handdator

Visa fullständig version : gymnasieämnen skippa ett?


krilleh
2007-03-03, 14:53
Är det inte så att när man går ut gymnasiet att man kan ta bort ett ämne om man vill?

Eller har jag missuppfattat det helt?

Empe
2007-03-03, 14:54
Du måste fortfarande ha 2500 poäng. Du kan ta bort kurser hur du vill om det inte är grundämnen. Men då måste du läsa in dom poängen på en annan kurs.

krilleh
2007-03-03, 14:55
ok! gör man de då efter man gått ut gymnasiet?

davvvan
2007-03-03, 14:55
Jag missade några kurser men fick ändå ett slutbetyg.

Man får max få underkänt i 10% av kurserna, dvs 2500x0,10= 250 p.

krilleh
2007-03-03, 14:56
Jag missade några kurser men fick ändå ett slutbetyg.

Man får max få underkänt i 10% av kurserna, dvs 2500x0,10= 250 p.

ok! jag kommer nog få ig i italienska! Kommer detta påverka något tro?

Empe
2007-03-03, 14:56
Jag missade några kurser men fick ändå ett slutbetyg.

Man får max få underkänt i 10% av kurserna, dvs 2500x0,10= 250 p.

Underkänt ja, nu snackar vi ta bort kurser alt. inte få betyg alls. Streck alltså. Va det inte så du menade krilleh?

davvvan
2007-03-03, 14:57
ok! jag kommer nog få ig i italienska! Kommer detta påverka något tro?

Italienska är bara skit, fiskade till mig ett G sista veckan :thumbup: Är det en 50 eller 100 p kurs? Minnet är inte på topp.

krilleh
2007-03-03, 14:58
Underkänt ja, nu snackar vi ta bort kurser alt. inte få betyg alls. Streck alltså. Va det inte så du menade krilleh?

Jo hade hört någonstanns att det var okej att ta bort ett ämne som man är missnöjd i och det kommer då inte påverka ens poäng negativt. Men kanske inte är så då!

davvvan
2007-03-03, 14:58
Underkänt ja, nu snackar vi ta bort kurser alt. inte få betyg alls. Streck alltså. Va det inte så du menade krilleh?

Går ju ansöka om reducerat program med, men då måste du ha goda skäl. Eller en riktigt jävla puckad SYO.

Timmi
2007-03-03, 14:59
Ett IG i italienska kommer sänka ditt betygssnitt, har du mer än 250 poäng IG eller bara inte läst tillräckligt många kurser för att komma upp i 2500 poäng har du inte rätt till ett slutbetyg.

Empe
2007-03-03, 15:00
Går ju ansöka om reducerat program med, men då måste du ha goda skäl. Eller en riktigt jävla puckad SYO.

Då kan man lika gärna gå på lektionen och bara sitta med för ett IG vilket är bättre än S.

krilleh
2007-03-03, 15:00
Italienska är bara skit, fiskade till mig ett G sista veckan :thumbup: Är det en 50 eller 100 p kurs? Minnet är inte på topp.

Jag läser det för andra året, men tror att det är 100p. Inte säker!

_Robbie_
2007-03-03, 15:00
Vet inte hur det är hos er men...

Man måste läsa 2500 poäng. Om du läser mer än 2500 poäng så får du välja vilka ämnen du vill ha med i ditt 2500poängs betygspapper. Fast du får ej byta ut kärnämnen. Så om du fått IG i italienska men läst geografi (tex) utöver dessa 2500 poängen och fått MVG i det så kan du byta ut italienskan mot geografin.

krilleh
2007-03-03, 15:02
Vet inte hur det är hos er men...

Man måste läsa 2500 poäng. Om du läser mer än 2500 poäng så får du välja vilka ämnen du vill ha med i ditt 2500poängs betygspapper. Fast du får ej byta ut kärnämnen. Så om du fått IG i italienska men läst geografi (tex) utöver dessa 2500 poängen och fått MVG i det så kan du byta ut italienskan mot geografin.

Jasså! Det där låter vettigt. Men om det nu är att jag får ig i en 100 poängs kurs och lägger till en 50poängs kurs där jag får VG i exempelvis. Kan jag då byta? Men då fattas det ju 50p ifs!

