handdator

Visa fullständig version : Kommer min farsa klara åka vasaloppet?


pejo
2007-03-03, 22:52
Min farsa ringde mig idag och sa att han skulle åka vasaloppet!
Han har inte åkt skidor alls i år och är 61 år gammal*rolleyes*.

Han är dock ganska vältränad (uthållig) och sprang New York marathon i höstas.
Han har dessutom åkt vasaloppen en gång tidigare när han var i min ålder, dvs några år över 30. Då hade han iofs tränat flera mil innan.

Så vad tror ni? Kommer han runt?

Slartibartfast
2007-03-04, 09:25
Kommer han runt?

Runt?

pejo
2007-03-04, 10:22
Runt?

Nä, det var ju fel. Det brukar ofta vara att man åker och springer en bana där man går i mål på ungefär samma ställe på sådana där tillställningar, men så är ju inte fallet med vasaloppet.

Nu har han varit ute i två timmar och åkt 1 mil*screwy*. Åtta mil kvar! Om han fortsätter i samma tempo lär han ju bli blåbärsförgiftad!

Jag gissar iofs att det är rätt trångt i början occh att det går väldigt sakt för det. Han kunde väl åkt öppet spår istället:smash:.

Empe
2007-03-04, 12:13
Jag tycker räven ska visa vad han går för och ta sig i mål i Mora. Det är en merit när man är 61 år.

shadowfire
2007-03-04, 12:34
Givet, fixar han en maraton så är det alltså en tjurig gubbe, så det där kommer han envist fixa. :)

pejo
2007-03-04, 12:45
Han har passerat Risberg (34,5 km) på 4 h 3 min och han har klättrat några placeringar så det ser rätt bra ut.
Jag tror nog också att han klarar det pga tjurigheten även om jag själv röstade på alternativ 3.

Mental
2007-03-04, 12:59
Lägg ut hans startnummer så vi kan följa hemmifrån :)

http://www.resultat.vasaloppet.se/vasaresult/do/se/result/search

Pingu
2007-03-04, 13:00
klart han grejar det

pejo
2007-03-04, 13:11
Lägg ut hans startnummer så vi kan följa hemmifrån :)

http://www.resultat.vasaloppet.se/vasaresult/do/se/result/search

Nja, det vill jag nog inte utan hans tillåtelse, men jag kan fortsätta rapportera i tråden.

pejo
2007-03-04, 14:16
Evertsberg 47,1 km: 6 h 03 min.

Mer än halvvägs och nu är det nerför till Oxberg.

Lellan
2007-03-04, 14:30
Hoppas det går bra! :thumbup: Har varit där och hejat på 26 ggr, men förra året låg jag på bb å i år var det kalas, men det brukar vara fler som hejar på de envisa gubbsen.. Med gubbens envishet, påhejad och med blåbärssoppa i maggen ska det nog gå... heder åt honom som kämpar på oavsett utgång! :hbang:

pejo
2007-03-04, 15:45
Inget resultat från Oxberg än vilket inte bordar gott. Man måste ju hålla sig framför "repet".

Mental
2007-03-04, 15:49
Men oxbergsrepet dras inte förens 18 tror jag

pejo
2007-03-04, 16:00
Oxberg (61,7 km): 7 h 22 min. Klockan 15.22.

Websidan med resultaten var lite sen att få upp resultaten så det var därför jag började bli lite orolig.

Det här ser ju bra ut!

pejo
2007-03-04, 16:25
Hökberg (70,9 km): 8 h 21 min.

Plockar placeringar hela tiden så det verkar som han skall klara det :cool:.

PowPow
2007-03-04, 16:29
Grym gubbe! Jag tror han vinner. :D

Fortsätt att hålla oss uppdaterade!

flenders
2007-03-04, 17:10
Finns det en t-shirt till alla fans? :)

pejo
2007-03-04, 17:46
Eldris (81,1 km): 9 h 23 min.

Mental
2007-03-04, 17:48
bara slutspurten kvar nu då, klar till 19 kanske?

Whistler
2007-03-04, 18:20
Tycker det låter som att din farsa kämpar på bra.

Min 79-åriga morfar åker också, visserligen får hans träningsveckor mina att se ut som en promenad i parken, men han är ändå fyra gånger så gammal som jag och att se 18:12 på Eldris (81,1km) värmer likväl. Det är krut i gubbarna! Hoppas att jag kan vara lika aktiv runt år 2060.

pejo
2007-03-04, 18:23
Han klarade det :hbang:.

Tid: 10:13:45.

Med tanke på att det tog sån tid i början och att han inte tränat någon skidåkning innan måste jag erkänna (sitter rätt långt inne) att det var rätt bra gjort.

