handdator

Visa fullständig version : Hur sjutton steker man?!


Emil_Larsson
2007-03-03, 13:59
har varit själv dom närmaste dagarna under middags tiderna och jag har fått laga maten själv och det har bara gått skit hela tiden.

Liksom jag häller i margarin som man ska göra, sen låter jag det smälta en stund, sen när det är helt utspritt över hela stekpannan så lägger jag i te.x fiskpinnar, häller på margarin igen för att det inte ska fastna, vänder på dom omvartannat, häller i margarin igen och slutsatsen blir, trasig fiskpinne *mini*

Dom går sönder det blir bara smulor av alltihop ju, det blir bara vit fisk, allt det spröda är borta. *cry*

kspr
2007-03-03, 14:10
stek på lägre värme (4/6) och vänd på fiskpinnarna lite då och då så ska det nog gå susen.

Durre
2007-03-03, 14:11
Men pannan kanske är mysko? Du verkar ju göra rätt iaf.

isato
2007-03-03, 14:13
har varit själv dom närmaste dagarna under middags tiderna och jag har fått laga maten själv och det har bara gått skit hela tiden.

Liksom jag häller i margarin som man ska göra, sen låter jag det smälta en stund, sen när det är helt utspritt över hela stekpannan så lägger jag i te.x fiskpinnar, häller på margarin igen för att det inte ska fastna, vänder på dom omvartannat, häller i margarin igen och slutsatsen blir, trasig fiskpinne *mini*

Dom går sönder det blir bara smulor av alltihop ju, det blir bara vit fisk, allt det spröda är borta. *cry*

vänd dem inte för många gånger ........då blir dem misshandlade

SWETiger
2007-03-03, 14:31
Värm upp panna med fett (brukar använda olja) på värme 4/6.
När pannan är varm lägger du i pinnarna och låter dem stekas på samma sida tills dess att de är helt tinade och ytan är bra. (Knuffa på pinnarna med stekspaden för att förhindra dem från att fastna).
Vänd, stek och sedan är det klart.

Emil_Larsson
2007-03-03, 15:42
stek på lägre värme (4/6) och vänd på fiskpinnarna lite då och då så ska det nog gå susen.

Ok jag brukar steka dom i kanske 5 minuter på högsta värme sen dämpar jag ner 2 snepp, även 1 snepp till, sen låter jag dom ligga på eftervärme bara. Hmm..

Fartman
2007-03-03, 16:16
Ett tips är ju att införskaffa en teflonpanna om ni inte redan har det. Gör stekningen ungefär 150ggr lättare.

Flexbert
2007-03-03, 16:39
Ett tips är ju att införskaffa en teflonpanna om ni inte redan har det. Gör stekningen ungefär 150ggr lättare.

Teflon är riktigt trevligt, är galet mycket enklare att diska också. Sitter du nu fast med en gjutjärnspanna kan du pröva att bränna in salt i den så du bildar en yta i den brukar gå mycket bättre då och ge fan att använda diskmedel i den.

Kör själv med gjutjärn efter att mamma inbillat mig att teflon är farligt att få i sig, dessutom ger en gjutjärnspanna bra bicepsträning. :Virro

regus
2007-03-03, 17:17
Ok jag brukar steka dom i kanske 5 minuter på högsta värme sen dämpar jag ner 2 snepp, även 1 snepp till, sen låter jag dom ligga på eftervärme bara. Hmm..

Sätt på pannan på fullt, kasta i en klick smör/margarin, låt smöret fräsa tills det tystnar, sänk värmen till till ca 3/4 av max, lägg ner saken du ska steka. vänd vid behov.

försöker du steka med margarin med låg fetthalt typ becell, i så fall gör inte det.

Rahf
2007-03-03, 17:28
Använd först och främst SMÖR när du ska steka. Helt enkelt för att jag litar bättre på det än på allt detta Becel-tjafs. Häll inte på mer matfett när du väl har slängt i din maträtt som ska tillagas. Fuktar ner och slutar med att maten kommer smaka smör och inget annat.

Fiskpinnar = Lägre värme, samma om du ska göra en omelett. Fräs dem tills de är lagom gyllenbruna.

Lycka till med matbestyren.

NisseEriksson
2007-03-03, 21:11
Jag kör helt enkelt i lite olja/smör och låter det smälta, sedan i med matvaran och vänd och titta tills det är fin färg, om inte vänta.
Vänd när bra färg är fixad, sedan kan du dela fiskpinnen på mitten för att se om den är genomstekt.
Jag kör alla mina stekningar på maxvärme hela tiden och saker går aldrig sönder.
Teflon är ett hett tips

CoolHandLuke
2007-03-04, 13:28
Våga vägra stekt mat! Ner med stekos-sverige. Ugnstek fiskpinnarna eller köp riktig fisk o koka istället.

Rahf
2007-03-04, 14:06
Våga vägra stekt mat! Ner med stekos-sverige. Ugnstek fiskpinnarna eller köp riktig fisk o koka istället.

Stekta ägg. Mmmm.

Cilia
2007-03-04, 14:06
Jag tycker du verkar ha i väldigt mycket smör/mattfett.
Jag brukar steka i teflonpanna och då inte ha ngt fett i

Annars steker jag i min mormors gamla gjutjärnspannor.
Sköter man dom rätt håller dom i evighet och det bränner inte vid och man behöver inte ha massor av fett

FreCKo
2007-03-04, 21:19
släng in fiskpinnarna i ugnen.