handdator

Visa fullständig version : Kreatin och koffein


Purren
2007-03-05, 22:07
Om vi säger att jag äter kreatin tio dagar, sedan tar jag flera koffeintabletter på den elfte dagen så kommer koffeinet kvittera bort effekten från kreatinet. Men, om vi förutsätter att jag dricker tillräckligt med vatten, kommer denna kvittering försvinna på den tolfte dagen?

Det jag undrar är alltså att går det att blanda koffein och kreatin lite hur som helst, om man ibland prioriterar koncentrationen framför styrkan, och samtidigt få kreatineffekten på andra dagar?

FreCKo
2007-03-05, 22:34
Har för mig att det var bevisat att man behövde få i sig rätt stora mängder koffein för att det skulle motverka kreatinet... Dom snackade om typ 500mg/dag har jag för mig, Grub kanske kan hjälpa?

Så, som svar på din fråga: Dricker du mycket vatten och koffeintabletten inte överstiger dom där 500mg (som jag är rätt säker på att det var) så borde inte den där elfte dagen spela så stor roll... Fast iofs, skippar du kreatin en dag så måste du väl göra om uppladdningen?

Fatalist
2007-03-24, 19:30
Har för mig att det var bevisat att man behövde få i sig rätt stora mängder koffein för att det skulle motverka kreatinet... Dom snackade om typ 500mg/dag har jag för mig, Grub kanske kan hjälpa?

Så, som svar på din fråga: Dricker du mycket vatten och koffeintabletten inte överstiger dom där 500mg (som jag är rätt säker på att det var) så borde inte den där elfte dagen spela så stor roll... Fast iofs, skippar du kreatin en dag så måste du väl göra om uppladdningen?

En referens på mängden koffein som krävdes för att kvittera ut effekten av kreatin vore intressant då jag intar 400mg koffein inför varje pass, vilket bara är 100mg från din angivna mängd.

King Grub
2007-03-24, 20:22
En referens på mängden koffein som krävdes för att kvittera ut effekten av kreatin vore intressant då jag intar 400mg koffein inför varje pass, vilket bara är 100mg från din angivna mängd.

I J Appl Physiol. 1996 Feb;80(2):452-7. Caffeine counteracts the ergogenic action of muscle creatine loading användes 5 mg / kg kroppsvikt och dygn totalt, vilket helt eliminerade kreatinets ergogena effekt.

Och det handlar inte om vätskebalans, att man skulle kunna dricka mer vatten för att slippa problemet.

messier11
2007-03-24, 21:42
om jag minns rätt så var grunden till problemet relaxationstiden, men bör inte följden bli att om koffein förlänger den och kreatin förkortar den så om man då äter/dricker koffein utan äta kreatin att man hamnar på minus i "prestation" jämfört med inga tillskott alls, borde då inte kombinationen vara bättre eftersom man ju fortfarande har den uppiggande effekten av koffeinet kvar...

Fatalist
2007-03-25, 16:34
Opraktiskt att dom använt en såpass stor mängd koffein, alt. att de inte har använt en grupp med halva mängden koffein för att se om det var dosrelaterat.