handdator

Visa fullständig version : Kondition eller mindre vikt?


Xealswe
2007-03-01, 16:24
Tjena!

Om drygt 10 veckor sker gbg varvet jag anmält mig till. Förra året sprang jag på 1.49 och det var då första gången

I år ska jag springa det igen men komma in snabbare, därför undrar jag följande

1. Bör jag som nu 85kg tung deffa ner så mycket jag kan eller bör jag skippa deff och försöka springa mer istället? Frågan är om jag kan förvänta mig bättre resultat på 5kg viktnedgång än att försöka pressa upp min kondition ytterligare under dessa 10 veckor

2. Förbättras konditionen bättre av mina intervall och långpass om jag ligger på energibalans än vid energiunderskott?

Tack på förhand!

Englund
2007-03-01, 16:44
Din kondition ökar snabbare med en viktnedgång. ml/(kg*min), så ser formeln för hur bra syreupptagningsförmåga du har. Som du då ser så ökar din kondition desto mindre du väger. Om jag vore i din situation så skulle jag lagt mig på ett underskott och samtidigt tränat mycket löpning.

Frustrator
2007-03-01, 18:44
Förmodligen lättare att bara börja springa, om du inte ser till att pressa i dig mängder med mat utan käkar normalt så kommer du hamna på ett energiunderskott och därmed börja väga mindre. Inför förra göteborgsvarvet gjorde inte jag särskilt mycket mer än sprang, höll mig mestadels till 5km eller 13km...1-2ggr i veckan när snön låg på backen (bor i umeå så fram till slutet april helt enkelt) och sen ökade på mängden till 3-4pass i veckan :)

Karl_alfred
2007-03-01, 18:59
Jag skulle äta som nu, eventuellt bättre då, men samma mängd. Löpa mkt mer och på så vis gå ned i vikt, de går ju sjukt fort att tappa i vikt med löptreäning. Man behöver mkt mat för o prestera bra. Bara du inte äter mer kommer du tappa en massa kgn.