handdator

Visa fullständig version : Hur förvara sina pengar?


Slartibartfast
2007-03-04, 19:19
Jag har ca 10.000 € som jag behöver förvara nånstans. Är det smartare att ha dem på ett sparkonto eller investera i nån fond. Jag vet exakt noll om fonder, och jag vill inte ta någon risk med mina pengar. Men jag vill förståss inte att de äts upp av inflationen heller. vad göra?

Mental
2007-03-04, 19:26
Om du vill ha noll risk så är det ett bankkonto med så bra ränta som möjligt som gäller

Albatross
2007-03-04, 19:29
Fonder kan du förlora på, det kan du inte på ett sparkonto. Å andra sidan så kan det också utvecklas mer på ett fondkonto, så....

Jag har personligen gjort mig av med mina fonder, för jag gillar inte att förlora pengar, oavsett vilka summor det må vara.

Srednq
2007-03-04, 19:43
swedbank har en fond som heter lux protext 90. i vilken du är garanterad minst 90% av din insats tillbaka. det kanske är ett alternativ om du ska ha de stående ett tag och kan skjuta till 10% extra så du e på den säkra sidan. annars så är det säkraste ett sparkonto. e-sparkonto och framtidskonto har bäst ränta

(allt detta är hos swedbank)

Baan
2007-03-04, 19:46
Bra madrass.

Nitrometan
2007-03-04, 19:46
Jag har ca 10.000 € som jag behöver förvara nånstans. Är det smartare att ha dem på ett sparkonto eller investera i nån fond. Jag vet exakt noll om fonder, och jag vill inte ta någon risk med mina pengar. Men jag vill förståss inte att de äts upp av inflationen heller. vad göra?
Statsobligationer? Jag vet inte om det finns i Finland men det är värt att kolla.

Nitrometan
2007-03-04, 19:48
Såg förresten en undersökning nån hade gjort på fonder i USA. De jämförde indexfonder med fonder som sköttes av förvaltare. Förvaltade fonder kostade mer. Räknade man in den kostnaden så fick de spö av indexfonderna i alla jämförelser de gjorde.

Kul.

Undrar vad de tar betalt för?

Erik__
2007-03-04, 19:49
Fonder kan du förlora på, det kan du inte på ett sparkonto. Å andra sidan så kan det också utvecklas mer på ett fondkonto, så....

Jag har personligen gjort mig av med mina fonder, för jag gillar inte att förlora pengar, oavsett vilka summor det må vara.

om du har 1% ränta och 2% inflation råder förlorar du ju kanske inte pengar, men värdet sjunker ju.

Mental
2007-03-04, 19:50
Fonder kan du förlora på, det kan du inte på ett sparkonto. Å andra sidan så kan det också utvecklas mer på ett fondkonto, så....

Jag har personligen gjort mig av med mina fonder, för jag gillar inte att förlora pengar, oavsett vilka summor det må vara.


Tja, jag har likviderat nästan alla mina fonder, ca en vecka innnan krashen, jag började bli nervös.

En liten del, ca 13k satte jag dock över till en högriskfond, den är långsiktig, jag räknar inte med att disponera de pengarna innom de närmsta 3-4 åren.
Nu faller den fonden som en sten, men jag låter det vara. jag tror på att det vänder, förr eller senare.

Men som sagt, E-sparkonto har jag nu, såhär i oroliga tider.

Dnepr
2007-03-04, 19:51
Jag har en kompis som vann 5,3 miljoner och han sa att det finns fonder - där man köper nåt för 10.000 kr styck- där man aldrig kan förlora det man satsat. Vinsten blir självfallet inte lite hög - men frågan var väl här hur man kan förvara dom säkrast.

JJ
2007-03-04, 19:53
Jag har en kompis som vann 5,3 miljoner och han sa att det finns fonder - där man köper nåt för 10.000 kr styck- där man aldrig kan förlora det man satsat. Vinsten blir självfallet inte lite hög - men frågan var väl här hur man kan förvara dom säkrast.

Aktieindexobligationer.

Dnepr
2007-03-04, 19:54
Aktieindexobligationer.

Tack kompis. Såna ska jag köpa. Är det banker som tillhandahåller dom?

JJ
2007-03-04, 20:01
Tack kompis. Såna ska jag köpa. Är det banker som tillhandahåller dom?

Ja, jag har köpt mina via SHB. Kanske finns andra som har dem också.

