handdator

Visa fullständig version : Tumma på tekniken i knäböj


Frantic
2007-03-06, 18:27
När jag kör knäböj så fäller jag fram ryggen väldigt mycket. Det är väl ganska svårt att svara på utan att se själva böjen men hur mycket kan man tumma på tekniken utan att det blir farligt?

Jag är väldigt stel och om jag böjer mig ner utan en stång på ryggen så hamnar magen/bröstet i knä på mig när jag når 90 graders vinkel. Jag upplever nästan att det blir lite bättre med en skivstång med vikter på ryggen men inte mycket. Jag får inte ont av det utan blir endast lite mör i ryggen.

Hade gymmet haft en hacksquat så hade jag ju helt enkelt kunna kört den men nu finns det bara böjen och en halvdålig sittande benpress att välja mellan. Dessutom så har jag märkt att det är riktigt kul att köra knäböj:)

Vad tror ni? Ska jag skippa böjen eller är det ok med att fälla ryggen så länge det inte känns obehagligt?

viktore
2007-03-06, 18:40
Det händer att jag fäller ryggen ibland(dock inte så att bröstkorgen hamnar vid knäna) och det har itne skapat några problem för mig.

davhei
2007-03-06, 19:03
Jag har haft lite samma problem, jag började köra frontböj ist och det kändes bättre

major Pectoralis
2007-03-06, 19:25
När jag kör knäböj så fäller jag fram ryggen väldigt mycket. Det är väl ganska svårt att svara på utan att se själva böjen men hur mycket kan man tumma på tekniken utan att det blir farligt?

Jag är väldigt stel och om jag böjer mig ner utan en stång på ryggen så hamnar magen/bröstet i knä på mig när jag når 90 graders vinkel. Jag upplever nästan att det blir lite bättre med en skivstång med vikter på ryggen men inte mycket. Jag får inte ont av det utan blir endast lite mör i ryggen.

Hade gymmet haft en hacksquat så hade jag ju helt enkelt kunna kört den men nu finns det bara böjen och en halvdålig sittande benpress att välja mellan. Dessutom så har jag märkt att det är riktigt kul att köra knäböj:)

Vad tror ni? Ska jag skippa böjen eller är det ok med att fälla ryggen så länge det inte känns obehagligt?

Man skall inte medvetet tumma på tekniken i knäböj. Att man sedan inte har perfekt teknik från början är en annan sak.
Att ha bröstet vid knäna vid 90 grader är fullständigt undermåligt (jag ser framför mig en form av goodmorning med knäsvikt). Vinkeln i knäled skall vara jämförbar med den i höftleden. Träna upp rörligheten och lasta inte på några stora vikter förrän du kan göra en knäböj med ryckfattning till fullgott djup samt en djup enbensknäböj. Då har du rörligheten.

nutz
2007-03-06, 20:01
Vad tror ni? Ska jag skippa böjen eller är det ok med att fälla ryggen så länge det inte känns obehagligt?

Sänk vikten och gör om, gör rätt.

Frantic
2007-03-06, 20:08
Sänk vikten och gör om, gör rätt.

Vad har vikten med saken att göra när jag inte ens kan göra det utan vikter alls?


major Pectoralis - Jag tränade taekwondo förut och kunde nästan gå ner i både split och spagat men kunde ändå inte böja mig ner på rätt sätt. Vad ska jag stretcha?

major Pectoralis
2007-03-06, 20:32
Vad har vikten med saken att göra när jag inte ens kan göra det utan vikter alls?


major Pectoralis - Jag tränade taekwondo förut och kunde nästan gå ner i både split och spagat men kunde ändå inte böja mig ner på rätt sätt. Vad ska jag stretcha?

Det tyder ju på att du är ganska vig i lår och höft-/bäckenparti. Flundramuskeln kan vara en stel punkt,
En övning som hjälpt mig var denna för rumpan:
1) ligg på rygg
2) dra knäet mot torsen med rumpan fortfarande i marken. Dra även samtidigt smalbenet mot låret. Vinkla upp foten.
För all del kan du även stretcha ryggsträckarna, ljumskar, höftböjarna och låren.

