handdator

Visa fullständig version : Erfaren?


Gentelman
2007-03-06, 09:46
Erfaren nog att svara po detta?
- Vilken av dessa program bygger snabbast?

En muskelgrupp i veckan?
T.ex. Rygg po mondag, Brost po tisdag... o.s.v...

Eller:
mon.Brost och triceps.
tis.Rygg och biceps.
ons.Axlar och mage.
tors.Brost och triceps.
fre.Rygg och biceps.
lor.Vila.
son.Ben: fram och baksida lor + vader.

Och en annan froga, jag har muskler men en del fett po kroppen, ganska mycket nu... Om jag gor i - kcal och trenar, kan jag bygga muskler so lenge jag har detta fettlager?

Tack!

Eddie Vedder
2007-03-06, 10:16
Erfaren nog att svara po detta?
- Vilken av dessa program bygger snabbast?

En muskelgrupp i veckan?
T.ex. Rygg po mondag, Brost po tisdag... o.s.v...

Eller:
mon.Brost och triceps.
tis.Rygg och biceps.
ons.Axlar och mage.
tors.Brost och triceps.
fre.Rygg och biceps.
lor.Vila.
son.Ben: fram och baksida lor + vader.

Verkar vara extremt mycket, själv skulle jag aldrig köra axlar dagen efter rygg och heller aldrig bröst dagen efter axlar. Kör du mycket knäböj på benpasset så kommer du slita grymt på ryggen på den veckan oxå, hur delar du upp dom båda olika ryggpassen?

Och en annan froga, jag har muskler men en del fett po kroppen, ganska mycket nu... Om jag gor i - kcal och trenar, kan jag bygga muskler so lenge jag har detta fettlager?


Inget överskott ingen muskelökning. Kroppen kan inte bygga muskler på lagrade fettdepåer.

pragmatist
2007-03-06, 10:56
Allt annat lika så innebär det större tillväxtstimulans att träna igenom kroppen två gånger i veckan snarare än bara en. Samtidigt är det självklart mer slitsamt att träna mycket än att träna lite, så skaderisker ökar. Det kan också finnas andra fördelar med att träna sällan och splitta på många olika pass, t.ex. att man verkligen kan koncentrera sig på den muskelgrupp man för tillfället tränar vilket minskar risken för obalanser eller att man försummar vissa muskelaspekter.

En stor nackdel med en-gång-i-veckan-träning är dock att om man skulle ha ett dåligt pass någon dag så går man miste om en hel veckas effektiv träning för den muskelgruppen - det vill till att man verkligen får ut maximalt av varje enskilt pass när man tränar så sällan.

Nesz
2007-03-06, 13:21
Inget överskott ingen muskelökning. Kroppen kan inte bygga muskler på lagrade fettdepåer.

Inte enligt Max-OT. Dom säger att det går utmärkt att bygga muskler samtidigt som man deffar. Deffar själv just nu, gått ner ca 2 kg under en 4 veckors period och ökat 5kg i bänk, och ökat på alla övningar i armar.

Eddie Vedder
2007-03-06, 13:38
Inte enligt Max-OT. Dom säger att det går utmärkt att bygga muskler samtidigt som man deffar. Deffar själv just nu, gått ner ca 2 kg under en 4 veckors period och ökat 5kg i bänk, och ökat på alla övningar i armar.

Styrkeökningar och muskelökningar är inte samma sak. Att bli starkare på kcalunderskott är inte så himla svårt, men att du blivit starkare innebär inte att du fått mer muskler.

Själv tog jag PB i böj efter en ordentligt viktnedgång, helt enkelt för att jag tränade upp tekniken ordentligt.