handdator

Visa fullständig version : Sjuk träningsvärk


backfire
2007-03-05, 19:49
Hejsan! Skriver å en väns vägnar.

Han har varit lite trög, i fredags gick han och tränade, och hade innan druckit 3 öl till maten. Han sa att han kände sig lite lätt i huvet av detta, men inget mer.
Resultatet av detta blev en helt vansinnig träningsvärk, även fast han säger att han stretchade ordentligt.
Det är i baksidan av låren som han säger att han inte ens tränat, men värst i armvecket, muskelfästet till biceps. Han ser faktiskt ganska rolig ut, han kan inte böja mer än hälften utåt, och säger att det gör ont även åt andra hållet.
Ja sa "det är säkert cancer eller en riktigt j-vla otäck inflammation" och han blev orolig på riktigt, så det är därför jag skriver nu..
Han har tränat i ca. 2 månader, 3 gånger i veckan, så det lär väl inte vara sån värk man får efter längre vila.

Några ideer som kan stilla hans oro?

apa_ola
2007-03-05, 19:52
Hejsan! Skriver å en väns vägnar.

Han har varit lite trög, i fredags gick han och tränade, och hade innan druckit 3 öl till maten. Han sa att han kände sig lite lätt i huvet av detta, men inget mer.
Resultatet av detta blev en helt vansinnig träningsvärk, även fast han säger att han stretchade ordentligt.
Det är i baksidan av låren som han säger att han inte ens tränat, men värst i armvecket, muskelfästet till biceps. Han ser faktiskt ganska rolig ut, han kan inte böja mer än hälften utåt, och säger att det gör ont även åt andra hållet.
Ja sa "det är säkert cancer eller en riktigt j-vla otäck inflammation" och han blev orolig på riktigt, så det är därför jag skriver nu..
Han har tränat i ca. 2 månader, 3 gånger i veckan, så det lär väl inte vara sån värk man får efter längre vila.

Några ideer som kan stilla hans oro?

Stretching lindrar inte träningsvärk...

Gpajpen
2007-03-05, 19:56
har jag ansträngt mig onykter (visserligen på fyllan) t.ex armbrytning får jag alltid värk i leder + träningsvärk i musklerna. vet inte om det har nån koppling egentligen men det verkar som att det är 10ggr lättare å väl få värk med alkoholen i bakgrunden.

FreCKo
2007-03-05, 22:12
Jag kan fan ha träningsvärk i sex-sju dagar när jag tränar ben och inte gjort det på länge, jag har lätt träningsvärk i 5 dagar när jag druckit alkohol innan... Det är nog inga större problem med andra ord.

Rune_Raptor
2007-03-06, 16:57
Baksida lår och armvecket, det låter som han tränat rygg. :)
Kanske till o med kört marklyft vilket tar otroligt i baksida lår. Det flesta rygg övnignarna tar ju på biceps också.. :) Låter mest troligt.

openside
2007-03-06, 21:05
Jag får ont i leder och muskelfästen ibland när jag dricker. Så det kan nog bloi så föe en del.

Cilia
2007-03-06, 21:07
Vi älskar träningsvärk och förstår inte din kompis oro.
träningsvärk är underbart

Liten Men Fet
2007-03-06, 23:39
Vi älskar träningsvärk och förstår inte din kompis oro.
träningsvärk är underbart

Det är inte kul när man inte kan räta på armarna mer än till 90 grader och inte kan sova pga av att man inte vet hur man ska ha armarna... När man inte vet hur man ska ta sig ur sängen på morgonen, till slut välter man bara ur och svimmar av smärtan när man rör armarna. Då är det inte kul. *cry*

FreCKo
2007-03-06, 23:50
Det är inte kul när man inte kan räta på armarna mer än till 90 grader och inte kan sova pga av att man inte vet hur man ska ha armarna... När man inte vet hur man ska ta sig ur sängen på morgonen, till slut välter man bara ur och svimmar av smärtan när man rör armarna. Då är det inte kul. *cry*

Då har det tagit rätt, och du borde verkligen gå till gymmet oftare om du får sån träningsvärk *slap*

Gpajpen
2007-03-07, 00:16
Det är inte kul när man inte kan räta på armarna mer än till 90 grader och inte kan sova pga av att man inte vet hur man ska ha armarna... När man inte vet hur man ska ta sig ur sängen på morgonen, till slut välter man bara ur och svimmar av smärtan när man rör armarna. Då är det inte kul. *cry*
nu tar du väl ändå i ?
finns ju förresten salvor som lindrar om man har väldiga besvär.

Stoltz
2007-03-07, 00:23
Stretching lindrar inte träningsvärk...

Är du säker på det där? Det brukar lindra ganska bra för mig i alla fall. Eller så har jag bara inbillat mig att jag tagit i lika rått som jag brukade göra.

Liten Men Fet
2007-03-07, 00:32
nu tar du väl ändå i ?
finns ju förresten salvor som lindrar om man har väldiga besvär.

Det har bara hänt en gång att det varit så illa att jag inte kunde använda armarna eller sova ordenligt på ett par dar. Jag hade haft ett längre uppehåll och tränade biceps lite för mycket. Men jag har lärt mig nu, tränar nästan aldrig biceps nu mer. :smash:

asdf-1337
2008-11-06, 18:08
Det har bara hänt en gång att det varit så illa att jag inte kunde använda armarna eller sova ordenligt på ett par dar. Jag hade haft ett längre uppehåll och tränade biceps lite för mycket. Men jag har lärt mig nu, tränar nästan aldrig biceps nu mer. :smash:

Samma sak hände för mig för några dar sen. Hade inte varit på gymmet på hur länge som helst. Körde första dagen biceps, bröst och lite annat, och fick en ganska så fin träningsvärk dagen efter, men körde ändå den dagen triceps axlar mm. och nu 2 dagar senare kan ja knappt röra mig... Det tar 5 minuter för mig att sätta på mig en t-shirt och känner därför en viss oro.

Har ja brytit ner musklerna lr är det bara bra med sån här outhärdlig smärta??

Barabazz91
2008-11-06, 18:23
Att förhindra träningsvärk handlar mycket om återhämtningen av musklerna efter träningen vad jag har hört. Och så vitt jag vet återhämtar sig inte musklerna alls så länge man har alkohol i blodet eftersom att kroppen lägger ner nästan all energi på att bryta ned giftet.

Sen om man inte tränat på länge och hur tungt pass man kört spelar också roll för om träningsvärken infinner sig eller inte.

Massage kan delvis lindra träningsvärk annars är det en bra kost och sömn som gäller för att återhämta sig så fort som möjligt.

Det ska också sägas att om man värmer upp kroppen så kommer blodgenomströmningen öka och träningsvärken kommer att bli betydligt bättre men detta är bara tillfälligt (så länge du är uppvärmd) och det är nog inte många som känner sig sugna på att gå och köra basövningar på gymmet med den träningsvärken.

Liniment kan också lindra men vissa tycker bara att det gör extra ont.

Jag hade en mycket snarlik träningsvärk när jag inte hade tränat på hela sommaren och brände av ett pass precis när skolan började. Kunde inte röra armarna.

Han behöver nog inte oroa sig för att det ska vara något farligt, det värsta som kan ha hänt är förmodligen att ett muskelfäste skulle ha gått av.