handdator

Visa fullständig version : Glädjemaskiner?


Beachjohan
2007-03-06, 13:16
Har varit bitvis knäskadad under min deffning.
Har inte kunnat cykla och löpa lika frekvent och därför letat efter substitut.
Har kört endel Skymaskin/skidmaskin
Det jag undrar är om de är glädjemaskiner när det gäller kcal förbrukning.
det är inte direkt jobbigt att köra ett tempo som bränner 800kcal/h
Vilket motsvarar 10km löpning på 1h.

Hur räknar de ut Kcal förbrukningen?
Finns det någon generell formel för det?
Wattförbrukning, ålder och vikt.

har i alla fall blivit mycket skeptisk.
Kan de vara så effektiva?

Har kört skymaskin både på ett gym i sydney och hemma i sverige.
Det var viss skillnad på ansträningsnivå men både känns som glädjemaskiner

Liten Men Fet
2007-03-06, 16:17
Har varit bitvis knäskadad under min deffning.
Har inte kunnat cykla och löpa lika frekvent och därför letat efter substitut.
Har kört endel Skymaskin/skidmaskin
Det jag undrar är om de är glädjemaskiner när det gäller kcal förbrukning.
det är inte direkt jobbigt att köra ett tempo som bränner 800kcal/h
Vilket motsvarar 10km löpning på 1h.

Hur räknar de ut Kcal förbrukningen?
Finns det någon generell formel för det?
Wattförbrukning, ålder och vikt.

har i alla fall blivit mycket skeptisk.
Kan de vara så effektiva?

Har kört skymaskin både på ett gym i sydney och hemma i sverige.
Det var viss skillnad på ansträningsnivå men både känns som glädjemaskiner

Den visar åt helvete fel om det inte är jobbigt att bränna 800 kcal/h. Dela med två iallafall(?).

Lexidos
2007-03-06, 17:23
Har varit bitvis knäskadad under min deffning.
Har inte kunnat cykla och löpa lika frekvent och därför letat efter substitut.
Har kört endel Skymaskin/skidmaskin
Det jag undrar är om de är glädjemaskiner när det gäller kcal förbrukning.
det är inte direkt jobbigt att köra ett tempo som bränner 800kcal/h
Vilket motsvarar 10km löpning på 1h.

Hur räknar de ut Kcal förbrukningen?
Finns det någon generell formel för det?
Wattförbrukning, ålder och vikt.

har i alla fall blivit mycket skeptisk.
Kan de vara så effektiva?

Har kört skymaskin både på ett gym i sydney och hemma i sverige.
Det var viss skillnad på ansträningsnivå men både känns som glädjemaskiner

När jag innan har kört motionscykel o lyckats förbränna 780 kcal/h så har svetten runnit som om jag stod i en dusch.

hasse36
2007-03-06, 17:45
Som sagt, 800 kcal/h är väldigt mycket inomhus. Svetten forsar av en.

För mig gäller detta när jag cyklar.
500 kcal/h: Behagligt tempo.
600 kcal/h: Får pina mig lite.
700 kcal/h: Jobbigt.
800 kcal/h: Har jag klarat några få gånger.

Hur räknar de ut Kcal förbrukningen?
Finns det någon generell formel för det?
Wattförbrukning, ålder och vikt.

Effekten (det du kallar Wattförbrukningen) kan man använda.

Läs detta! (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1404013&postcount=87)

MasterChief
2007-03-06, 19:13
Man kan även utgå från sin kondition. Säg att du har 3,5 liter/min som VO2Max. Det innebär att du gör av med ca 2,5 liter syre per minut om du kör medelhårt. Varje liter syre bränner 5kcal/min vilket ger totalt: 2,5*5*60=750 kcal/h. Detta är fullt rimligt vid löpning men kanske inte på en skatemaskin. Har du dock betydligt bättre kondition så ökar givetvis värdena.
Så för att få ett bra närmevärde måste jag få veta ungefär vad din kapacitet är. Hur snabbt springer du 3 km? Vad väger du? Osv...

Har man bra kondis är det inga som helst problem att bränna över 1200kcal/h men då krävs det (typ) löpning, rodd eller att man är vass cyklist.

MasterChief
2007-03-06, 19:26
Som sagt, 800 kcal/h är väldigt mycket inomhus. Svetten forsar av en.