Dnepr
2007-03-04, 20:08
Ja, jag har köpt mina via SHB. Kanske finns andra som har dem också.

Du verkar insatt i sånt här och därför lånar jag tråden och frågar dig om du vet nåt som du tycker är bättre?

Finns det nåt krux med aktieindexobligationer som du ser det? Typ att man måste ha dom en viss tid eller nåt annat.

Liten Men Fet
2007-03-04, 20:12
Jag har ca 10.000 € som jag behöver förvara nånstans. Är det smartare att ha dem på ett sparkonto eller investera i nån fond. Jag vet exakt noll om fonder, och jag vill inte ta någon risk med mina pengar. Men jag vill förståss inte att de äts upp av inflationen heller. vad göra?

Om jag var du skulle jag traska till min bank och be om råd, dom är trots allt utbildade och ger ofta helt ok råd. Jag tror dom kommer rekommendera nån fond..

Nitrometan
2007-03-04, 20:50
Indexfonder är bra.

Bankerna ger råd som de tjänar på, inte som deras kunder tjänar på. Rent generellt iaf.

Viktor_Balck
2007-03-04, 21:04
Jag har ca 10.000 € som jag behöver förvara nånstans. Är det smartare att ha dem på ett sparkonto eller investera i nån fond. Jag vet exakt noll om fonder, och jag vill inte ta någon risk med mina pengar. Men jag vill förståss inte att de äts upp av inflationen heller. vad göra?

Jag kan förvara dom åt dig, kan pma kontonr.

ligne
2007-03-04, 21:34
alltså, vill du inte göra något alls med dom och inte behöva tänka på det alls så är det bäst att ha dom i ett bankfack.

enkelt, säkert =)

det är mitt tips till dig baserat på vad du skrev.

personligen så är jag mycket för aktier, fonder, obligationer och optioner.
men jag är lite mer insatt, så mitt råd till dig är det jag skrev innan.

Slartibartfast
2007-03-04, 21:35
alltså, vill du inte göra något alls med dom och inte behöva tänka på det alls så är det bäst att ha dom i ett bankfack.
.

Utan ränta?

På vilket sätt skulle det vara bättre än ett sparkonto?

ligne
2007-03-04, 21:41
du skrev att du inte ville ta någon risk.

men visst, vill du ha ett sparkonto så gå in på bankernas hemsidor.
där står det vilka olika fomer av sparande dom erbjuder och till vilka räntor.

Hades
2007-03-04, 21:47
Bankerna ger råd som de tjänar på, inte som deras kunder tjänar på. Rent generellt iaf.

Det där har jag lite svårt att köpa. Av två anledningar:

Tjänar verkligen en som är anställd på banken på att ge tips som enbart banken tjänar på? Jag vet inte hur det funkar på just banker, men i de flesta andra brancherna tjänar ju inte enskilda anställda särskilt mycket på att lura kunder för företagets vinning. Däremot kan det kanske vara så att rådgivarna har vissa direktiv som de ska följa.

I nästan alla andra brancher tjänar ju dessutom företag på att ha nöjda kunder, är bankerna verkligen ett undantag? Tjänar inte banken också på att det går bra för kunden?

Jag vet som sagt inte mycket om bankvärlden, men jag har hört påståendet förr så jag är glad om någon kan reda ut det.

Bempers
2007-03-04, 21:50
Placera pengarna i olika fonder och sprid riskerna.I längden så får du bättre avkastning motför att ha dom på ett sparkonto.

Srednq
2007-03-04, 21:51
Indexfonder är bra.

Bankerna ger råd som de tjänar på, inte som deras kunder tjänar på. Rent generellt iaf.

blev "lurad" att köpa två fonder för flera år sen av en rådgivare som garanterade och lovade att dessa kommer att stiga jättemycket. 15-16 år gammal hade jag ingen andledning att tvivla på vad hon sa. nu är den jag köpte för 5000 värd 2300, och den för 10000 är värd 6000.

sen dess litar jag inte på nån som kan tjäna pengar på mig

dynamo
2007-03-04, 22:28
Du verkar insatt i sånt här och därför lånar jag tråden och frågar dig om du vet nåt som du tycker är bättre?

Finns det nåt krux med aktieindexobligationer som du ser det? Typ att man måste ha dom en viss tid eller nåt annat.