_Robbie_
2007-03-03, 15:04
Jasså! Det där låter vettigt. Men om det nu är att jag får ig i en 100 poängs kurs och lägger till en 50poängs kurs där jag får VG i exempelvis. Kan jag då byta? Men då fattas det ju 50p ifs!

Du måste fortfarande fylla 2500poängs potten. Så om du har IG i en 100-poängskurs så måste du byta ut det mot antingen två 50-poängskurser eller en 100-poängs.

_Robbie_
2007-03-03, 15:05
Det bästa vore dock om du frågade din skola hur det fungerar där. Olika skolor erbjuder olika alternativ. Vi kan t.ex läsa upp alla våra betyg direkt efter att vi tagit studenten.

Empe
2007-03-03, 15:07
Du måste fortfarande fylla 2500poängs potten. Så om du har IG i en 100-poängskurs så måste du byta ut det mot antingen två 50-poängskurser eller en 100-poängs.

Nej. Man får ha IG i 250p innan det händer nåt. Så om du bara har IG i italienskan krilleh så är det lugnt. Ingen kommer fråga varför du har IG om betygen i övrigt ser bra ut. Om nån arbetsgivare mot all förmodan skulle fråga så kan du säga att du har lite svårt för främmande språk bara.

davvvan
2007-03-03, 15:08
Alltså, du MÅSTE inte läsa extra ämnen, enda som händer är att poängsnittet försämras. Om man då kan skriva så...

Edit. Bra empe, way to go man.

_Robbie_
2007-03-03, 15:09
Alltså, du MÅSTE inte läsa extra ämnen, enda som händer är att poängsnittet försämras. Om man då kan skriva så...

Edit. Bra empe, way to go man.

Det är klart att poängsnittet inte förändras om man läser fler ämnen. Tvärt om! Om du läser fler så kan du välja vilka ämnen du vill sätta in i 2500-poängspotten. Snittet räknas endast ut på 2500poäng.

krilleh
2007-03-03, 15:10
Alltså, du MÅSTE inte läsa extra ämnen, enda som händer är att poängsnittet försämras. Om man då kan skriva så...

Edit. Bra empe, way to go man.

Mm, och det är ju det som jag är lite orolig för. Vill ju plugga vidare efteråt och det krävs ju så höga poäng nuförtiden.

_Robbie_
2007-03-03, 15:11
Nej. Man får ha IG i 250p innan det händer nåt. Så om du bara har IG i italienskan krilleh så är det lugnt. Ingen kommer fråga varför du har IG om betygen i övrigt ser bra ut. Om nån arbetsgivare mot all förmodan skulle fråga så kan du säga att du har lite svårt för främmande språk bara.

Har du källa på det? Jag har för mig att man MÅSTE läsa 2500 poäng för att kunna ta studenten.

davvvan
2007-03-03, 15:11
Mm, och det är ju det som jag är lite orolig för. Vill ju plugga vidare efteråt och det krävs ju så höga poäng nuförtiden.

Högskoleprovet :thumbup:

Annars håller jag med dig...Fan att man sket i gymnasiet alltså.

davvvan
2007-03-03, 15:12
Har du källa på det? Jag har för mig att man MÅSTE läsa 2500 poäng för att kunna ta studenten.

JAG FFS!!

Eiken
2007-03-03, 15:12
Vad jag vet så räknas inte idrottsbetyget in om det sänker ditt medel avsevärt, tror inte det gällde några andra kurser dock. T.ex. om du har MVG i allt och IG i idrott får du ändå 20.0 i slutbetyg, men det kanske bara var lögner från dom som fick dåligt betyg i idrotten.

davvvan
2007-03-03, 15:13
På tal om idrotten, visst är ni medvetna om att ni får välja bort idrottsbetyget från medelsnittet...Förbannade jävla idioter. Enda man kan ace:a i *popcorn*

_Robbie_
2007-03-03, 15:14
Vad jag vet så räknas inte idrottsbetyget in om det sänker ditt medel avsevärt, tror inte det gällde några andra kurser dock. T.ex. om du har MVG i allt och IG i idrott får du ändå 20.0 i slutbetyg, men det kanske bara var lögner från dom som fick dåligt betyg i idrotten.

