handdator

Visa fullständig version : Sömnens betydelse?


Rhino
2007-03-02, 12:46
Det brukar ibland sägas att det är lika viktigt med sömn som med träning och kost, men jag undrar hur pass mycket detta stämmer?

Om det är så att man får mycket mindre sömn eller ganska störd sådan, "exempelvis" som nybliven förälder (:)), hur pass negativt är detta för träningsresultaten?

Åse Columbus
2007-03-02, 12:50
det är i vilan som kroppen tillgodogör sig träningen........sömnen är förbannat viktig!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men småbarnsföräldrar har det inte lätt!!!
"would not trade places for the world"*gah!*

Ironbabe
2007-03-02, 13:08
U tell me!! :smash:

Med en ettåring hemma så blir det inte så mycket sömn *gah!* Jag har insett att det inte blir någon muskeluppbyggande effekt på den mediokra träning jag bedriver fn. Men han är ju bara liten en så kort tid i livet och jag vet att min tid kommer. Försöker istället så gott det går att njuta av störda nätter http://img150.imageshack.us/img150/5199/sarcasmlu9.gif (http://imageshack.us) och hans outtröttliga bevis på att jag är den mest fantastiska person i hans korta liv *cupid*

Sömn är som sagt lika viktigt som att äta rätt om man vill bygga muskler!

Vår tid kommer, håll ut *s*

McCox
2007-03-02, 13:08
Dom säger att vilan är den största och bland dom viktigaste delen av en träning.
Sen hur mycket de ligger i de vet jag inte, men de känns ju som att musklerna borde få en chans att återhemta sig efter ett hårt pass!

norsk_gadd
2007-03-02, 13:23
Mycket viktigt, nu har jag inte så svår situation som ni har när det kommer till sömn men nu under dieten kan jag knappt somna och vaknar av mig själv klockan 06:00 varje morgon. Lite jobbigt men det går ju inte att jämföra med er som har småknott hemma. Respekt till er!

Rhino
2007-03-03, 12:26
Är det just själva sömnen som är viktig, det hjälper inte att man "vilar", dvs inte är uppe och flänger?

Finns det några exakta uppgifter på minskad effekt på styrketräning på grund av sömnbrist alternativt uppskattningar?


"would not trade places for the world"

Fast inte jag heller. :) Muskler i all ära, men att bli pappa är roligt det också!


Vår tid kommer, håll ut *s*

Absolut! ;) Lycka till du också!

Åse Columbus
2007-03-03, 13:24
googla lite på ämnet...och det är sömnen som är viktig.........

Isabella
2007-03-03, 15:31
grattis till babyn:)

major Pectoralis
2007-03-03, 16:03
[QUOTE=Rhino;2134144]Är det just själva sömnen som är viktig, det hjälper inte att man "vilar", dvs inte är uppe och flänger?

Finns det några exakta uppgifter på minskad effekt på styrketräning på grund av sömnbrist alternativt uppskattningar?[QUOTE]

Sömnen är viktigare för hjärnan än för kroppen. Sömn är viktigt men den är samtidigt något överskattad.
I idealfallet sover man mycket om det inte är möjligt så går det förmodligen lika bra för det. Kanske man behöver någon dags vila mer dock.

michael
2007-03-04, 00:20
De två första 90minuters cyklerna av sömn är viktigast för kroppen och dess funktioner.

Försök få 180min ostörd sömn varje natt för musklernas skull.

Rhino
2007-03-04, 22:42
grattis till babyn

Tack så mycket! :)

De två första 90minuters cyklerna av sömn är viktigast för kroppen och dess funktioner.

Försök få 180min ostörd sömn varje natt för musklernas skull.

Intressant! 90-180 minuter är oftast inget problem. Det är mest att jag också vaknar varannan eller var tredje timme när hon blir hungrig och skall få mat, men mellan det är det ofta ganska lungt.

Det vore skönt om det vore så och att det inte är att träna förgäves under denna tid.

ray-ray
2007-03-05, 03:57
jag vakna kl 3 på morgonen idag.. jag somnade sådär vid 23:30.. samma dag körde jag cardio med intervaller.. vet nån om man får sömnstörningar av den orsaken..?

Dajollee
2007-03-05, 04:10
vakna också typ 3 idag fan synd hade värsta sköna passet igår

Stiffo
2007-03-05, 16:48
Betydelsen av sömn är starkt debaterad, de anses bland annat att allt som man lär sig under dagen överförs till långtidsminnet när man sover, att hjärnan vilar och återhämtar sig, att kroppen återhämtar sig osv.

Teorin att hjärnan återhämtar sig stärks kraftigt av experimentet de gjorde gällande hur länge man kunde vara vaken.
Försökspersonen höll sig vaken i ca 11 dygn innan experimentet avbröts pga den överhängande risken för permanenta psykiska skador. FP upplevde vid det laget av extrem utmattning, hallucinationer och flera andra saker som jag inte kommer ihåg.

Sömnbehovet varierar också från person till person, för ca 10% av befolkningen räcker 6 timmar sömn och ungefär lika många behöver 9 timmar. Övriga (genomsnittet) behöver 7-8 timmar sömn.

Det man dock VET om sömn är att man sover i 5 olika "stadier", som skiljer sig från varandra genom hormon produktioner, hjärt- och hjärnaktivitet.
Sömens stadier är som följande:
1: Dåsighet aka Insomningsstadiet. Tar 5-20 minuter
- Andningen blir långsammare, pulsen sjunker, ämnesomsättningen sjunker och hjärtats aktivitet minskar.