Det är courtage när man köper dem (och om man säljer dem innan de löper ut, tror jag). Courtaget är ju förlorade pengar, som man får räkna bort från eventuell vinst. Det brukar väl vara löptider på 1-5 år på aktieindexobligationer oftast vill jag minnas. Vill du sälja aktieindexobligationen i förtid så är det inte säkert att du får ut vad du betalt.

JJ
2007-03-04, 22:30
Du verkar insatt i sånt här och därför lånar jag tråden och frågar dig om du vet nåt som du tycker är bättre?

Finns det nåt krux med aktieindexobligationer som du ser det? Typ att man måste ha dom en viss tid eller nåt annat.

Visst har de en löptid, men man kan ju fortfarande sälja av dem innan de löper ut. Jag plockade precis hem en vinst från 3 olika aktieindexobligationer, de steg ungefär 100% på ett par år och då säkrade jag den vinsten. Krux och krux, jag har en blandning av aktier, fonder och aktieindexobligationer. Det beror ju på hur riskbenägen man är, hur mycket pengar man har etc. Men jag tycker helt klart att aktieindexobligationer är en bra produkt. Jjag brukar köpa de med en överväxel, då riskerar man kanske 10% av kapitalet men kan få ut en 180-190% av en indexstigning.

Flexbert
2007-03-04, 22:44
Den stora frågan är väl när du vill ha / behöver pengarna. Satt för ett tag sen med lite ärvda pengar och jag placerade ut dem vilt i några fonder på avanza. I början sjönk värdet med med några tusen, men idag har de nästan fördubblat sitt värde. Nu vill jag förvisso inte ta ut någon vinst än för då kommer CSN jaga mig med blåslampan, så nu lär jag låta pengarna ligga där ett tag framöver.

Lycka till, med vad du än hittar på!

pragmatist
2007-03-04, 22:53
Det beror lite på vilken sikt du vill spara pengarna. Tänker du använda dem inom en relativt snar framtid är det förmodligen en räntefond som gäller (eller riksgäldsspar). Medellång sikt (något eller några år) så skulle jag satsa på några indexfonder (bra avkastning, lättillgängliga pengar). Flera år, aktieindexobligationer. Längre sikt än så, kapitalförsäkring med återbetalningsskydd.

Och även om det låter trist kan en pensionsförsäkring vara något att fundera på också.

petah
2007-03-04, 23:01
Allt jag nämner finns på Swedbank.

Det finns ett framtidskonto med 3,25% ränta med ett gratis uttag per år om du är ute efter ett helt vanligt konto. Det rekommenderas dock inte när det finns bra mycket bättre alternativ.

Det finns även "spax" produkter. Där du binder pengarna tex 5 år så får du kanske 6% ränta garanterat. Det finns grymt många olika spaxar att välja bland som fungerar på olika sätt.

Om du tänker spara dina pengar i 3-5 år eller mer skulle jag dock rekommendera aktiefonder eftersom dem i regel alltid går upp mer än allt annat när man ser på det långsiktigt.

Aktier är oftast inget för nybörjare.

Det enligt mig bästa sparsättet är att månadsspara i en aktiefond, på detta sätt så är man med på börsens både ner och uppgångar, nedgångar är BRA. Varför? Jo för under en nedgång får du fler andelar för dina 300kr i månaden du sparar än under en uppgång (eftersom under en nedgång blir fonden billigare), och när börsen går upp igen så kommer du att ha en ännu bättre avkastning än annars.

Bempers- "Placera pengarna i olika fonder och sprid riskerna.I längden så får du bättre avkastning motför att ha dom på ett sparkonto. " -Klok pojk

Nitrometan - "Bankerna ger råd som de tjänar på, inte som deras kunder tjänar på. Rent generellt iaf." Så ligger det verkligen INTE till. Bankens personal försöker allt de kan för att ge dig ett så bra sparalternativ som möjligt.

Varför? Jo därför de vill behålla sina kunder, och de vill att deras kunder ska berätta för sina vänner vilken bra bank det är och på så vis så kan de få fler kunder.

Jag råder dig att ringa ditt bankkontor och boka en tid för en liten rådgivning det kanske tar 30min och du kan boka tid imellan 9-18 på de flesta kontor(beroende på vilken dag det är), de tar mer än gärna emot dig. Ta inte tips från folk på internet, banken har utbildade rådgivare som vet vad de pratar om.

Åter igen, ring ditt kontor vilket det än är och låt deras experter hjälpa dig.