handdator

Visa fullständig version : Hemgym


slungan
2007-03-02, 20:24
Har en polare som kan bygga ja nästan vad som helst.
Jobbar som byggsmed med värsta verkstan på firman.(hans firma har byggt en del grejer till kronprinsessans killes gym).
Jag har tänkt att han får bygga upp mitt hemgym,och tänkte att han får bygga ett Multiviktstativ för tungt bruk till mig,hur långt klarar jag mig med det tycker ni som tränat länge???

NisseEriksson
2007-03-02, 21:01
Behöver du hemgym?
Finns det inget vanligt i närheten?

slungan
2007-03-02, 21:06
Behöver du hemgym?
Finns det inget vanligt i närheten?

Bor på landet med barn på 1,5år ,vill träna hemma (kommer självklart träna på gym så ofta jag kan för gemenskapen) men vill bygga upp nått hemma som duger minst lika bra.

NisseEriksson
2007-03-02, 21:08
Hantlar och skivstänger räcker för att träna hela kroppen.

Gabbe
2007-03-02, 21:11
Fördelar med hemma gym:

1 Du kan träna när du vill.
2 Du behöver inte ta något transport medel som buss eller bil för att komma dit.
3 Långsiktigt blir det mycket billigare.
4 Man kan fokusera helt och hållet på sin egna utveckling.
5 Du behöver inte skämmas om du inte han någon jätte fysik än.

Det är därför jag tränar på hemma gym iaf... :)

Edit, sen finns det ju nackdelar med... ;)

polaren
2007-03-02, 21:12
En skivstång, bänk & ställning klarar du dig väldigt långt på :) Det har jag hemma och det räcker för att träna hela kroppen. Sen är det roligt med lite andra prylar också som din polare kanske kan ordna åt dig.

Om du sedan behöver vikter så finns det en herre vid namn Rune Andersson som säljer det billigt. Kvaliteten är väl kanske inte den bästa, men det duger iaf åt mig. Annars kan du se dig för på blocket och andra ställen.

Runes hemsida: www.kiprod.com . VIll du ha kontakt med honom eller lägga en beställning så får du lov att ringa, att beställa från hemsidan har det varit lite strul med har jag hört.

VoDaresVins
2007-03-03, 14:50
Ligger i samma situation här. Dottern är nu 14 månader.
Mitt hemgym består av:
- en rak pressbänk (har inte flyttat hem den än)
- 140kg skivstång
- chinräcke
- hemgjord kombinerad skivstångs/dipställning som jag kan justera bredden på.
- 2st 15kg:s justerbara hantlar
Kan ta några bilder på ställningen om du vill se. Nackdelen med den är att den inte går att justera på höjden så den är lite hög att komma upp i för att göra dips om man inte har nåt att kliva upp på.

Känns inte som jag saknar något, även om det vore kul med tyngre plattor till hantlarna så man kunde variera med axel- och hantelpress ibland.
Bl.a. de här övningarna kör jag med det här:
-Sittande militärpress (för lågt till tak för stående)
-Bänkpress
-Dips
-Chins
-Mark (vanliga/stela)
-Knäböj
-Rodd
-Stångcurl
-Tricepspress

Det enda jag tycker är lite j*vligt att träna är vaderna. Har försökt köra stående med stång, men tycker man måste satsa för mycket på att bara hålla balansen. Sittande går men måste hitta något lämpligt att lägga på knäna under stången. Hade fullt av blåmärken åvanför knäna när jag körde första gången utan något mellan.

slungan
2007-03-07, 20:29
Tack för svaren,blir nog att bygga gym i garaget.
Får ta lite i taget bänk o tyngder har jag,polaren får svetsa i hop ett powerrack till att börja med.

gondie
2007-03-07, 20:55
Det enda jag tycker är lite j*vligt att träna är vaderna. Har försökt köra stående med stång, men tycker man måste satsa för mycket på att bara hålla balansen. Sittande går men måste hitta något lämpligt att lägga på knäna under stången. Hade fullt av blåmärken åvanför knäna när jag körde första gången utan något mellan.

Har du testat denna (http://www.exrx.net/WeightExercises/Gastrocnemius/DBSingleLegCalfRaise.html)?

VoDaresVins
2007-03-11, 10:28
Har du testat denna (http://www.exrx.net/WeightExercises/Gastrocnemius/DBSingleLegCalfRaise.html)?

Tack för påminnelsen! Den körde jag ju faktiskt tidigare, men den kom inte att tänka på den nu när jag hade skaffat en stång.
Skulle ändå vilja ha nån möjlighet att även träna vaderna sittandes. Försökte nu senast med att linda nåt mjukt runt stången, men det känndes inte lyckat det heller.

FreCKo
2007-03-11, 12:11
Jag har tänkt själv på vad som skulle behövas för ett hemmagym, det man ABSOLUT behöver är:
Skivstänger
Hantlar
Vikter
Ett bra Power-rack som du kan använda för det mesta
Bänk att ligga på

Sen behöver du faktiskt inget mer. Visst kan man köpa en cablecross också om man känner för det, men att lägga pengar på dom fem sakerna jag skrev istället för att börja köpa massa maskiner känns mycket säkrare då man kan fokusera på bättre kvalitet...

snelhest
2007-03-11, 12:26
Har du testat denna (http://www.exrx.net/WeightExercises/Gastrocnemius/DBSingleLegCalfRaise.html)?Den övningen är verkligen värdelös. Körde bara den och sittande vadpress innan jag provade nordics vadpress. Efter det kunde jag inte gå på en vecka och insg att det där hanteltramset inte gett ett skit för vaderna. *gah!* *gah!*

gondie
2007-03-11, 12:56
Den övningen är verkligen värdelös. Körde bara den och sittande vadpress innan jag provade nordics vadpress. Efter det kunde jag inte gå på en vecka och insg att det där hanteltramset inte gett ett skit för vaderna. *gah!* *gah!*

det är ju bättre att träna den övningen än ingen alls om man inte har tillgång till någon maskin vadpress eller en smith.

snelhest
2007-03-11, 13:10
det är ju bättre att träna den övningen än ingen alls om man inte har tillgång till någon maskin vadpress eller en smith.

Jo det är klart, men bara man har klart för sig att det är en väldigt dålig övning med väldigt begränsade möjligheter till muskelstimuli.

VoDaresVins
2007-03-11, 19:31
Finns det andra tips för hur man tränar vaderna i ett simpelt hemgym?

z_bumbi
2007-03-11, 19:41
Finns det andra tips för hur man tränar vaderna i ett simpelt hemgym?

Enbenspressar med en viktskiva eller hantel i antingen famnen eller ena handen dvs den som visades i länken, har man kört den rätt så känner man av den. En stark ryggsäck funkar för att lägga på mer vikt än vad man normalt kan hantera så det kan vara en lösning och det är få som enbenspressar mer än de 70-80 kg som man kan stoppa ner i en bra ryggsäck.
Sittande pressar med en skivstång/viktskivor över låren, en enkel träplatta under stången gör att vikten fördelas över större yta ev med lite stoppning mot låren och/eller två lister som "håller fast" stången på ovansidan.

slungan: Det finns trådar om hur folk gör sina egna powerracks så om du letar lite så kan du få en del tips, det vanligast felet jag har stött på är att de är för smala och för korta men även stag som sitter nere vid golvnivå åt sidorna är irriterande vid vissa övningar.

Deceiver85
2007-03-11, 19:50
Finns det andra tips för hur man tränar vaderna i ett simpelt hemgym?
http://www.exrx.net/WeightExercises/Gastrocnemius/BBStandingCalfRaise.html