handdator

Visa fullständig version : Vad bör jag äta


terese_sixtensson
2007-03-04, 15:30
Jag är väldigt dålig på att leta i trådar och dra slutsater, hehe
Dålig på att räkna protein, kcal, med mera
Jag har vart dålig ett tag (psykiskt) och inte kunnat träna som jag velat, men nu skulle jag vilja fokusera på min träning igen, dock är jag nog inte redo för gym ännu. Jag hoppas kunna gå ut och springa ett par tre gånger i veckan.
Har funderat på att träna varannan dag, antingen springning eller simning. Har tänkt börja nästa vecka med i alla fall springning så får vi se hur jag orkar om jag lägger på simningen veckan efter det.
Frågan är nu om det är ok att träna springning 15-20min i hyffsat tempo 3-4 ggr per vecka med en vilo dag i mellan om man inte tränar något annat. Har tänkt komma ut och gå också på vilo dagarna blir detta för mycket.
De dagar jag tänkt simma sen byter jag ut mot springningen.
I alla fall undrar jag vad jag bör äta.
Försöker att hålla detta schema
Morgon (6.30)
en frukt, kanske någon macka, knäcke eller liknanande
Frukost (9.30)
1-2dl havregryns blandning (beror lite på vad jag blandar i, men grynblaningd, havre, flingor, musli, havrekuddar, bara för att dryga ut det, blir så kass i magen om jag bara äter gryn). Äter detta med fil eller yoghurt.
Plus någon macka här.
Lunch ( 12.30)
Ofast blir de mackaroner och köttbullar, men ibland blir de pytti panna, ppotatis och fiskpinnar. PLus något knäcke bröd här
Fruktstund (16) när jag slutar innan träning
Käk igen (16-18 beroende på när jag slutar och när jag tränar).
Vad ska jag äta här
och bör jag äta något senare efter detta.
Ska jag lägga någon annorlunda kost vid denna tid de dagar jag tränar eller kan jag äta samma.
Måste ändå ställa mig och laga mat på kvällen så kan jag äta någon varm rätt här så är de ju bra.

Något jag har missat eller något annat jag bör ändra på.

Bär man inte ta något speciellt efter träning eller de dagar man tränar eller ska man äta lika dant

Rahf
2007-03-04, 15:58
Jag vill inte racka ner på dig men det skulle uppskattas om du försöker strukturera ditt inlägg lite mer. Jag personligen har svårt att läsa det här. Spalta upp och strukturera det lite mer och använd dig av fet text där du vill framhäva någonting viktigt. Pallar du att göra detta så tror jag folk kommer vara lite snabbare på att svara.

terese_sixtensson
2007-03-04, 16:01
Jag har vart dålig ett tag och inte kunnat träna som jag velat, men nu skulle jag vilja fokusera på min träning igen, dock är jag nog inte redo för gym ännu.

Jag hoppas kunna gå ut och springa ett par tre gånger i veckan.

Har funderat på att träna varannan dag, antingen springning eller simning. Har tänkt börja nästa vecka med i alla fall springning så får vi se hur jag orkar om jag lägger på simningen veckan efter det.

Frågan är nu om det är ok att träna springning 15-20min i hyffsat tempo 3-4 ggr per vecka med en vilo dag i mellan om man inte tränar något annat.

Har tänkt komma ut och gå också på vilo dagarna blir detta för mycket.
De dagar jag tänkt simma sen byter jag ut mot springningen.

I alla fall undrar jag vad jag bör äta.
Försöker att hålla detta schema
Morgon (6.30)
en frukt, kanske någon macka, knäcke eller liknanande
Frukost (9.30)
1-2dl havregryns blandning (beror lite på vad jag blandar i, men grynblaningd, havre, flingor, musli, havrekuddar, bara för att dryga ut det, blir så kass i magen om jag bara äter gryn). Äter detta med fil eller yoghurt.
Plus någon macka här.
Lunch ( 12.30)
Ofast blir de mackaroner och köttbullar, men ibland blir de pytti panna, ppotatis och fiskpinnar. PLus något knäcke bröd här
Fruktstund (16) när jag slutar jobbet, innan träning

Käk igen (16-18 beroende på när jag slutar och när jag tränar).
Vad ska jag äta här
och bör jag äta något senare efter detta.
Ska jag lägga någon annorlunda kost vid denna tid de dagar jag tränar eller kan jag äta samma.
Måste ändå ställa mig och laga mat på kvällen så kan jag äta någon varm rätt här så är de ju bra.

