handdator

Visa fullständig version : meniskproblem


Fettecke
2007-03-04, 23:04
troligen har jag problem med min menisk i vänster knä... någon som vet hur sådant fixxas ?

operation eller vad?

ska till doktor om några veckor och rönka knät, men det låter väldigt mkt som om det är en paj menisk så det vore bra om jag hade lite info om problemet...

Guddi
2007-03-04, 23:24
Om man endast har en liten skada i de yttre delarna av menisken kan den läka av sig själv. Är det en större skada eller om den ligger centralt på menisken är det i stort sett alltid operation som gäller. Detta beror på att de yttre delarna har en lite blodtillförsel som ibland räcker för att skadan ska kunna läka. Inget större ingrepp dock...tar en 2-4 veckor innan du kan börja träna något sådär ordentligt.

bara för att du ska ha lite bättre koll så har man två menisker i varje knä. Tillvägagångsättet vid skada är i stort sett det samma oavsett vilken menisk som skadats.

Robbin
2007-03-04, 23:28
Jag hade en skada på menisken för något år sedan, som jag upplevde det var det att visa meniskskador kunde man vila/träna bort andra var man tvungen att operera. Det var väl så att det ofta är bitar av menisken som lossnat och ligger och skaver tror jag.

Jag fick iaf operara mig, var bara ett års väntetid *gah!*
Kom dit på morgonen och fick gå på eftermiddagen, man blev mysigt avslappnad och lycklig av all smärtstillande osv, om jag kommer ihåg rätt fick jag ta 4 morfintabletter + 2 alvedon eller ipren. Och en spruta med något gojs plus lustgas på det *cupid* Satt bara och njöt och käkade mackor efter operationen. Sen var det kryckor runt en vecka efter det var det okej att gå på benet och blev bättre och bättre varje dag fast jag hade inte full rörlighet på ett tag. Nu är det kanon!

Fettecke
2007-03-04, 23:53
vackra historier :D

alltså, det enda sättet att märka om det verkligen är fel på menisken är att rönka knät?

Guddi
2007-03-05, 10:41
Det finns kliniska undersökningar som kan visa på en skadad menisk och de kan även visa vilken av diskarna det är. De kan till och med den som undersöker ett hum om var skadan sitter i menisken. Dock är det väldigt svårt att avgöra hur stor skadan är och om den bara ligger i de yttre delarna.

Om personen i fråga är ung eller inte idrottar på hög nivå brukar man vänta några veckor för att se om symptomen lättar. Gör dem det så kan man låta skadan vara och hoppas på att den läker. Råkade själv ut för detta när jag var 14 år, tog 12 veckor innan jag var av med symptomen och kunde börja spela fotboll igen. Det va jobbigt då men nu är jag glad för att dem inte gick in och rota.

Fettecke
2007-03-05, 11:01
Det finns kliniska undersökningar som kan visa på en skadad menisk och de kan även visa vilken av diskarna det är. De kan till och med den som undersöker ett hum om var skadan sitter i menisken. Dock är det väldigt svårt att avgöra hur stor skadan är och om den bara ligger i de yttre delarna.

Om personen i fråga är ung eller inte idrottar på hög nivå brukar man vänta några veckor för att se om symptomen lättar. Gör dem det så kan man låta skadan vara och hoppas på att den läker. Råkade själv ut för detta när jag var 14 år, tog 12 veckor innan jag var av med symptomen och kunde börja spela fotboll igen. Det va jobbigt då men nu är jag glad för att dem inte gick in och rota.

är 23 och har haft det nu i snart 4 månader.... mer eller mindre. iofs har jag tränat undet tiden, samt gett knät mer påfrestningar än man igentligen bör tror jag...
iofs inte någon direkt träning, men tyngre marklyft osv...

Robbin
2007-03-05, 12:04
vackra historier :D

alltså, det enda sättet att märka om det verkligen är fel på menisken är att rönka knät?

Nej men kanske att röntga! :smash: Kunde inte låta bli när du skrev fel två gånger. :D

Fettecke
2007-03-05, 12:18
Nej men kanske att röntga! :smash: Kunde inte låta bli när du skrev fel två gånger. :D

ffs, get a life dude :D