handdator

Visa fullständig version : Bencurl på hemträningsbänk med mera


hest
2007-03-05, 20:02
Tjena
Tänkt mig att införskaffa mig en träningsbänk, har fått upp ögonen för denna

http://www.halens.se/resources/products/57/004957/9430.jpg

Är nybörjare inom styrketräning, är smal och klen, bor en bra bit från närmaste gymm, och vill nog bygga upp mig lite hemma innan jag börjar på gymm.

Hade tänk mig en vanlig bänk först men sen tänkte jag att det kanske är bra med ben träning som man får med på denna bänk, men det står att max vikten för bencurlen är 45 kg, räcker det för en "mindre stark nybörjare" om man kör många repps?
Eller är det bara skit och jag bör satsa på en vanlig bänk? kanske en där bänken inte sittar ihop med skivställningen begränsar det många övningar?
En annan fråga är angående marklyft och andra tyngre övningar, räcker det med 50 kg i vikt om man kör många repps?
Tanken är som sagt inte att jag ska råträna hemma, utan mer vänja lederna med mera och lägga på mig lite kanske.

Som sagt är jag smal och ganska klen, förstår att det är svårt att svara på viktfrågorna.

Bänken kostar för övrigt ca 2000 med frakt och allt, och skivstång medföljer så det är också en faktor till att jag är sugen på den.

Tack på förhand om nån orkar svara på mitt svammel!

Mr_F
2007-03-05, 20:48
Tjena
Tänkt mig att införskaffa mig en träningsbänk, har fått upp ögonen för denna

http://www.halens.se/resources/products/57/004957/9430.jpg

Är nybörjare inom styrketräning, är smal och klen, bor en bra bit från närmaste gymm, och vill nog bygga upp mig lite hemma innan jag börjar på gymm.

Hade tänk mig en vanlig bänk först men sen tänkte jag att det kanske är bra med ben träning som man får med på denna bänk, men det står att max vikten för bencurlen är 45 kg, räcker det för en "mindre stark nybörjare" om man kör många repps?
Eller är det bara skit och jag bör satsa på en vanlig bänk? kanske en där bänken inte sittar ihop med skivställningen begränsar det många övningar?
En annan fråga är angående marklyft och andra tyngre övningar, räcker det med 50 kg i vikt om man kör många repps?
Tanken är som sagt inte att jag ska råträna hemma, utan mer vänja lederna med mera och lägga på mig lite kanske.

Som sagt är jag smal och ganska klen, förstår att det är svårt att svara på viktfrågorna.

Bänken kostar för övrigt ca 2000 med frakt och allt, och skivstång medföljer så det är också en faktor till att jag är sugen på den.

Tack på förhand om nån orkar svara på mitt svammel!

jag har haft ungefär en sånn bänkpress:) blir tyvärr mest en grej som står och samlar damm.. hur långt haru till närmaste gym?
ett gymkort hade varit en mkt bättre investering enligt mej:)
Lycka till iaf! :P

Durre
2007-03-05, 22:25
Äää du behöver inte bygga på dig något, ta dig till gymmet mycket bättre.

hest
2007-03-05, 23:19
har ca 2 timmar till gymmet, så det får nog vänta tills jag får körkort iallfall :/
ska nog beställa den där, det verkar ju inte vara något större fel på den?

Sniggel
2007-03-05, 23:46
Hmm det duger nog till bänkpress vid din nivå.
Men bengrejen lär suga. Har själv haft en träningsbänk och där fanns en exakt likadan grej för benen, var den mest värdelösa grej jag varit med om.
50kg i marklyft funkar bra för teknikinlärning i början men det lär inte bidra till att du blir större eller starkare (om du inte är väldigt klen just nu).
2000 spänn?

Du kan inte tänka dig att köpa en skivstång med vikter och en skivstångsställning enbart? Då kan du få med en hel del vikter (så du kan köra marklyft ordentligt bl a) och även köra knäböj.
Så köper du en dipsställning också så kan du träna bröst (triceps o lats...) också. Kanske kostar lika mycket men ger en mer allsidig träning.
Fast jag förstår ju om du gärna vill köra bänkpress för många tycker om den övningen, men imo är dips en jättebra övning för i princip samma muskler, gäller bara att kunna ha nånting runt midjan så man kan hänga på vikter efter ett tag (om du blir stark i dips). Vill du sen komplettera med övre bröst och axlar kan du köra militärpress med skivstången.

Kanske inte ser lika flashigt ut med en skivstångsställning och dipsställning men jag tror nog det ger mer.

Sniggel
2007-03-05, 23:57
En sak till. Vissa övningar är potentiellt farliga att utföra om man inte har någon erfarenhet. T ex militärpress och knäböj. Vore väldigt bra om du kunde ha en kompis med dig när du tränar, du kanske känner någon som också vill träna?
Så det är viktigt att man tar det väldigt lugnt med dom övningarna innan man lärt sig tekniken och fått balans nog att veta vad man är kapabel till utan att tappa kontrollen och bryta smalbenet/ryggen/nacken osv... :-p
Säger det inte för att skrämmas, vill bara påpeka att man får ha respekt för fria vikt-övningar speciellt de där stången befinner sig över ens tyngdcentrum.

