handdator

Visa fullständig version : Tränare inom BB?


Torsk_ole
2007-03-03, 16:40
I alla sporter jag har gått på så har jag haft ledare/tränare. Nu när jag satsar på BB så står jag utan tränare. Jag kör själv med ett program som jag hoppas är bra. Jag har aldrig haft en instruktör utan är självlärd. Även om lite SL-folk/gymmare hjälpt mig.

Jag är sugen på att satsa på BB, men vet ej hur.

Hur gör jag för att komma till en ny nivå? Hur får man tag på en BB-tränare? Var finns ni? Hur har ni här på kolo gjort?

Tacksam för svar.

Whistler
2007-03-03, 16:50
Skillnaden på BB och andra sporter är väl att det krävs mycket mer av dig som idrottare för att börja än om du t ex hade lirat innebandy. I lagsporter och t ex friidrott finns ju många olika nivåer och det anordnas tävlingar oavsett hur länge du hållt på typ. Men i BB måste du hållit på länge och redan vara bra/stor etc redan när du börjar tävla. Därmed ser man också en frånvaro av någon form av organiserad tränare-tränande-relation.

Jämför med styrkelyft. Där kan man komma igång och tävla i princip direkt, och tränarna är ofta hängivna sporten och hjälper dig att komma igång och komma så långt som möjligt. Det är svårare med BB.

Vet inte om det finns någon lösning på ditt problem, framför allt eftersom det är en ytterst liten procent av alla Sveriges byggare som tävlar. Mitt råd är att gå på tävlingar och försöka komma i kontakt med folk där.

Torsk_ole
2007-03-03, 17:05
Jo jag vet att det krävs mera av mig som idrottare. Sporten är ju inte som någon annan sport direkt.

Grejen är att jag vill ha mer än internet-hjälp. Jag skulle vilja lära mig av någon duktig på något sätt.

Allan
2007-03-03, 17:13
Flera av de som tävlar i BB har hemsidor där de erbjuder hjälp - sen är det upp till dig om du tycker det är värt de pengarna. Däremot lär du behöva vara på en viss nivå innan du är i behov av hjälp.
Det finns kanske hundra tävlande byggare i Sverige - män, kvinnor, i alla klasser. Och alla tävlar inte varje år. Följdaktligen är inte BB-tränare ett yrke med extrema framtidsutsikter.

Edit// Det allra vanligaste sättet är att man helt enkelt börjar träna med någon som är mer avancerad.

mACKANNN
2007-03-03, 18:27
Jag tycker tjusningen med styrketräning och BB är just att man inte har någon som står o flåsar en i nacken o säger allt man ska göra. Krävs lite mer utav en på nå sätt. Sen känner man sig stoltare när man väl kommer någonstans sen.

men jag är ju som jag är

Torsk_ole
2007-03-04, 05:17
Edit// Det allra vanligaste sättet är att man helt enkelt börjar träna med någon som är mer avancerad.

Men var hittar man sådana personer. Får kanske ta mig i kragen och leta runt lite på gymen.

Action
2007-03-04, 07:34
Flera av de som tävlar i BB har hemsidor där de erbjuder hjälp - sen är det upp till dig om du tycker det är värt de pengarna. Däremot lär du behöva vara på en viss nivå innan du är i behov av hjälp.
Det finns kanske hundra tävlande byggare i Sverige - män, kvinnor, i alla klasser. Och alla tävlar inte varje år. Följdaktligen är inte BB-tränare ett yrke med extrema framtidsutsikter.

Edit// Det allra vanligaste sättet är att man helt enkelt börjar träna med någon som är mer avancerad.


Det var 94 tävlande byggare (classic ej inräknat) på Luciapokalen i höstas... på en enskild tävling. Så din uppskattning är mycket låg.

EDIT: 125st på Luciapokalen om Classic Bodybuilding räknas in....

Jorgen
2007-03-04, 08:00
Det var 94 tävlande byggare (classic ej inräknat) på Luciapokalen i höstas... på en enskild tävling. Så din uppskattning är mycket låg.

EDIT: 125st på Luciapokalen om Classic Bodybuilding räknas in....

480 st tävlingslicenser delades ut förra året. Men då är det inräknat alla grenarna (BB, CBB, AF, BF).

norsk_gadd
2007-03-04, 08:45
Torsk_Ole: Läs i min bildtråd, mitt senaste inlägg.

mini
2007-03-04, 08:53
480 st tävlingslicenser delades ut förra året. Men då är det inräknat alla grenarna (BB, CBB, AF, BF).

Och det finns ju en hel del som löser licens men inte kommer upp på scen.

Action
2007-03-04, 10:06
Och det finns ju en hel del som löser licens men inte kommer upp på scen.

Samt en hel del som endast löser licens det året de tävlar..

Anders The Peak
2007-03-04, 10:33
I alla sporter jag har gått på så har jag haft ledare/tränare. Nu när jag satsar på BB så står jag utan tränare. Jag kör själv med ett program som jag hoppas är bra. Jag har aldrig haft en instruktör utan är självlärd. Även om lite SL-folk/gymmare hjälpt mig.

Jag är sugen på att satsa på BB, men vet ej hur.

Hur gör jag för att komma till en ny nivå? Hur får man tag på en BB-tränare? Var finns ni? Hur har ni här på kolo gjort?

Tacksam för svar.
Tag kontakt med http://www.pt-school.com/ så kan de hjälpa dig att hitta en tränare i din närhet som är inriktad mot tävlingsbyggning.
Här finns en lista på några som rekommenderas: http://www.trainersonline.se/2004/sok_pt.asp

Torsk_ole
2007-03-04, 12:17
Torsk_Ole: Läs i min bildtråd, mitt senaste inlägg.

Jepp. Ska kolla när du lägger upp länken.