Man kan även träna rörlighet och/eller teknik aktivt. Ett sett kan vara att träna ryckböj. En annan metod (min personliga favorit) är stepups på hög bänk. Bänken skall vara så pass hög att vinkeln i knäleden blir djup. Därefter kliver man upp och ner med ett ben i taget. Även bra styrketräning.
Att man faller fram kan även bero på att man är för svag i muskelkorsetten men det är inte så troligt eftersom du inte kan utföra en korrekt böj på lätta vikter heller om jag förstod det rätt?

major Pectoralis
2007-03-06, 20:34
Förresten: tänk på att lägga tyngdpunkten mitt i foten mot hälen. Fotstansen kan även spela in. Träna in en teknik där du står med cirka axelbred fotstans eller något bredare.

Lexidos
2007-03-06, 20:41
Tror jag har samma problem som Frantic.. hittils har jag inte gjort något annat än att fuska på knäböj .. som för övrigt enligt mig är en oerhört tråkig övning.

major Pectoralis
2007-03-06, 20:45
Tror jag har samma problem som Frantic.. hittils har jag inte gjort något annat än att fuska på knäböj .. som för övrigt enligt mig är en oerhört tråkig övning.

:krampus "If you not are squating, you are not training" (Dorian Yates och major Pectoralis)

ramagoen
2007-03-06, 20:50
Kan nån förklara utförandet av ryckböj?

pragmatist
2007-03-06, 20:54
Får man fråga hur brett du brukar stå med fötterna och hur lång du är? Smal fotställning och lång kropp brukar lätt resultera i fällknivsliknande knäböjar.

Allan
2007-03-06, 20:59
Klarar du av att göra utfall utan att lägga bröstet på knät?

Frantic
2007-03-06, 21:03
major Pectoralis - jag är inte alls lika vig nu för tiden men jag ska börja köra dina övningar och se om det går bättre!

Pragmatist - Jag är 175cm lång och står lite bredare än axelbrett

Jag kan gå ner djupt utan att fälla ryggen om jag har hälen på en planka men det ska väl inte vara allt för skonsamt mot knäna tror jag att jag läst här tidigare.

Allan
2007-03-06, 21:04
Vad har du för dojjer då? Adidas Biafra eller?

Frantic
2007-03-06, 21:05
Klarar du av att göra utfall utan att lägga bröstet på knät?

Inte helt säker på hur ett perfekt utfall ser ut men det gick bättre.

Frantic
2007-03-06, 21:08
Vad har du för dojjer då? Adidas Biafra eller?

Har haft olika skor. Inomhusskor för fotboll - Helt platta och ganska stumma. Har även testat att köra i strumplästen men nu för tillfället har jag gamla löparskor som är långt från optimala.

pragmatist
2007-03-06, 21:09
Pragmatist - Jag är 175cm lång och står lite bredare än axelbrett


Ok, då kan vi nog stryka den teorin. :D

Allan
2007-03-06, 21:12
Inte helt säker på hur ett perfekt utfall ser ut men det gick bättre.

Då är du inte så stel som du tror

Har haft olika skor. Inomhusskor för fotboll - Helt platta och ganska stumma. Har även testat att köra i strumplästen men nu för tillfället har jag gamla löparskor som är långt från optimala.

Se till att skaffa ett par skor som har en kraftig upphöjning under hälen. Viktigt är också att skon inte har nån "midja" eller i varje fall så liten midja som möjligt. Du måste ha rejält stöd under hålfoten.
Börja därefter med att göra tomma böjar. Sträck armarna rakt fraför dig och sätt dig på huk. Upprepa trettio gånger. Vila. Upprepa detta i tre set (inte för lång vila). Skulle tro att du hitta nån oväntad del av benet/bålen som kommer att protestera. Och sen fortsätter vi därifrån

Frantic
2007-03-06, 22:03
Vad är det egentligen för skillnad att köra med planka under hälen eller en sko med kraftigt upphöjd häl?

major Pectoralis
2007-03-06, 22:19
Vad är det egentligen för skillnad att köra med planka under hälen eller en sko med kraftigt upphöjd häl?

