handdator

Visa fullständig version : Kelloggs Wheat


mr.clean
2007-03-01, 22:56
Var i Ica igår och såg en ny produkt som fick mig att stanna upp.

Kelloggs wheat

Innehåller inget "Vanligt" socker. Utan bara rusin och fullkornsvete.

325 kcal per 100 gram. Vilket jag tycker var jätte lågt jämfört med vanlig cornflakes etc. Det ser också väldigt nyttigt ut. Ungefär samma kcal värden som havregryn.

http://www.kelloggs.se/upload/pdfgen/SV/productinfo.pdf

Där har ni bild på paketet:

http://www.kelloggs.se/corp/Products/Products/Wheats.aspx

Vad tror ni om detta?

Tabbe
2007-03-02, 01:19
Att det ar sa lagt kcal ar val for att russinen vager ganska mycket.

Max
2007-03-02, 07:36
Ser goda ut, får nog testa de där

Rahf
2007-03-02, 08:55
Jag håller mig till havregryn.

Tycker mig känna igen paketet. Nåt som de haft i Australien ett bra tag.

Eddie Vedder
2007-03-02, 09:01
Det är ju en lite mer godisaktig variant av "Shredded Wheat" från Nestle. Det är en riktigt god frukostvariant, den innehåller varken tillsatt sackaros lr salt å är 100% fullkorn. Sen äre bara att hälla i russin själv efter behov för det är fruktansvärt gott tillsammans med alla former av frukostcerealier.

Den här produkten verkade oxå väldigt god dock.

Rahf
2007-03-02, 09:04
Det är ju en lite mer godisaktig variant av "Shredded Wheat" från Nestle. Det är en riktigt god frukostvariant, den innehåller varken tillsatt sackaros lr salt å är 100% fullkorn. Sen äre bara att hälla i russin själv efter behov för det är fruktansvärt gott tillsammans med alla former av frukostcerealier.

Den här produkten verkade oxå väldigt god dock.

Hahaha börjar vi bli lite internationella av oss? :smash:

Eddie Vedder
2007-03-02, 09:05
Hahaha börjar vi bli lite internationella av oss? :smash:

Var det felstavat?

Rahf
2007-03-02, 09:12
Nej, bara det att jag har jobbat så mycket med engelska de senaste 5 åren att jag alltid tänker på sånt när jag ser likartade ord. Såg ut som ett låneord men det kanske finns i Svenska Akademins Ordbok?

Eddie Vedder
2007-03-02, 09:16
Nej, bara det att jag har jobbat så mycket med engelska de senaste 5 åren att jag alltid tänker på sånt när jag ser likartade ord. Såg ut som ett låneord men det kanske finns i Svenska Akademins Ordbok?

Ja det är ett vedertaget svenskt ord för sädesslag, spannmålsprodukter o.s.v.

Rahf
2007-03-02, 09:38
Ja som sagt så har den svenska vokabulären halkat p.g.a internationalisering. Fast då har jag bytt det mot ett schysst engelskt ordförråd med valfri dialekt :D

emmak
2007-03-02, 10:56
Jag håller mig till havregryn.

Tycker mig känna igen paketet. Nåt som de haft i Australien ett bra tag.

Det stämmer, i Australien och Nya Zeeland kallas det Wheat Biscuits. Ruggigt goda :)

KniveN
2007-03-02, 11:35
Var i Ica igår och såg en ny produkt som fick mig att stanna upp.

Kelloggs wheat

Innehåller inget "Vanligt" socker. Utan bara rusin och fullkornsvete.

325 kcal per 100 gram. Vilket jag tycker var jätte lågt jämfört med vanlig cornflakes etc. Det ser också väldigt nyttigt ut. Ungefär samma kcal värden som havregryn.

http://www.kelloggs.se/upload/pdfgen/SV/productinfo.pdf

Där har ni bild på paketet:

http://www.kelloggs.se/corp/Products/Products/Wheats.aspx

Vad tror ni om detta?

En produkt är inte nyttig för att det är lite kcal i den.

Nej, bara det att jag har jobbat så mycket med engelska de senaste 5 åren att jag alltid tänker på sånt när jag ser likartade ord. Såg ut som ett låneord men det kanske finns i Svenska Akademins Ordbok?

Bara för att ett ord inte finns med i Svenska Akademins ordbok innebär det inte att det är fel att använda det. Det är ju inte någon som sitter och kommer på ord till Svenska Akademins ordbok för att folk ska få börja använda dom.:smash:

Rahf
2007-03-02, 12:01
Bara för att ett ord inte finns med i Svenska Akademins ordbok innebär det inte att det är fel att använda det. Det är ju inte någon som sitter och kommer på ord till Svenska Akademins ordbok för att folk ska få börja använda dom.:smash:

Va? Jag sa aldrig att det är fel att använda. Jag menade på att jag aldrig hört eller sett ordet förr och att det påminde väldigt mycket om engelska. Sa väl aldrig att det var fel. Exemplet med Svenska Akademin var bara ett sätt att säga att det tillhör svenska språket.

Dessa feltolkningar gör att jag ogillar internet.

FreCKo
2007-03-02, 12:51
Det är ju en lite mer godisaktig variant av "Shredded Wheat" från Nestle. Det är en riktigt god frukostvariant, den innehåller varken tillsatt sackaros lr salt å är 100% fullkorn. Sen äre bara att hälla i russin själv efter behov för det är fruktansvärt gott tillsammans med alla former av frukostcerealier.

Den här produkten verkade oxå väldigt god dock.

Ska fan leta upp den där Shredded Wheat, lät fan kalas! *drool*

Eddie Vedder
2007-03-02, 13:16
Bara för att ett ord inte finns med i Svenska Akademins ordbok innebär det inte att det är fel att använda det. Det är ju inte någon som sitter och kommer på ord till Svenska Akademins ordbok för att folk ska få börja använda dom.:smash:

Det är med i Svenska Akadenmins ordbok.

Nitrometan
2007-03-02, 13:23
Det är med i Svenska Akadenmins ordbok.
Jajamen!

Kolla SAOB på nätet (http://g3.spraakdata.gu.se/saob/).

KniveN
2007-03-02, 17:59
Det är med i Svenska Akadenmins ordbok.

Vad har det med vad jag skrev att göra?

Jag skrev att man kan använda ord som inte finns med.