handdator

Visa fullständig version : Klarar alla att ta körkort?


stora_starka_jätten
2007-03-01, 19:25
Klarar alla vanliga (icke handikappade) människor att ta körkort.

Eller finns det människor som helt enkelt inte har den fallenheten?


Jag har övningskört hur mkt som helst. Fokuserat massor men får ändå inte körkort trots flera försök...

Jag har försökt att rätta till det jag gjort fel tidigare 100 ggr men ändå går det inte...

Vad säger ni? är körkort möjligt för alla?

Ryska_raketen
2007-03-01, 19:27
Klart det inte är möjligt för alla :)

regus
2007-03-01, 19:27
Nej, alla ska inte sitta i förarsätet.

Srednq
2007-03-01, 19:32
lägg till där alla dom som har körkort men inte borde ha det. det är extra tydligt så fort det kommer lite snö

Yes
2007-03-01, 19:35
Jodå, det är möjligt för alla. Det är bara något som är uppåt väggarna fel med hur du tar dig an uppgiften.

Sonny
2007-03-01, 19:39
Alla kan klara det, bara att se sig omkring i trafiken så märker man det rätt snart.

Snake
2007-03-01, 19:44
Alla kan klara det, bara att se sig omkring i trafiken så märker man det rätt snart.

Ja du bor väl i Stockholm va?

Ryska_raketen
2007-03-01, 19:44
Ja du bor väl i Stockholm va?

HAHA

Fettecke
2007-03-01, 19:53
vad misslyckas du med?

Sonny
2007-03-01, 20:01
Ja du bor väl i Stockholm va?ja och en hel del kör som idioter här.

blekfet2
2007-03-01, 20:07
Om man har en normal IQ så bör man kunna ta körkort ja. :D

Sandberg
2007-03-01, 20:14
Finns en rolig dokumentär jag har sett som heter "Alla kan inte ta körkort" där man får följa 3-4 människor som verkligen inte kan ta körkort.

Den är faktiskt rolig.

NiXPhoenix
2007-03-01, 20:18
Tror en del kan ha såna svårigheter med koordination och koncentration att det helt enkelt blir nästintill omöjligt. Har hört om en del kompisars föräldrar och andra som gett upp efter ett antal försök. En polares morsa fick köra upp åtta gånger tror jag, vet inte om hon hade körkort från sitt hemland innan. Hon hade problem med synen och kunde inte se alla skyltar ordentligt, en av orsakerna till att det gick så dåligt i alla fall...

mela
2007-03-01, 20:20
Alla klarar det inte. Känner en som gav upp efter att hon alltid blivit nekad kort pga att hon inte kan fickparkera.

Ganymedes
2007-03-01, 20:28
Alla kan inte ta körkort. Men alla kan låta körskolorna skinna dem på fantasisummor innan de inser det.

Nitrometan
2007-03-01, 20:49
Alla kan klara det, bara att se sig omkring i trafiken så märker man det rätt snart.
Hahahaha!!! Precis. Jag ser minst en galning varje gång jag är ute och kör.

Yes
2007-03-01, 20:59
Alla klarar det inte. Känner en som gav upp efter att hon alltid blivit nekad kort pga att hon inte kan fickparkera.
Tror du verkligen inte alla kan lära sig fickparkera?

Jag tror snarare det är frågan om att alla kan inte lära ut bilkörning på ett tillräckligt bra sätt. En del kan nog också behöva kompetenta psykologer istället för körskolelärare, så de kan arbeta bort mentala blockeringar och annat dumt som kommer i vägen.

Ayrton Senna sägs för övrigt ha varit ovanligt klumpig och okoordinerad som barn. Han blev ändå ganska duktig på att köra bil.

mela
2007-03-01, 21:27
Tror du verkligen inte alla kan lära sig fickparkera?

Jag tror snarare det är frågan om att alla kan inte lära ut bilkörning på ett tillräckligt bra sätt. En del kan nog också behöva kompetenta psykologer istället för körskolelärare, så de kan arbeta bort mentala blockeringar och annat dumt som kommer i vägen.

Ayrton Senna sägs för övrigt ha varit ovanligt klumpig och okoordinerad som barn. Han blev ändå ganska duktig på att köra bil.

Nej. Det gick inte ihop i hennes hjärna. Tror mest att hon inte vågade ordentligt.

