handdator

Visa fullständig version : Andas plastångor?


shadowfire
2007-03-04, 13:16
Någon som vet om man bör vidta några åtgärder om man fyllt lungorna med rök från bränd/smält plast?

Rökfyllde nyss hela lägenheten + halva trapphuset då jag av misstag satte på fel spisplatta och lämnade köket. På plattan stod ett durkslag som genomlevde total härdsmälta.

Försöker sanera så gott det går nu, men har trots sporadiskt andningsskydd dragit i mig en hel del plaströk. Något att bry sig om? Är väl enbart pvcrök i rätt låg dos så borde väl bara ge extra trökk till träningen?

Lexidos
2007-03-04, 13:26
Någon som vet om man bör vidta några åtgärder om man fyllt lungorna med rök från bränd/smält plast?

Rökfyllde nyss hela lägenheten + halva trapphuset då jag av misstag satte på fel spisplatta och lämnade köket. På plattan stod ett durkslag som genomlevde total härdsmälta.

Försöker sanera så gott det går nu, men har trots sporadiskt andningsskydd dragit i mig en hel del plaströk. Något att bry sig om? Är väl enbart pvcrök i rätt låg dos så borde väl bara ge extra trökk till träningen?

Ja nyttigt är det ju inte. Jag skulle nog gått ut o gått eller liknande för att andas in ordentligt med ren luft.

Cilia
2007-03-04, 13:36
Tror det räcker med att du vädrar ut.
sen får du se om du lever imorgon

Annars vill jag säga att det har varit trevligt att lära känna dig online.
tack för den här tiden

shadowfire
2007-03-04, 13:39
Tror det räcker med att du vädrar ut.
sen får du se om du lever imorgon

Annars vill jag säga att det har varit trevligt att lära känna dig online.
tack för den här tiden

fick ju en skaplig huvudvärk av det iaf, goddamned...
kul o lärt känna dig med cillen! :D

Mental
2007-03-04, 13:41
Skriv nu ned brandvarnare på inköpslistan, för både din egen, och dina grannars skull

Cilia
2007-03-04, 13:42
Skriv nu ned brandvarnare på inköpslistan, för både din egen, och dina grannars skull
han bor i hyresrätt, det borde väl värden förse lägenheten med
Det är det iaf krav på i den här stan vilket även gäller Brf

shadowfire
2007-03-04, 14:09
Skriv nu ned brandvarnare på inköpslistan, för både din egen, och dina grannars skull

Brandvarnare finns men den reagerade inte, så ett batteribyte är däremot på sin plats.

rememberence
2007-03-04, 15:40
Jag kommer ihåg när jag jobbade på ett båtvarv när jag skulle hålla på med plast, var tvungen att "bränna" av bitar av en plastslang, blev rejält illamående och fick en galen huvudvärk av det.

erk
2007-03-04, 15:46
Vad för ämnen som bildas beror på vilken sorts plast du har bränt. Det är bättre att tillämpa säkerhetsprincipen och inte inandas några gaser från brända plaster. Vissa plaster kan bilda riktigt otrevliga ämnen.

Om du, som du säger, rökfyllt lägenheten bör du vädra ut den. Så mycket mer finns nog inte att göra, bara du ser till att minimera exponeringen.

Srednq
2007-03-04, 16:50
öppna upp så du får tvärdrag och gå ut med dig

Lostsoul4ever
2007-03-04, 18:34
Har gjort samma sak men det var pastan som blev torrkokad medans jag och förra flickvännen hade annat för oss.*whistle* Luktade som fan och fick sanera skiten. Fast PVC är ju värre....

Zakath
2007-03-04, 21:48
Det är verkligen inte bra, kan vara väldigt väldigt farligt, så jag rekommenderar att du vädrar ut lägenheten ordentligt och sen ringer du sjukvårdsupplysningen och frågar. De långsiktiga effekterna kan bli väldigt tråkiga.

Daniel_S
2007-03-04, 22:00
Jag har jobbat på en plastindustri där folk på vissa avdelningar hade andats in pvc-ångor under flera decennier. De led av hjärtproblem, fetma och alkoholism... Fast det gjorde arbetarna på de andra avdelningarna också, så något samband fanns nog inte

Empe
2007-03-04, 22:33
Jag har jobbat på en plastindustri där folk på vissa avdelningar hade andats in pvc-ångor under flera decennier. De led av hjärtproblem, fetma och alkoholism... Fast det gjorde arbetarna på de andra avdelningarna också, så något samband fanns nog inte

:laugh: