handdator

Visa fullständig version : bars nödvändigt?


Mickaz
2007-03-03, 15:06
Jag hade tänkt köpa dessa Swedbars och undrar om det är nödvändigt med bars? Jag äter ganska bra men jg orkar inte äta hela tiden så vi säger jag har ätit frukost sen 2 timmar senare blir det ofta att man inte orkar stå och äta igen.

Tycker ni det är nödvändigt med bars om man vill GROW ;) *flex*

Jorgen
2007-03-03, 15:15
Nej.

Eddie Vedder
2007-03-03, 15:19
Tycker ni det är nödvändigt med bars om man vill GROW ;) *flex*

Absolut inte, kosttillskott är överhuvudtaget inte nödvändigt, bars är väl dessutom den sämsta varianten. Har du svårt med kcalintaget tycker jag vanlig gainer är det du kan löra på i såna fall. Men dra inte i dej fyra gainers om dan för det, ta en efter träning lr möjligtvis en före oxå. Försök alltid i mesta möjliga mån att täcka kcalintage mem mat, det är inte svårt. Att leva på potatis å torsk kan innebära svårigheter om du vill upp i vikt, men att öka energitätheten på måltiderna samt att äta mer frekvent är inga problem alls.

Degpekka
2007-03-03, 16:54
fett nej på din fråga.

Nilsjohan
2007-03-03, 19:55
Nej.
+1

grisbil3n
2007-03-03, 23:37
Alltså så är verkligen bars bajs näringsmässigt lr övertolkar jag? Känns som en rätt sjysst grej ändå, dom jag testat har varit jävlans smaskiga och det är ju onekligt väldigt bekvämt.

Sverker
2007-03-04, 07:30
Bars är rent protein och rena kolhydrater. Tillverkas av olika vassleproteiner/kasein plus stärkelsesirap/fruktossirap.
Snabb energi lätt att använda, men mat ger bättre mättnad och mindre blodsockresvängningar.



Bars är tillskott.

Linusen
2007-03-04, 12:12
Jag är en sån som gärna tar en bar innan träning. Det är enkelt o bekvämt tycker jag o jag får mer ork till min spinning;) Bekvämlighets skäl kallas de:em: .. o gott e det oxå

Timpan
2007-03-07, 21:21
Bars är det sämsta och inga bevis finns på att det fungerar, lika bra o dra o köpa en chockladkaka o smälla i dig visst får du energi en stund och de e gött som fan.

Cerberus
2007-03-07, 22:42
jag ser bars som godis med extra protein i. Lite bättre än godis i mitt tycke.

Men garanterat inte nödvändigt om man får i sig tillräckligt med energi och protein från vanliga kosten.

Überbiffen
2007-03-07, 23:08
Tycker ni det är nödvändigt med bars om man vill GROW ;) *flex*
Knappast.

Ät mer/oftare. Magen anpassar sig. Klarar du inte av det så får du väl isf lägga ut dyra pengar på bars eller skita i att bli grov.

EiseltUK
2007-03-07, 23:27
Nej.

Referenser? :D

Sir Anselm
2007-03-08, 09:15
Referenser? :D

Hur är det Eiselt, har ni några planer på att ta fram en bar utan massa kolhydrater som fruktos t.ex.? Alltså en bar med mest protein i... Kanske blir svårt att få det bra?

Sundsarn
2007-03-08, 16:48
Hur är det Eiselt, har ni några planer på att ta fram en bar utan massa kolhydrater som fruktos t.ex.? Alltså en bar med mest protein i... Kanske blir svårt att få det bra?

Finns ett svenskt företag som säljer sådana iaf så det bör vara genomförbart kan man tycka :)

Cerberus
2007-03-08, 17:00
ja bars utan kolhydrater låter nice iaf, men det är väl kolisarna som gör att de smakar gott.

NisseEriksson
2007-03-08, 17:06
Bars är det sämsta och inga bevis finns på att det fungerar, lika bra o dra o köpa en chockladkaka o smälla i dig visst får du energi en stund och de e gött som fan.

