handdator

Visa fullständig version : Lumpen


mACKANNN
2007-03-05, 22:38
Tidigare fick jag hem pappren från pliktverket som sade att jag kommer att bli kallad för mönstring senare. Idag några månader senare kom nya papper där de står agg jag inte kommer att bli kallad med motivieringen att förutsättningarna har ändras och de kommer inte att behöva ta in lika många som det först va planerat

fan*grr*

Jag som ändrat inställning och verkligen hoppats på att få göra skiten nu.
Jag förstår inte riktigt hur dom tänker heller dom som väljer ut personer, jag menar jag har inte ett enda fel på skiten man fick kryssa i, inga problem med ryggen, knän eller nånting. allt va perfekt, de enda negativa var att jag kryssade i att jag inte kunde tänka mig göra utlandstjänst vilket jag nu ångrar.

Så störande när man vet att folk som inte ens vill mönstra blir tvingade medans folk som vill inte får. Ingen rätt att överklaga har man heller.

Nåja, några av er som blivit kallade? isåfall hur känner ni för det? samma sak om ni blev dissade som en annan :D

Lelle Pelle
2007-03-05, 22:58
Ring ner. Tjata. Tjata lite mer.

Det gjorde jag, och nu får jag fara på FJS förtest.

Timmi
2007-03-05, 23:01
Har man lite mer än ingen koll alls på FM så kan man räkna ut att med de oerhört knappa resurserna det får och med de omstruktureringarna som görs (från invasions till insatsförsvar) kan man räkna ut att de vill ha folk som vill göra utlandstjänst i första hand. Tro de har som mål att minst en tredjedel ska gå vidare till internationell tjänst direkt efter avklarad GU.

Jag mönstrade och jag sa tydligt att jag ville göra utlandstjänst, det gjorde min inskrivningsförrättare lite (överjävligt) glad. Så sa han det, ställs jag mot en annan person med precis samma resultat om min utbildningsplats men h*n har inte fyllt i att h*n kan tänka sig utlandstjänst så får jag platsen.

Fartman
2007-03-05, 23:05
Som sagt, ring ner och snacka. Berätta om hur motiverad du är och att du verkligen vill göra utlandstjänst. Risken är nog rätt stor att du får rycka in ändå om du verkligen visar att du vill.

mACKANNN
2007-03-05, 23:08
Har man lite mer än ingen koll alls på FM så kan man räkna ut att med de oerhört knappa resurserna det får och med de omstruktureringarna som görs (från invasions till insatsförsvar) kan man räkna ut att de vill ha folk som vill göra utlandstjänst i första hand. Tro de har som mål att minst en tredjedel ska gå vidare till internationell tjänst direkt efter avklarad GU.

Jag mönstrade och jag sa tydligt att jag ville göra utlandstjänst, det gjorde min inskrivningsförrättare lite (överjävligt) glad. Så sa han det, ställs jag mot en annan person med precis samma resultat om min utbildningsplats men h*n har inte fyllt i att h*n kan tänka sig utlandstjänst så får jag platsen.

jaha, så pass. jävlar vilken tabbe man gjorde med andra ord. :smash:

mACKANNN
2007-03-05, 23:09
Som sagt, ring ner och snacka. Berätta om hur motiverad du är och att du verkligen vill göra utlandstjänst. Risken är nog rätt stor att du får rycka in ändå om du verkligen visar att du vill.

Om det är som ni säger, så fattar jag verkligen inte varför det står klart o tydligen att beslutet inte går att överklagas enligt den o den lagen osv *screwy*

Dumleman
2007-03-05, 23:12
Du kan inte överklaga men du kan övertyga och nåja kanske till och med övertala dem att du ska få göra lumpen :).

Nithian
2007-03-05, 23:12
Om det är som ni säger, så fattar jag verkligen inte varför det står klart o tydligen att beslutet inte går att överklagas enligt den o den lagen osv *screwy*

Du går värmdö gymnasium?

Empe
2007-03-05, 23:28
Jag kommer antagligen få hem liknande papper här framöver då jag inte fyllde i utlandstjänst jag heller. Lider inte för det. Mer tid hemma för jobb, träning och eventuellt vidarestuderande.