För mig gäller detta när jag cyklar.
500 kcal/h: Behagligt tempo.
600 kcal/h: Får pina mig lite.
700 kcal/h: Jobbigt.
800 kcal/h: Har jag klarat några få gånger.



Effekten (det du kallar Wattförbrukningen) kan man använda.

Läs detta! (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1404013&postcount=87)


Vill inte dissa men 800kcal/h är inte "väldigt mycket" om man har bra kondition. Vad som är "bra" har vi säkert olika bedömningar om men 800 kcal/h ger ca 2,6 liter/min i förbrukning. Det motsvarar ett maxvärde runt 3,5 VO2Max. Inte direkt väldigt mycket.

hasse36
2007-03-06, 20:27
Vill inte dissa men 800kcal/h är inte "väldigt mycket" om man har bra kondition. Vad som är "bra" har vi säkert olika bedömningar om men 800 kcal/h ger ca 2,6 liter/min i förbrukning. Det motsvarar ett maxvärde runt 3,5 VO2Max. Inte direkt väldigt mycket.Total Eclipse Of The Mind...

Jag skrev "inomhus"! För någon vecka sedan såg en kille som brände 400 kcal på 30 minuter i trappmaskinen. Han badade i svett.

Lexidos
2007-03-06, 20:40
sant, jag bränner nog över 1000 kcal lätt när jag springer 1h. Men då är man som sagt ute o då svettas man inte som man precis ramlat i en simmbasäng.
Gör det inomhus på en cykel tex då jäklar.
Själv upplevar jag inte att bränna 800 kcal som särskilt jobbigt ur konditionssynpunkt. Dock så tar det ju en tid o att man håller på att drunkna på kuppen är vell det som kan upplevas som jobbigt.

Beachjohan
2007-03-06, 21:13
Intressant. Antar att jag får ta och räkna ut mitt VO2max då? finns det något lätt sätt att göra en hyffsad aproximation?

Ger samma pulsintervall samma liknande förbräninng också?
dvs ger 150w löpning samma som 150w cykling?

Hur mycket efterförbränning har man sen utöver förbränningen under träningen. Eller räknas den in?

Beachjohan
2007-03-06, 21:16
Man kan även utgå från sin kondition. Säg att du har 3,5 liter/min som VO2Max. Det innebär att du gör av med ca 2,5 liter syre per minut om du kör medelhårt. Varje liter syre bränner 5kcal/min vilket ger totalt: 2,5*5*60=750 kcal/h. Detta är fullt rimligt vid löpning men kanske inte på en skatemaskin. Har du dock betydligt bättre kondition så ökar givetvis värdena.

Det där måste vara en väldigt generaliserad approximation?
Borde inte det vara viktbaserat?


Jag menar en tjej på 50kg som ligger på 2,5 liter syre per minut
kontra en kille på 100kg? med samma värden?
Eller är jag ute och cyklar nu....

Lexidos
2007-03-06, 21:17
Köpte faktiskt en bok herromdagen som heter pulsträning. Men jag ska vänta att läsa den till jag fått hem min klocka oxå :)
Jag för min del tror inte det finns någon bättre förbränningsträning än löpning.
Cykling i bastu går dock inte att utesluta helt. Har dock inga siffror där, återkommer när jag fått svar ifrån finska ambassaden :)

Beachjohan
2007-03-06, 21:17
hmmm kom ju på att en den förstnämde kör MKT hårdare vid den förbrukningen. Men hur exakt blir det att räkna med syreförbrukningen med 5kcal/liter per min.

MasterChief
2007-03-06, 21:24
Total Eclipse Of The Mind...

Jag skrev "inomhus"! För någon vecka sedan såg en kille som brände 400 kcal på 30 minuter i trappmaskinen. Han badade i svett.

Ja, och vad spelar det roll om det är inomhus? Pulsnivån står i direkt proportion till din ansträngning och därmed din förbrukning. Det är lika lätt att nå maxpuls inomhus som utomhus.

Svettas är en hyggligt passiv process som inte påvisar något överhuvudtaget om antalet kalorier. Det är väldigt enkelt. Inomhus svettas man eftersom det saknas vind. Sätt dig på roddmaskinen så svettas du inte lika mycket.