Stödet för foten. Det uppstår en "lucka" mellan fot och mark vid användande av planka.

major Pectoralis
2007-03-06, 22:27
Stödet för foten. Det uppstår en "lucka" mellan fot och mark vid användande av planka.

Dessutom kan man snubbla då man skall spatsera ut med stången och upp på plankan. Detta är ett kritiskt moment i övningen. Backa ut med små steg från powerrack/ställning och ta om möjligt ännu mindre steg på vägen tillbaks. Gå inte för långt från ställningen.

the_PL_man
2007-03-06, 22:49
Kom ner vid 17.00 till KAK så skall vi titta på din böj, och se vad som man kan rätta till.

Har du tränat TaeKwonDo? Känner du Peter Ahl, Denny Pedersen & Marcus Karlsson ?

mvh
the_PL_man

Vad är det egentligen för skillnad att köra med planka under hälen eller en sko med kraftigt upphöjd häl?

Fettecke
2007-03-06, 22:58
Då är du inte så stel som du tror



Se till att skaffa ett par skor som har en kraftig upphöjning under hälen. Viktigt är också att skon inte har nån "midja" eller i varje fall så liten midja som möjligt. Du måste ha rejält stöd under hålfoten.
Börja därefter med att göra tomma böjar. Sträck armarna rakt fraför dig och sätt dig på huk. Upprepa trettio gånger. Vila. Upprepa detta i tre set (inte för lång vila). Skulle tro att du hitta nån oväntad del av benet/bålen som kommer att protestera. Och sen fortsätter vi därifrån

skulle du vara underbar och förklara varför?... menar du på att man märker vilken den av kroppen som släpar efter dom 90 repsen? trötthet eller vad ?

the_PL_man
2007-03-06, 23:02
Alltså 17.00 imorgon.

mvh
tje_PL_man

Kom ner vid 17.00 till KAK så skall vi titta på din böj, och se vad som man kan rätta till.

Har du tränat TaeKwonDo? Känner du Peter Ahl, Denny Pedersen & Marcus Karlsson ?

mvh
the_PL_man

Frantic
2007-03-07, 01:10
Kom ner vid 17.00 till KAK så skall vi titta på din böj, och se vad som man kan rätta till.

Har du tränat TaeKwonDo? Känner du Peter Ahl, Denny Pedersen & Marcus Karlsson ?

mvh
the_PL_man
Jag bor tillfälligt i Sunne just nu så jag kan tyvärr inte men jag tackar ödmjukast för erbjudandet. Jag ska nog snart iofs tillbaka till karlstad och då är det självklart KAK som gäller så jag kan höra av mig då!

Jodå jag hade Peter som tränare när det begav sig:)

the_PL_man
2007-03-07, 08:39
Ok, hör av dig när det är dags. Vi hjälper dig gärna med tekniken.

Peter är gammal tyngdlyftare, och fd ordförande i KAK.

mvh
the_PL_man

QUOTE=Frantic;2142626]Jag bor tillfälligt i Sunne just nu så jag kan tyvärr inte men jag tackar ödmjukast för erbjudandet. Jag ska nog snart iofs tillbaka till karlstad och då är det självklart KAK som gäller så jag kan höra av mig då!

Jodå jag hade Peter som tränare när det begav sig:)[/QUOTE]

mini
2007-03-07, 09:04
Off T: Kollo är underbart. Som en hjälpande superhjälte i vardagen.

