handdator

Visa fullständig version : Aktivitetsfaktor för Harris & Benedict?


Popeye
2007-03-04, 13:33
Tjena, har en snabb fråga.
Vad kan vara lämpligt att använda för aktivitetsfaktor när man jobbar som bilmekaniker på dagarna och har lugna mysiga kvällar?
Träning tillkommer givetvis utanför detta...

Eddie Vedder
2007-03-04, 14:17
Tjena, har en snabb fråga.
Vad kan vara lämpligt att använda för aktivitetsfaktor när man jobbar som bilmekaniker på dagarna och har lugna mysiga kvällar?
Träning tillkommer givetvis utanför detta...

Jag tolkar din fråga som att du bara vill ha lite teorier fråna va andra tror, inte så att nån kan ge ett svar.

så jag själv skulle nog tippa på 1.4 iaf, kanske kanske uppåt 1.5 beroende på hur intensiva dina träningspass är vilket bara du själv vet. Men bilmek e ju inget kontorsjobb iaf så en viss rörelse är det ju under dom timmarna du arbetar jämfört med att sitta i ett kontor lr en föreläsningssal.

Jag tycker oxå det är skitsvårt, har iaf upptäckt att jag underskattar min aktivitetsnivå. Många överskattar nog oftare skulle jag tro då styrketräning inte är särkilt hård träning sett till energiförbrukningen i förhållande till ansträngningen.

Popeye
2007-03-04, 17:28
Jag tolkar din fråga som att du bara vill ha lite teorier fråna va andra tror, inte så att nån kan ge ett svar.

så jag själv skulle nog tippa på 1.4 iaf, kanske kanske uppåt 1.5 beroende på hur intensiva dina träningspass är vilket bara du själv vet. Men bilmek e ju inget kontorsjobb iaf så en viss rörelse är det ju under dom timmarna du arbetar jämfört med att sitta i ett kontor lr en föreläsningssal.

Jag tycker oxå det är skitsvårt, har iaf upptäckt att jag underskattar min aktivitetsnivå. Många överskattar nog oftare skulle jag tro då styrketräning inte är särkilt hård träning sett till energiförbrukningen i förhållande till ansträngningen.

Jo, enda stunden på dan då man sitter ned är ju under rasterna, resten av tiden står man ju och gör någonting. Ibland blir det ju lite tyngre men störe delen av tiden så är det inte sådär påfrestande direkt. Men man är ju igång konstant.
Du har rätt i att jag inte söker något exakt svar utan en realistisk höftning.
Träningen tänkte jag inte räkna in i aktivitetskonstanten öht utan räkna av manuellt på en "från dag till dag" basis.

Eddie Vedder
2007-03-04, 19:01
Träningen tänkte jag inte räkna in i aktivitetskonstanten öht utan räkna av manuellt på en "från dag till dag" basis.

Räknar du bort träningen blir ju aktivitetsfaktorn lägre såklart, om 1.2 är en dag framför datorn typ så kan du ju kanske räkna med 1.3 en träningsfri arbetsdag skulle jag tippa.

Nesz
2007-03-04, 20:00
som eddie sa så tippar jag nog också på 1.3, i bästa fall 1.4. Har också skitsvårt med att försöka placera mig på aktivitetsfaktorn, det är lite lurigt.

Popeye
2007-03-04, 21:08
Min uppskattade basala energiförbrukning ligger på 2039kCal.
x1,2 = 2447
x1,3 = 2650
x1,4 = 2855

Ja, då är det väl bara att fråga sig själv hur mkt man vill gå ned om man vill gå ner ö.h.t.?
En aktivitetsfaktor på 1,3 borde väl vara ganska safe?

Rhino
2007-03-04, 22:14
Vad kan vara lämpligt att använda för aktivitetsfaktor när man jobbar som bilmekaniker på dagarna och har lugna mysiga kvällar?

Är du intresserad så kolla gärna denna tråd för ett resonemang vad aktivitetsfaktorerna egentligen är.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275

Popeye
2007-03-05, 17:11
Jovars men samtidigt skrev jag ju ovan att jag avser att inte räkna in träning utan enbart hur jobbet påverkar aktivitetsfaktorn?