MasterChief
2007-03-06, 21:31
hmmm kom ju på att en den förstnämde kör MKT hårdare vid den förbrukningen. Men hur exakt blir det att räkna med syreförbrukningen med 5kcal/liter per min.

Gör det inte krånligare än det är nu. En liter syrgas som förbränns av en människa ger i energi ca 5 kcal. Så enkelt är det. Vikten är ointressant i detta fallet. Sen kommer givetvis en person som väger 50kg springa ifrån en på 100kg om de båda har samma max syreupptagning. De kommer dock att bränna likvärdigt eftersom de förbrukar lika mycket syre (det finns variationer i verkningsgrad men för denna diskussion är de meningslösa).

Det är precis som med bilar. En liter bensin ger en viss energi oavsett vikten på bilen. Sen beror farten givetvis på om motorn sitter i en lastbil eller i en sportbil. Vet du hur mycket bensin (syre) du har gjort av med så vet du även föbrukningen. Vet man vilken kapacitet man har kan man alltid räkna ut energiförbrukningen om man vet vilken puls man arbetar på.

MasterChief
2007-03-06, 21:34
När det gäller svettning kan det givetvis förekomma individer som får värmeslag inomhus när de anstränger sig för hårt. Byt i så fall gym, eftersom de uppenbarligen har en väldigt taskig arbetsmiljö. Jag har aldrig någonsin upplevt min ansträngning begränsad pga av att jag svettas för mycket och blir för varm. .

Beachjohan
2007-03-06, 21:36
Vet man vilken kapacitet man har kan man alltid räkna ut energiförbrukningen om man vet vilken puls man arbetar på.

MktMKT intressant får jag säga.
Du menar att X i puls kräver samma syreförbrukning och därför samma energiförbrukning?

Hur är det då med efterförbränningen?
Hur mycket varierar den?

Jag menar ett gympass ger väll marginellt förhöjd puls men bränner ändå några hundra kcal?

MasterChief
2007-03-06, 22:15
MktMKT intressant får jag säga.
Du menar att X i puls kräver samma syreförbrukning och därför samma energiförbrukning?

Hur är det då med efterförbränningen?
Hur mycket varierar den?

Jag menar ett gympass ger väll marginellt förhöjd puls men bränner ändå några hundra kcal?


Om DU har samma puls vid två olika aktiviteter så förbrukar du ungefär lika mycket energi (det finns alltid variationer pga av verkningsgrad osv, men som närmevärde duger det alldeles utmärkt).

Om två personer har samma puls när de tränar betyder det INTE att de förbrukar lika mycket energi.

Om de däremot har samma kapacitet kommer de förbränna ungefär lika mycket om deras procentuella ansträngning är likvärdig.

Beachjohan
2007-03-07, 09:04
Intressant. Hur tar jag då reda på mitt Vo2max?
Maxpulstest har jag ju gjort och vilopulsen är uppmätt.
Får man sen verkningsgraden om man tar differansen mellan max och vilopuls och sen kollar vilket förhållande träningspulsen ligger i.

Dvs (Ansträningspuls - ViloP) / (MaxP-ViloP) Eller kollar man på intervallet
0 till maxpuls? Den funktionen blir ju något planare.

Finns det ett inviduellt samband mellan vilopulsen och Vo2max?
Jag menar ett någorlunda linjärt samband.
Eller är det för mycket andra variabler med i leken?

King Grub
2007-03-07, 09:23
Du kan omvandla maxpuls till Vo2Max med ekvationen %MHR=0.64 × %VO2 Max + 37.

Beachjohan
2007-03-07, 09:57
Du kan omvandla maxpuls till Vo2Max med ekvationen %MHR=0.64 × %VO2 Max + 37.

Okej snyggt.
Något bra förslag att räkna ut VO2max?

Ser dock att ekvationen ger 100= 101
Om man sätter allt till max... fast extremvärdena och felmarginalen spelar
kanske mindre roll här.

King Grub
2007-03-07, 10:02
Något bra förslag att räkna ut VO2max?

Coopertest.

http://www.brianmac.demon.co.uk/gentest.htm

Beachjohan
2007-03-07, 10:03
Finns det pulsklockor som går efter detta?
MHR och VO2max?
borde ju inte alls vara svårt att programmera.


tillägg: Å andra sidan kanske man kan räkna med snittpulsen i efterhand och få en ganska bra approximation?