handdator

Visa fullständig version : Kroppen vet vad den vill ha?


LisaB
2007-03-03, 17:32
Jag tror på det att kroppen själv säger ifrån vad den behöver. Man känner av om det är pasta man är sugen på - ja då vill kroppen ha kolhydrater. fisk - kanske är det fettet man har slarvat lite med. men det är en sak som gör mig fundersam; jag kan få riktigt sug efter gröna ärtor! helt sjukt, men jag tycker det är hur gott som helst, kan nästan äta det som godis :Virro
Men vad är det min kropp vill ha då? Någon som har ngn idé?

regus
2007-03-03, 18:18
Men vad är det min kropp vill ha då? Någon som har ngn idé?

Din "kropp" vill nog inte ha något speciellt, du vill ha gröna ärtor.

Fö tror jag inte att kroppen blir sugen på det man behöver, utan det man vill ha.

Rahf
2007-03-03, 18:21
Kroppen kan signalera att den har ett underskott av någonting. Men då ska det vara ett gravt underskott också. Att kroppen behöver ärtor tror jag inte har någonting med brister att göra utan du är helt enkelt sugen på ärtor.

Max
2007-03-03, 18:24
Kolhydrater, vegetabiliskt protein eller växtsteroler kanske.

Dock så tror jag att det är vanligast att känna sug efter makronäringsämnena, dvs sötsug när kolhydrater saknas osv. När jag enbart åt vegetariskt så drömde jag om hamburgare och stekar och första gången jag åt kött blev det tre hamburgare på raken.

skaparn
2007-03-03, 18:34
Jag har känt mig sugen på snus i snart sex månader, vad är det då jag saknar?

Tror faktiskt inte en sekund på att kroppen kan framkalla ett så precist sug anpassat efter ett behov av varken mikro- eller makronutrienter.

Trance
2007-03-03, 18:49
Kroppen är rätt duktig på att skapa sug på saker som man vill ha, problemet är att man också är rätt duktig att lura den nu med att raffinera matvaror på olika sätt.

Zakath
2007-03-03, 18:50
Jag har känt mig sugen på snus i snart sex månader, vad är det då jag saknar?

Tror faktiskt inte en sekund på att kroppen kan framkalla ett så precist sug anpassat efter ett behov av varken mikro- eller makronutrienter.

Det finns ju faktiskt t.ex. gravida kvinnor som blir sugna på att äta diverse oätliga saker (som vissa lersorter), detta tror man beror på att de behöver vissa mineraler som finns däri. Precis som fjärilar och vissa fåglar som äter speciella lersorter.

Men jag tror inte heller på att man blir specifikt sugen på just t.ex. gröna ärtor, men om man har rätt gener och förutsättningar kan man nog bli sugen på vissa saker när de behövs.

skaparn
2007-03-03, 18:53
Det finns ju faktiskt t.ex. gravida kvinnor som blir sugna på att äta diverse oätliga saker (som vissa lersorter), detta tror man beror på att de behöver vissa mineraler som finns däri. Precis som fjärilar och vissa fåglar som äter speciella lersorter.

Men jag tror inte heller på att man blir specifikt sugen på just t.ex. gröna ärtor, men om man har rätt gener och förutsättningar kan man nog bli sugen på vissa saker när de behövs.

Jag har svårt att tro man kan bli sugen på något man tidigare inte smakat, om man inte ätit lera tidigare då vill säga. Skulle smaken av leran, och dess näringsinnehåll finnas lagrat i vår hjärna efter generationer av lerätande stenåldersmänniskor?

Dnepr
2007-03-03, 18:53
I dom flesta fallen är det nog bara hjärnan som signalerar. Jag kan ha ätit en väldans massa kolhydrater men ändå vara sötsugen på kvällen. Det finns alltså ingen logik. Men som nån annan sa så vet jag att min kropp eller hjärna signalerar vid ett kraftigt underskott.

Jag blir ofta otroligt sugen på sex - vad är det då jag slarvat med?

skaparn
2007-03-03, 18:56
Jag blir ofta otroligt sugen på sex - vad är det då jag slarvat med?

Snus

Dnepr
2007-03-03, 18:57
Men jag tror inte heller på att man blir specifikt sugen på just t.ex. gröna ärtor, men om man har rätt gener och förutsättningar kan man nog bli sugen på vissa saker när de behövs.

Hon har ju precis sagt att det just är gröna ärtor hon vill ha. Tro fan att man kan bli sugen på speciella saker - jag kan åka långa omvägar bara för att jag t.ex är sugen på thaimat. Inget annat stillar det suget just då. Suget finns där - nu diskuterar vu huruvida det är kroppens signaler eller om man helt enkelt bara vill ha det.

