handdator

Visa fullständig version : Hammercurl med båda armarna samtidigt?


NP_M
2007-03-04, 19:33
Finns det några nackdelar att köra hammercurl med båda armarna samtidigt istället för omväxlande med en arm i taget?

Janitorr
2007-03-04, 19:36
Vad är det som säger att det är bättre att köra en i taget?

Sniggel
2007-03-04, 19:38
Du blir andfådd snabbare (vilket iofs kan räknas som en fördel)
Du måste koncentrera dig på 2 muskelgrupper samtidigt (höger och vänster) (kan också vara en fördel)

Sniggel
2007-03-04, 19:39
Vad är det som säger att det är bättre att köra en i taget?

Resonemanget att man kan fokusera till 100% på en arm i taget. (och mindre risk för att bli andfådd, vilket kan störa ens fokus)
Småpetitesser tycker nog många.

dojjan
2007-03-04, 19:41
Det är väl lättare att man "svingar" upp hantlarna när man kör båda samtidigt iom att man måste luta sig bakåt för att hålla balansen. Dock tjänar man tid på att köra båda samtidigt. Smakfråga men jag föredrar en i taget.

NP_M
2007-03-04, 19:45
Gillar att köra båda två samtidigt, och så sparar man ju tid :) Låter bra då, tänkte mer på att i övingsguiden står det inget om att man kan köra båda två samtidigt :)

bertbert
2007-03-04, 19:47
Jag tycker att det blir oerhört mycket mindre vingligt och segt att köra biceps när man tar båda hantlarna samtidigt. Det värsta jag vet är alternerande curlar, eftersom det känns om att man står och curlar i en halvtimme.

Dessutom blir vilan per reps längre. Alltså: kör slut på en arm i taget (dvs inte alternerande) eller kör båda samtidigt.

Blir man andfådd av bicepscurl, ja då tränar man på för låg vikt eller så har man något helt oerhört dålig kondis :D

Robbin
2007-03-04, 20:05
Blir man andfådd av bicepscurl, ja då tränar man på för låg vikt eller så har man något helt oerhört dålig kondis :D

Eller så kanske DU tränar på för låg vikt ;)

Jorgen
2007-03-04, 20:07
Blir man andfådd av bicepscurl, ja då tränar man på för låg vikt eller så har man något helt oerhört dålig kondis :D

Dropset?

Själv kör jag alltid alternerat. Vill jag köra med båda samtidigt så kör jag med stång.

regus
2007-03-04, 20:10
Dropset?


Nja, kanske om man börjar hoppa (tänk upphopp) upp vikten.

Lexidos
2007-03-04, 20:13
känns enklare med utförandet om man kör omväxlande tycker jag.

Sniggel
2007-03-04, 20:36
Blir man andfådd av bicepscurl, ja då tränar man på för låg vikt eller så har man något helt oerhört dålig kondis :D

Dålig kondis, visst :Virro
Jag håller med om att hantelcurls inte är kända för att kräva mycket energi :D
Men vadå för låg vikt? ju mindre arbete desto mindre energi behövs. Ju högre vikt desto mer arbete (givet att antal reps är lika)
Eller du menade att man kör låg vikt och därför många reps? (så att arbetet blir större)

bertbert
2007-03-05, 08:07
Dropset?

Själv kör jag alltid alternerat. Vill jag köra med båda samtidigt så kör jag med stång.

Ja dropset kan man ju också göra. Även då kör jag med båda tassarna samtidigt. Rolig pump får man. Andfådd blir jag inte.

Jag inser att jag borde skrivit tydligare att det här med alternering, en hand åt gången etc helt klart är en smaksak. Vad jag skrev är hur jag mår bäst av att göra, inte vad jag ser som någon form av absolut sanning.

bertbert
2007-03-05, 08:09
Dålig kondis, visst :Virro
Jag håller med om att hantelcurls inte är kända för att kräva mycket energi :D
Men vadå för låg vikt? ju mindre arbete desto mindre energi behövs. Ju högre vikt desto mer arbete (givet att antal reps är lika)
Eller du menade att man kör låg vikt och därför många reps? (så att arbetet blir större)

Vad jag menade med lågt vikt var att jag primärt blir andfådd av aerobt arbete, t ex löpning. I löpning har man rätt många repetitioner. Några tusen typ.

Ett bicepscurlset med ett par tusen repetitioner krävfa låg vikt! :D Mina kondiskommentarer var inte alltigenom seriösa... :em:

bertbert
2007-03-05, 08:10
Eller så kanske DU tränar på för låg vikt ;)

;) Kanske det. Bicepscurl med rak stång åttor på 60 kg. Koncentrationscurl med hantel 6or på 24,5 kg. Jag vet att jag är svag. ;)

Robbin
2007-03-05, 11:43
;) Kanske det. Bicepscurl med rak stång åttor på 60 kg. Koncentrationscurl med hantel 6or på 24,5 kg. Jag vet att jag är svag. ;)

Jag borde nog ha formulerat mig annorlunda. Jag menade att du kanske för på för låg vikt mot din egentliga styrka, dvs du kanske mesar. :)
Hur stora vikter man kör på säger ju egentligen ingenting om hur mycket man tar ut sig.

bertbert
2007-03-05, 13:08
Jag borde nog ha formulerat mig annorlunda. Jag menade att du kanske för på för låg vikt mot din egentliga styrka, dvs du kanske mesar. :)
Hur stora vikter man kör på säger ju egentligen ingenting om hur mycket man tar ut sig.

Jag förstod det. Men jag kan lova att jag är rätt bra på att ta ut mig.