handdator

Visa fullständig version : För mycket fullkornspasta gör mig fet?


QPR
2007-03-04, 19:31
Började käka ordentligt (mycket och hyfsat bra) vid årsskiftet när jag dessutom började träna intensivt med syfte att bygga muskler och size. Jag är helt novis inom detta med kost så ni får ursäkta en korkad fråga.

Eftersom matlagning tillhör mina svaga sidor tuggar jag mest kycklingfilé och fullkornspasta till lunch och middag. Att kycklingifléen är bra grejer vet jag förstås, men kan det bli för mycket av fullkornspasta? Åtminstone "vanlig" pasta är ju väldigt, väldigt energirik. Jag frågar eftersom jag tycker att jag har en tendens att lägga på mig runt midjan trots att jag tränar hårt. Bör jag byta ut fullkornspastan mot t ex fullkornsris? Eller bör jag bara köra ännu hårdare träning med fokus på magen...?

EDIT: Gah. Skulle vara i forumet om kosthållning. Någon vänlig moderator får gärna flytta.

regus
2007-03-04, 19:37
Nej, fullkornspasten gör dig inte fet.
För mycket fullkornspasta (och annan mat) gör dig fet

Whistler
2007-03-04, 19:37
100kcal från fullkornsris är lika mycket som 100kcal från fullkornspasta.

Ligger du på ett överskott mot vad du gör åt (exempelvis att du gör åt 2000kcal per dygn och äter 2500kcal) så går du upp i vikt. Ska du lägga på dig muskler är ett överskott ett krav, du kan inte lägga på dig muskler utan att samtidigt gå upp i fett.

Vill du ligga still på samma vikt som du nu har så ser du till att du äter lika mycket som du gör åt. Ska du gå ner får du äta mindre än du gör åt. Svårare än så är det inte.

Sundsarn
2007-03-04, 19:38
Först och främst så kommer du inte få bort mer fett kring midjan genom att träna magen mer. Går du upp för mycket för snabbt bör du förstås minska på ditt matintag. Att det skulle vara pga fullkornspastan kan man inte heller säga eftersom det handlar om energi, oavsett vart den kommer ifrån.
Själv äter jag nästan uteslutande pasta som kolhydratskälla när jag tränar som mest. Dels för att jag tycker pasta är överlägset godast.

Att byta ut en energikälla mot en annan har bara betydelse om det nu resulterar i lägre energiintag, som då alltså är direkt kopplat till mängden inte livsmedelvalet. Slutsats? Pasta eller ris gör detsamma, mängd is all that matters :cool:


Edit: lite onödigt mycket text + för långsamt ;)

Eddie Vedder
2007-03-04, 19:38
[QUOTE=QPR;2137358]Att kycklingifléen är bra grejer vet jag förstås, men kan det bli för mycket av fullkornspasta? Åtminstone "vanlig" pasta är ju väldigt, väldigt energirik. Jag frågar eftersom jag tycker att jag har en tendens att lägga på mig runt midjan trots att jag tränar hårt. Bör jag byta ut fullkornspastan mot t ex fullkornsris? Eller bör jag bara köra ännu hårdare träning med fokus på magen...?[QUOTE]

Givetvis kan det bli för mycke fullkornspasta, det kan bli för mycket av allting. Om du vill upp i vikt så förstår jag inte varför du oroar dej så över att äta för mycke, plus att skillnaden på ris å pasta inte är så enorm energimässigt. Båda varianterna är nyttiga å om du äter sådär mycke pasta å kyckling skulle jag personligen föreslå att istället för att plocka bort pastan så ersätter du en viss mängd pasta med nån bra fettkälla samt grönsaker.

Kyckling å pasta om å om igen är definitivt inget bra att leva på bara för att båda i sej är näringsrika livsmedel. En varierad kosthållning där det slinker in lite skräp då å då är en bättre kosthållning än en totalt ensidig kost bestående av sådär nyttiga livsmedel.:thumbup:

QPR
2007-03-04, 20:25
Stort tack för snabb och bra respons. När man tänker till är det ju ganska självklart, men jag antar att jag (och säkert en del andra färskingar) har en lite skev bild av träningen. Det ska gå snabbt, överarmarna ska bli stora och magen ska bli rutig. *slap*

Eddie Vedder
2007-03-04, 21:29
men jag antar att jag (och säkert en del andra färskingar) har en lite skev bild av träningen. Det ska gå snabbt, överarmarna ska bli stora och magen ska bli rutig. *slap*

En sån insikt är iaf moget och sunt. Träna vidare, oroa dej inte överdrivet mycket om kosten å se till att försöka må bra bara.:thumbup:

Jacksatan
2007-03-06, 23:51
Stort tack för snabb och bra respons. När man tänker till är det ju ganska självklart, men jag antar att jag (och säkert en del andra färskingar) har en lite skev bild av träningen. Det ska gå snabbt, överarmarna ska bli stora och magen ska bli rutig. *slap*

Ack så svårt att genomföra. Otroligt mkt lättare att få grövre överarmar när man blir lite fetare. Överskott av mat är anabolt. Undantaget för när jag var nybörjare har jag aldrig ökat ett hg i vikter på gymmet när jag legat +-0 i kalorier in/ut.