handdator

Visa fullständig version : Ägg


elleh
2007-03-03, 16:46
Ägg, Ägg, Ägg ...

Ägg är ju rikt på protein, protein som nästan är som skräddarsytt för människan och muskeluppbyggning. Det vet alla, inklusive jag...
Men, för att på bästa sätt tillgodogöra sig detta protein, hur ska man äta ägget?

- Rått ?
- Kokt ?
- Stekt ?

Jag tror själv att det bästa sättet är att bara trycka ner ägget helt rått!? :smash:

Hjälp mig snälla! :)


/ Elleh

ligne
2007-03-03, 16:48
finns ingen anledning till att dricka det rått, det är bara dumt.

Majtchus
2007-03-03, 16:49
Ägg, Ägg, Ägg ...

Ägg är ju rikt på protein, protein som nästan är som skräddarsytt för människan och muskeluppbyggning. Det vet alla, inklusive jag...
Men, för att på bästa sätt tillgodogöra sig detta protein, hur ska man äta ägget?

- Rått ?
- Kokt ?
- Stekt ?

Jag tror själv att det bästa sättet är att bara trycka ner ägget helt rått!? :smash:

Hjälp mig snälla! :)


/ Elleh

Vet inte om kokt eller stekt är bäst, men att äta det rått är garanterat sämst, risk för samonella samt att kroppen inte kan ta upp all näring...

elleh
2007-03-03, 16:49
Förstörs inte proteinet om man värmer upp ägget (när man kokar det) *whistle*

regus
2007-03-03, 16:50
Men vad är det bästa sättet för att tillgodogöra sig proteinet? Nån som vet? :)

Tillagat

elleh
2007-03-03, 16:52
Förstörs inte proteinet om man värmer upp ägget (när man kokar det) *whistle*

Jag är verkligen dum ... *flex*

Rahf
2007-03-03, 17:17
Att hälla i sig råa ägg är bara dumheter. Näringsvärdet för ett kokt ägg är densamma som för ett rått och du har eliminerat risken för salmonella samt fått en mycket godare smak/konsistens.

Tillaga äggen, punkt slut.

elleh
2007-03-03, 17:24
Tack för det, precis vad jag behövde höra! :laugh:

elleh
2007-03-03, 17:25
Hur många (kokade/stekta) ägg rekommenderar ni efter ett träningspass då? :)

Stab
2007-03-03, 17:30
Har för mig att jag läst någonstans att kroppen bara kan ta upp ~40% av ett rått äggs protein.

Rahf
2007-03-03, 17:34
Det spelar ingen roll allt vad råa ägg anbelangar. Det finns ingen fördel med att konsumera dem jämfört med att koka/steka.

Därmed tycker jag att denna tråd är avslutad.

Max
2007-03-03, 18:19
Hur många (kokade/stekta) ägg rekommenderar ni efter ett träningspass då? :)

Ju fler du äter desto större blir du...

ramagoen
2007-03-03, 18:56
Hur många (kokade/stekta) ägg rekommenderar ni efter ett träningspass då? :)

Ät en vanlig kolhydratrik måltid efteråt. Ät gärna nåt ägg till om du nu älskar ägg.

Ägg är tyvärr inte särskilt mycket mer magiskt än annan proteinrik & fettrik mat.

jedimind
2007-03-03, 19:04
6 ägg i en skål med lite mjölk. krydda med lite örtsalt. in i micron på 600 grader i 5 minuter. klockrent

Linusen
2007-03-04, 12:24
Snor tråden lite...

Hur många kcal är de i ett helt kokt ägg?? Jag kan nämligen slänga i mig 4-5 ägg om dagen men brukar då ibland ta bort gulan o bara käka vitan. Men hur många kcal är de igentligen i ett helt ägg?

jedimind
2007-03-04, 12:52
Beror givetvis på storleken men det här kan du söka på nån livsmedelsajt.

CoolHandLuke
2007-03-04, 13:21
Jag får en känsla av att äggvitan i tillagat tillstånd är lite svårsmält. Det blir lite som gummi. Man behöver nog tugga ordentligt eller preparera äggen på något sätt. Typ göra omelett där man vispar upp äggen lite innan.

Eddie Vedder
2007-03-04, 14:23
FInns en risk för salmonella, du tar bara upp ca.hälften av äggets protein samt att upptaget av biotin hämmas när man käkar råa ägg.

Det är alltså totalt värdelöst å e bara en gammal machogrej som byggare kört med sen förr.

Fast dock tror jag det krävs en ganska kort tids uppvärmning för att dom bieffekterna ska upphöra, det är inte så att man måste hårdkoka ägget tills gulan är grön.

Rahf
2007-03-04, 14:27
Vad föredrar majoriteten? Rått/löskokt ägg framför hårdkokt/stekt?

Klart det finns nåt undantag men generellt sett.

jedimind
2007-03-04, 15:02
stekt lätt! alt omelett! kokta e bara gott med kaviar

Mr.mr
2007-03-04, 16:50
Jag har hört att kroppen bara kan ta upp 50% av proteinet om man dricker ägget rått.

Max
2007-03-04, 16:54
Skivat kokt med senap eller kaviar på mackan tycker jag är godast.

Rahf
2007-03-04, 17:27
Just nu tror jag det inte spelar så stor roll om folk kommer med mer statistik på råa ägg. Det finns nog tillräckligt med bevis för att påvisa att det inte finns någon fördel med att dricka råa ägg.

Tillaga era ägg och därmed basta!
För övrigt ska jag in i bastun nu!

Eddie Vedder
2007-03-04, 18:37
Jag har hört att kroppen bara kan ta upp 50% av proteinet om man dricker ägget rått.

Ja å det står redan i tråden om du hade läst.

Sniggel
2007-03-04, 19:08
Vad föredrar majoriteten? Rått/löskokt ägg framför hårdkokt/stekt?

Klart det finns nåt undantag men generellt sett.

Både hårdkokt och löskokt e gott, men hårdkokt är mindre kladdigt :eating:
Stekt gillar jag inte så mycket, om man inte gör en god omelett på det.

Bonnie
2007-03-04, 19:49
En annan fråga ang ägg.
Vad händer med salmonellarisken resp upptaget av protein om man fryser rå äggvita för att sedan äta den?

Rahf
2007-03-04, 19:53
En annan fråga ang ägg.
Vad händer med salmonellarisken resp upptaget av protein om man fryser rå äggvita för att sedan äta den?

Varför i hela fridens namn skulle du frysa ner det för att sen äta det rått?
Jag personligen har då aldrig hört talas om frysta ägg. Nånsin

LadyG
2007-03-04, 19:56
En annan fråga ang ägg.
Vad händer med salmonellarisken resp upptaget av protein om man fryser rå äggvita för att sedan äta den?

Salmonellabakterier är anpassningsbara vilket gör att de överlever även i extrema miljöer, som till exempel Antarktis. Bakteriernas optimala tillväxt sker vid temperaturer mellan 30-45°C men de kan växa aktivt i temperaturer mellan 2-47°C.
Institutionen för Infektionssjukdomar vid Umeå Universitet

Låter inte som att bacillusken dör av att frysas, men jag rotar vidare bland epidemiologerna.

Bonnie
2007-03-04, 19:57
Då har du missat "glass" receptet på sidan. Man vispar det med sötningsmedel (som maräng) och tillsätter sedan chokladpulver. Sedan in i frysen.
Smakar helt ok :)

Varför i hela fridens namn skulle du frysa ner det för att sen äta det rått?
Jag personligen har då aldrig hört talas om frysta ägg. Nånsin

Rahf
2007-03-04, 19:59
Jajaja ok nu hajar jag. Det enda jag såg framför mig var fryst äggvita och det var ingen vacker bild..

Bonnie
2007-03-04, 20:00
Hehe, nä rå fryst äggvita vet jag inte riktigt om jag vill testa äta....

Jajaja ok nu hajar jag. Det enda jag såg framför mig var fryst äggvita och det var ingen vacker bild..