Något jag har missat eller något annat jag bör ändra på.

Bär man inte ta något speciellt efter träning eller de dagar man tränar eller ska man äta lika dant

Bättre så, jag har ganska svårt för styckesindelning och stavning vid datorer.

Rahf
2007-03-04, 16:08
:thumbup: Mycket bättre. Du ska se att du har ett antal svar innan dagen är slut. Jag låter de som är mer erfarna hantera detta. Jag brukar mest bara vara där för att tala om motivation och såna härliga saker.

ribby_girl
2007-03-04, 17:00
Hehe, ja det skulle nog behövas de med. Min motivation är inte helt på topp. Fattar inte hur man ska göra för att höja sin motivation. Fast det är ju ett helt annat ämne, har du några tips får du gärna PM. ja ni andra också för den delen.

ligne
2007-03-04, 17:13
lånar tråden lite


Hehe, ja det skulle nog behövas de med. Min motivation är inte helt på topp. Fattar inte hur man ska göra för att höja sin motivation. Fast det är ju ett helt annat ämne, har du några tips får du gärna PM. ja ni andra också för den delen.

vill du ha motivation så ta en titt på dom aktiva tjejerna :thumbup:

Rahf
2007-03-04, 17:24
Skulle nog tippa att ligne är inne på helt rätt spår. Kika på tjejernas journaler och sök kontakt med dem om tips och råd. Det är trots allt lite annorlunda för kvinnor än för män. Nu får vi bara hoppas att folk sliter sig och kommer hit för att kika och hjälpa dig.

kspr
2007-03-04, 17:24
Tycker det låter bra. 15-20 minuter är lagom i början men kör lite längre sen när du kommer igång, känslan att ha sprungit riktigt långt är grejjer (när man är klar med skiten) ;) Köp ett par shyssta löparskor bara.

terese_sixtensson
2007-03-17, 19:33
Åter till min fråga om maten.
Jag har vart dålig i magen nu ett par dagar, kommit fram till att de kanske kan vara filen och havregrynen jag äter på morgonen runt tio. Har i alla fall tagit bort denna och lagt till mackor där i stället. Lite trist är de allt, men bättre att man mår bra i magen.

I alla fall så ser mat schemat ut så här nu då.

6-6.30
En frukt
Ett glas fil med acidofilus/nyponsoppa/blåbärsoppa eller liknande.
Enkel macka/knäcke med ost

8.00
Frukt

9.40
Grov bröd med grönsaker och skinka
Juice
Frukt

12.00
Frukt

12.30
Ris/pasta/potatismos
köttfärs/köttbullar/fiskpinnar
Pyttipanna
eller liknande (lätt lagat i alla fall).

15.00
Frukt


Nu är frågan vad bör jag äta efter 15 alltså runt 17tiden, (är hemma runt 17tiden.)
Har sådan beslut ångest, ibland tycker jag det kan vara bra att äta typ nån slags middag pasta/ris eller liknande, och sen kanske någon macka innan lägg dags, men ibland tänker jag att de kanske är bättre att inte käka precis innan jag lägger mig runt 21-22.
Vad är bäst ?

Sen är frågan de dagar då jag ska träna har jag tänkt träna runt 16.30-17 tiden och någon timme frammåt, beroende på träning.
Vad bör jag äta dessa dagar.
Förslaget är att jag äter lite kraftigare runt 15.00 men vad ?
Och vad bör jag äta efter den här träningen, ska jag äta det jag brukar äta runt 17 tiden då.

Är mina måltider för många/för lite, eller är det något annat ni tycker är helt galet.

Jag är kvinna otränad, 21år, väger runt 60kilo och är 163cm lång.
Vill komma i form så snabbt som möjligt.

