handdator

Visa fullständig version : problem med min arm


augustsson
2007-03-05, 17:34
hej,

har fått problem med min vänstra arm, det gör ont. främst nere i armvecket, en stickande "smärta". känns lite som växtverk om jag skall likna det med något. försökte träna idag, första övningen var bänkpress vilken gick skit dåligt, smärtan ökade då jag försökte köra. trotts det så fortsatte jag 4 set ( dumt gjort). sen när jag skulle köra lutande bänkpress med hantlar så gick det inte alls, försökte lyfta upp hanteln men det var omöjligt. så jag la av och gick hem besviken och med ont i armen.

kan också säga att jag börja få ont i armen efter ett bicpes/rygg pass för ett tag sen. rygg/ben passet efter den träningen gick dåligt, hade ont i armen osv. försökte ta det lungt i ett par dar efter det, tror det gick över en stund men nu har det kommit tillbaka igen. kom efter biceps passet förra onsdagen.

vet inte om jag överbelastat den? eller om något har gått sönder? om jag skall gå till en läkare? hur länge jag skall vila? om jag skall sänka vikterna och ta det lungt?

tränar väldigt tungt, 4-6. är 23 år. tränat 5 månader. är högerhänt.

hjälp!

augustsson
2007-03-09, 22:10
har vilat snart en vecka sen måndags, känns bättre i armen.
vet dock inte om jag vågar köra tungt nästa träning, eller om man skall sänka och ta det lite lugnare.

King Grub
2007-03-09, 22:13
Kör inte igång stenhårt direkt så du får tillbaka det onda första passet, skulle jag rekommendera.

augustsson
2007-03-10, 09:04
tack för svaret, tror jag gör så

elo_
2007-03-11, 20:48
Hej, jag lider av liknande åkomma. Båda mina underarmar har ställt till med mycket strul den senaste tiden, cirka två veckor. Jag kör också tungt med få repetitioner. Smärtan börjar från armbågen och strålar ut till nedre delen av handen och fingrarna. Den är väldigt ihållande och jag får ta till bedövningskräm för att det skall lugna ner sig. Jag tänkte kolla hur det ser ut med din arm nu, om det hjälper att lägga av lite med de tunga vikterna? Jag har heller inte riktigt kommit mig för att utforska vad det kan bero på, eller vad symptomen försöker säga mig, så om någon som läser det här kan ge mig en knuff i rätt riktning eller göra en kvalificerad gissning så skulle det uppskattas. Tack för mig.

augustsson
2007-03-11, 21:51
kan inte säga att jag känner igen det du beskriver. jag hade ont i själva bicep, främst ner mot armvecket. dock så får jag väldigt ont i underarmarna och då i skelettet, efter skivstångscurl, känns som skelettet skall brista eller nått, sticker och gör ont en stund. inget ihållande, bara för en sekund eller så.

jag har inte tränat sen jag tog paus, skall göra det först imorgon och då ett bröst, axlar och tricep pass. men kan skriva imorgon efter passet och berätta hur det gått.

augustsson
2007-03-12, 23:00
körde på som vanligt idag, gick väldigt bra. märks att man har vilat en vecka.
vad gäller armen så märkte jag inget av i bicep, men därimot så kändes det lite i tricep och axeln. tror att det kan ha berott på att jag inte värmt upp.

på onsdag skall jag köra bicep, blir nog till å ta det lite lugnt då.

elo_
2007-03-13, 17:12
Okej, tack för svaret. Mina egna underarmar känns marginellt bättre också, körde ben igår, så då var ju ingen belastning. Idag är det bröst- och magträning som skall köras, så jag får se hur jag mår ikväll sedan. :) Kör så det ryker.

barret
2007-03-19, 09:20
Tja hittade det här svaret på ett annat ställe.


Hej
Ja, jag har samma problem i perioder. Jag försöker undvika vissa övningar när jag kör biceps som jag vet är jobbiga för mina underarmar, tex curl med rak stång. Det jag brukar göra är att stretcha underarmarna ordetligt och få en ordentlig massage samt använder linement som hjälper till för att snabba på läkningen och återhämtning från inflamationen. Använd gärna dragremmar när du kör tex ryggövningar för att avlasta underarmarna och ha handledsstöd när du kör de flesta övningar där du pressar och kör armar.