Yes
2007-03-07, 12:38
Börja därefter med att göra tomma böjar. Sträck armarna rakt fraför dig och sätt dig på huk. Upprepa trettio gånger. Vila. Upprepa detta i tre set (inte för lång vila). Skulle tro att du hitta nån oväntad del av benet/bålen som kommer att protestera. Och sen fortsätter vi därifrån
När man gör detta, är det normalt att man behöver fälla ryggen lite eller ska man kunna komma ned helt utan någon fällning alls? När jag går ned sista biten blir det nämligen en liten fällning, dock inte mycket.

metalizer
2007-03-07, 17:44
stretcha mycket innan du kör.. jag hade samma problem men det blir mycket mycket bättre när man stretchar.. du är förkort i nån/några muskler typ

mr.jäger
2007-03-07, 18:14
Du måste ha rejält stöd under hålfoten.Är det lungt att köra utan skor om man inte har några speciella problem?

Allan
2007-03-07, 18:57
Är det lungt att köra utan skor om man inte har några speciella problem?

Nej, det tycker jag inte. Man SKA ha skor, och då menar jag skor och inga flip-flop. Men har man brådis att bli plattfot så varsågoda...

Allan
2007-03-07, 18:59
När man gör detta, är det normalt att man behöver fälla ryggen lite eller ska man kunna komma ned helt utan någon fällning alls? När jag går ned sista biten blir det nämligen en liten fällning, dock inte mycket.

Man brukar känna väldigt väl vad som är för mycket fällning. Om man själv upplever att det är en liten fällning är det antagligen det. Ett bra sätt är att i det här momentet spänna magen/gördeln för att känna skillnaden i stabilitet.

Yes
2007-03-07, 19:06
Nej, det tycker jag inte. Man SKA ha skor, och då menar jag skor och inga flip-flop. Men har man brådis att bli plattfot så varsågoda...
Är det så illa att köra utan skor?

Jag provade utan (jogging) skor sist och tyckte det kändes alldeles kalasbra. Skillnaden var sådan att jag nästan skällde lite på mig själv för att jag varit dumt och inte kört utan skor tidigare(kan väl för övrigt nämnas att jag var noga med att inte stå på insidan av foten - vikten låg längre ut och mot hälarna).

Man brukar känna väldigt väl vad som är för mycket fällning. Om man själv upplever att det är en liten fällning är det antagligen det. Ett bra sätt är att i det här momentet spänna magen/gördeln för att känna skillnaden i stabilitet.
En liten märklig sak jag märkt är att igår när jag läst ditt tips och provade gick det alldeles kalasbra efter ett par försök. Alltså, vad jag skulle kalla lite fällning, och det kom endast när baken började nudda vaderna. Gör jag samma sak nu kommer jag knappt under 90 grader och med mer markant fällning...

Så är det ofta för mig när jag kör böj också. Vissa dagar känns det klockrent och andra dagar går det rent dåligt.

Me2u3
2007-03-07, 19:09
Nej, det tycker jag inte. Man SKA ha skor, och då menar jag skor och inga flip-flop. Men har man brådis att bli plattfot så varsågoda...

Tränar allt och alltid i ett par beach sandaler. Störs aldrig av det när jag tränar och tycker det är skönt. Skulle det verkligen vara så dumt att köra så?

Allan
2007-03-07, 19:41
Tränar allt och alltid i ett par beach sandaler. Störs aldrig av det när jag tränar och tycker det är skönt. Skulle det verkligen vara så dumt att köra så?

Ja. Benen under foten är inte särskilt tåliga och tryck uppifrån brukar ge till följd att man helt enkelt plattar till den. Detta kan i sin tur ge andra skador. Dåligt stöd under hålfoten ger bristande stabilitet för knät i sidled - man brukar se det hos de där som blir kobenta när de böjer/benpressar. Och knät mår inte bra av den sidorörelsen - de stabiliserande musklerna kring knät orkar inte med större påfrestningar, och sen kommer knäproblemen som ett brev på posten.
Skulle ni springa en mil barfota? Det funkar kanske när man är 185 lång och väger 52 kilo, som afrikanerna - men vi andra vill nog gärna ha stöd under foten.
Och nej, man får liksom ingen förvarning om när det är galet. Rätt vad det är har man bara ont i knäna; även de som aldrig stördes av det.

