handdator

Visa fullständig version : failure diskussion - hjälp


rostbiff
2007-03-05, 22:50
Har diskuterat med en PT på gymmet som säger att man "absolut" ska köra till failure. Hade varit bra om någon hjälpsam själ kunde länka mig till några "fina/respekterade" studier ang ämnet.

thx

Zakath
2007-03-05, 22:53
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=60794&highlight=failure

Varsågod!

/Din personliga sökmaskin

Englund
2007-03-05, 22:54
Vad hade PTn för belägg för sina påståenden? Tänkte det kan vara kul att veta så man har några ståndpunkter att argumentera mot.

major Pectoralis
2007-03-05, 23:03
Angående failureträning är de vanliga åsikterna i literaturen dessa:

muskeltillväxt: ja
muskeluthållighet: ja
maxstyrka: nej
explosivitet: nej

Här är lite abstrakt. Sök på titeln på google så kommer kanske hela rapporten om du har tur.


Differential effects of strength training leading to failure versus not to failure on hormonal responses, strength, and muscle power gains.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16410373&query_hl=17&itool=pubmed_DocSum

Muscular adaptations in response to three different resistance-training regimens: specificity of repetition maximum training zones.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=12436270&query_hl=17&itool=pubmed_docsum

Training leading to repetition failure enhances bench press strength gains in elite junior athletes

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=15903379&query_hl=17&itool=pubmed_docsum

The influence of direct supervision of resistance training on strength performance.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=10862549&query_hl=55&itool=pubmed_DocSum

American College of Sports Medicine position stand. Progression models in resistance training for healthy adults.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=11828249&query_hl=55&itool=pubmed_DocSum

Rhino
2007-03-06, 13:29
Även efter att ha läst den långa tråd som hänvisas till av Zakath är jag fortfarande förvirrad. Dels verkar det finnas en del språk- och termförbistring gällande vad "failure" egentligen innebär, samt vad effekterna av köra så blir.

Jag kör personligen på någon variant av "fail", men om detta inte är det mest effektiva eller till och med ger stor skaderisk vill jag kanske byta.

Eftersom jag inte tränat så överdrivet länge, ca två år, har jag inte erfarenhet själv för att avgöra detta. Dock har jag ökat väldigt kraftigt framför allt i styrka och tycker på så vis att det verkar fungera bra. Det är dessutom roligt att köra på så tunga vikter som möjligt.. :)

Just nu kör jag (efter uppvärmningsset på ca halva vikten) ett första set där jag siktar på 9-12 repetitioner och där jag slutar när jag "vet" att jag inte kommer klara en till och jag försöker inte utföra den. (Räknas det som "failure" alls?)
Sedan ett avslutande set där jag siktar på 7-9 repetitioner på samma vikt och kör även där tills jag vet att jag inte kommer klara en till.

Är detta vettigt / dumt?

jwzrd
2007-03-06, 14:07
Även efter att ha läst den långa tråd som hänvisas till av Zakath är jag fortfarande förvirrad. Dels verkar det finnas en del språk- och termförbistring gällande vad "failure" egentligen innebär, samt vad effekterna av köra så blir.

Jag kör personligen på någon variant av "fail", men om detta inte är det mest effektiva eller till och med ger stor skaderisk vill jag kanske byta.

Eftersom jag inte tränat så överdrivet länge, ca två år, har jag inte erfarenhet själv för att avgöra detta. Dock har jag ökat väldigt kraftigt framför allt i styrka och tycker på så vis att det verkar fungera bra. Det är dessutom roligt att köra på så tunga vikter som möjligt.. :)

Just nu kör jag (efter uppvärmningsset på ca halva vikten) ett första set där jag siktar på 9-12 repetitioner och där jag slutar när jag "vet" att jag inte kommer klara en till och jag försöker inte utföra den. (Räknas det som "failure" alls?)
Sedan ett avslutande set där jag siktar på 7-9 repetitioner på samma vikt och kör även där tills jag vet att jag inte kommer klara en till.

Är detta vettigt / dumt?

Det är vettigt och det är inte failure. Positive failure är det som händer om du ger dig på att pressa men fastnar halvvägs.

YTS
2007-03-07, 00:56
Eftersom jag inte tränat så överdrivet länge, ca två år, har jag inte erfarenhet själv för att avgöra detta. Dock har jag ökat väldigt kraftigt framför allt i styrka och tycker på så vis att det verkar fungera bra. Det är dessutom roligt att köra på så tunga vikter som möjligt.. :)



Min erfarenhet av failure är just att man ökar i styrka väldigt snabbt, kanske för snabbt. Det är inte säkert att det är nyttigt för muskler och leder att öka så snabbt. Har därför provat att köra raka set, där jag kör t.ex. 3 x 10, när jag klarar det, siktar jag på 3 x 11, därefter 3 x 12, sen kan det vara dax för en höjning av vikten.

mangs
2007-03-07, 01:08
Det som är intressant är också återhämtningen. Denna tar ju mycket längre tid när man kör till failure. Dels mellan seten men ffa mellan passen. Förut körde jag allt som oftast till pos failure så ofta jag kunde. hade ofta problem med muskelinflammationer etc. Tillväxten kom liksom styrkan men det hade den säkert gjort ändå. Idag kör jag betydligt fler pass och set i veckan och kör bara i nödfall till failure. Slutar gärna när jag känner att jag kommer faila på nästakommande rep. Detta har djort att jag kan köra större volym utan att bli utsliten. Mår mycket bättre av detta och känner att det är kul att gå till passen varje gång. Hur det påverkar mitt muskelbygge på längre sikt vet jag inte men helt klart är att man kan öka i styrka rätt bra även om man inte kör till failure.

