handdator

Visa fullständig version : Axlar när?


CarpeJugulum
2007-03-01, 18:33
Nu har jag tänkt slut larva mig med konditionsträning, ett helkroppspass i veckan och kcal +-0 för att istället överäta och bygga muskler! Jag hade tänkt mig följande upplägg:

Dag 1: Bröst/triceps
Dag 2: Ben/mage
Dag 3: Rygg/biceps
Dag 4: Vila el. lätt konditionsträning

Nu är bara frågan, vart ska jag trycka in axlarna? Mest naturligt känns att dela upp det på något sätt, men hur? Är det t.ex. bäst att köra framsida axlar på rygg-dagen då dom troligen är relativt fräscha eller på bröst-dagen så att dom smiskas maximalt på samma dag?

debbe
2007-03-01, 18:39
Det är smaksak!
Jag gör axlar tillsammans med rygg... biceps tillsammans med bröst tex.
Funkar kanon för mig..

PowPow
2007-03-01, 18:53
Ska jag utgå från dit schema, så hade jag nog tryckt in det på rygg/bicepsdagen. Möjligtvis på bendagen, om du känner att du har ork nog efter benpasset.

Jag hade i alla fall inte kört det på bröst/triceps-dagen. Det blir en himla massa pressövningar. Körde så för ett tag sedan. Att köra millitörpressar efter att ha spelat bänkpress, hantelpress, smalbänk m.m. var inte helt skönt, och det gav nog inte så mycket heller.

eandersson
2007-03-01, 20:14
Bara att tänka på är väl att axlar tränas en del i bröst- och ryggövningar. Framsida främst under bröstdagen, rätt mycket för mig så jag kör väldigt lite framsida axlar pga det.

Schampo
2007-03-01, 22:59
Jag tycker det är gött att köra bröst, axlar och triceps på samma pass.
Jag kör en övning per muskel i passen och då funkar det bra utan att det blir för tungt.
Jag kör 6 set bänkpress för bröst och 6 set militär/hantelpress för axlar.
Då har triceps redan fått en del stryk och pumpas ur bra med pushdowns eller någon annan pumpövning.

ManuelIT
2007-03-01, 23:55
har en nästan identisk schema och jag kör axlar på ben-dagen - och jag börjar med axlar då det förtillfället är prioritetsmuskel #1

mitt schema ser ut såhär om du bryr dig
måndag: bröst, triceps
tis:vila
ons:vila
tors: axlar, ben, trapz
fre: vila
lör: vila
sön: rygg/biceps/underarmar

mage försöker jag slänga in 1-2ggr i veckan efter det pass jag orkar. oftast blir det supersett med mage/underarmar och mage/trapz

PowPow
2007-03-02, 03:01
Kanske ska tillägga att om du inte har någon vila mellan dag 1 och 2, så skulle jag absolut inte köra axlar dag 2. Hellre dag 3 då.

megadavor
2007-03-02, 10:46
Axlar och Rygg är fan skönt.