handdator

Visa fullständig version : Glutenfri Middag


manko
2007-03-01, 21:24
Tänkte ta och bjuda en tjej på middag imorgon. Hon har gluten allergi. Så vad skulle ni rekommendera för middag som ska innehålla kyckling? :)

Era tips är värda guld nu :)

Rahf
2007-03-01, 21:28
Då ska vi se först vad vi har att jobba med för dem som inte är helt inne på vad glutenallergi innebär:

Glutenfri kost får inte innehålla vete, råg, korn och havre.
I stället får man välja glutenfria produkter,
som är gjorda på till exempel vetestärkelse eller av ris, hirs, majs eller bovete.

Den som är glutenintolerant får inte äta
vanliga sorter av bröd, mjöl, flingor och kli, mannagryn, skorpmjöl,
frukostflingor, makaroner och spaghetti av vete, råg, korn och havre,
välling och grötar som är gjorda på säd med gluten.

Istället kan man äta produkter av bovete, ris, majs, hirs, potatis,
soja och arrowrot, som inte innehåller gluten.
I handeln finns också särskilda glutenfria produkter,
till exempel brödmixer, pasta, bröd, kakor och kex.

Referens: Livsmedelsverket. http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=7550

Hjälp till nu gott folk så att det här löser sig!

*Edit* Hittade en efterrätt åt er om du har orken för det.

Cheesecake för glutenallergiker! (http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&intChannelID=&lngRID=7939)

manko
2007-03-01, 21:35
Tack Rahf att du hjälper till. Är inte själv så inne på detta med gluten. Men när man får dambesök så måste man ju få det perfekt ;)

eleni
2007-03-01, 21:37
Gå in på www.ica.se, Gå in under Sök Recept -> Utökad sökning. Sök med ordet kyckling och klicka i rutan Gluten under allergier. Vips, du får upp massor av recept!

Har själv lagat deras recept Oreganokyckling en gång och det blev himla gott.

Ska du göra efterrätt också?

manko
2007-03-01, 21:53
Gå in på www.ica.se, Gå in under Sök Recept -> Utökad sökning. Sök med ordet kyckling och klicka i rutan Gluten under allergier. Vips, du får upp massor av recept!

Har själv lagat deras recept Oreganokyckling en gång och det blev himla gott.

Ska du göra efterrätt också?


Det räcker med en mat rätt bara. :)

Rahf
2007-03-01, 22:04
Det räcker med en mat rätt bara. :)

Vad i helv..?! Klart som tusan du ska göra efterrätt! Cheesecake kan inmundigas på andra ställen än matbordet. En soffa t.ex som är ett perfekt ställe att lära känna varandra bättre. Tycker inte om att ha ett bord i vägen själv. Stämningen blir liksom lite tryckt nästan.

manko
2007-03-01, 22:17
Vad i helv..?! Klart som tusan du ska göra efterrätt! Cheesecake kan inmundigas på andra ställen än matbordet. En soffa t.ex som är ett perfekt ställe att lära känna varandra bättre. Tycker inte om att ha ett bord i vägen själv. Stämningen blir liksom lite tryckt nästan.


Hur länge tar det att göra en? Har aldrig ätit cheesecake förut :)

Rahf
2007-03-01, 22:23
Står väl i receptet antar jag. Är förmodligen själva ugnsbakningen som tar ett längre tag. Tillredning brukar vara 20 min.

manko
2007-03-02, 11:26
Om jag fattade det rätt. Vi säger att jag ska göra en måltid till en glutenperson.


Kan de se ut så här

Creamfraish curry kyckling
Ris /fullkorns ris(?)
Vanlig grönsallad.

svårt detta. man vill ju inte att tjejen ska börja må dåligt pga ens okunskap =D

izza
2007-03-02, 12:58
Varför inte göra en helt vanlig enkel potatisgratäng och goda kycklingfiléer?

Iofs funkar det ju bra med ris också som du skrivit ovan

manko
2007-03-02, 16:02
Varför inte göra en helt vanlig enkel potatisgratäng och goda kycklingfiléer?

Iofs funkar det ju bra med ris också som du skrivit ovan

Var och köpte klyftpotatis och ska göra kycklingfiléer till. men jag undrar hur det är med såser till maten? :)


Currysås och bearnaise sås? funkar det?

skratt
2007-03-02, 16:36
Om du gör såsen själv går de ju bra, så kan du kontrollera att de inte är mjöl i etc. Eller kolla noga på innehållsförtäckningen, de är nog väldigt vanligt med vetemjöl i..