Jag tror på att man då och då kan chocka kroppen med failure-träning men att man då lägger in extra vila för att återhämta sig. Kör man hel eller halvkroppspass som jag kör nu för tiden finns inte denna extra tid för vila för mig.

PowPow
2007-03-07, 02:01
Vad räknas det som om man till exempel kör 5 set ensam, och sen fastnar på mitten på 6:an och får hjälp av en kompis för att kalra 2 reps till. Det måste väl kallas att köra till failure, eller?

Jag är begreppsförvirrad.

Yes
2007-03-07, 02:20
Det är forced reps. :)

PowPow
2007-03-07, 02:24
Det är forced reps. :)

men hur tusan ska man lyckas köra ta sig ur bänkpressen om man kört till failure utan att ens vän hjälper en upp med stången? (och då hjälper ju såklart jag också till - han kan inte bicepcurla mina gigantiska bänkpressvikter)

Måste man ligga kvar under stången till stängningsdags och vänta på att personalen ska ta bort vikterna?

Men okej, är detta till failure då:
Vad räknas det som om man till exempel kör 5 set ensam, och sen fastnar på mitten på 6:an och får hjälp av en kompis för att få upp den (och överleva).

Diggler
2007-03-07, 03:07
men hur tusan ska man lyckas köra ta sig ur bänkpressen om man kört till failure utan att ens vän hjälper en upp med stången? (och då hjälper ju såklart jag också till - han kan inte bicepcurla mina gigantiska bänkpressvikter)

Måste man ligga kvar under stången till stängningsdags och vänta på att personalen ska ta bort vikterna?

).

Bänkpressen kör du inte medvetet till failure utan pass, vill du köra till failure, men inte har pass får du välja en annan övning (tex bröstpressar i maskin)

Personligen tycker jag det är optimalt att ligga väldigt nära fail, så att man med stor möda orka slutföra sista repset.

Yes
2007-03-07, 03:08
Alltså, (positiv) failure är när du inte längre klarar fler repetitioner utan hjälp. Jag skulle vilja lägga till "fler repetitioner i god form". Med dålig form blir det snarare total failure när kroppen ger upp och går sönder. Forced reps är när din kompis hjälper dig förbi failure. När din kompis hjälper dig tillbaks med vikterna blir det väl ett litet mellanting, det blir ju "forced" i den mån att att du jobbar lite förbi failure fast det blir ju inte lika förgrymmande jobbigt som när din kompis hjälper dig att preciiiis utföra en till repetition.

Annars kan man väl kalla det vad man vill bara man förstår vad som menas. Jag skulle själv inte kalla det forced om jag fick hjälp tillbaks med vikterna. :)

Yes
2007-03-07, 03:10
Bänkpressen kör du inte medvetet till failure utan pass, vill du köra till failure, men inte har pass får du välja en annan övning (tex bröstpressar i maskin)
Är man riktigt hardkår(läs svag) tar man förstås ned stången på magen, rullar ned den på låren och sätter sig upp. :D

PowPow
2007-03-07, 03:25
Nu blev begreppsförvirringen lite mindre förvirrande. Thanks grabbs!

pragmatist
2007-03-07, 08:53
Det är säkert så att i varje enskilt set så är det effektivare träning att gå till failure (samt använda forced reps, drop sets, rest-pause, static holds etc). Nackdelen blir då förstås att den mängd träning man tål och kan dra nytta av blir starkt begränsad av nervsystemets återhämtningskapacitet. Det finns alltså en viss risk att man jämför äpplen med päron om man bara jämför failure-träning och icke-failure-träning rakt av, eftersom den stora fördelen med att inte träna till failure är att man tål mycket större träningsvolym och mycket högre träningsfrekvens. Och högre frekvens är vanligtvis bra för nervsystemets inlärningsförmåga, vilket väl också förklarar varför t.ex. styrkelyftare ofta undviker att träna till failure.

För egen del tycker jag inte det är någon big deal att regelbundet gå till failure (och lite till) i enledsövningar, men undviker det nästan helt i flerledsövningar (enstaka olyckshändelser kan förekomma!)

rostbiff
2007-03-08, 03:03
tack för hjälpen bros :D Dags att sätta honom på plats lol:cool: . Han sa nu senast att man även borde köra till failure om du tränar styrketräning som komplement till tex kampsport, vilket var en väldigt intressant tanke :banned .