Me2u3
2007-03-07, 20:06
Kanske dags att tänka om då, har inga problem men knäna och så vill jag ju att det skall förbli. Tack Allan.


Ja. Benen under foten är inte särskilt tåliga och tryck uppifrån brukar ge till följd att man helt enkelt plattar till den. Detta kan i sin tur ge andra skador. Dåligt stöd under hålfoten ger bristande stabilitet för knät i sidled - man brukar se det hos de där som blir kobenta när de böjer/benpressar. Och knät mår inte bra av den sidorörelsen - de stabiliserande musklerna kring knät orkar inte med större påfrestningar, och sen kommer knäproblemen som ett brev på posten.
Skulle ni springa en mil barfota? Det funkar kanske när man är 185 lång och väger 52 kilo, som afrikanerna - men vi andra vill nog gärna ha stöd under foten.
Och nej, man får liksom ingen förvarning om när det är galet. Rätt vad det är har man bara ont i knäna; även de som aldrig stördes av det.

ramagoen
2007-03-07, 20:26
Ja. Benen under foten är inte särskilt tåliga och tryck uppifrån brukar ge till följd att man helt enkelt plattar till den. Detta kan i sin tur ge andra skador. Dåligt stöd under hålfoten ger bristande stabilitet för knät i sidled - man brukar se det hos de där som blir kobenta när de böjer/benpressar. Och knät mår inte bra av den sidorörelsen - de stabiliserande musklerna kring knät orkar inte med större påfrestningar, och sen kommer knäproblemen som ett brev på posten.
Skulle ni springa en mil barfota? Det funkar kanske när man är 185 lång och väger 52 kilo, som afrikanerna - men vi andra vill nog gärna ha stöd under foten.
Och nej, man får liksom ingen förvarning om när det är galet. Rätt vad det är har man bara ont i knäna; även de som aldrig stördes av det.

ett par "converse" skor, duger det att böja i ?

Allan
2007-03-07, 21:31
ett par "converse" skor, duger det att böja i ?

Vilken sort? Bild tack.

PowPow
2007-03-07, 21:34
Vilken sort? Bild tack.

Eftersom han inte specifiserar sig så antar jag att det är standardconversen (all star), som ser ut som nedan. Mina converse saknar nästan helt stöd för hålfoten, så jag kan inte tänka mig att de är speciellt bra att böjja eller mark i. Dock har jag sett ett flertal som gör det. Det kan väl kanske även ha att göra med att jag har en ganska rkaftig hålfot. Stödet kanske är tillräckligt för många.

http://www.rawshoe.co.uk/mall/..%5CShoe%20Images%5CConverse%5CAll%20Star%20Hi%20 Print%20Green%20Side.jpg

Allan
2007-03-07, 21:37
http://www.rawshoe.co.uk/mall/..%5CShoe%20Images%5CConverse%5CAll%20Star%20Hi%20 Print%20Green%20Side.jpg

*gah!*

PowPow
2007-03-07, 21:43
*gah!*

Då var det som jag tänkte :D

Hur är det att böjja i skor som egentligen är ämnade för jogging?
Jag förstår att man förstör dämpningen efter ett tag, och att de senare inte kan ses som fullgoda joggingskor. Men om man bortser från det då? De är ju oftast ganska "framåtlutade".

Bifogar en bild på en sko för att förtydliga vilken typ av skor jag talar om. Det handlar alltså inte om en speciellt modell, utan bara om joggingskor i allmänhet.

Och vad är ett par bra böj- och markskor egentligen?

http://www.zappos.com/images/720/7204473/985-270795-d.jpg

Allan
2007-03-07, 21:46
Om du tittar på sulan ska den vara så "rak" som möjligt. Ingen s-formad sula. Uppbyggd under hålfoten, kraftig uppbyggd sula, lång plös och gärna lite högre.

