handdator

Visa fullständig version : varför blir min JPG-bilder 3 meg stora?


LAR
2007-03-04, 14:30
Jag har lagt in grafik jag gjort i Photoshop och när jag sedan sparar dessa som jpg-filer blir de runt 3-6 meg stora! vanligtvis blir de runt 100-300 kb. Vad är problemet? De är bara i ett lager.

Trance
2007-03-04, 14:31
Jag har lagt in grafik jag gjort i Photoshop och när jag sedan sparar dessa som jpg-filer blir de runt 3-6 meg stora! vanligtvis blir de runt 100-300 kb. Vad är problemet? De är bara i ett lager.

Nu har jag ju inte köpt photoshop men har du inte ett par miljoner options när du väljer att spara till jpg?

LAR
2007-03-04, 14:35
ja men det ska inte behövas. jag har sparat säkert 10 000 filer till jpg de senaste tre åren och aldrig varit med om det här. en bild är 11 meg stor! en annan lika grafiktät är på 800 kb..

Jarod
2007-03-04, 14:53
Det är klart att bildfilen blir större när du lägger till information. Tänk på att även om ett dokument är transparent så är det uppbyggt av pixlar dvs. information.

Sniggel
2007-03-04, 14:58
Är bilderna i uppläsningen 70 000 x 45 000 pixlar? :D

JPG-filer kan väl inte innehålla flera lager och transparens så fort de är sparade?

überstarken
2007-03-04, 14:58
Är det ingen vidare kvalitet på bilderna från början så kan du lätt "spara för webben" utan att det märks någon skillnad.

Keit
2007-03-04, 14:59
Prova köra Save for Web (Alt-Shift-Ctrl-S) istället.

hultman
2007-03-04, 15:06
Det är möjligt att du har extremt många pixlar i bilderna? Bildstorleken bör ju öka exponentiellt i takt med pixelantal?

LAR
2007-03-04, 15:13
Ja, det är extremt många pixlar i bilderna.

Ungefär så här fast 10 gånger större och lika tätt med grafik:
http://www.mentaform.se/seo/svets.jpg

Tack för tipsen. Har kollat upp detta lite och det verkar vara helt i sin rätt. Jag får zippa filerna eller skicka dem en och en istället för alla på en gång.:thumbup:

LAR
2007-03-04, 15:22
Problemet verkar ha varit att min hotmail hos mina föräldrars dator klarar av mycket större mail. Min hotmail hos mig klarar bara av 10 meg stora filer. Hur fixar jag större mailkapacitet?

Lizard
2007-03-04, 15:24
Det som avgör hur stor kapacitet bilden kommer att kräva (mgbytes) är antingen:

Hur mycket information som finns i bilden dvs hur många delar den är uppbyggd av

eller

Hur stor yta den tar upp

eller en kombination av de båda.

När bilden sparas så sparas all information i bilden även den du inte ser på skärmen. Som att den är stor som ett köksbord t ex. Den nuvarande JPEG-standarden möjliggör att bilderna komprimeras utan bildförstörning medan den gamla - som du gissningsvis använde till dina 10 000 bilder de förutvarande tre åren - klämde ihop materialet på samma sätt som "spara för webb". Fast automatiskt.

Genom att klicka på den här raden kan du läsa mer om de olika formaten. (http://abm.kb.se/akt4cd/def_formatfil.htm)



Lizard

Lizard
2007-03-04, 15:26
För att lösa ditt mejlproblem kan du använda länken som ligger i den här raden. (http://skickafil.se/)

hasse36
2007-03-04, 15:46
Ja, det är extremt många pixlar i bilderna.

Ungefär så här fast 10 gånger större och lika tätt med grafik:
http://www.mentaform.se/seo/svets.jpg

Tack för tipsen. Har kollat upp detta lite och det verkar vara helt i sin rätt. Jag får zippa filerna eller skicka dem en och en istället för alla på en gång.:thumbup:Hmmm, och du är säker på att du verkligen sparar i jpg-format. Så att det inte står bildnamn.jpg.PSD eller något.

Om man sparar i jpg kan man ställa bildkvaliteten så att man får mycket små filer till priset av otäcka artefakter.

Hur som helst är jpg inte formatet att välja när det handlar om en bild som innehåller stora enfärgade ytor. Använd GIF om antalet färger inte behöver överskrida 256. Annars kan du använda TIFF med LZW-komprimering.

LAR
2007-03-04, 16:29
fast problemet är något annat. de jpg-filer som nu är 6-11 meg stora var ca 0.06 meg stora i förrgår. Jag skulle föra över dem till mitt USB minne idag och när jag inte kunde koppla ifrån minnet för det stod att det fortfarande användes (fast det inte gjorde det) så drog jag bara ur. nu är både filerna i usb-minnet OCH de filer jag kopierade enorma. det här är jävla problem för det handlar om min portfolio som tagit 4 år att göra. Knappast något som bara går att göra om. Jag är asförbannad just nu..

Mental
2007-03-04, 18:40
fast problemet är något annat. de jpg-filer som nu är 6-11 meg stora var ca 0.06 meg stora i förrgår. Jag skulle föra över dem till mitt USB minne idag och när jag inte kunde koppla ifrån minnet för det stod att det fortfarande användes (fast det inte gjorde det) så drog jag bara ur. nu är både filerna i usb-minnet OCH de filer jag kopierade enorma. det här är jävla problem för det handlar om min portfolio som tagit 4 år att göra. Knappast något som bara går att göra om. Jag är asförbannad just nu..

Om du har pulat 4 år på en portfolio så har du ju orginal och säkerhetskopior på massor av platser antar jag?

Squirrel
2007-03-04, 19:32
Du har bara inte råkat ställa om komprimeringsgraden?