Jag tror att han skall göra något som heter "klassikern" så detta var väl den första grenen. Lite kul att komma på något sådant några dagar innan Vasaloppet.

pejo
2007-03-04, 18:24
Tycker det låter som att din farsa kämpar på bra.

Min 79-åriga morfar åker också, visserligen får hans träningsveckor mina att se ut som en promenad i parken, men han är ändå fyra gånger så gammal som jag och att se 18:12 på Eldris (81,1km) värmer likväl. Det är krut i gubbarna! Hoppas att jag kan vara lika aktiv runt år 2060.

Grymt!

Yankeee
2007-03-04, 18:25
Grymt, verkligen. Helt klart förebilder de däringa gubbarna.

Nitrometan
2007-03-04, 18:26
Koolt! Han fixade det.

Är det Vansbrosimmet nästa då?

Action
2007-03-04, 18:27
Han klarade det :hbang:.

Tid: 10:13:45.

Med tanke på att det tog sån tid i början och att han inte tränat någon skidåkning innan måste jag erkänna (sitter rätt långt inne) att det var rätt bra gjort.

Jag tror att han skall göra något som heter "klassikern" så detta var väl den första grenen. Lite kul att komma på något sådant några dagar innan Vasaloppet.


Komma på några dagar innan?? Vasaloppet är sedan länge fullt och inga platser fanns kvar, många har blivit nekade.

Han måste ju anmält sig iaf för längre sedan?!

Grym prestation!!

bubbe
2007-03-04, 18:27
Krutgubbe! *flex*

Mental
2007-03-04, 18:28
Komma på några dagar innan?? Vasaloppet är sedan länge fullt och inga platser fanns kvar, många har blivit nekade.

Han måste ju anmält sig iaf för längre sedan?!

Grym prestation!!

Man kan ju vara anmäld till vasaloppet utan att ha bestämt sig för att köra klassikern

Jompan
2007-03-04, 18:30
Fasiken vad grymt! Imponerande! Och bra tid också för att inte tränat skidor innan. :thumbup:

Dnepr
2007-03-04, 18:30
Runt?

Ja man brukar säga så när man tar sig från start till mål.

shadowfire
2007-03-04, 18:31
Riktigt bra tid, han gick in på samma tid som en polare till mig som har typ tränat längdskidor (halvseriöst dock) sen barnsben...

Nitrometan
2007-03-04, 18:34
Komma på några dagar innan?? Vasaloppet är sedan länge fullt och inga platser fanns kvar, många har blivit nekade.
Man kan ju köpa nån annans startplats.

Action
2007-03-04, 20:00
Man kan ju köpa nån annans startplats.


Ah.. det visste jag inte. Blev bara fundersam eftersom de tryckte så hårt på det under sändningen i morse...

VErkligen imponerad av de som tar sig runt Vasaloppet... speciellt de som tävlade idag och startade långt ner. Måste vara mycket frustrerande att trängas så mycket!

Cilia
2007-03-04, 20:03
Man kan ju köpa nån annans startplats.
kan man?
Det är inte alla lopp man kan det i.
Då straffar dom en.




Jag har en hemlig dröm om att åka vasaloppet.
Måste bara börja åka längd så jag har lite skidträning

wintersnowdrift
2007-03-04, 20:13
Bra kämpainsats att ta sig i mål!

Jag spenderade dagen i Mora i väntan på min far som också åkte - men han bröt i Evertsberg p.g.a. de usla förhållandena. Själv tjuvåkte jag två mil i Vasaloppspåret, fast från fel håll, på morgonen innan eliten anlände. Då var spåren fina, men i övrigt har jag hört att det var särdeles svårvallat och dåligt före i år. Både jag och min pappa åkte och tog oss hela vägen in i mål i Öppet Spår förra året, men då var de yttre förhållandena kanon. Det är få sporter som är så väderberoende som längdskidor - kolla bara på herrarnas distanslopp i VM i Sapporo...

Jag stod i alla fall i målområdet och skrek som en galning när Jerry Ahrlin och Oskar Svärd spurtade om segern - jäääklar vilken fart de hade trots nio tunga mil i bagaget.

Cilia: Klart som korvspad att du ska åka Vasaloppet, det är en upplevelse som man bör vara med om minst en gång i livet tycker jag! :) Själv är jag grymt sugen på att åka igen.

//Kristin

Nitrometan
2007-03-04, 20:30
kan man?
Det är inte alla lopp man kan det i.
Då straffar dom en.
Det verkar vara OK. På Vasaloppets startsida så står det t.o.m. om en bytesblankett.