Yes
2007-03-07, 21:47
Ja. Benen under foten är inte särskilt tåliga och tryck uppifrån brukar ge till följd att man helt enkelt plattar till den. Detta kan i sin tur ge andra skador. Dåligt stöd under hålfoten ger bristande stabilitet för knät i sidled - man brukar se det hos de där som blir kobenta när de böjer/benpressar. Och knät mår inte bra av den sidorörelsen - de stabiliserande musklerna kring knät orkar inte med större påfrestningar, och sen kommer knäproblemen som ett brev på posten.
Skulle ni springa en mil barfota? Det funkar kanske när man är 185 lång och väger 52 kilo, som afrikanerna - men vi andra vill nog gärna ha stöd under foten.
Och nej, man får liksom ingen förvarning om när det är galet. Rätt vad det är har man bara ont i knäna; även de som aldrig stördes av det.
Attans, bäst att skaffa riktiga skor ASAP då.

Vad gäller knäna upplevde jag det ändå som bättre än mina skor. Stod betydligt stadigare och det blev mindre vingligt. Dessutom tyckte jag av någon anledning att det var lättare att spänna baken, vilket ju tydligen drar knäna utåt.

Tills jag skaffat nya skor är det kanske ändå bättre att böja i strumplästen, om man nu måste välja mellan två dåliga alternativ?

PowPow
2007-03-07, 21:58
Om du tittar på sulan ska den vara så "rak" som möjligt. Ingen s-formad sula. Uppbyggd under hålfoten, kraftig uppbyggd sula, lång plös och gärna lite högre.

Okej. Om jag förstår det där med S-form så tror jag att mina skor har det.
Sen är jag osäker på vad du menar med att skon är uppbyggd under hålfoten. Menar du att det ska vara bra stöd för hålfoten, eller att skon undertill ska ligga an vid marken där hålfoten är. Mina skor ligger inte an mot marken där hålfoten är, men jag tror inte där finns någon risk för att de ska "böjjas", eftersom det finns en stenhård förstärkning av något slags plast som ska motverka just det.

Ah, det är svårt att förklara, så jag tog lite foton och bifogar. Måste köpa nya skor snart, och undrar om dessa duger till att styrketräna i. I så fall kan jag ju lägga pengar på ett par bra löpskor istället, och ha dessa till gymmet.

http://img98.imageshack.us/img98/9118/skorwv1.jpg

Tack för all hjälp :)

Pez
2007-03-07, 23:12
Nu tycker jag att ni går från ämnet, vilket var anledningen till att jag startade den här tråden för sko-diskussen (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=90461) för ett par timmar sen. *suck* :D

Guddi
2007-03-08, 10:30
Attans, bäst att skaffa riktiga skor ASAP då.

Vad gäller knäna upplevde jag det ändå som bättre än mina skor. Stod betydligt stadigare och det blev mindre vingligt. Dessutom tyckte jag av någon anledning att det var lättare att spänna baken, vilket ju tydligen drar knäna utåt.

Tills jag skaffat nya skor är det kanske ändå bättre att böja i strumplästen, om man nu måste välja mellan två dåliga alternativ?Är det möjligt att detta berodde på att du tänkte mycket mer på att lägga vikten på yttersidan av foten närma hälen?

Yes
2007-03-08, 17:43
Är det möjligt att detta berodde på att du tänkte mycket mer på att lägga vikten på yttersidan av foten närma hälen?
Jag tror inte det. Enda sättet för mig att kunna böja utan att bli kobent har alltid varit att försöka lägga vikten rätt på foten, så jag har varit noga med det även när jag kört med skor. Skillnaden är nog att jag kunde göra det mycket bättre utan skorna på(med en mjuk dämpad sula under foten är det ju svårare att känna när vikten ligger rätt).

Lillgrabben
2007-03-08, 18:19
Som en liten parentes till ämnet i tråden:

Även om det är mindre bra att böja i bara strumplästen skulle jag nästan hellre böja "så" än att böja i ett par springskor. :)

För SL-böj ska man ha en viss klack på skorna, men den "borde" för de allra flesta vara lägre än klacken på en OL-sko. För SL-böj med dräkt, ganska bred fotställning, knäna mindre framåt ( än OL-böj), rumpan något bakåt osv gissar jag att de flesta tränande vinner på en ganska moderat klackhöjd.