Och slutligen, om mitt förslag om dipsställning och skivstångsställning inte låter lockande så går det nog bra att köra på den där maskinen du själv föreslog. Det allra viktigaste är ju förstås att det är kul att träna, annars kanske det inte blir någon träning alls.

ROMPE
2007-03-06, 00:05
Den är rätt så bra, men bara du inte skadar dig eller nåt, för det dära ser obekväm ut.


DU GÖR VAD DU TYCLER ÄR BÄST!

PowPow
2007-03-06, 01:01
Hade tänk mig en vanlig bänk först men sen tänkte jag att det kanske är bra med ben träning som man får med på denna bänk, men det står att max vikten för bencurlen är 45 kg, räcker det för en "mindre stark nybörjare" om man kör många repps?


Bencurl och bensparkar kan man ju köra med ett ben i taget, och då tror jag att 45 kg kan räcka en bit. Men det beror ju klart på _hur_ klen du är.

Om jag ser rätt på bilden så går det att höjja ställningen så att du kan köra knäböj från den också, och då har du ju en benövning till. Fast 50 kg där räcker väl inte så långt.

Det absolut bästa enligt mig hade varit om du pallrat dig till ett gym. Då får du ett riktigt utbud och förhoppningsvis relativt kunnig personal som kan guida dig i början. Alternativet är väl att bygga en bra tärnignsanläggning hemma, men det blir ju lätt ganska svindyrt.

Jag tror att om du börjar gilla det här med att styrketärna så kommer du snabbt växa ut den bänken, tyvärr /=

Mantus
2007-03-06, 01:42
Tjena
Tänkt mig att införskaffa mig en träningsbänk, har fått upp ögonen för denna

http://www.halens.se/resources/products/57/004957/9430.jpg

Är nybörjare inom styrketräning, är smal och klen, bor en bra bit från närmaste gymm, och vill nog bygga upp mig lite hemma innan jag börjar på gymm.

Hade tänk mig en vanlig bänk först men sen tänkte jag att det kanske är bra med ben träning som man får med på denna bänk, men det står att max vikten för bencurlen är 45 kg, räcker det för en "mindre stark nybörjare" om man kör många repps?
Eller är det bara skit och jag bör satsa på en vanlig bänk? kanske en där bänken inte sittar ihop med skivställningen begränsar det många övningar?
En annan fråga är angående marklyft och andra tyngre övningar, räcker det med 50 kg i vikt om man kör många repps?
Tanken är som sagt inte att jag ska råträna hemma, utan mer vänja lederna med mera och lägga på mig lite kanske.

Som sagt är jag smal och ganska klen, förstår att det är svårt att svara på viktfrågorna.

Bänken kostar för övrigt ca 2000 med frakt och allt, och skivstång medföljer så det är också en faktor till att jag är sugen på den.

Tack på förhand om nån orkar svara på mitt svammel!


Köp mer vikter efterhand så skall det nog ordna sig. Två timmar till gymet låter plågsamt mycket, börja på det här och gör friviktsövningar som chins och dylikt så kan du förbättra din utrustning allt eftersom. Tex genom att köpa bättre skivstång osv.

rille22
2007-03-06, 01:55
En sak till. Vissa övningar är potentiellt farliga att utföra om man inte har någon erfarenhet. T ex militärpress och knäböj. Vore väldigt bra om du kunde ha en kompis med dig när du tränar, du kanske känner någon som också vill träna?


Är inte militärpress en ganska enkel övning och ofarligt för nybörjare att börja med? Jag kritiserar inte utan är lite intresserad kring dina tankebanor bara :)

Mantus
2007-03-06, 02:02
Är inte militärpress en ganska enkel övning och ofarligt för nybörjare att börja med? Jag kritiserar inte utan är lite intresserad kring dina tankebanor bara :)

Nja, den ställer ju rätt höga krav på bålstabilitet om man skall få upp några vikter att tala om.

Sniggel
2007-03-06, 12:38
Är inte militärpress en ganska enkel övning och ofarligt för nybörjare att börja med? Jag kritiserar inte utan är lite intresserad kring dina tankebanor bara :)

Jag tänker på att stående pressa en skivstång ovanför huvudet och ner till bröstet igen.
Har man inte balans och bålstyrka (som Mantus nämnde) så kan ju stången t ex hamna ovanför, bakom huvudet så att man tappar kontroll och då kan det ju hända att man hyperextenderar axeln eller helt enkelt tappar stången på sig själv.

Man kan ju kanske köra sittande också men det kräver ju också en balans (kanske mer) och där kan man inte rätta till stångens position med fotarbete eftersom man är fast i den sittande ställningen.
Därför är det viktigt att man är van vid övningen innan man börjar köra lite tyngre vikter så att man vet att man med säkerhet kan hålla stången balanserad.
Hoppas du förstår vad jag menar, blev lite luddigt tycker jag.