handdator

Visa fullständig version : Orimliga siffror?


LadyG
2007-03-01, 22:16
Kollade på caloriesperhour vilka siffror som skulle gälla för ju-jutsu (stavas jiu-jitsu av engelsmän av någon outgrundlig anledning), hur mycket energi jag skulle ha förbränt på ett 90-minuterspass men 918 kcal (1020-102 kcal) låter lite väl mycket tycker jag. För visst förbränner väl kroppen mindre när den blir mer vältränad, samma ansträngning som kostade 200 kcal otränad kostar väl mindre när man blivit tränad - eller har jag fel? Eller är skillnaden så liten att det inte spelar någon roll?

Cerberus
2007-03-01, 22:17
det knepiga där är att grundförbrukningen räknas med(alltså den energi du ändå hade förbrukat under tiden genom att inte göra nåt).

Rahf
2007-03-01, 22:20
Kroppen förbränner väl ändå MER ju mer vältränad den blir?

För övrigt vill jag ställa frågan om den svenska Ju-Jutsun är samma stil som Jiu- Jitsu?

LadyG
2007-03-01, 22:21
det knepiga där är att grundförbrukningen räknas med(alltså den energi du ändå hade förbrukat under tiden genom att inte göra nåt).

Se siffrorna inom parentes, jag drog av grundförbrukningen 102 kcal för den perioden från totala förbrukningen :)

LadyG
2007-03-01, 22:23
Kroppen förbränner väl ändå MER ju mer vältränad den blir?

För övrigt vill jag ställa frågan om den svenska Ju-Jutsun är samma stil som Jiu- Jitsu?

Ja, grappling, kast, slag spark och allt det där, inte att blandas ihop med gracie jiu-jitsu eller de brasilianska, det är en helt annan stil.

Men jag trodde kroppen blev effektivare när man tränade och lär sig hushålla bättre med den energi den har? :confused:

Eddie Vedder
2007-03-01, 22:24
Kroppen förbränner väl ändå MER ju mer vältränad den blir?


Om person A är riktigt vältränad å person B otränad å båda ger sej ut på en joggingtur å springer i exakt samma tempo å distans bredvid varandra så kommer den otränade person B förbruka mycke mer eftersom dennes kropp utsätts för betydligt mer ansträngning.

LadyG
2007-03-01, 22:30
Om person A är riktigt vältränad å person B otränad å båda ger sej ut på en joggingtur å springer i exakt samma tempo å distans bredvid varandra så kommer den otränade person B förbruka mycke mer eftersom dennes kropp utsätts för betydligt mer ansträngning.

Om person A då springer samma sträcka två gånger, en gång som otränad och en gång som vältränad så bör mao kroppen förbruka mindre andra gången eftersom den inte behöver jobba lika hårt som första gången. Men är det stor skillnad, tillräckligt stor för att påverka sådant som matuppläg inför deff och bulk t ex eller är det så lite att man inte tänker på det?

För om jag nu verkligen förbrände 900 kcal på ju-jutsun idag, ja då börjag absolut stoppa i mig något till - men om de där 900 är glädjesiffror kommer jag kanske att överäta ofrivilligt bara för att jag räknar fel på ett antal hundra eller vad det nu kan röra sig om, och det vill jag inte.

Eddie Vedder
2007-03-01, 22:37
Om person A då springer samma sträcka två gånger, en gång som otränad och en gång som vältränad så bör mao kroppen förbruka mindre andra gången eftersom den inte behöver jobba lika hårt som första gången. Men är det stor skillnad, tillräckligt stor för att påverka sådant som matuppläg inför deff och bulk t ex eller är det så lite att man inte tänker på det?

För om jag nu verkligen förbrände 900 kcal på ju-jutsun idag, ja då börjag absolut stoppa i mig något till - men om de där 900 är glädjesiffror kommer jag kanske att överäta ofrivilligt bara för att jag räknar fel på ett antal hundra eller vad det nu kan röra sig om, och det vill jag inte.

Ja man förbrukar mindre energi ju mer van kroppen är vid den ansträngningen, det säger sej själv hjärtat slår ju mindre hårt å mindre frekvent man får en bättre andningsteknik å mindre energikrävande löpteknik o.s.v. Mindre ansträngning helt enkelt å ju högre ansträngning desto större energiförbrukning.

Sen va gäller dom där siffrorna på caloriesperhour vet jag inhgenting om tyvärr.

