handdator

Visa fullständig version : Kryddning av mat


Militären
2007-03-06, 11:23
Tjenare.

Jag och en polare till mig hamnade igår i en diskussion angående kryddning av mat. Han påstår att när man kryddar maten med tex Grillkrydda eller salt eller dylikt så kommer näringsvärdena ändras och maten blir onyttigare. Tex om man kryddar pastan med grillkrydda eller kycklingen och sen bakar den i ugnen så blir det onyttigare.
Jag däremot hävdar att det inte har något betydelse utan att det bara är att vräka på.

Detta gäller givetvis in ostkryddor och sånt skit.
Vem har rätt?

blekfet2
2007-03-06, 11:39
kryddor ändrar inte näringsvärdet förutom dem mängs krydda du använder, sedan så finns det bättre/sämre kryddor för kroppen.


Om jag har helt fel nu så kommer jag bli mycket fundersam.

Handcuff
2007-03-06, 12:04
Låter som att din kompis inte äter så god mat...

seggan
2007-03-06, 12:53
Knepig fråga, beror på vilken sorts krydda vi snackar om. Vanligt koksalt, NaCl, innehåller ingen energi ( iallfall ingen som kroppen kan använda) och förändrar därför inte närningsinnehållet i en måltid. Men salt har också en påverkan på kroppen i sig, flera studier har visat på att högt intag av salt och div. hjärt och kärlsjukdomar hänger ihop.

Sen finns andra kryddor som inte bara innehåller olika sorters salt utan också ämnen som kroppen kan bryta ner och omvandla till energi.

skaparn
2007-03-06, 13:12
Knepig fråga, beror på vilken sorts krydda vi snackar om. Vanligt koksalt, NaCl, innehåller ingen energi ( iallfall ingen som kroppen kan använda) och förändrar därför inte närningsinnehållet i en måltid. Men salt har också en påverkan på kroppen i sig, flera studier har visat på att högt intag av salt och div. hjärt och kärlsjukdomar hänger ihop.

Sen finns andra kryddor som inte bara innehåller olika sorters salt utan också ämnen som kroppen kan bryta ner och omvandla till energi.

Ja, egentligen har ju kompisen rätt, eftersom mer salt på maten för en person som inte behöver det faktiskt gör maten lite onyttigare. Annars är "nyttigt" och onyttigt" två väldigt luddiga begrepp.

Sir Anselm
2007-03-06, 14:52
Vissa kryddor kan ju tvärtom göra maten mer "nyttig"... Fast jag tror kanske inte grillkrydda passar in i den gruppen... Skulle inte förvåna mig om det är en del socker i grillkrydda...

Militären
2007-03-06, 15:02
Vi snackade angående Viktökning och liknande, Inte själva hälsodelen av det hela. Man kanske kan säga att vi båda hade rätt då antar jag.

Sir Anselm
2007-03-06, 15:39
Vi snackade angående Viktökning och liknande, Inte själva hälsodelen av det hela. Man kanske kan säga att vi båda hade rätt då antar jag.

Jag tror inte att en krydda kan förändra en råvara så att det på något magiskt sätt skulle bli fler kalorier än innan. Däremot kan som sagt kryddor innehålla socker, men oftast har du ju så liten mängd krydda så jag tror inte det heller spelar in. Chili kan ju t.ex. höja kroppstemperaturen och därmed förbränningen, men det rör sig om småbelopp...

kahn
2007-03-06, 19:39
Visst kan det väl vara så att många kryddor är energigivande, men det faktum att man använder dem i så små mängder äör att man helt enkelt kan bortse från de extra kalorierna?

Hur många gram av en krydda använder man egentligen?

Rahf
2007-03-06, 20:07
Den mängd krydda man använder är ju ändå alltför liten för att det ska spela nån roll. Om man håller på och plitar på det sättet i ens kost så har man banne mig någon form av besatthet.