handdator

Visa fullständig version : Löjligt!


Angel
2007-03-03, 09:08
http://www.aftonbladet.se/vss/rss/story/0,2789,1013376,00.html

Vad fruktansvärt löjligt, det ÄR inte hygieniskt ju. Varför ska hon ha 40 tusen för det då? Det borde hon ju fattat redan när hon läste att det inte skulle funka.

mini
2007-03-03, 09:12
Vad fruktansvärt löjligt, det ÄR inte hygieniskt ju.

Varför är det ohygieniskt?

qwertyu
2007-03-03, 09:14
Varför skullle det vara ohygieniskt?
(edit: mini var visst snabbare)

Allan
2007-03-03, 09:20
Det är helt uppenbart inte betraktat som ohygieniskt inom andra äldreboenden.

Angel
2007-03-03, 09:24
För att arbetsmiljöverket säger det.
Och för att det är ett bra sätt att sprida smittor, tex mellan hennes barn och någon känslig gamling.

Här får man iallafall inte ha någonting nedanför axlarna, måste ha uppsatt hår, får inte ha örhängen osv osv. Kläderna man har på sig får inte användas utanför avdelningen och dom måste kunna gå och tvätta i 90grader osv

Kurash
2007-03-03, 09:26
Här får man iallafall inte ha någonting nedanför axlarna, måste ha uppsatt hår, får inte ha örhängen osv osv. Kläderna man har på sig får inte användas utanför avdelningen och dom måste kunna gå och tvätta i 90grader osv

Är ni nakna från axlarna och neråt? Kan man inte tvätta slöjan i 90 grader? Kan hon inte ha en speciell slöja hon använder bara på jobbet?

Cilia
2007-03-03, 09:41
För att arbetsmiljöverket säger det.
Och för att det är ett bra sätt att sprida smittor, tex mellan hennes barn och någon känslig gamling.

Här får man iallafall inte ha någonting nedanför axlarna, måste ha uppsatt hår, får inte ha örhängen osv osv. Kläderna man har på sig får inte användas utanför avdelningen och dom måste kunna gå och tvätta i 90grader osv
Jag orkade inte läsa artikeln men jag hörde intervjun med henne igår på radio och det det handlar om är att hon sa att hon skulle ha en mindre sjal på sig när hon jobbade. Det gick tydligen bra när hon gjorde praktik på KI.

Vad jag kommer ihåg (ifrån gamla sjuksköterskeromaner) så hade sjuksköterskor hättor på sig förr i tiden så det borde snarare vara hygieniskt att inte få massa hår som släpper.

mini
2007-03-03, 09:42
Jag antar att hon inte skulle fått rätt om det stred mot arbetsmiljöverkets bestämmelser. Jag förstår inte riktigt bestämmelserna. De boende måste väl ha kläder på sig? Är alla klädda i speciella 90-gradersuniformer? Som Allan sa, det finns ju boenden där det är tillåtet att ha vanliga kläder.

Jax
2007-03-03, 09:43
Jag orkade inte läsa artikeln men jag hörde intervjun med henne igår på radio och det det handlar om är att hon sa att hon skulle ha en mindre sjal på sig när hon jobbade. Det gick tydligen bra när hon gjorde praktik på KI.
Aftonbladet skrev inte med viktig information i sin artikel. Jag är chockad!

Diana
2007-03-03, 09:52
Kan hon inte ha en speciell slöja hon använder bara på jobbet?

Eller hur.
Jag ser inte problemet, det måste fn gå att fixa fram även en slöja som går att köra i 90...

KAN det vara så att hon inte gick med på att ha en specialslöja för att hon kände sej kränkt..?(men det får vi, den medlidsamma massan, inte veta då aftonbladet älskar offer-repotage...? *popcorn* *spekulerar*

Angel
2007-03-03, 09:52
Jag antar att hon inte skulle fått rätt om det stred mot arbetsmiljöverkets bestämmelser. Jag förstår inte riktigt bestämmelserna. De boende måste väl ha kläder på sig? Är alla klädda i speciella 90-gradersuniformer? Som Allan sa, det finns ju boenden där det är tillåtet att ha vanliga kläder.