LadyG
2007-03-01, 22:45
Tack :)

Då vet jag iaf lite mer än jag gjorde nyss, alltid nått, även om det inte hjälper mig att räkna ut dagens förbrukning direkt. Känns inte riktigt bra att gissa vilt heller :/

qstoffe
2007-03-01, 22:56
Om person A är riktigt vältränad å person B otränad å båda ger sej ut på en joggingtur å springer i exakt samma tempo å distans bredvid varandra så kommer den otränade person B förbruka mycke mer eftersom dennes kropp utsätts för betydligt mer ansträngning.

Om detta stämmer hur räknar jag då ut hur mycket jag bränner vid t.ex. löpning om jag vet hastighet och distans.

Har löpt i drygt ett år. Ibörjan var det hur jobbigt som helst men numera blir jag knappt trött (1mil på 45min). Betyder det att jag bränner betydligt mindre energi på mina pass idag jämfört med när jag började ?

Hur vältränad antar caloriesperhour.com att man är ?

LadyG
2007-03-01, 22:58
Om detta stämmer hur räknar jag då ut hur mycket jag bränner vid t.ex. löpning om jag vet hastighet och distans.

Har löpt i drygt ett år. Ibörjan var det hur jobbigt som helst men numera blir jag knappt trött (1mil på 45min). Betyder det att jag bränner betydligt mindre energi på mina pass idag jämfört med när jag började ?

Hur vältränad antar caloriesperhour att man är ?

Exakt vad jag undrar också!!

Rahf
2007-03-01, 23:05
Vänta! Ok nu vet jag varför jag tänkte helt fel där. Det jag borde ha gjort var att inte skriva något eftersom det jag menade var fettförbränning som blir effektivare ju mer vältränad du är. Mitt misstag.

Sniggel
2007-03-01, 23:31
Om detta stämmer hur räknar jag då ut hur mycket jag bränner vid t.ex. löpning om jag vet hastighet och distans.

Har löpt i drygt ett år. Ibörjan var det hur jobbigt som helst men numera blir jag knappt trött (1mil på 45min). Betyder det att jag bränner betydligt mindre energi på mina pass idag jämfört med när jag började ?

Hur vältränad antar caloriesperhour.com att man är ?

Svårt att säga. En vältränad person har mer potential att göra av med energi än en otränad. Vid samma upplevda ansträngning bör den vältränade bränna mer, men det är ju då självklart stor skillnad i prestation mellan de båda.
Nu svarade jag tyvärr inte på din fråga. :D

Frustrator
2007-03-01, 23:38
Ja man förbrukar mindre energi ju mer van kroppen är vid den ansträngningen, det säger sej själv hjärtat slår ju mindre hårt å mindre frekvent man får en bättre andningsteknik å mindre energikrävande löpteknik o.s.v. Mindre ansträngning helt enkelt å ju högre ansträngning desto större energiförbrukning.

Sen va gäller dom där siffrorna på caloriesperhour vet jag inhgenting om tyvärr.

Fast det där skulle väl innebära att människokroppen inte fungerar som någon form av känt fysiskt fenomen? Om man utgår från att vi har två personer med samma muskelmassa, samma mängd fett osv och det som skiljer är att den ena har bättre kondition så kommer de att om de löper samma sträcka på samma tid att [B]förbränna precis lika mycket energi.[B] (Under förutsättning att de från början har en likadan grundmetabolism så inte en förbränner 3ggr så mycket pga för höga halter av tyroideahormon eller liknande).
Däremot kommer det att skilja sig i fråga vad de förbränner för något, den med bättre kondition syresätter förmodligen sina muskler bättre och kommer att kunna ligga på en aerob förbränning (kan köra på större andel fettsyror) medan den som har sämre kondition snabbare kommer dra på sig mjölksyra.

hasse36
2007-03-02, 00:02
En vältränad människas verkningsgrad är högre än en otränads.

En elitidrottsman ligger på 25% och ett sofflocksvrak ligger 15%.

Mantus
2007-03-02, 00:23
Ja, grappling, kast, slag spark och allt det där, inte att blandas ihop med gracie jiu-jitsu eller de brasilianska, det är en helt annan stil.

Men jag trodde kroppen blev effektivare när man tränade och lär sig hushålla bättre med den energi den har? :confused:

Du glömde tumlås och rockteknikerna.:D Viking Kronholms lilla röda ftw.

LadyG
2007-03-02, 09:18
En vältränad människas verkningsgrad är högre än en otränads.

En elitidrottsman ligger på 25% och ett sofflocksvrak ligger 15%.