Ja det är lögn.

FreCKo
2007-03-03, 15:14
Det du behöver för att söka vidare till universitetet är 2250 godkända gymnasiepoäng. Om du har 250 poäng IG så spelar det ingen roll, har du 300p IG eller streck i något ämne (betygsunderlag saknas, brukar bli så om man skolkar mycket och läraren inte har något att sätta betyg på) så får du däremot samlat betygsdokument.

Du får inte "byta ut" ett IG mot ett annat ämne, däremot får du läsa MER än det som gymnasielinjen erbjuder... Det brukar man kunna fylla ut under individuella valen, det brukar vara så att man ska läsa 200-300p IV men för att kurserna inte ska krocka så mycket så finns det "utrymme på schemat" för runt 400p... Så i princip skulle man egentligen få sovmorgon vissa dagar tack vare det här men snacka med syon så kanske du kan fylla ut det.

Om du läser mer än vad du ska göra så kan du oftast höja medelbetyget lite... Om du klarar kursen då.

krilleh
2007-03-03, 15:14
Jaha nu förstår jag vad syrran menade. Hon säger att om man ska söka in på universitetet så kan man plocka bort ett ämne så man får ett bättre poängsnitt. Stämmer det? Isf så kan jag ju få IG i italienska utan att något negativt händer istortsett.

mACKANNN
2007-03-03, 15:15
Altså, som jag fattat det, så måste man läsa 2500 poäng, men om man får ig i nått ämne så försvinner ju inte poängen, du har ju fortfarande läst det. Dock så sänks ju betygssnittet då man abra för 5 poäng för ig. Så fick ja de förklarat av min syo iallafall.

Har själv ig i spanska steg 3 och kommer få i steg 4, så jag är i samma sits som dig krilleh :D

Empe
2007-03-03, 15:16
Har du källa på det? Jag har för mig att man MÅSTE läsa 2500 poäng för att kunna ta studenten.

Ja, man måste läsa 2500. Men eftersom IG också räknas som ett betyg, och alla betyg ger poäng, så får man slutbetyg ändå. Det som händer är att det drar ner snittbetyget då det inte ger poäng när man räknar snittet.

Edit: Jaha, IG ger visst 5 poäng :) My bad.

davvvan
2007-03-03, 15:18
Jag får aldrig vara levande källa... :(

_Robbie_
2007-03-03, 15:18
På vår skola rekomenderar de oss att läsa mer än 2500 poäng för att sedan kunna byta ut dåliga betyg mot bättre. Om man vet att man är påväg att få IG i ett ämne så är det bara att hoppa av (man har ju ändån massa andra ämnen att fylla hålet med). Jag t.ex går andra året i gymnasiet och har läst sammanlagt 2750 poäng hittils. Kommer att hamna en bra bit över 3000 när jag tar studenten. Det enda viktiga är att man får bra betyg i kärnämnena då vi inte får byta ut dem.

mACKANNN
2007-03-03, 15:23
På vår skola rekomenderar de oss att läsa mer än 2500 poäng för att sedan kunna byta ut dåliga betyg mot bättre. Om man vet att man är påväg att få IG i ett ämne så är det bara att hoppa av (man har ju ändån massa andra ämnen att fylla hålet med). Jag t.ex går andra året i gymnasiet och har läst sammanlagt 2750 poäng hittils. Kommer att hamna en bra bit över 3000 när jag tar studenten. Det enda viktiga är att man får bra betyg i kärnämnena då vi inte får byta ut dem.

haha, "bara att hoppa av" in my dreams. Jag har försökt få spanskan reducerad, men de säger att man måste ha minst 3 ig i andra ämnen för att man ska få det beviljet, så de sket ju sig. bitches*grr27*
Därför går ja dit o göra proven så ja får mitt ig, hellre de än streck..