Ja har iallfall aldrig sett ett boende där man får ha annat än 90 graders uniformer med busarong(stavning) eller klänning. Men det kanske finns då.

cilia: ja tyckte slöjan såg rätt stor ut på bilden och hängde framför ansiktet men hon kanske hade tänkt att ha en annan när hon jobbade då.

Cilia
2007-03-03, 09:56
cilia: ja tyckte slöjan såg rätt stor ut på bilden och hängde framför ansiktet men hon kanske hade tänkt att ha en annan när hon jobbade då.
Men det där var ju en privat bild på henne och inte henne i "jobbmundering"!
Bara för att du är undersköterska går du väl inte omking i arbetskläder hela tiden, eller gör du det?

jakke
2007-03-03, 09:59
Ja har iallfall aldrig sett ett boende där man får ha annat än 90 graders uniformer med busarong(stavning) eller klänning. Men det kanske finns då.

cilia: ja tyckte slöjan såg rätt stor ut på bilden och hängde framför ansiktet men hon kanske hade tänkt att ha en annan när hon jobbade då.

öhh jo. Vi fick ha jeans och tshirt.. inga 90 grader där.. på mitt förra jobb tvättade vi uniformerna(pyamasen) i 60 grader.

Angel
2007-03-03, 09:59
Men det där var ju en privat bild på henne och inte henne i "jobbmundering"!
Bara för att du är undersköterska går du väl inte omking i arbetskläder hela tiden, eller gör du det?


hur såg jobbmunderingen ut då?

Ja fick prick för ja hade ett sånt band som man knyter runt håret som hängde ner i nacken när dom hade hälsovecka med spioner en gång.

Cilia
2007-03-03, 09:59
Sen är det så att det finns många som bor på äldreboenden som har annan kulturell bakgrund än svensk. Stan har arbetat hårt på att få medarbetare som har inte bara har svensk bakgrund och med andra språkkunskaper än svenska.

När man blir gammal så blir minnet sämre och då främst närminnet varför det är vanligt att man glömmer bort den svenska man har lärt sig men kan sitt modersmål och då är det bra att ha medarbetare som kan kommunicera med dom. Det måste även gälla klädseln att känna igen sig i.

mini
2007-03-03, 10:00
KAN det vara så att hon inte gick med på att ha en specialslöja för att hon kände sej kränkt..?(men det får vi, den medlidsamma massan, inte veta då aftonbladet älskar offer-repotage...? *popcorn* *spekulerar*
Det tror jag inte eftersom hon då förmodligen inte skulle fått skadestånd.

Angel
2007-03-03, 10:00
öhh jo. Vi fick ha jeans och tshirt.. inga 90 grader där.. på mitt förra jobb tvättade vi uniformerna(pyamasen) i 60 grader.


De va de värsta, helt seriöst så har ja aldrig sett något sådant. Men ja tror dig

Cilia
2007-03-03, 10:01
hur såg jobbmunderingen ut då?
Det vet ju ingen eftersom ingen var/har varit att intresserad att ta reda på det.
Men tydligen så pass anpassad så att Karolinska universitetssjukhuset accepterade den.
Eller så får du ringa/skriva till dom och säga att dom måste läsa lagstiftningen bättre.

Cilia
2007-03-03, 10:02
KAN det vara så att hon inte gick med på att ha en specialslöja för att hon kände sej kränkt..?(men det får vi, den medlidsamma massan, inte veta då aftonbladet älskar offer-repotage...? *popcorn* *spekulerar*
enligt radiointervjun hade hon fått frågan under anställningsintervjun hur hon skulle göra med slöjan och då hade hon svarat att hon skulle ha en mindre slöja när hon arbetade.




sen vet bara dom som var i rummet vad som sas och inte sas

Diana
2007-03-03, 10:09
Det tror jag inte eftersom hon då förmodligen inte skulle fått skadestånd.
Hrrmm givetvis har du rätt :D
(tänker med aschlet idag)

Angel
2007-03-03, 10:11
ja har inte jobbat på boende på länge men sist va var på ett så var dom jäkligt hårda iallafall, fick byta om bara man skulle gå utanför dörren och kläderna skulle bytas varje dag, och hade man tex torkat bajs och sedan skulle lägga om ett bensår så fick man gå och byta om och skrubba sig. Så hon fick ha ett litet laget slöjjor där då.

