handdator

Visa fullständig version : Dell-dator


Empe
2007-03-02, 17:03
Kan man byta it moderkortet i en dell-dator till ett moderkort av industristandard? Alltså ett moderkort som fungerar till det mesta. Moderkortet som sitter i nu är GRYMT då man måste beställa special-tillverkade minnen från Kingston till OTROLIGA överpriser :thumbup:

Jag skulle ju helst vilja använda chassit och alla andra komponenter som redan sitter i. Bara byta moderkortet så jag kan välja och vraka fritt bland minnen på den "vanliga" konkurrenskraftiga marknaden till normala priser. DÖD ÅT DELL!

Yes
2007-03-02, 17:05
Det lär väl sitta vanliga standardkomponenter i datorn i övrigt så det borde inte vara något problem.

jakke
2007-03-02, 17:07
Väldigt tveksam till att du MÅSTE ha kingston..
Dell kanske bara garanterar att det fungerar med kingston, fast alla andra märken också fungerar.

Empe
2007-03-02, 17:25
Väldigt tveksam till att du MÅSTE ha kingston..
Dell kanske bara garanterar att det fungerar med kingston, fast alla andra märken också fungerar.

Nope, "hacket" i minnet sitter förskjutet 8-10mm vilket gör att vanliga minnen inte går ner. Jag testade i somras.

Yes: Ja det sitter vanliga komponenter i datorn för övrigt. Dock så vet jag inte med nätagget. Sen så sitter det en del integrerade småsaker på som t.ex usb-portar, nätverkskort, mus, tangentbor och skrivarport. Men såna grejer lär väl vara med på moderkortet även om jag köper nytt. iallafall mus, tangentbord och usb tänkte jag.

Yes
2007-03-02, 17:27
Yes: Ja det sitter vanliga komponenter i datorn för övrigt. Dock så vet jag inte med nätagget. Sen så sitter det en del integrerade småsaker på som t.ex usb-portar, nätverkskort, mus, tangentbor och skrivarport. Men såna grejer lär väl vara med på moderkortet även om jag köper nytt. iallafall mus, tangentbord och usb tänkte jag.
Ja, allt sånt sitter på moderkortet. Sen vet jag dock inte om Dell's burkar, moderkort och nätdelar avviker från standarden. Antagligen inte, men har de speciella minnen vet man ju aldrig...

Empe
2007-03-02, 18:24
Ja, allt sånt sitter på moderkortet. Sen vet jag dock inte om Dell's burkar, moderkort och nätdelar avviker från standarden. Antagligen inte, men har de speciella minnen vet man ju aldrig...

Men om jag köper ett moderkort (det kan nån få hjälpa mig hitta ett bra) så lär jag ju kunna testa att byta det. Sen om det inte passar ordentligt så är det ju bara att jag köper ett nytt chassi också.

krilleh
2007-03-02, 18:51
Dellschassin är väl lite udda? Frågan är om andra moderkort passar där. Så var det iaf med min dellburk.

Baan
2007-03-02, 19:40
Fråga dom på Dell?

Om du har garanti kvar så gäller den förmodligen inte om du byter ut hårdvara på det sättet du tänkt (fast det kan du egentligen fråga om också..)

Empe
2007-03-02, 19:51
Fråga dom på Dell?

Om du har garanti kvar så gäller den förmodligen inte om du byter ut hårdvara på det sättet du tänkt (fast det kan du egentligen fråga om också..)

Man måste ha service-tag-nummer samt dells begränsade garanti för att få support av dom. Tror det bara var 1 års garanti på denna burken och den har gått ut nu. Det var därför jag ville pröva min lycka och fråga här. Men frågor är väl kanske inte så uppskattat.

Flexbert
2007-03-02, 20:02
Nope, "hacket" i minnet sitter förskjutet 8-10mm vilket gör att vanliga minnen inte går ner. Jag testade i somras.


Låter väldigt skumt, ärligt talat undrar jag ifall du försökte med fel minnestyp. Jag har otroligt svårt att se att Kingston skulle göra en speciell socket på minnet åt Dell. Anledningen till att de enbart vill ha Kingston i sina burkar, hänger nog mer ihop med ett avtal de har sinsemellan varandra.

Piranha
2007-03-02, 20:16
Undra om inte dell moddar anslutningarna på nätaggen.

Mental
2007-03-02, 21:00
Undra om inte dell moddar anslutningarna på nätaggen.

Jo, för en 5-6 år sedan. När jag jobbade åt dem för ett par år sedan så låg det minst 3 år bakåt i tiden. vad gäller minnen så vill jag veta vad det är för dellburk, för mig veterligen så har dell aldrig kört med några "moddade" minnen.

Yes
2007-03-02, 21:03
Kom just att tänka på att "hacket 8-10mm åt fel håll" annars är vanligt om man vänder minnena åt fel håll när man försöker få in dem. ;)

:D

Baan
2007-03-02, 22:41
Man måste ha service-tag-nummer samt dells begränsade garanti för att få support av dom. Tror det bara var 1 års garanti på denna burken och den har gått ut nu. Det var därför jag ville pröva min lycka och fråga här. Men frågor är väl kanske inte så uppskattat.

Om du ska byta ut moderkort, vilket får mig att tänka på att du tänker uppgradera en he del, så kan du väl lika gärna börja bygga på en ny dator. Så mkt sparar du inte på att behålla chassit. Annars kan du väl ringa Dell ändå och störa lite :)

Vet inte om det går komma till support utan service-tag-nummer men du kan ju försöka bara ställa lite allmäna frågor och se om det ger något. Då får du förhoppningsvis bäst svar också än om vi ska försöka gissa här. På något sätt ska man ju kunna ställa en allmän fråga.

Empe
2007-03-03, 00:06
Jo, för en 5-6 år sedan. När jag jobbade åt dem för ett par år sedan så låg det minst 3 år bakåt i tiden. vad gäller minnen så vill jag veta vad det är för dellburk, för mig veterligen så har dell aldrig kört med några "moddade" minnen.

Dell Dimension 8400.

Empe
2007-03-03, 00:06
Kom just att tänka på att "hacket 8-10mm åt fel håll" annars är vanligt om man vänder minnena åt fel håll när man försöker få in dem. ;)

:D

Jag testade så klart åt alla möjliga håll innan jag lämnade tillbaka minnena.