FreCKo
2007-03-03, 15:24
På vår skola rekomenderar de oss att läsa mer än 2500 poäng för att sedan kunna byta ut dåliga betyg mot bättre. Om man vet att man är påväg att få IG i ett ämne så är det bara att hoppa av (man har ju ändån massa andra ämnen att fylla hålet med). Jag t.ex går andra året i gymnasiet och har läst sammanlagt 2750 poäng hittils. Kommer att hamna en bra bit över 3000 när jag tar studenten. Det enda viktiga är att man får bra betyg i kärnämnena då vi inte får byta ut dem.

Det där måste ju sätta rätt hög press på ungarna. Vi hade en rätt "snäll" skola på det sättet att om det började gå sämre i ett ämne så kunde dom göra specialuppgifter så att man iaf kunde få G, kanske till och med ett VG. För vissa elever kommer det ju sluta med att dom har sjukt mycket ämnen att läsa i tredje ring och då kommer dom flesta ledsna och antingen hoppa av eller bara skita i vissa ämnen.

krilleh
2007-03-03, 15:25
haha, "bara att hoppa av" in my dreams. Jag har försökt få spanskan reducerad, men de säger att man måste ha minst 3 ig i andra ämnen för att man ska få det beviljet, så de sket ju sig. bitches*grr27*
Därför går ja dit o göra proven så ja får mitt ig, hellre de än streck..

Ja det får nog bli så. Har prov på måndag. Fick G på första provet IG på andra, och till detta provet är jag så lost man kan bli.

davvvan
2007-03-03, 15:31
Ja det får nog bli så. Har prov på måndag. Fick G på första provet IG på andra, och till detta provet är jag så lost man kan bli.

Äh, mi chiamo David parlo italiano abito a Piteå.

Cento birra ala spina (Hundra fatöl)

Calcio (fotboll)

Behövs det något mer?!

Enorme coscia (enorma lår)

:hbang:

Empe
2007-03-03, 16:57
Äh, mi chiamo David parlo italiano abito a Piteå.

Cento birra ala spina (Hundra fatöl)

Calcio (fotboll)

Behövs det något mer?!

Enorme coscia (enorma lår)

:hbang:

Enorme rattio (enorma rattar)

dojjan
2007-03-03, 19:08
Jag läser det för andra året, men tror att det är 100p. Inte säker!

Språkkurserna brukar vara 100p.

Om du läser kurser utöver de 2500 poängen får du räkna de bästa betygen från alla kurser (dock kan du inte räkna bort kärnämnen) i ditt snitt.

krilleh
2007-06-07, 09:17
Pjuuu.. Lyckades få ett VG på sista provet så fick G i slutbetyg iaf :D

Överlycklig just nu. ett IG skulle kännas tungt.

Greg
2007-06-07, 09:28
Har du läst 2600 poäng så kan du ta bort din italienska.

Har du läst 2550 poäng och neråt så är du fast med ditt IG, och därav ett sämre snitt.

Rahf
2007-06-07, 10:53
IG är fortfarande ett betyg, du får alltså ett slutgiltigt betyg och inte ett samlat betygsdokument. Ett samlat betygsdokument = Komvux.

NiXPhoenix
2007-06-07, 11:15
Ja det är lögn.


Nej? Varför skulle det vara påhittat?
Däremot sänker idrotten pyttelite, eftersom man bara får 2400 poäng att beräkna snittet på.

NiXPhoenix
2007-06-07, 11:20
Pjuuu.. Lyckades få ett VG på sista provet så fick G i slutbetyg iaf :D

Överlycklig just nu. ett IG skulle kännas tungt.



Grattis!

Själv hade jag prov på komvux idag, inte väl förberedd, trodde jag skulle sitta ensam i ett rum som jag gjort de två tidigare gångerna, istället kom jag in i ett klassrum där det var fullt med folk. :D
Inga vidare chanser att sitta och kolla i boken med andra ord.
Men skrapade ändå på nåt vänster ihop hela 15 eller 16 poäng, läraren rättade fort och sa att det här var lite tveksamt. :)
Men eftersom jag fått G på de tidigare proven fick jag ett G i slutbetyg sa han. :)

regus
2007-06-07, 11:50
Vad jag vet så räknas inte idrottsbetyget in om det sänker ditt medel avsevärt, tror inte det gällde några andra kurser dock. T.ex. om du har MVG i allt och IG i idrott får du ändå 20.0 i slutbetyg, men det kanske bara var lögner från dom som fick dåligt betyg i idrotten.