Eliteidrottskvinna är jag inte, men jag är definitivt mer vältränad än ett sofflocksvrak. Kan man räkna ner energiförbrukningen på sina regelbundna aktiviteter med åtminstone 20% då?

Rhino
2007-03-02, 10:35
Se även denna tråd där detta diskuteras:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=86508

hasse36
2007-03-02, 12:29
Eliteidrottskvinna är jag inte, men jag är definitivt mer vältränad än ett sofflocksvrak. Kan man räkna ner energiförbrukningen på sina regelbundna aktiviteter med åtminstone 20% då?De cyklar som jag har kollat på gymmen använder sig av ca 20%.

Men du verkar inte riktigt haja vad verkningsgrad är...

Du har kanske sett att det brukar finnas en uppgift om "Watt" på en del motionscyklar. När den visar 150 Watt, producerar du så mycket effekt att du skulle kunna driva en 150-Watts-lampa (om det nu finns såna) eller 2 75-Wattare. Man får hålla en hastighet på ca 25 km/h för att komma upp i 150 Watt.

Den effekt som din kropp omsätter är dock ca 750 Watt.

Verkningsgraden blir då 150/750 = 0,20 = 20%.

Av den omsatta energin blir endast 20% till nyttigt arbete (tex elektricitet) - resten blir till värme. Det är därför man svettas som en gris.

En bil som går på bensin har en verkningsgrad på kanske 30-35%.

Whistler
2007-03-02, 17:23
Kollade på caloriesperhour vilka siffror som skulle gälla för ju-jutsu (stavas jiu-jitsu av engelsmän av någon outgrundlig anledning), hur mycket energi jag skulle ha förbränt på ett 90-minuterspass men 918 kcal (1020-102 kcal) låter lite väl mycket tycker jag. För visst förbränner väl kroppen mindre när den blir mer vältränad, samma ansträngning som kostade 200 kcal otränad kostar väl mindre när man blivit tränad - eller har jag fel? Eller är skillnaden så liten att det inte spelar någon roll?

Ju-jutsu kai, Sport-ju-jutsu och andra mer eller mindre traditionella stilar brukar stavas ju-jutsu. De brasilianska derivaten (BJJ) stavas jiu-jitsu. Om det är där usprunget till skillnaden ligger eller inte vet jag inte, men jag har aldrig stött på traditionell ju-jutsu som benämns jiu-jitsu.

I boken "Jiu-jitsu Unleashed" där Abu Dhabi-mästaren Eddie Bravo behandlar jiu-jitsu utan gi (dräkt) berättar han i förorden om hur han på tidigt nittiotal sett Royce Gracie spöa grabbarna i de första Ultimate Fighting Championchips-galorna och därefter letat lokal för att börja träna jiu-jitsu. Han skriver om sin besvikelse då han bara hittade lokaler där de mest tränade karate-liknande skintouch-tekniker och mycket lite brottning. Skillnaden visade sig senare vara att han kommit till "ju-jutsu"-klubbar, inte "jiu-jitsu" och att han aldrig trott att ett par "i" kunde göra sådan skillnad på vad han tyckte var två helt olika sporter. Detta visar därmed att engelskspråkiga använder "ju-jutsu" om de traditionella stilarna också, liksom vi gör i Sverige.

Var det offtopic nog? ;)

LadyG
2007-03-02, 18:28
Ju-jutsu kai, Sport-ju-jutsu och andra mer eller mindre traditionella stilar brukar stavas ju-jutsu. De brasilianska derivaten (BJJ) stavas jiu-jitsu. Om det är där usprunget till skillnaden ligger eller inte vet jag inte, men jag har aldrig stött på traditionell ju-jutsu som benämns jiu-jitsu.

I boken "Jiu-jitsu Unleashed" där Abu Dhabi-mästaren Eddie Bravo behandlar jiu-jitsu utan gi (dräkt) berättar han i förorden om hur han på tidigt nittiotal sett Royce Gracie spöa grabbarna i de första Ultimate Fighting Championchips-galorna och därefter letat lokal för att börja träna jiu-jitsu. Han skriver om sin besvikelse då han bara hittade lokaler där de mest tränade karate-liknande skintouch-tekniker och mycket lite brottning. Skillnaden visade sig senare vara att han kommit till "ju-jutsu"-klubbar, inte "jiu-jitsu" och att han aldrig trott att ett par "i" kunde göra sådan skillnad på vad han tyckte var två helt olika sporter. Detta visar därmed att engelskspråkiga använder "ju-jutsu" om de traditionella stilarna också, liksom vi gör i Sverige.