Dnepr
2007-03-03, 18:57
Snusk


Ja det måste det ju vara - för det är ju det jag längtar efter.

Tolkia
2007-03-03, 19:07
Det finns ju faktiskt t.ex. gravida kvinnor som blir sugna på att äta diverse oätliga saker (som vissa lersorter), detta tror man beror på att de behöver vissa mineraler som finns däri. Precis som fjärilar och vissa fåglar som äter speciella lersorter.
Nja. Jag tror att det du tänker på är pica, vilket oftast beror på järnbrist, ibland på brist på t.ex. zink eller kalk. Pica manifesterar sig dock inte som sug efter mineralrika matvaraor, det är minst lika vanligt att bli sugen på mums-mums, apelsiner eller pickles som att bli sugen på murbruk. Däremot är det oändligt mycket roligare att skrildra gravida kvinnor som knaprar murbrik på film, därav den vitt spridda uppfattningen att alla gravida vill äta sådant som inte går att äta. Sedan finns det en många andra skäl till att gravida drabbas av diverse "sug" som inte har med brister att göra, suget kan t.ex. bero på hormonomställning, långa perioder av illamående etc.

Jag skulle säga att kroppen är bra på att ospecifikt tala om att något fattas den (sug) men att vi är rätt dåliga på att tolka signalerna. T.o.m. så dåliga att vi tolkar brist på sysselsättning, sällskap, ångestreducerare etc. som sug efter mat.

CoolHandLuke
2007-03-03, 20:11
Jag kan ibland förvirra törst och hunger. Det är ju ett mer omedelbart behov och det finns gott om vätska i frukt och grönsaker som är söta osså äter man något med socker istället.

Annars är det en del sackaros i gröna ärtor. Sockersuget som drar kanske. För övrigt är det löjligt gott att äta färska gröna ärtor dirrekt från landet. Önskar att bönderna kunde ha med lite ärtor i sådden som de gjorde när jag var barn. När man var ute och äventyrade så fanns det alltid ett mellanmål till hands i närmaste åker.

Ola Wallengren
2007-03-04, 11:48
Energi och vätska är kroppen väldigt bra att känna brist på och man får också ett sug efter dessa. Utöver de två finns det inte några övertygnade bevis för att man är sugen på det man har brist på.

Vad innehåller i så fall godis för specifikt näringsämne som gör att man har så stort sug efter det?

emmak
2007-03-04, 12:05
Vad innehåller i så fall godis för specifikt näringsämne som gör att man har så stort sug efter det?

Energi? Du skrev ju att Vätska och Energi är något kroppen kan känna sug efter, och godis är ju ganska energirikt? :)

jedimind
2007-03-04, 15:05
sackaros...har man för vana att alltid äta godis på helgerna eller med jämna intervaller kan det jämföras med ett heroin-beroende in terms of addiction.

skaparn
2007-03-04, 15:34
sackaros...har man för vana att alltid äta godis på helgerna eller med jämna intervaller kan det jämföras med ett heroin-beroende in terms of addiction.

Kan du styrka detta?

jedimind
2007-03-04, 16:54
Kan du styrka detta?


inte mer än att min dietist sa det.

Tolkia
2007-03-04, 19:05
Att jämföra godis med heroin är i mina ögon oerhört respeklöst mot heroinmissbrukare, och dessutom pinsamt när det görs av utbildad dietist. Heroin är en av de mest fysiskt beroendeframkallande substanser som finns. Man kan missbruka i stort sett vad som helst, och det finns många människor som har ett missbruksförhållande till mat och/eller godis, men att man har ett missbruksbeteende är inte detsamma som att det man missbrukar framkallar ett fysiskt beroende - även om man visst kan föra in diskussionen på huruvida inte det som sker i hjärnan också är "fysiskt". Jämför missbruk av spel, sex, shopping etc. Ett matmissbruk är svårt att komma till rätta med, men att jämföra det med ett heroinmissbruk - no way.

skaparn
2007-03-04, 19:05
inte mer än att min dietist sa det.

