handdator

Visa fullständig version : Vidden ökade, vikterna minskade


zlikk
2007-03-05, 18:13
Under mina 2 år som jag tränat har jag alltid hållt ganska smalt när jag kört bänkpress. Lillfingret har varit ca 2 cm innanför ringen.
Nu har jag börjat hålla bredare (maxbrett) men jag har inte alls samma explosivitet och tryck från bottenläget längre, vikterna har därför sänkts med runt 5 kg..

Nu till frågan..Ska jag fortsätta köra med det breda greppet och hoppas att vikterna ökar så småningom eller ska jag gå tillbaka till det smala greppet?
Målet är att lyfta så tungt som möjligt, så styrkelyftare får gärna svara.
Är förresten 183 cm lång.

seggan
2007-03-05, 18:34
När man kör smalt grepp i bänkpressen kopplas Triceps in mer än om man kör bredare. Hur smalt har du kört? Mindre än axelbrett?

Vet inte vad du menar med "maxbrett" men man brukar oftast köra lite bredare än axelbrett när man bänk.

Jacksatan
2007-03-05, 18:44
Är det bröst du primärt vill träna skulle jag fortsätta hålla bredare och bara träna på. Jag höll smalt förut men ändrade till bredare grepp och nu är jag starkare på det bredare greppet, så ge det lite tid.

Sniggel
2007-03-05, 19:48
Hur gör SL:are? Kör alla liknande grepp (har för mig de flesta håller väldigt brett) eller har man olika förutsättningar med vilket grepp man kan lyfta mest med?

z_bumbi
2007-03-05, 19:54
Är du 1,83 så är nog maxbrett ganska lagom. 5 kg är något som du troligtvis plockar upp väldigt fort efter att du har blivit van vid det nya greppet.

eggan: Maxbrett = pekfingrarna på ringarna på en riktigt SL-stång.