Baan
2007-03-05, 23:59
Skriv brev, ring arga samtal etc. Ge för fan inte upp. Försök få någon skyttetjänst så är det gg.

RösböJunior
2007-03-11, 21:47
Ja visst är det förjävligt! nedrusta försvaret! vafan är det för hyss.

sj är jag iaf kallad nu den 28 Mars =)

komiskt är att det endast är två st från samma klass.
den ena har haft glasögon + mkt dålig kondition.

jag menar borde inte de ca 25 tusen totalt de väljer ut verkligen vara Topp ?
Låter som en SS-rekryt nu men det är konstigt när han säkert inte vill göra det heller mot andra som inte får.
det verkar som de kan "gallra" ganska grovt men tydligen inte i detta fall.

Så nu sitter jag och försöker cykla som en dåre + få in bra teknik på marklyft i smithmaskin.
TIPS ? någon som kan djupt säga hur fysiken kollas osv,tips ?

Rahf
2007-03-11, 21:55
Folk som säger att dem tycker det är skönt att slippa lumpen vet inte vad dom går miste om. Jag tycker att det var en riktigt schysst utbildning och jag mognade nå grymt mycket.

mackANN: Vi hade en på min pluton som överklagade två gånger innan han kom in så det är bara att ringa/skriva till dem så ordnar det sig.

RösböJunior: Fysiken är en del i kugghjulet, inte mer än så. Bara nöta in och framför allt se till att du har mjölksyretolerans för den kommer bita i hårt på cykeln. Dålig syn/hörsel är ett stort minus när man mönstrar.

Men kom ihåg: Det spelar ingen roll hur ni förbereder er, ni är ändå inte fysiskt redo för lumpen. Mentalt så kan man bli det men inte fysiskt.

Lycka till grabbar och gräbbor!

Timmi
2007-03-11, 22:00
Men kom ihåg: Det spelar ingen roll hur ni förbereder er, ni är ändå inte fysiskt redo för lumpen. Mentalt så kan man bli det men inte fysiskt.

Lycka till grabbar och gräbbor!

Känns som om det borde vara tvärt om, det jag hört också när jag snackat med folk som rykt in. Fysiken är det minsta problemet för många.

Rahf
2007-03-11, 22:03
Känns som om det borde vara tvärt om, det jag hört också när jag snackat med folk som rykt in. Fysiken är det minsta problemet för många.

ARGH! Felskrivning.. Tvärtom ska det vara.

*Edit* Fysiken var problemet personligen för mig. Hade tagit ut titanet från höften ett par månader innan. Fast jag sa inget om det :D

Timmi
2007-03-11, 22:06
Då är vi iaf på samma sida :D

Hehe, du kunde alltså blivit en sån där som kostat många pengar och en person värnplikt ;)

dojjan
2007-03-11, 22:24
Jag kom in fastän jag inte ville göra utlandstjänst... Jag känner ett par personer som varit utomlands. Merparten av dem har blivit alkoholister och de har berättat en del väldigt hemska historier. Så nej tack, ingen utlandstjänst för min del.

sunkan
2007-03-11, 22:42
Jag kom in fastän jag inte ville göra utlandstjänst... Jag känner ett par personer som varit utomlands. Merparten av dem har blivit alkoholister och de har berättat en del väldigt hemska historier. Så nej tack, ingen utlandstjänst för min del.

Min pappa har varit på utlandstjänst i Libanon och han är långt ifrån alkoholist. Så att man inte ska göra utlandstjänst för man blir alkoholist köper jag inte.

Baan
2007-03-11, 23:56
Jag kom in fastän jag inte ville göra utlandstjänst... Jag känner ett par personer som varit utomlands. Merparten av dem har blivit alkoholister och de har berättat en del väldigt hemska historier. Så nej tack, ingen utlandstjänst för min del.

Min pappa har varit på utlandstjänst i Libanon och han är långt ifrån alkoholist. Så att man inte ska göra utlandstjänst för man blir alkoholist köper jag inte.

Exakt, vilket kvalificerat skitsnack att man blir alkis för man åker ner på ett relativt säkert uppdrag (kontra ett riktigt krig där man är en kombatant). Jag känner en hel del som varit med i en del skit, och ingen är vad jag vet alkoholist. Många mår säkert inte jättebra psykiskt men det handlar om rätt extrema grejer.