Ja många frågor blev det, och jag försökte skriva ordentligt och strukturera upp det hela. Har även fet markerat frågorna så hoppas få svar på dem
Tack....

Handcuff
2007-03-17, 20:30
Jag har vart dålig ett tag (psykiskt) och inte kunnat träna som jag velat, men nu skulle jag vilja fokusera på min träning igen, dock är jag nog inte redo för gym ännu.

Läste i en annan tråd att du siktar på polisyrket. Menar inte att racka ner på dig eller så, men om det är något yrke som kräver ett stabilt psyke och känslokontroll så är det just polis. Nu vet jag inte på vilket vis du haft det kämpigt...men tänk igenom dina framtidsplaner både en och två gånger. Framförallt nämn detta under uttagningen! Hade du velat ha en kollega som mörkat sina skador t ex?

Men som sagt så vet jag inte hurdant problem du haft....

terese_sixtensson
2007-03-17, 21:48
Ska Absolut inte mörka någonting, hade lite problem inom familjen och jag jobbar med det fortfarande och känner mig absolut inte redo att bli polis ännu. Hoppas komma in på polishögskola när jag är kanske 25. nu är jag 21. har velat bli polis sen jag var liten, så tror inte att de är något jag bör tänka igenom igen, men skulle de vara så att de säger att jag är direkt oläplig och inget jag kan göra åt så självklart får jag se mig om efter ett annat yrke, men när jag ens inte sökt ännu och inte vet vad dom tycker.
Det viktigaste tror jag är att man är ärlig och säger dom att man inte passa som polis så får man helt enkelt ta det, det är ju dom som vet bäst.
Tack i alla fall

Handcuff
2007-03-17, 23:03
Ska Absolut inte mörka någonting, hade lite problem inom familjen och jag jobbar med det fortfarande och känner mig absolut inte redo att bli polis ännu. Hoppas komma in på polishögskola när jag är kanske 25. nu är jag 21. har velat bli polis sen jag var liten, så tror inte att de är något jag bör tänka igenom igen, men skulle de vara så att de säger att jag är direkt oläplig och inget jag kan göra åt så självklart får jag se mig om efter ett annat yrke, men när jag ens inte sökt ännu och inte vet vad dom tycker.
Det viktigaste tror jag är att man är ärlig och säger dom att man inte passa som polis så får man helt enkelt ta det, det är ju dom som vet bäst.
Tack i alla fall

Mycket insiktsfullt av dig!

Och att ha haft problem som man har kommit förbi ger också livserfarenhet, som givetvis är ett pluss om du vill bli polis.

Fick först bilden (hur man nu kan skapa sig en bild på den grund du gett....) av någon av alla dem som istället för att ta itu med sin egen problematik gärna hjälper andra. Och då söker sig till yrken som polis, psykolog eller vårdande yrken (läkare mfl).

Men den bilden verkar ju inte stämma så - lycka till :thumbup:

Trance
2007-03-17, 23:20
Min första reaktion är att det är en hel del frukt och eventuellt lite lite protein. Nu vet jag inte riktigt hur du menar med att komma i form men om du menar bättre styrka/kondition så kan du ju alltid dricka en protein-drink direkt efter träningen och sedan äta ett riktigt mål mat lite senare.

terese_sixtensson
2007-03-18, 11:49
HandCuff - Ja jag önskar jag vore mer "omtänksam" eller vad man ska säga, mer empati (heter de så), hehe, men det är jag inte. Jag gick hos betendevetar ett par gånger när jag mådde som sämst och det var helt jätte bra kände jag. Man hade någon som lyssnade och som kunde hjälpa en att komma över de tuffa som hänt. Just nu mår jag bättre psykiskt än vad jag någonsin kan minnas att jag gjort så de känns jätte bra.

