handdator

Visa fullständig version : 150 Hundar vanvårdade på kennel


haiduc
2007-03-06, 00:24
Såg på "Hitta Hem" på fyran, där det bl.a handlade om de Yorkshireterriers och Taxar som omhändertogs på Värmdö.

Det var på Kennel Lacremosa som de omhändertog ca 150 hundar. Uppfödaren kastade bl.a. ut hundarna genom fönstret när de skulle ut i rastgården, några bodde instängda i garderober, på toaletten mm. Vissa hade inte fått gå ut på månader. Alla var vanvårdade, sjuka och hade toviga pälsar med intorkat bajs.

Sylvia Strand Benno bodde tillsammans med sina 150 hundar och sin tonårsson i ett fint hus på Värmdö..

Det sjuka är också att bara för ett par år sen var hon en mycket framgångsrik uppfödare med flera utställningschampions och hon beskrivs ofta som en mycket trevlig person.

Det är så tragiskt att det ska behöva gå så långt dock innan någon griper in. Grannarna ska tydligen ha klagat i 14 år innan polisen äntligen tog hand om hundarna.

Och ändå blev hon inte utesluten ur SKK förns bara för ett par år sen... Man kan ju undra hur länge vanvården pågått...? *cry*

Och vad hindrar henne från att skaffa nya hundar?

Gamla nyheter men ville få ta upp det, blir så hemskt illa berörd av att tänka på sånt här, känns helt overkligt...

Artikel (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=574379&previousRenderType=6)

Fartman
2007-03-06, 00:29
Usch, jag blir alltid lika arg när man får höra om den här typen av vanvård.. fyfan! *mini*
Förmodligen finns det någon form av psykiska problem med i bilden..

haiduc
2007-03-06, 00:42
Usch, jag blir alltid lika arg när man får höra om den här typen av vanvård.. fyfan! *mini*
Förmodligen finns det någon form av psykiska problem med i bilden..

Ja det är verkligen hemskt... Man kan inte nog belysa vikten av att verkligen välja uppfödare med omsorg när man köper hund... Vad jag hört/läst så har ingen kommit hem till henne utan hon har skickat hundarna hon sålt på sista tiden, också lovat stamtavlor som aldrig kommit.

Därför man alltid ska besöka uppfödare personligen, be att få träffa föräldrarna till valpen mm...

Edit: Antagligen är hon psykiskt sjuk (det måsta man vara om man kan leva i sån misär) men därför är det också konstigt att grannarnba fått klaga i 14 år utan att vare sig hon eller hundarna fått hjälp...

Tigerkotten
2007-03-06, 01:25
En sak jag alltid undrat över, vad är straffskalan? Den är rätt låg är den inte? Varför kan de inte höjja den isåfall? Det borde vara extremt kännbara böter för sådan vanvård av djur, det borde väl staten gilla med. Så de kan dra in lite mera pengar samtidigt. Som kanske kan gå till djurhem?

Mantus
2007-03-06, 01:37
En sak jag alltid undrat över, vad är straffskalan? Den är rätt låg är den inte? Varför kan de inte höjja den isåfall? Det borde vara extremt kännbara böter för sådan vanvård av djur, det borde väl staten gilla med. Så de kan dra in lite mera pengar samtidigt. Som kanske kan gå till djurhem?

Ja den är låg, och den tillämpade straffskalan är ännu lägre.

haiduc
2007-03-06, 11:09
En sak jag alltid undrat över, vad är straffskalan? Den är rätt låg är den inte? Varför kan de inte höjja den isåfall? Det borde vara extremt kännbara böter för sådan vanvård av djur, det borde väl staten gilla med. Så de kan dra in lite mera pengar samtidigt. Som kanske kan gå till djurhem?
Det rör sig nog inte om särskilt mycket pengar...

Nitrometan
2007-03-06, 12:04
Dessutom är det ovanligt att de döms till att inte få ha djur igen.

I de flesta fall under de senaste åren har de som har vanvårdat sina djur fått tillbaka djuren efter rättegången (om det ens har gått så långt).

I lagtexten talas det om "allvarlig vanvård", vilket leder till att det alltid blir tolkningsfrågor i rättegången.

Ja, detta är nog vanvård, men är det "allvarlig vanvård"?

Det enda bra djurskyddsmyndigheten har gjort: http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3956

De gällande bestämmelserna för hund och katt har under många år varit kritiserade av både djurhållare och myndigheter. De anses vara för svårtolkade och till största del endast reglera utrymmeskraven. Djurskyddsmyndigheten skickar i dag, 24/1 2007, ut en reviderad föreskrift för hund och katt.

I dag finns en föreskrift hos Djurskyddsmyndigheten som reglerar uppfödning, försäljning och förvaring av hundar samt förvaringsutrymmen för hund och katt. Dessa bestämmelser har varit desamma sedan Jordbruksverket hade ansvaret för djurskyddet. Bestämmelserna har visat sig vara svårtolkade och inte tillräckligt omfattande för både allmänheten och tillsynspersonal. Anledningen till att föreskriften till största del bara omfattar utrymmeskraven för hund och katt är att Jordbruksverket inte hade något bemyndigande att reglera om skötsel av dessa djur när den skrevs.

Om denna går igenom kan det äntligen bli lättare att döma folk för vanvård. Då finns det iaf en tydlig lag att förhålla sig till.

Snafu
2007-03-06, 12:14
Nu är inte det här menat som ett flame bait, jag menar att inte att göra folk upprörda! Men personligen får sådana här historier inte mitt blod att koka.

Beror det på att jag aldrig haft hund kanske? Är jag ensam i att inte bli grymt upprörd?

haiduc
2007-03-06, 13:34
Nu är inte det här menat som ett flame bait, jag menar att inte att göra folk upprörda! Men personligen får sådana här historier inte mitt blod att koka.

Beror det på att jag aldrig haft hund kanske? Är jag ensam i att inte bli grymt upprörd?

Oavsett hur man känner inför det så tror jag de flesta tycker djurplågeri och vanvård av både barn (hon har en son) är helt oacceptabelt. Det måste ju ligga någon form av tragedi bakom det här fallet och det kunde nog ha stoppats innan det gick så långt (grannarna hade klagat i 14 år...) så nog är en lagändring på sin plats, det tror jag de flesta håller med om.
Och även om man inte bryr sig om djuren så tror jag ingen vill bo granne med 150 skällande hundar i 14 år heller, så det finns många aspekter i det hela.