2: Lätt sömn, en slags "bassömn", detta stadie utgör ca hälften av all sömn
- Hjärnans aktivitet sänks ytterligare
3 & 4: Djup sömn, kommer i början på natten, spec om man är mycket trött
- Hjärnan är som mest passiv. Stresshormons framställningen blir näst intill icke-existent och tillväxthormonens tillverkning skjuter i taket.
5: Aktiv sömn (REM-Sömn (Rapid eye movement)), varar i ca 15 minuter åt gången.
- Andningen blir ojämnare, hjärtat slår intensivare, blodtrycket stiger och blodflödet till underlivet ökar. Hjärnan arbetar som om man vore vaken.

"vägen" från stadie 1-5 tar ca 1 timme, därefter återvänder man stadie för stadie tillbaka till stadie 1. På det sättet växlar sömnen mellan de olika stadierna 3-4 gånger per (normal) natt.

Om en person blir störd under REM-sömn leder det vanligen till koncentrationssvårigheter av lindrig art.

Ett kortvarigt sömnunderskott kan kompenseras med en ordentlig natts sömn.
Även en "sömnskuld" pga flera genomvakna nätter korrigeras relativt snabbt med 1-2 nätter av god sömn.


Hänvisa till det bifogade dokumentet för övrig information och den huvudsakliga källan.

Caveman
2007-03-22, 18:53
Mycket trevligt inlägg Stiffo :thumbup:

Det skulle ju i princip kunna tolkas som att man inte behöver sammanhängande sömn om man bara tar sig igenom de 5 stadierna åt gången, men jag tycker det känns troligt att återhämtning och /åter/uppbyggnad sker effektivare om man inte vaknar och stör systemet utan låter det jobba klart i de 6-9h man behöver.

Läste i boken The Game av Neil Strauss om att han provat sova i timmesintervaller utspritt över dygnet eftert att ha hört att kroppen skulle klara sig på färre timmar per dygn då.. Men hans försök misslyckades fatalt :smash:

Men jag undrar också hur lång tid man kan behöva varva ner efter träning för att pågående aktiviteter i kroppen inte ska störa sömnen.. Vet någon?

Fatalist
2007-03-22, 19:00
Betydelsen av sömn är starkt debaterad, de anses bland annat att allt som man lär sig under dagen överförs till långtidsminnet när man sover, att hjärnan vilar och återhämtar sig, att kroppen återhämtar sig osv.

Teorin att hjärnan återhämtar sig stärks kraftigt av experimentet de gjorde gällande hur länge man kunde vara vaken.
Försökspersonen höll sig vaken i ca 11 dygn innan experimentet avbröts pga den överhängande risken för permanenta psykiska skador. FP upplevde vid det laget av extrem utmattning, hallucinationer och flera andra saker som jag inte kommer ihåg.

Sömnbehovet varierar också från person till person, för ca 10% av befolkningen räcker 6 timmar sömn och ungefär lika många behöver 9 timmar. Övriga (genomsnittet) behöver 7-8 timmar sömn.

Det man dock VET om sömn är att man sover i 5 olika "stadier", som skiljer sig från varandra genom hormon produktioner, hjärt- och hjärnaktivitet.
Sömens stadier är som följande:
1: Dåsighet aka Insomningsstadiet. Tar 5-20 minuter
- Andningen blir långsammare, pulsen sjunker, ämnesomsättningen sjunker och hjärtats aktivitet minskar.

2: Lätt sömn, en slags "bassömn", detta stadie utgör ca hälften av all sömn
- Hjärnans aktivitet sänks ytterligare
3 & 4: Djup sömn, kommer i början på natten, spec om man är mycket trött
- Hjärnan är som mest passiv. Stresshormons framställningen blir näst intill icke-existent och tillväxthormonens tillverkning skjuter i taket.
5: Aktiv sömn (REM-Sömn (Rapid eye movement)), varar i ca 15 minuter åt gången.
- Andningen blir ojämnare, hjärtat slår intensivare, blodtrycket stiger och blodflödet till underlivet ökar. Hjärnan arbetar som om man vore vaken.

"vägen" från stadie 1-5 tar ca 1 timme, därefter återvänder man stadie för stadie tillbaka till stadie 1. På det sättet växlar sömnen mellan de olika stadierna 3-4 gånger per (normal) natt.

Om en person blir störd under REM-sömn leder det vanligen till koncentrationssvårigheter av lindrig art.

Ett kortvarigt sömnunderskott kan kompenseras med en ordentlig natts sömn.
Även en "sömnskuld" pga flera genomvakna nätter korrigeras relativt snabbt med 1-2 nätter av god sömn.


Hänvisa till det bifogade dokumentet för övrig information och den huvudsakliga källan.

En källa/referens på försöket med snubben som var vaken i 11(?) timmar vore kul att få. Det vill man ju läsa mer om.

tigerofsweden
2007-03-22, 19:14
En källa/referens på försöket med snubben som var vaken i 11(?) timmar vore kul att få. Det vill man ju läsa mer om.

Ja att man inte somnar efter 11 timmar är begåvat, måste vara koffeinet ;)

Caveman
2007-03-22, 19:28
Hmm.. Här hittade jag lite mer intressant läsning (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=52549) :)