Var det offtopic nog? ;)

Mycket intressant tycker jag :)

Det är också intressant att man hittar stavningen ju-jitsu i USA, men jag tror att den korrekta stavningen ska vara ju-jutsu om man avser den stil vi har här i sverige. Fast jag kan inte läsa kanji, så jag kan ha tokfel. Jag bara litar på vad andra sagt i det fallet :)

Hur som helst så tror jag inte ett pass svensk ju-jutsu ;) bränner så mycket som 918 kcal. Till och med 730 kcal verkar lite väl mycket, men åtminstone rimligare.

För något år sedan hade jag kunnat gå med på att det skulle gå åt nästan 1 000 kcal på en och en halv timme, men inte nu.

Eller så underskattar jag energiåtgången något hejdlöst :em:

LadyG
2007-03-02, 18:30
De cyklar som jag har kollat på gymmen använder sig av ca 20%.

Men du verkar inte riktigt haja vad verkningsgrad är...

Du har kanske sett att det brukar finnas en uppgift om "Watt" på en del motionscyklar. När den visar 150 Watt, producerar du så mycket effekt att du skulle kunna driva en 150-Watts-lampa (om det nu finns såna) eller 2 75-Wattare. Man får hålla en hastighet på ca 25 km/h för att komma upp i 150 Watt.

Den effekt som din kropp omsätter är dock ca 750 Watt.

Verkningsgraden blir då 150/750 = 0,20 = 20%.

Av den omsatta energin blir endast 20% till nyttigt arbete (tex elektricitet) - resten blir till värme. Det är därför man svettas som en gris.

En bil som går på bensin har en verkningsgrad på kanske 30-35%.

Det har mao inte ett dugg med den faktiska energiförbrukningen att göra, egentligen? En vältränad person skulle ganska enkelt kunna trampa på i 25km/h (låg energiförbrukning) medan en otränad skulle få slita hund (hög energiförbrukning) för samma resultat.

WHITEFOLKS
2007-03-03, 02:36
Det är väl räknat på den effektiva träningstiden, ni är väl inte konstant igång i 90 minuter? Om man tävlingskör i 90min har man säkert den förbränningen men inte vid träning med paus mellan.

Är ju lite som att räkna 10 intervaller löpning där man vilar i 30 sekunder och rushar i 30 som 10 minuter effektiv löpning.

LadyG
2007-03-03, 10:34
Det är väl räknat på den effektiva träningstiden, ni är väl inte konstant igång i 90 minuter? Om man tävlingskör i 90min har man säkert den förbränningen men inte vid träning med paus mellan.

Är ju lite som att räkna 10 intervaller löpning där man vilar i 30 sekunder och rushar i 30 som 10 minuter effektiv löpning.

Inte igång i 90 minuter? :laugh: Det är inte som intervaller ett dugg. Mer som långdistanslöpning isf där du själv bestämmer tempot. Går du ut för hårt i början orkar du inte hela passet, för lågt tempo så är du inte trött i slutet av passet. De enda passen som verkligen är lugna är teiknikpassen. kör vi sparring, mattbrottning eller fys är det full rulle hela tiden med minst en instruktör som hojtar uppmuntrande. Så, jo. I de flesta fall är vi i rörelse hela passet.

Rahf
2007-03-03, 10:40
Inte igång i 90 minuter? :laugh: Det är inte som intervaller ett dugg. Mer som långdistanslöpning isf där du själv bestämmer tempot. Går du ut för hårt i början orkar du inte hela passet, för lågt tempo så är du inte trött i slutet av passet. De enda passen som verkligen är lugna är teiknikpassen. kör vi sparring, mattbrottning eller fys är det full rulle hela tiden med minst en instruktör som hojtar uppmuntrande. Så, jo. I de flesta fall är vi i rörelse hela passet.

Det blir vad man gör det till när det gäller Ju-Jutsu. I överlag så tror jag ändå inte förbränningen är så stor som den uppskattade. Klart att Ne-Waza blir förjäkla tungt ibland. Men jag tror nog det blir svårt att hitta en siffra som stämmer där.

LadyG
2007-03-03, 10:51
Det blir vad man gör det till när det gäller Ju-Jutsu. I överlag så tror jag ändå inte förbränningen är så stor som den uppskattade. Klart att Ne-Waza blir förjäkla tungt ibland. Men jag tror nog det blir svårt att hitta en siffra som stämmer där.