Och på akuten på ryhov fick ja inte ha det där bandet som hängde ner..(sånt man knyter i nacken). Och håret fick inte hänga fram i ansiktet, där va det knutar som gällde.

Bronkitkorv
2007-03-03, 10:15
Det är väl för fan i helvete skillnad på ett sjukhus och ett äldreboende....
Vi ska fan inte förbjuda någon att se ut som den vill här i sverige.
Min fru jobbar timmar på ett äldreboende och hon får se ut som hon fan vill...
På ett sjukhus däremot så kan jag förstå att man inte får ha vilka kläder man vill. Den som är löjlig här är trådstartaren....

Angel
2007-03-03, 10:27
folk kan vara precis lika infektionskänsliga på ett boende du. Att få någon infektion då kan leda rakt i döden.

+ alla sår osv.

Cilia
2007-03-03, 10:31
folk kan vara precis lika infektionskänsliga på ett boende du. Att få någon infektion då kan leda rakt i döden.
Du har rätt tjejen men faktum är ju att när man har gjort undersökningar så visar det sig att dom som har mest bakterier på sig och som struntar mest i tvättregler etc är läkare.

Jag kan förstå att man blir lite skeptisk om ngn vill ha en stor slöja eller burka på sig. Men att man vill ha en liten slöja som döljer håret kan inte vara något problem, det går säkert att skaffa regler kring det.

Angel
2007-03-03, 10:33
Du har rätt tjejen men faktum är ju att när man har gjort undersökningar så visar det sig att dom som har mest bakterier på sig och som struntar mest i tvättregler etc är läkare.

Jag kan förstå att man blir lite skeptisk om ngn vill ha en stor slöja eller burka på sig. Men att man vill ha en liten slöja som döljer håret kan inte vara något problem, det går säkert att skaffa regler kring det.



Yes, jag har också hört det med läkare, och jag förstår det till fullo, dom går från säng till säng på jouren och känner och klämmer med sina långa rockärmar, och allt som oftast så spritar dom INTE händerna emellan. Det var ju på förslag att dom skulle börja ha rockar med kortare ärmar, men det var tydligen inte poppis. Och jag tycker dom är precis lika löjliga dom då!

CroCop
2007-03-03, 10:33
Eller så är det du som måste svära i var och varannan mening, tönt.
Personligen tycker jag att man ska skilja på hygieniska frågor och rasistbiten, nu får man säkert inte rätt info av aftonbladet men att tumma på hygienen på äldreboenden kan orsaka dödsfall.

jakke
2007-03-03, 10:35
folk kan vara precis lika infektionskänsliga på ett boende du. Att få någon infektion då kan leda rakt i döden.

+ alla sår osv.

mjo. Fast det är skillnad på boende och boende.. Typ ett sjukhem har mkt hårdarekrav än vad ett servicehus har..

Angel
2007-03-03, 10:52
Mmm, men dom flesta äldre, spec dom i behov av omvårdnad, har nedsatt immunförsvar. Och på ett ställe där en person går ifrån att torka bajs till att förbereda mat åt 10personer eller att lägga om ett sår så tycker iallfall jag att det skall finnas hygienkrav, men men jag kanske har fel. Jag har inte ens nagellack när jag jobbar.

laham
2007-03-03, 10:56
Kan hon inte ha en speciell slöja hon använder bara på jobbet?
Klart hon kan ha det.Finns slöjor av samma matrial som kirurger brukar ha när
dem opererar.