Prosit?

Bars innehåller betydligt mycket mer protein än en chokladkaka.
Vadå inga bevis? Räcker inte näringsdeklarationen?
Måste du läsa en studie innan du stoppar i dig något?
Vad menar du med "fungerar" ?

EiseltUK
2007-03-08, 18:04
Hur är det Eiselt, har ni några planer på att ta fram en bar utan massa kolhydrater som fruktos t.ex.? Alltså en bar med mest protein i... Kanske blir svårt att få det bra?


Bara protein är rätt svårt ja. *slap* Det blir en stenhård ganska otrevlig kaka. Att ta fram en bar utan fruktosirap är däremot inte så svårt. Vi kommer nog med fler bars så småningom men just nu har vi cirka 10 andra produkter som vi priorieterar. Den mängd fruktos som finns i Probar är så lite så att man ite behöver oroa sig. Nyttan överväger onyttan flera gånger om.

Sverker
2007-03-08, 18:14
Frågan är ju ifall fruktosen är farlig:D . När skulle levern hos en tränande person vara proppfull så att bildandet av fettsyror tar fart ? Kanske efter en Nobelmiddag när man är lite småsugen i taxin hem.

Allvar. Bars är ju ett mellanmål, efter träningen eller mellan två måltider.

maRRtin
2007-03-08, 18:26
...Kanske efter en Nobelmiddag när man är lite småsugen i taxin hem.

Hahaa :D

Cerberus
2007-03-08, 19:40
Frågan är ju ifall fruktosen är farlig:D . När skulle levern hos en tränande person vara proppfull så att bildandet av fettsyror tar fart ? Kanske efter en Nobelmiddag när man är lite småsugen i taxin hem.

Allvar. Bars är ju ett mellanmål, efter träningen eller mellan två måltider.

levern kan väl bara lagra 50g fruktos? Den mängden är ju inte svår att nå upp i.

Sverker
2007-03-08, 19:48
Nu lagrar ju inte levern fruktos utan omsätter den omgående till fruktos-1-fosfat. Vad som händer med fruktos-1-fosfaten går att spekulera kring.

Normallevern klarar av att lagra ca 100 g glukos. Fruktos-1-fosfat KAN bli glukos. På samma sätt kan fruktos-1-fosfat bli till fett ( via acetyl-CoA ), mjölksyra eller ren energi i citronsyracykeln. Det gäller bara att veta vilken väg det tar. Alla på Kolozzeum verkar ju tro att det blir fett oavsett näringsstatus. Jag TROR det inte.

z_bumbi
2007-03-08, 20:07
levern kan väl bara lagra 50g fruktos? Den mängden är ju inte svår att nå upp i.

Levern rymmer 100-150 g glykogen hos en tränande så om levern är något så när tömd så kan man troligtvis få i sig ungefär lika mycket fruktos utan att det gör något. Att stoppa i sig 200 g fruktos som de har gjort i många av testerna är ingen höjdare (iofs bara en påse godis *whistle* ) men även ev fett som bildas då gör man förhoppningsvis av med senare.
Fruktos påstås även ha sämre effekt på mättnadskänslan men äter man bars som mellanmål är oftast inte problemet att man vill hålla sig mätt utan att man få i sig energi.

krilleh
2007-03-08, 20:37
Bars är det sämsta och inga bevis finns på att det fungerar, lika bra o dra o köpa en chockladkaka o smälla i dig visst får du energi en stund och de e gött som fan.

vad menar du med "bevis för att de funkar"? Funkar för vad?

EiseltUK
2007-03-08, 20:50
Alla på Kolozzeum verkar ju tro att det blir fett oavsett näringsstatus. Jag TROR det inte.

