handdator

Visa fullständig version : Hjälpa mig med film på datorn?


Lellan
2007-03-01, 14:33
Hur gör man för att vända en film rätt - den är alltså på sidan och jag vill ha den upprätt? (Film jag har på datorn)

Sen undrar jag hur man gör för att ta kort i filmen - för det har jag sett att flera har gjort... så var nu snälla barn och svara tant Lellan.. :whipped: ;)

Tänkte också fråga vilket format man ska ha för att tex lägga upp en film här el skicka via msn, lägga upp på youtube (el vad det heter.. Vet inte vad formatet jag har heter, men kanske kan kolla? Är från digitalkamera)


Tack på förhand govänner..

Lellan
2007-03-01, 22:53
Nu känner jag mig smart eftersom ingen kunde min fråga..:D för snälla är ni de vet jag.. (det här är alltså en dold bump.. :em: )

mela
2007-03-01, 22:55
Ta kort.
Eh: Pausa+ Print screen + lägg in i paint + klipp till + spara :D

Trance
2007-03-01, 22:57
Windows movie maker. Du har det förmodligen på datorn.

Lellan
2007-03-01, 23:00
Vad var det jag sa... snälla varelser.. *cupid* (å antyder man kunskapsbrist är det en provokation för stor att ignorera.. :D )

Nu ska vi se om jag kan omsätta hjälpen i handling, eller om jag ödmjukt får fråga igen.. tackelitack iaf! :thumbup:

Arf Pingvin
2007-03-01, 23:00
Ta kort.
Eh: Pausa+ Print screen + lägg in i paint + klipp till + spara :D

Försök igen. Funkar inte från hardware overlay.

mela
2007-03-01, 23:01
Försök igen. Funkar inte från hardware overlay.

funkar fint i quicktime..

Lellan
2007-03-01, 23:03
Snabbfråga: hur hittar man Windows Movie om man har det? :em:

mela
2007-03-01, 23:05
Snabbfråga: hur hittar man Windows Movie om man har det? :em:

Start --> program

så ligger det där..iaf för mig

Arf Pingvin
2007-03-01, 23:07
Hur gör man för att vända en film rätt - den är alltså på sidan och jag vill ha den upprätt? (Film jag har på datorn)

Du måste ha ett redigeringsprogram som har funktion för att rotera klipp. Windows Movie Maker borde klara det. (aldrig använt själv).


Sen undrar jag hur man gör för att ta kort i filmen - för det har jag sett att flera har gjort... så var nu snälla barn och svara tant Lellan.. :whipped: ;)


Om jag förstått dig rätt vill du få ut en frame ur filmen? I samma redigerinsprogram stega fram till din frame och välj exportera -> frame istället för en hel film.


Tänkte också fråga vilket format man ska ha för att tex lägga upp en film här el skicka via msn, lägga upp på youtube (el vad det heter.. Vet inte vad formatet jag har heter, men kanske kan kolla? Är från digitalkamera)


Tack på förhand govänner..

.wmv får du ut av Windows Movie Maker och det funkar för alla som har MSN.
Vad heter filerna du har nu, filändelse?

Lellan
2007-03-01, 23:07
Hittat det.. nu ska jag bara klura ut hur man gör.. :Virro

The_RobRoy
2007-03-01, 23:28
VirtualDub är ett gratisprogram som klarar de mest avancerade (och enkla) grejer, kanske inte det lättaste programmet att förstå, men det finns MASSOR av guider till programmet.

Lellan
2007-03-01, 23:43
Vad heter filerna du har nu, filändelse?

Har en fil från mobilen som heter MOv.. å sen nån till...

Jättesnällt me hjälpen förresten! :)

hasse36
2007-03-02, 07:19
Försök igen. Funkar inte från hardware overlay.Dra ner videoaccelerationen så att den inte står på "Full".

I Windows Media Player 11 finns denna inställning under:

Verktyg->Alternativ->Prestanda