Garnax
2007-03-01, 22:02
Att fickparkera är bland det enklaste man kan göra med en bil, det är svårare
att komma in bra i en parkering genom att köra in mellan 2 billar än att fickparkera mellan 2 bilar.

Du ställer dig precis brevid den bilen du ska in bakom, du rattar fullt om och börjar backa, när du ser hela fronten på bilen bakom dig (som du ska in framför) i din vänstra backspegel så rattar du tillbaka och backar rakt en liten bit till sen rattar du åt andra hållet så du hamnar rakt. Smack och du sitter i fickan.

Sen är det bara göra en ev korrektion så man står rakt och nära kanten nog.

Vad är det som är svårt med att ta kortet?
Vad säger dom är fel? Skiter du i regler? Ser du dig inte för?
Kan du inte manövrera bilen?

vad?

Liten Men Fet
2007-03-01, 22:02
Tror du verkligen inte alla kan lära sig fickparkera?

Jag tror snarare det är frågan om att alla kan inte lära ut bilkörning på ett tillräckligt bra sätt. En del kan nog också behöva kompetenta psykologer istället för körskolelärare, så de kan arbeta bort mentala blockeringar och annat dumt som kommer i vägen.

Ayrton Senna sägs för övrigt ha varit ovanligt klumpig och okoordinerad som barn. Han blev ändå ganska duktig på att köra bil.

Körde inte han ihjäl sig?


För att vara lite allvarlig, jag stöter då och då på folk som har körkort som inte kan koncentera sig på rätt saker i trafiken och som är så allmänt farliga i trafiken så dom knappt borde få sitta i baksätet. Jag skulle gärna se att det var svårare uppkörning och att man hade ett uppkörningsmoment där man kollar hur folk funkar under stress, typ mycket trafik i en stad, eller om man klarar situationer där det dyker upp oväntade saker.

mela
2007-03-01, 22:04
Att fickparkera är bland det enklaste man kan göra med en bil, det är svårare
att komma in bra i en parkering genom att köra in mellan 2 billar än att fickparkera mellan 2 bilar.

Du ställer dig precis brevid den bilen du ska in bakom, du rattar fullt om och börjar backa, när du ser hela fronten på bilen bakom dig (som du ska in framför) i din vänstra backspegel så rattar du tillbaka och backar rakt en liten bit till sen rattar du åt andra hållet så du hamnar rakt. Smack och du sitter i fickan.

Sen är det bara göra en ev korrektion så man står rakt och nära kanten nog.

Vad är det som är svårt med att ta kortet?
Vad säger dom är fel? Skiter du i regler? Ser du dig inte för?
Kan du inte manövrera bilen?

vad?

Jag har inga problem med att fickparkera. Beror iofs på lutning av vägen och liknande :D Att köra in mellan två bilar är också lätt.
Kör så långt bort ifrån rutan du ska in i som möjligt, när du ligger med sidospegeln vid första linjen svänger du fullt över och rakt in. Voila :D

stora_starka_jätten
2007-03-02, 10:19
Jag klarar varje moment bra.. Har fått godkänt av körskolan med allt typ backning runt hörn, fickparkering, cirkulationsplats med mera.

Men när man kör omkring i trafiken en längre tid lyckas jag alltid göra nån miss.. har väl lite svårt att få allt att flyta en längre tid...

Sen har jag väl ganska svaga nerver i testsituationer..

Detta sitter nog mkt i psyket.. Särskilt när jag hållt på med mitt körkort så oerhört lång tid...

Runda Grodan
2007-03-02, 12:22
När jag var mindre fanns det en kille som vi kallade "Kossan". Varken han eller någon i hans familj kunde ta körkort. De körde moped istället.

kaos__
2007-03-02, 13:17
När jag var mindre fanns det en kille som vi kallade "Kossan". Varken han eller någon i hans familj kunde ta körkort. De körde moped istället.

Var detta ute på hisingen kanske?

blasr
2007-03-02, 13:19
Jag har sett så ofattbart värdelösa förare att jag är övertygad om att alla kan ta körkort.

Empe
2007-03-02, 13:21
Jag har uppkörning nu i mars och bryter ihop om jag inte klarar på första.