Ja det är lögn.

Det är sanning.

"Betyg i Idrott och hälsa, kurs A och B, räknas med bara om det krävs för behörighet eller höjer jämförelsetalet"
https://www.studera.nu/vhstemplates/StuderaMeritvardering.aspx?id=896

mela
2007-06-07, 13:11
Har du källa på det? Jag har för mig att man MÅSTE läsa 2500 poäng för att kunna ta studenten.

Jag har bara läst 2350p. Du får ha IG eller reducera bort 10% och jag reducerade bort Tyska steg 4 som va en skitkurs :D

Daniiiel
2007-06-07, 14:20
Jag hoppar in här och ställer en annan fråga. Om man har IG i sitt betyg från gymnasiet kan man byta ut det mot ett annat ämne på komvux? Jag har helt enkelt 4 IG från gymnasiet som jag nu hatar för jag ska läsa upp mina betyg på komvux men det dessa IG kommer jag aldrig få ett bra snitt.

foxx
2007-06-07, 14:45
Jag hoppar in här och ställer en annan fråga. Om man har IG i sitt betyg från gymnasiet kan man byta ut det mot ett annat ämne på komvux? Jag har helt enkelt 4 IG från gymnasiet som jag nu hatar för jag ska läsa upp mina betyg på komvux men det dessa IG kommer jag aldrig få ett bra snitt.

Nja, beror på vilka kurser det är. Finns vissa kurser man inte kan läsa på Komvux och då får man komma tillbaks till skolan och göra en så kallad prövning för att se om man har uppnått kursens krav. Alltså skriva ett prov på hela kursen, vilket är rätt omfattande. Beror ju iofs på vad det är för kurs men det är rätt surt. Detta, är vad jag har förstått, en möjlighet som alla har efter avslutad gymnasiegång.

En annan grej som man kan göra är att söka om förlängd undervisning, alltså gå en extra termin om man har några IG:n kvar. Bra om man ansöker om detta innan man tatt studenten dock.

Daniiiel
2007-06-07, 14:54
Nja, beror på vilka kurser det är. Finns vissa kurser man inte kan läsa på Komvux och då får man komma tillbaks till skolan och göra en så kallad prövning för att se om man har uppnått kursens krav. Alltså skriva ett prov på hela kursen, vilket är rätt omfattande. Beror ju iofs på vad det är för kurs men det är rätt surt. Detta, är vad jag har förstått, en möjlighet som alla har efter avslutad gymnasiegång.

En annan grej som man kan göra är att söka om förlängd undervisning, alltså gå en extra termin om man har några IG:n kvar. Bra om man ansöker om detta innan man tatt studenten dock.

Tog studenten förra året så det är nog ganska kört, men de där prövningarna lät ju lite halvinteressanta, lite surt att det är i ämnen jag inte kan så mycket i och det skulle bli lagom jobbigt att läsa allt till ett helt prov.

Så man kan igentligen säga att ha man IG från gymnasiet så är man nästan körd när det gäller ett bra snitt?

Rahf
2007-06-07, 15:59
Du kan läsa upp de poängen på Komvux, behöver inte vara de specifika kurserna men poängen måste stämma.

Daniiiel
2007-06-07, 16:01
Du kan läsa upp de poängen på Komvux, behöver inte vara de specifika kurserna men poängen måste stämma.

Så jag kan pissa på de ämnena jag fick IG i och sen läsa upp något annat och liksom byta ut dem?

foxx
2007-06-08, 18:03
Så jag kan pissa på de ämnena jag fick IG i och sen läsa upp något annat och liksom byta ut dem?

Nja, funkar inte riktigt så vad jag vet, frågade samma fråga till min syo dagarna innan studenten (01/6-07), hur det funkar vet jag inte, så ring antingen komvux eller din gamla gymnasieskola och fråga. Svårare än så är det inte.

mela
2007-06-08, 18:09
Så jag kan pissa på de ämnena jag fick IG i och sen läsa upp något annat och liksom byta ut dem?

Ja det går. Så länge det inte är något kärnämne du har IG i.