Om du har köpt eller övertagit startnumret av någon annan, måste en omregistrering göras.
Detta måste ske före start vid nummerlappsutlämningen i Sälen eller Mora, senast kvällen före start. För att undvika långa köer, printa ut bifogad bytesblankett och fyll i den. Ta med den färdig ifyllda blanketten så går namnbytet betydligt snabbare för alla.
Efter genomfört lopp kan inget byte göras.

Nästan som att de uppmuntrar folk att sälja sina platser dyrt till de som är Vasaoppskåta men lite försent ute.

Mental
2007-03-04, 21:18
Bra kämpainsats att ta sig i mål!

Jag spenderade dagen i Mora i väntan på min far som också åkte - men han bröt i Evertsberg p.g.a. de usla förhållandena. Själv tjuvåkte jag två mil i Vasaloppspåret, fast från fel håll, på morgonen innan eliten anlände. Då var spåren fina, men i övrigt har jag hört att det var särdeles svårvallat och dåligt före i år. Både jag och min pappa åkte och tog oss hela vägen in i mål i Öppet Spår förra året, men då var de yttre förhållandena kanon. Det är få sporter som är så väderberoende som längdskidor - kolla bara på herrarnas distanslopp i VM i Sapporo...

Jag stod i alla fall i målområdet och skrek som en galning när Jerry Ahrlin och Oskar Svärd spurtade om segern - jäääklar vilken fart de hade trots nio tunga mil i bagaget.

Cilia: Klart som korvspad att du ska åka Vasaloppet, det är en upplevelse som man bör vara med om minst en gång i livet tycker jag! :) Själv är jag grymt sugen på att åka igen.

//Kristin

Jag är jävligt sugen på att köra en klassiker, men urk vad jag inte vill cykla :(

pejo
2007-03-04, 22:16
Det var alltså svårvallat. Tur att han inte vallade själv då!
Han köpte ett par nya skidor kvällen innan och lämnade in dem på vallning och hämtade ut dem på morgonen och sen åkte han loppet. Tror inte han vallade om.
Han sa att det var väldigt trångt i början och att "det tog en timme att komma över vägen" men sen gick det bra.

Jag vet inte hur han lyckades anmäla sig (men han har en förmåga att fixa sådana grejor). Han sa till mig igår att han gjorde det för någon dag sedan.

Klassikern är alltså: vasaloppet, vansbrosimmet, vätternrundan och lidingöloppet?

Cyklingen och löpningen klarar han nog utan några problem (det brukar han ju träna mycket) men simmning låter vanskligt. Jag hoppas det finns folk som kan dra upp fol ur vattnet så att de inte drunknar.

hobbitar
2007-03-05, 17:18
Jag åkte igår och startade i sista ledet. måste säga att det var det värsta jag gjort i hela mitt liv!

Det fanns INGA som helst spår de första 5 milen, skidorna fladdrade fram och tillbaks så det enda man kunde göra var att staka*grr*

Sen eftersom jag var så långt bak i början klarade jag precis repet vid de tre första stationerna, ingen vila där inte!

Tid: 10:36

Nöjd att jag kom imål iaf:)

Stort beröm till din far!! :hbang:

psirus
2007-03-05, 17:26
Jag åkte igår och startade i sista ledet. måste säga att det var det värsta jag gjort i hela mitt liv!

Det fanns INGA som helst spår de första 5 milen, skidorna fladdrade fram och tillbaks så det enda man kunde göra var att staka*grr*

Sen eftersom jag var så långt bak i början klarade jag precis repet vid de tre första stationerna, ingen vila där inte!

Tid: 10:36

Nöjd att jag kom imål iaf:)

Stort beröm till din far!! :hbang:


Bra jobbat att komma runt i allafall. Om du klara repet precis måste du vart glad att de förlängde tiderna vid repdragningen.


Måste va ett helvete att åka 5mil utan spår. Det roliga var att eliten som hade spår åkte utanför efter skotern och ni som ville ha spår inte fick några :)

Metal_boy_
2007-03-05, 17:33
kan man?
Det är inte alla lopp man kan det i.
Då straffar dom en.




Jag har en hemlig dröm om att åka vasaloppet.
Måste bara börja åka längd så jag har lite skidträning

Jo men nu sa han ju att man kunde det så.

hobbitar
2007-03-05, 19:41
Bra jobbat att komma runt i allafall. Om du klara repet precis måste du vart glad att de förlängde tiderna vid repdragningen.


Måste va ett helvete att åka 5mil utan spår. Det roliga var att eliten som hade spår åkte utanför efter skotern och ni som ville ha spår inte fick några :)

ja om dom inte hade förlängt vid första kontrollen hade jag inte klarat det.

Det var ett 10 timmars långt helvete!

Fasst det vara ganska kul att se alla som ramlade (jag ramlade också några gånger)
:D