 Whey class+ Ultrafiltrerat vassle protein är det något protein pulver som ni skulle rekommendera eller är dom likadana allihop?

6 Vad är vassle protein? Vad är skillnaden mellan det vanliga och vassle?

7 När jag köpte mitt pulver sa hon som sålde det att jag endast behövde ta hälften av det som var rekommenderat på förpackningen. Borde jag det? räcker det med en halv dl protein för mig som väger 60 kg? Det verkade inte som att hon hade helt koll på vad hon snackade om men tror ni hon kan ha rätt?

Kan hända att jag kommer fram med nått mer längre fram, men skulle vara jätte glad om ni skulle kunna svara på detta först. :)

Tack i förväg. ;)

seggan
2007-03-06, 19:10
1. Man kan enkelt säga att kroppen anpassar sig för uthållighet istället för explosivitet ( olika sorters muskelfibrer osvosv)

2. Vissa påstår att man kan träna insida bröst, andra påstår att detta inte är möjligt. Träna på som vanligt som kommer det komma.

3. Beror nog på dina gener.

4. Magen påstår av en muskel, och inte flera små som vissa påstår.

5. Aldrig hört talas om. Men det funkar säkert.

6. Vanliga? Whey=Vassle. Två olika språk bara.

7. Skumt? Ta en dl du..

samsam
2007-03-06, 19:22
Magen består av 2 stora muskelgrupper och flera små, bas mittmuskeln och sidorna är d stora som bör tränas.

Bänkpress t.ex tar hela bröstet, inkl. övre men inte i spec stor grad har jag för mig. Testa dig fram.

seggan
2007-03-06, 19:33
Om vi säger så här: Man kan inte träna tex övre eller nedre delen av magen bara utan hela aktiveras, så blir det rätt. Tolkade hans fråga lite fel. :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60926&highlight=nedre+mage

Sniggel
2007-03-06, 19:33
1 Du får fler kapillärer (blodkärl) som gör att du kan tillföra syre och föra bort koldioxid snabbare, det kan hända att dina långsamma muskelfibrer växer men antagligen inte så det märks. Ditt hjärta tränas också när du konditionstränar så det växer och blir större och kan pumpa mer blod för varje slag. Dessutom bildas mer enzymer och mitokondrier (syrefabrik i cellen) som också hjälper till att utvinna energi ur syre

2 Går inte att träna enbart insidan, men när muskeln blir större så ser det ju ut som även insidan växt eftersom hela muskeln växer

3 Det kan ha en liten inverkan att du inte kan träna sned bänkpress, eller så märks det inte alls. Du kan träna militärpress för att komma åt övre bröst litegrann

4 Det finns olika magmuskler. Rectus abdominis, även kallat rutorna, detta är en muskel. Sen finns det obliques externus och internus som fungerar som ett "bälte" och går runt midjan, de stabiliserar kroppen vid kraftansträngningar, lite enkelt beskrivet, när de blir lite större kan man se detaljer sticka ut nere på sidorna av magen. Finns även transversus abdominis som man inte kan se eftersom den ligger djupt och den muskeln har man bland annat till att pressa skit ur ändtarmen med :-p

6 Vassle är det "vanligaste" som används, det är ett proteinpulver framställt ur mjölk. Mjölkprotein som utvunnits.

7 Svårt att ge en sådan rekommendation utan att ha mer fakta om dig o dina matvanor. Visserligen väger du lite så du kanske inte kan tillgodogöra dig den rekommenderade dosen så bra. Men om du har svårt att gå upp i vikt kan du nog ta en hel dos i vilket fall. En rekommendation skulle isåfall vara att ta halv dos före träning och halv dos efter träning.

Clabus
2007-03-06, 19:39
Ok Tack så mycket för era svar. :)

Undrar en sak till det är om flingor/musli är något bra att ta proteinet med. Eller spelar det ingen roll om vad man äter till proteinet? ;)

Clabus
2007-03-08, 18:34
Sen har jag inte hittat någon bra övning för vader. Skulle vilja finna någon övning där jag kan lägga mycket vikter på vaderna och isolera träningen där så mycket så möjligt. :) Har inga ställningar eller stora maskiner, så har ni något förslag? :)

stellan
2007-03-08, 20:30
Läs en bok. Jag kan nästan garantera att du har fruktansvärt bra böcker på ditt lokala bibliotek. Annars har du ju alltid google...

FreCKo
2007-03-08, 23:08
Sen har jag inte hittat någon bra övning för vader. Skulle vilja finna någon övning där jag kan lägga mycket vikter på vaderna och isolera träningen där så mycket så möjligt. :) Har inga ställningar eller stora maskiner, så har ni något förslag? :)

Släng upp en stång på axlarna, ställ dig på någon liten avsats och kör som på gymmet... Se till att inte göra det i trappen dock, om du tappar balansen :D