Yes
2007-03-02, 14:47
Nej. Det gick inte ihop i hennes hjärna. Tror mest att hon inte vågade ordentligt.
Det är just min poäng, oftast är det något som inte riktigt går ihop i skallen och ställer till problem. Alla kan fixa sådana problem.

Körde inte han ihjäl sig?
Jo, fast det var bilen som plötsligt inte ville svänga dit han ville, knappast något förarmisstag.

Jag klarar varje moment bra.. Har fått godkänt av körskolan med allt typ backning runt hörn, fickparkering, cirkulationsplats med mera.

Men när man kör omkring i trafiken en längre tid lyckas jag alltid göra nån miss.. har väl lite svårt att få allt att flyta en längre tid...

Sen har jag väl ganska svaga nerver i testsituationer..

Detta sitter nog mkt i psyket.. Särskilt när jag hållt på med mitt körkort så oerhört lång tid...
Du behöver antagligen blir mer säker och trygg bakom ratten. Om jag får gissa lite så tror jag du är smått nojjig inför alla moment, nervös när det väl sätts på prov och inför en lite klurigare situation tar osäkerheten överhanden. Det stämmer in på de allra flesta jag träffat när de varit på väg att ta körkort, hos vissa mer än andra dock(varför en del misslyckas flera gånger innan de klarar uppkörningen).

Nästa gång du övningskör tänk inte så mycket, bara gör. Då menar jag förstås inte att hjärnan ska lämnas hemma. Dra på lite bra musik och bara kör någonstans, gärna långt. Fundera inte över alla moment innan du ska göra något. Rätt sinnesstämning har du när du sitter och nynnar för dig själv och trummar med fingrarna på ratten.

Grejen är att du redan vet precis hur allt ska utföras. Du har säkert gått igenom det hur många gånger som helst på körskolan och körskolor är inte kända för att släppa iväg folk till uppkörningar i första taget. Analyserar du däremot varje situation och försöker följa "boken" till punkt och pricka så kommer det fungera som en blockad som bara gör dig osäker.

Vana förare funderar inte på hur de ska titta i speglarna inför en korsning, hur de ska växla ned, när det är dags att blinka osv. När man kommer inför t.ex. en korsning tänker man bara på om det är fritt fram att köra eller om man måste stanna(t.ex. beroende på trafik, skyltar etc). Sen är det viktigt att ha rätt sinnesstämning också. Helst ska man vara lugn, avslappnad och inte ta onödiga risker - så man tar det säkra före det osäkra. Inför en uppkörning är det bäst att vara rent mesig(eller som min gamle körskolelärare sade åt mig; "du ska köra som en kärring!", på bred skånska).

Får du till det kommer du komma in i ett bra flyt där allting funkar när du är ute och kör. För att bota eventuell nervositet inför uppkörningen kan du också föreställa dig att du ska köra upp varje gång du går och lägger dig på kvällen, sådär mysigt ihopkrupen under det varma täcket i din sköna säng. Alltså, asociera uppkörningen med en lugn, skön och bekväm upplevelse. När du sen kör upp sträcker du lite på nacken, tar några djupa andetag och sjunker ihop lite bekvämare i sätet innan du kör iväg.

s_himself
2007-03-02, 15:17
Jag har uppkörning nu i mars och bryter ihop om jag inte klarar på första.

Har du otur så blir du kuggad oavsett om du kör som du ska eller inte.
En jag känner körde på landsväg och hade en lastbil 50m bakom sig. Uppkörningsläraren sa "Sväng vänster här". Men det gjorde inte denna person utan körde nästa höger och vände och körde tillbaka för att göra en säker högersväng, precis som man ska göra. Men så skulle man absolut inte göra enl. läraren??!?! Dessutom menade han att det va ingen fara för det fanns inget bakom lastbilen med tillkopplat släp. Men hur ska man kunna se om en bil ligger tätt bakom lastbilen? Det gör man inte.. Men enl. honom skulle man det.. Så kuggade han pga. att man gjorde en säker högersväng. Annars va det inga problem alls. Allt va jättepossitivt. hmm. hade man svängt vänster direkt hade man blivit kuggad också..

helt sjukt. Ingen som körde för denna idiot klara uppkörningen den dagen. ööhh sammanträffande? När alla andra i den andra bilen klarade sig.. uhh..