handdator

Visa fullständig version : Insulinkänslighet & Muskler


Purren
2007-03-02, 20:25
Har jag rätt om jag säger att insulinkänsligheten till viss del avgör hur mycket av den intagna energin som blir till muskler/lagras i musklerna?

Sverker
2007-03-02, 20:54
Ja.

Purren
2007-03-02, 21:12
Sjävklara följdfrågan: Varför?

Och någon bra studie om det?

Sverker
2007-03-03, 07:55
En tränad muskel har högre nivåer av enzymet glykogensyntetas.

Efter träningen så är glykogennivåerna låga och glykogensyntetaset kan arbeta fort. Jämnvikten driver in glukos från blodet till muskeln. Muskeln tar och lagrar in det. När förråden av glykogen ökar så minskar också hastigheten på glykogensyntetaset.

Studier ? Ja, det lär ju finnas några undra försök med personer fastspända i en benspark där de kör ena benet. Det andra benet blir referens.
Bergström J, Hultman E, 1966 Muscle glykogen synthesis after exercise: an enchancing factor localised to muscle cells in man. Nature 210: 309-10.

Stenålder på den undersökningen, men det spelar ingen roll för detta är grundläggande fysiologi:D

Ola Wallengren
2007-03-04, 11:51
Vad du beskriver här är väl egentligen inte ökad insulinkänslighet utan ökad förmåga till glykogeninlagring.

Sverker
2007-03-04, 14:22
Kom på det själv efter en stund men vad är insulinaktivitet egentligen ?

Är det hur mycket glukos en cell kan ta upp efter en insulinsignal eller är det hur låga koncentrationer insulin en receptor på muskelcellen kan reagera på.

I detta exempel tror jag att det är samma sak.

Purren
2007-03-04, 14:44
Jag ser det nog snarare som det senare, nämligen att det är hur låga koncentrationer av insulin som receptorn reagerar på, men ditt tidigare inlägg håller fortfarande.

Fast frågan är ju om glykogensyntetasens koncentration ökar samtidigt som insulinkänsligheten ökar. De båda sakerna kanske verkar samtidigt och leder till en "bättre" kropp, men hör dom ihop?