Angel tror du inte hon har flera slöjor? Tror du inte hon tvättar dem?

Albatross
2007-03-03, 11:03
Knappast någon satansdyrkare som får skadestånd för att denne vägrats jobb på grund av de accessoarer dennes religion påbjuder att denne bär. Töntigt värre.

mini
2007-03-03, 11:04
Knappast någon satansdyrkare som får skadestånd för att denne vägrats jobb på grund av de accessoarer dennes religion påbjuder att denne bär. Töntigt värre.

Kan du nämna ett rättsfall där scenariot hänt?

Albatross
2007-03-03, 11:12
Nej, det var just det som var min poäng. Att vara för religionsfrihet i Sverige fungerar tydligen bra så länge det är "politiskt korrekt". Dessutom är det väl upp till arbetsgivaren om denne vill anställa någon? Att bära slöja är säkert hygieniskt i sig, men att tycka att man blir diskriminerad om man ombeds att ta av den är fjantigt. Antingen går man med på att ta av den, eller så håller man käften och söker annat jobb.

mini
2007-03-03, 11:17
Nej, det var just det som var min poäng.
Men din poäng missar ju målet. Så länge ingen satanist går till rätten eller åtminstone media så har vi ingen aning om de diskrimineras eller ej. Du kan ju sitta och gissa, men längre än så kommer du inte hur mycket du än bölar.
Och nej, det är inte helt fritt och upp till arbetsgivaren, speciellt inte inom landstinget, vem man vill anställa.

Albatross
2007-03-03, 11:30
Jag menade mer att det är ganska konstigt att kalla det diskriminering om arbetsgivaren ber dig ändra något så simpelt som din klädsel. Hudfärg etc är ju självklart, men en bit tyg...

Inte så att jag skulle gå till domstol om min arbetsgivare bad mig bära skjorta istället för t-shirt på arbetsplatsen.

Jax
2007-03-03, 11:32
Jag menade mer att det är ganska konstigt att kalla det diskriminering om arbetsgivaren ber dig ändra något så simpelt som din klädsel. Hudfärg etc är ju självklart, men en bit tyg...

Inte så att jag skulle gå till domstol om min arbetsgivare bad mig bära skjorta istället för t-shirt på arbetsplatsen.
Du har inte riktigt förstått det där med slöja va?

Albatross
2007-03-03, 11:37
Kanske inte. Stod valet mellan att få mat på bordet eller att slaviskt följa min religion vore väl inte valet så svårt i vilket fall, men det kanske är olika för olika personer :)

Deceiver85
2007-03-03, 11:43
Säger arbetsgivaren att det är ohygeniskt, så är det ohygeniskt. Dessutom finns det muslimska tjejer som inte har slöja (en del bosniska bland annat).

Yankeee
2007-03-03, 11:44
Säger arbetsgivaren att det är ohygeniskt, så är det ohygeniskt.

Uppenbarligen är det inte ohygeniskt.

Deceiver85
2007-03-03, 11:53
Uppenbarligen är det inte ohygeniskt.
Nej, naturligtvis är det förklädd über-rasism, värre än SD, ND och NSF tillsammans!!!!

Yankeee
2007-03-03, 11:56
Nej, naturligtvis är det förklädd über-rasism, värre än SD, ND och NSF tillsammans!!!!

Vad talar herrn om egentligen?

Osten80
2007-03-03, 11:58
Vad talar herrn om egentligen?

Sverigedemokraterna försöker göra ett nyanserat inlägg i debatten.

WheyProtein
2007-03-03, 13:41
Fyfan vad det ska daltas med invandrarna!!!! Take it or leave it!

Cilia
2007-03-03, 14:32
Fyfan vad det ska daltas med invandrarna!!!! Take it or leave it!
skönt när någon kommer in och gör klart vad det är som gäller så det inte blir några otydligheter.

Jag tycker vi skulle ha fastställt vad som skulle gälla redan på 1500-talet så hade vi inte haft någon osäkerhet kring olika saker i samhället