Trance - Vad finns det protein i (finns säker trådar om detta, hehe), men i alla fall. Hur funkar protein drinkar, vad innehåller dem, är de goda, vad kostar det ?.
Med att komma i form menar jag bättre styrka och bättre kondition.

terese_sixtensson
2007-03-18, 11:58
Kollade in på Kolozzeums Webbshop under proteiner,men där finns ju tok många och priset ligger på en prisskillnad på 300 kronor. Vad ska man välja egentligen.
Jag är helt grön på de här och har inte ätit några tillskott ur tränings synpunkt innan.
Jag åt B-vitamin ett tag eftersom jag inte fick i mig tillräcklig med mjölk och så.
Sen har jag ätit kapslar (solatin) tror ja de hette för att bli brun.
Nu har jag beställt Vitalas för rensning av slagg produkter i kroppen.
Något av detta som skulle kunna påverka protein drycken negativt ?
Och vad för protein dryck ska man välja ?

regus
2007-03-18, 12:04
Och vad för protein dryck ska man välja ?

Kolozeum pure whey (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?manufacturers_id=14&products_id=173)
smakar till och med gott utblandat med bara vatten

Ta det du tycker är godast relativt till priset. Det gör ingen större skillnad vad för vassleprotein du intar i slutändan endå.. (skulle jag tro)

Handcuff
2007-03-18, 12:15
Kolozeum pure whey (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?manufacturers_id=14&products_id=173)
smakar till och med gott utblandat med bara vatten

Ta det du tycker är godast relativt till priset. Det gör ingen större skillnad vad för vassleprotein du intar i slutändan endå.. (skulle jag tro)

Håller med regus. Köp det billigaste som ändå smakar hyffsar :) Kolozzeums eget är faktiskt riktigt gott :thumbup:

terese_sixtensson
2007-03-18, 12:20
Okej då ska jag beställa sån, fast beställer ett kg först. Hur länge räcker en sådan om man tränar fyra gånger per vecka.

men om jag nu tar en sådan efter varje träning kan jag då äta som jag skrivit upp innan, eller är de något annat som saknas.

NisseEriksson
2007-03-18, 12:23
Okej då ska jag beställa sån, fast beställer ett kg först. Hur länge räcker en sådan om man tränar fyra gånger per vecka.

men om jag nu tar en sådan efter varje träning kan jag då äta som jag skrivit upp innan, eller är de något annat som saknas.

Du ska ha snabba kolhydrater i samband med proteinet. Kolozzeum säljer ett bra tillskott, http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

Sniggel
2007-03-18, 12:27
Okej då ska jag beställa sån, fast beställer ett kg först. Hur länge räcker en sådan om man tränar fyra gånger per vecka.

men om jag nu tar en sådan efter varje träning kan jag då äta som jag skrivit upp innan, eller är de något annat som saknas.

Om du tar 25g proteinpulver efter varje träningspass (eventuellt också kolhydrater som Nisse föreslog) så räcker ett kg till 40 träningspass, eller 10 veckor. Du kan nog ta mer om du vill, upp till 40 kanske, men då räcker det "bara" till 25 pass :p

terese_sixtensson
2007-03-18, 12:31
oki då var de inte så farligt dyrt som jag tyckte i början, hehe
Oki så de här kolhydrat pulvret blandar man med whey protein pulvret och vatten då eller ?

NisseEriksson
2007-03-18, 21:15
oki då var de inte så farligt dyrt som jag tyckte i början, hehe
Oki så de här kolhydrat pulvret blandar man med whey protein pulvret och vatten då eller ?

Helt rätt.
50gram kolhydratspulver behöver 5 dl vatten, 40 gram 4 dl osv.

Trance
2007-03-18, 21:17
Du måste inte ha snabba kolhydrater till om du tycker det är jobbigare. Kan lika gärna käka ett par mackor till att börja med.

Börje
2007-03-19, 16:10
Lite mycket frukt och lite lite grönsaker. Du tränar ju inte så mycket än så jag tycker att det låter lite onödigt att köpa en massa dyra tillskott, än så länge i alla fall. De dagar du tränar kan det nog vara bra att äta ett ordentligare mellanmål vid kl 15, typ smörgås med pålägg och ett glas mjölk eller en smoothie, och sen äta middag efteråt. Att äta en smörgås på kvällen innan du går och lägger dig är väl bra om du känner dig hungrig då men annars kan det vara en idé att ta den smörgåsen till frukost eller förmiddagsfika, det är ju på dagen som du behöver energi för att orka med. Ju mer du ökar på träningen desto mer mat behöver du. Lycka till!