Du är inte ensam. *bs*

King Grub
2007-03-08, 21:01
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=15723702

Cerberus
2007-03-08, 21:23
Levern rymmer 100-150 g glykogen hos en tränande så .

jasså? det var nytt för mig :D


blir levern större då eller? Jag har egentligen bara memorerat nåt som ja läst i någon valfri Fredrik Paulun-bok hehe

Sir Anselm
2007-03-09, 07:18
Bara protein är rätt svårt ja. *slap* Det blir en stenhård ganska otrevlig kaka. Att ta fram en bar utan fruktosirap är däremot inte så svårt. Vi kommer nog med fler bars så småningom men just nu har vi cirka 10 andra produkter som vi priorieterar. Den mängd fruktos som finns i Probar är så lite så att man ite behöver oroa sig. Nyttan överväger onyttan flera gånger om.

Aha, har sett att en viss konkurrent är på väg med en bar som de påstår har mycket protein men väldigt lite kolhydrater. Återstår att se om de kan hålla det utan att blanda i massa annat skumt och fortfarande få en bar som smakar bra. Men jag hade ju hellre köpt Eiselt eller Fairing *popcorn*

Sverker
2007-03-09, 07:29
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=15723702


Vad är din slutsats av denna text King Grub ?


Min är att övervikt drabbar fysiskt inaktiva och blodfetterna ökar som en följd av kaloriöverskottet. En bidragande orsak är den stora konsumtionen av socker och fruktossirap.


Men vi andra då ? Vi som är fysiskt aktiva och omsätter våra förråd av glykogen i levern och samtidigt kan förbränna fettet som kommer från levern. Hur drabbas vi ?

skaparn
2007-03-09, 07:50
Aha, har sett att en viss konkurrent är på väg med en bar som de påstår har mycket protein men väldigt lite kolhydrater. Återstår att se om de kan hålla det utan att blanda i massa annat skumt och fortfarande få en bar som smakar bra. Men jag hade ju hellre köpt Eiselt eller Fairing *popcorn*

Det är inte så att de jiddrar med termer och anger "impact carbs" då?

Fairing
2007-03-09, 08:46
Du är inte ensam. *bs*

+741

Sir Anselm
2007-03-09, 09:36
Det är inte så att de jiddrar med termer och anger "impact carbs" då?

"Your guess is as good as mine"... Så här står det:


Den enda baren du någonsin kommer behöva! Nya ******* har en unik sammansättning som består av mycket lite fett och kolhydrater! Med hela 20gr fullvärdigt protein från vassle och kasein och en mycket hög halt av BCAA blir ******* automatiskt en klassvinnare"


Som ni ser ganska vaga uttryck, har bett om en innehållsförteckning, får se om jag får den...

EiseltUK
2007-03-09, 11:23
Vad är din slutsats av denna text King Grub ?

Min är att övervikt drabbar fysiskt inaktiva och blodfetterna ökar som en följd av kaloriöverskottet. En bidragande orsak är den stora konsumtionen av socker och fruktossirap.

Men vi andra då ? Vi som är fysiskt aktiva och omsätter våra förråd av glykogen i levern och samtidigt kan förbränna fettet som kommer från levern. Hur drabbas vi ?


Klart det är så. Träning är det bästa botemedlet mot syndrom X. Träning hämmar de lipogena enzymerna och ökar de lipolytiska, förbättrar insulinkänslighet, motverkar energiöverskott osv.....

Sir Anselm
2007-03-11, 12:15
Det här svaret fick jag:

Varje 55 grams bar ger 200 kcal och 20 gr protein (mjölk- och vassleprotein)
därav 20 % är hydrolyserat, vilket gör den till ett utmärkt mellanmål för
dem som vill hålla formen inför sommaren :)
Baren innehåller lite fett och istället för socker sk. sockeralkoholer som
inte ger lika mycket energi och inte påverkar blodsockret lika mycket.
(1 st bar ger endast 5,7 gr kolhydrater).

Om den också smakar bra låter det ju rätt bra, tycker jag iallafall... Fast jag får inte ihop kalorierna, måste vara fettet som ger en del också....

z_bumbi
2007-03-11, 14:07
Om den också smakar bra låter det ju rätt bra, tycker jag iallafall... Fast jag får inte ihop kalorierna, måste vara fettet som ger en del också....

Sockeralkoholer ger i medel runt 2 kcal/g.