handdator

Visa fullständig version : Efterlyses: Friviktsvarianter av bencurl med illustration


SWETiger
2007-03-03, 23:13
Som rubriken lyder söker jag en illustration eller förklaring hur en bencurl på bänk med hantel fastklämd mellan fötterna utförs på bästa sätt. Jag kommer ihåg att jag sett en film här på forumet så om någon vet mer exakt i vilken tråd den går att hitta vore det toppen! (Söktermerna "bencurl hantel" gav lite för många resultat).

Om du sitter inne på lite olika varianter på andra friviktsvarianter av bencurl är jag väldigt intresserad av en utförlig beskrivning eller illustration. :thumbup:

andeN.
2007-03-04, 00:00
I den här tråden har du videon du söker. Testade själv övningen under senaste passet med det gick inge vidare. :(

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88785&highlight=baksida

snelhest
2007-03-04, 00:18
Träning med fria vikter är inte nödvändigtvis bättre än maskiner. Maskiner är överlägsna för benspark, bencurl, vadträning och sidolyft.

Kör "finnen" istället om du nu inte har bencurl maskin.

SWETiger
2007-03-04, 00:19
andeN.: Tackar! Ska försöka mig på den nästa pass, vad gick fel för dig?

SWETiger
2007-03-04, 00:23
snelhest: Finnen kräver en träningspartner (eller lite mer speciell utrustning) och med tanke på hur jag varierar mina tider är det svårt att garantera att det finns någon på plats. Hur som helst är jag ute efter lite variation och frivikter skulle vara bekvämt då man inte behöver gissa sig till viktjämförelser mellan olika märken på maskiner på olika gym. ;)

snelhest
2007-03-04, 00:38
snelhest: Finnen kräver en träningspartner (eller lite mer speciell utrustning) och med tanke på hur jag varierar mina tider är det svårt att garantera att det finns någon på plats. Hur som helst är jag ute efter lite variation och frivikter skulle vara bekvämt då man inte behöver gissa sig till viktjämförelser mellan olika märken på maskiner på olika gym. ;)
Jag ville bara klargöra att i detta fall är det inte på något sätt är en fördel att övningen är frivikt.

SWETiger
2007-03-04, 10:11
snelhest: I mitt fall, det vill säga det här fallet, är det en fördel men generellt sett kan det nog stämma att maskinerna är lika bra eller bättre för bencurl.

Popeye
2007-03-04, 13:38
Man borde väl kunna köra Finnen om man har en ribbstol, eller? (Inte så ovanligt)
Eller stoppa fötterna under sängen om man kör hemma? (Man får bara palla upp under knäna till lagom höjd)

sunkan
2007-03-04, 13:58
snelhest: Finnen kräver en träningspartner (eller lite mer speciell utrustning) och med tanke på hur jag varierar mina tider är det svårt att garantera att det finns någon på plats. Hur som helst är jag ute efter lite variation och frivikter skulle vara bekvämt då man inte behöver gissa sig till viktjämförelser mellan olika märken på maskiner på olika gym. ;)

jag kör finnen själv och det funkar fint. Kila fast fötterna under nånting och kör igång bara.

skaparn
2007-03-04, 14:02
Finns en illustration av "finnen" att tillgå någonstans?

SWETiger
2007-03-04, 14:06
skaparn: Hamstring raise på ExRx.net (http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBHamstringRaise.html).

sunkan: Exempelvis vad? :)

skaparn
2007-03-04, 14:12
skaparn: Hamstring raise på ExRx.net (http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBHamstringRaise.html).

Tack, men argh. Såg jobbigt ut. Kanske ska jag testa nästa gång jag tränar benen i skivstångslokalen. Det är ofta träningen för baksida lår min fantasi inte klarar att variera.

sunkan
2007-03-04, 14:13
skaparn: Hamstring raise på ExRx.net (http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBHamstringRaise.html).

sunkan: Exempelvis vad? :)

ja alltså jag vet inte hur ditt gym ser ut där du tränar men jag lovar att du kan hitta nått ställe du kan låsa fötterna i nån av maskinerna. Jag sätter fast mina fötter i ett av ställen där viktskivorna är t.ex.

SWETiger
2007-03-04, 14:18
sunkan: Ska ta en titt nästa gång, men är tveksam till att jag har styrkan som krävs. Lär behöva köra fullt magasin i maskinerna med lätthet innan kroppsvikten/längden fungerar. ;)

sunkan
2007-03-04, 14:30
sunkan: Ska ta en titt nästa gång, men är tveksam till att jag har styrkan som krävs. Lär behöva köra fullt magasin i maskinerna med lätthet innan kroppsvikten/längden fungerar. ;)

ja jag klarar inte heller att göra finnen utan assistans utan jag håller emot allt jag kan på vägen ner och skjuter från med händerna från backen och drar för kung och fosterland med baksidorna.

Sverker
2007-03-04, 14:34
Jag ville bara klargöra att i detta fall är det inte på något sätt är en fördel att övningen är frivikt.


Fördelen ligger i att du sträcker på fotbladet och kopplar ur vadernas arbete över knäleden.
Övningen ersätter inte en bra lårcurlmaskin som kan lägga en jämn belastningen över hela rörelsen men övningen kompletterar.

Jorgen
2007-03-04, 16:01
Tack, men argh. Såg jobbigt ut. Kanske ska jag testa nästa gång jag tränar benen i skivstångslokalen. Det är ofta träningen för baksida lår min fantasi inte klarar att variera.

Nejnej. Finnen är en meningslös ickeövning.

bongoberra
2007-03-04, 16:11
Om du tycker att det är för tungt så kan du köra finnen i cablecrossen.
Du kilar fast fötterna under det under kabelfästet. Sen tar du och fäster ett rep på övre som du håller i som motvikt när du går ner mot golvet.

Funkar finfint om man tröttnat på liggande legcurl.

major Pectoralis
2007-03-04, 16:20
Nejnej. Finnen är en meningslös ickeövning.

:confused: högst effektiv, skulle jag säga.

Jorgen
2007-03-04, 16:22
:confused: högst effektiv, skulle jag säga.

Internskämt.

major Pectoralis
2007-03-04, 16:23
Internskämt.

Ok...