Tror du att din dietist kan styrka det?

jedimind
2007-03-05, 01:57
Att jämföra godis med heroin är i mina ögon oerhört respeklöst mot heroinmissbrukare, och dessutom pinsamt när det görs av utbildad dietist. Heroin är en av de mest fysiskt beroendeframkallande substanser som finns. Man kan missbruka i stort sett vad som helst, och det finns många människor som har ett missbruksförhållande till mat och/eller godis, men att man har ett missbruksbeteende är inte detsamma som att det man missbrukar framkallar ett fysiskt beroende - även om man visst kan föra in diskussionen på huruvida inte det som sker i hjärnan också är "fysiskt". Jämför missbruk av spel, sex, shopping etc. Ett matmissbruk är svårt att komma till rätta med, men att jämföra det med ett heroinmissbruk - no way.

respektlöst? i dont give a fuck. hon snackade om att suget efter sackaros hos en som brukar äta det i stora mängder är nästan lika starkt som när en heroinist vill ha en fix. Huruvida det är fysiska eller psykiska begär gick hon inte in på.

jedimind
2007-03-05, 01:57
Tror du att din dietist kan styrka det?

Ja, förmodligen.

Trance
2007-03-05, 09:29
respektlöst? i dont give a fuck. hon snackade om att suget efter sackaros hos en som brukar äta det i stora mängder är nästan lika starkt som när en heroinist vill ha en fix. Huruvida det är fysiska eller psykiska begär gick hon inte in på.

Problemet är nog att hon har grymt fel. Man kan fastna i ett beroende av allt möjligt. Träning, dator, godis etc. Men det är ju inte ens i närheten av vad en heroin-missbrukare känner.

Fast hon kanske bara menade att man kan ha ett beroende och jämförde med heroin utan att "gradera på riktigt".

skaparn
2007-03-05, 09:42
Ja, förmodligen.

Jag ställer en retorisk fråga till.

Tror du själv på att man kan bli beroende av sackaros på ett sätt lika starkt som det en heroinist känner inför sin drog?

King Grub
2007-03-05, 10:10
respektlöst? i dont give a fuck. hon snackade om att suget efter sackaros hos en som brukar äta det i stora mängder är nästan lika starkt som när en heroinist vill ha en fix. Huruvida det är fysiska eller psykiska begär gick hon inte in på.

Ytterligt svaga bevis för sockerberoende hos människa. Läkartidningen 2005; 102: 1630-31. 57. (http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/1183/1630_1631.pdf)

Pez
2007-03-05, 13:19
respektlöst? i dont give a fuck. hon snackade om att suget efter sackaros hos en som brukar äta det i stora mängder är nästan lika starkt som när en heroinist vill ha en fix. Huruvida det är fysiska eller psykiska begär gick hon inte in på.

Ja, det var trendigt av henne.

jedimind
2007-03-05, 14:16
så...jag tror vi kan konstatera att dietisten hade fel. Ska ge henne smisk på hennes perfekt formade GI-rumpa i nästa vecka.

jedimind
2007-03-05, 14:17
Jag ställer en retorisk fråga till.

Tror du själv på att man kan bli beroende av sackaros på ett sätt lika starkt som det en heroinist känner inför sin drog?

spontant, nej

King Grub
2007-03-07, 10:27
Nyligen visat att strösocker inte ökar hungerkänslor, utan mättar, och det utan negativ påverkan på humör.

The long-term physiological effects of refined carbohydrates on appetite and mood remain unclear. Reported effects when subjects are not blind may be due to expectations and have rarely been studied for more than 24 h. The present study compared the effects of supplementary soft drinks added to the diet over 4 weeks on dietary intake, mood and BMI in normal-weight women (n 133). Subjects were categorised as 'watchers' or 'non-watchers' of what they ate then received sucrose or artificially sweetened drinks (4 x 250 ml per d). Expectancies were varied by labelling drinks 'sugar' or 'diet' in a counter-balanced design. Sucrose supplements provided 1800 kJ per d and sweetener supplements provided 67 kJ per d. Food intake was measured with a 7 d diary and mood with ten single Likert scales. By 4 weeks, sucrose supplements significantly reduced total carbohydrate intake (F(1,129) = 53.81; P<0.001), fat (F(2,250) = 33.33; P<0.001) and protein intake (F(2,250) = 28.04; P<0-001) compared with sweetener supplements. Mean daily energy intake increased by just under 1000 kJ compared with baseline (t (67 df) = 3.82; P< 0.001) and was associated with a non-significant trend for those receiving sucrose to gain weight. There were no effects on appetite or mood. Neither dietary restraint status as measured by the Dutch Eating Behaviour Questionnaire nor the expectancy procedure had effects. Expectancies influenced mood only during baseline week. It is concluded that sucrose satiates, rather than stimulates, appetite or negative mood in normal-weight subjects.

Br J Nutr. 2007 Jan;97(1):193-203. Long-term dietary compensation for added sugar: effects of supplementary sucrose drinks over a 4-week period.