Det är lättare på motionshojen, den säger exakt vad jag förbrukar. Kontrollerar jag det mot caloriesperhours stämmer det ofta, om man tolererar 5-10 kcal diff dem emellan. Cyklen ligger alltid lägre.

Nåja, det är bara att försöka gissa då antar jag - mitt track record på att uppskatta och gissa är uruselt så jag får väl köra safety numbers antar jag. 0 - 200 kcal på ett teknikpass och 3-400 annars, då ligger jag inte för högt iaf och det är det viktgaste när jag deffar.

qstoffe
2007-03-04, 01:16
Det har mao inte ett dugg med den faktiska energiförbrukningen att göra, egentligen? En vältränad person skulle ganska enkelt kunna trampa på i 25km/h (låg energiförbrukning) medan en otränad skulle få slita hund (hög energiförbrukning) för samma resultat.

Men enl. hasse36 så rör det sig inte om så mycket. Skillnaden mellan elit och soffliggare blir ju bara 20% i förbrukad energi (kcal). Och i praktiken är skillnaden mindre eftersom vi förhoppningsvis inte räknades in i soffliggar-gruppen när vi började köra mer seriöst :D

Detta tolkar jag som att en vältränad person bränner betydligt mer energi än en soffliggare vid samma "upplevda" ansträngning.

Kollade verkningsgraden på ett par cardio maskiner i gymet (Star Trac). De verkade konstigt nog vara ställda på 0.25 (elit).

WHITEFOLKS
2007-03-04, 01:36
Inte igång i 90 minuter? :laugh: Det är inte som intervaller ett dugg. Mer som långdistanslöpning isf där du själv bestämmer tempot. Går du ut för hårt i början orkar du inte hela passet, för lågt tempo så är du inte trött i slutet av passet. De enda passen som verkligen är lugna är teiknikpassen. kör vi sparring, mattbrottning eller fys är det full rulle hela tiden med minst en instruktör som hojtar uppmuntrande. Så, jo. I de flesta fall är vi i rörelse hela passet.

Intervaller var bara menat som ett exempel, en fotbollspelare löper ju inte konstant i 90 minuter t.ex. och jag gissar att ni inte "tävlar" i 90 minuter heller.

Hur lång är en ju-jutsumatch? Det kan ju mycket väl vara räknat på effektiv match och jag antar att det är bra mycket jobbigare/minut än träning?

WHITEFOLKS
2007-03-04, 01:38
Men enl. hasse36 så rör det sig inte om så mycket. Skillnaden mellan elit och soffliggare blir ju bara 20% i förbrukad energi (kcal). Och i praktiken är skillnaden mindre eftersom vi förhoppningsvis inte räknades in i soffliggar-gruppen när vi började köra mer seriöst :D

Detta tolkar jag som att en vältränad person bränner betydligt mer energi än en soffliggare vid samma "upplevda" ansträngning.

Kollade verkningsgraden på ett par cardio maskiner i gymet (Star Trac). De verkade konstigt nog vara ställda på 0.25 (elit).

Ja en vältränad person bränner bra mycket mer vid samma upplevda ansträngning, kan säkert vara dubbelt så mycket.

Är ju inte ovanligt att folk kan bränna 15kcal/minut timvis utan att egentligen bli andfådd medans en otränad person kan börja flämta vid snabbare gång som kanske motsvarar 8kcal/minut.

LadyG
2007-03-04, 09:38
Intervaller var bara menat som ett exempel, en fotbollspelare löper ju inte konstant i 90 minuter t.ex. och jag gissar att ni inte "tävlar" i 90 minuter heller.

Hur lång är en ju-jutsumatch? Det kan ju mycket väl vara räknat på effektiv match och jag antar att det är bra mycket jobbigare/minut än träning?

Vi tävlar inte. Ibland kör vi något som kallas randori dock, en eller flera personer attackerar en ensam som måste hålla sig i rörelse och freda sig. Det är minst lika jobbigt att attackera som att bli attackerad, och beroende på hur många vi är på mattan kan en sån övning hålla på i allt från 2-3 minuter upp till 10-12. Ett annat exempel är mattfight, brottas 2 minuter, byt parter och brottas igen. Upprepas in absurdum. Det är väldigt sällan vi hinner ta några längre pauser egentligen, det är inte för inte som jag brukar bli blå om läpparna när vi kör. :em:

Vet inte om det blir klarare så hur vi tränar?