Nu är jag visserligen ingen böjare att tala om så ni får väl ta mina tankar för vad de är.

Lillgrabben
2007-03-08, 18:25
Jag tycker det låter som om trådskaparen har "teknikproblem" med sin böjning. Det är dock svårt att säga precis vad som felar då man inte sett hur det ser ut.

Det KAN även vara stelhet, men att en yngre kille i sina bästa år, med korrekt teknik, inte kan komma djupare än 90 grader ( vinkel knä / underben) utan att lägga bröstet på knäna låter lite otroligt.

Edit:

Med 90 grader kanske frantic menar "parallell" med golvet?!

petersson
2007-03-08, 18:28
Som en liten parentes till ämnet i tråden:

Även om det är mindre bra att böja i bara strumplästen skulle jag nästan hellre böja "så" än att böja i ett par springskor. :)

För SL-böj ska man ha en viss klack på skorna, men den "borde" för de allra flesta vara lägre än klacken på en OL-sko. För SL-böj med dräkt, ganska bred fotställning, knäna mindre framåt ( än OL-böj), rumpan något bakåt osv gissar jag att de flesta tränande vinner på en ganska moderat klackhöjd.

Nu är jag visserligen ingen böjare att tala om så ni får väl ta mina tankar för vad de är.

Jag börjar fundera på klacken är lite väl hög på mina skor. Lätt hänt att jag trycker fram knäna mycket. Har ett par Dowin.

Mell
2007-03-09, 12:17
hmm.. jag har problemet att min rumpa (höftpartiet) trycks innåt när jag närmar mig bottenläget i en "ass to the grass" -böj.. detta betyder att ländryggen böjs och det ska tydligen belasta kotorna väldigt mycket(fara för diskbråck dvs) .. Har hört att jag ska stretcha mina gluteues mer för att undvika detta.. stämmer det?

major Pectoralis
2007-03-09, 12:25
hmm.. jag har problemet att min rumpa (höftpartiet) trycks innåt när jag närmar mig bottenläget i en "ass to the grass" -böj.. detta betyder att ländryggen böjs och det ska tydligen belasta kotorna väldigt mycket(fara för diskbråck dvs) .. Har hört att jag ska stretcha mina gluteues mer för att undvika detta.. stämmer det?

prova lyftarskor - om du inte gjort det...
Gå annars inte så djupt att ryggen krummas. Stretching av gluteus är bra. Problemet kan dock även bero på andra saker, t.ex. att du är för instabil i muskelkorsetten eller att en annan "underkoppsdel" är för stel, t.ex. flundramuskeln (sitter på vaden och kallas även soleus).

Mell
2007-03-09, 12:30
prova lyftarskor - om du inte gjort det...
Gå annars inte så djupt att ryggen krummas. Stretching av gluteus är bra. Problemet kan dock även bero på andra saker, t.ex. att du är för instabil i muskelkorsetten eller att en annan "underkoppsdel" är för stel, t.ex. flundramuskeln (sitter på vaden och kallas även soleus).

Okej, tack! Vart kan man då köpa lyftarskor?

major Pectoralis
2007-03-09, 13:15
Okej, tack! Vart kan man då köpa lyftarskor?

Kanske du hittar svar här (från tidigare i tråden...)
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2144620&postcount=46

i övrigt: Budo & Fitness borde ha skor. Gör en sökning på internet. Du kan inte misslyckas.

Fjod0r
2007-03-09, 17:07
jag tippar alltid framåt när jag böjer. Tror det är fysiologiskt olika lätt för människor att göra en snygg böj, hur man är byggd helt enkelt. Jag är 194-195 cm, har väldigt lång överkropp i förhållande till mina ben. Jag kan göra en snygg rak böj i en smith. Då jag får ballanshjälp. Jag kan alltså gå ner och upp som det förespråkas. Jag kan bara inte göra det och ha någon som helst balans medans jag gör det. Frontböj är också extremt svårt att genomföra.