handdator

Visa fullständig version : Ont vid knäböj, kraftig svank. Samma orsak?


bonydrop
2007-03-01, 12:37
När jag kör knäböj får jag i princip alltid ont i höftböjarna, trots hyfsad uppvärmning. Då jag har väldigt kraftig svank har jag funderat på om det kan ha att göra med att jag kan ha väldigt korta höftböjare, vilket jag inte vet om jag har, men tror att chansen kan vara ganska stor då jag är otroligt ovig i hela kroppen, och just har kraftig svank. Skulle det isf kunna märkas i form av smärta vid knäböj också?

Om inte, vad skulle det annars kunna vara för problem vid knäböjen? Känns ganska viktigt för mig att försöka få det bättre, för jag lyckas inte få någon motivation till benträning om jag inte kan köra knäböj, vilken är den enda benövning jag gillar.

nutz
2007-05-09, 20:38
Bump.

+1

Spene
2008-10-24, 19:50
Bump.

+2 :(

Inte alltid dock, men har haft rejält ont nu i två veckor efter ett tungt böjpass. Samma sak hände i våras.

Ska man stretcha trots att det gör lite ont, eller är det bara dumt?

Framförallt; vad är det troligt att det beror på och vad ska jag, efter att det har blivit bättre, göra för att förebygga att det händer igen. Stärka böjare? Stärka antagonister? Stretcha böjare?

Tolkia
2008-10-24, 21:32
Stärka bålen? En gissning är att du helt enkelt är lite för svag där, för de vikter du vill hantera.

Spene
2008-10-24, 21:53
Stärka bålen? En gissning är att du helt enkelt är lite för svag där, för de vikter du vill hantera.
Tack, för svaret. Stämmer också att jag är svag i bålen, vilket jag är medveten om och arbetar med.

Det som gör mig lite förbryllad är att det är i bottenläget och den tidiga accelarationen uppåt det gör ont och då bör ju höftböjaren vara kontraherad?

Martin Löwgren
2008-10-27, 13:07
Strama höftböjare tippar bäckenet framåt = ökar svanken. Se till att få en balans mellan framåt och bakåttippare av bäckenet så kommer smärtorna med största sannolikhet att minska.

Mvh

Spene
2008-10-27, 22:59
Strama höftböjare tippar bäckenet framåt = ökar svanken. Se till att få en balans mellan framåt och bakåttippare av bäckenet så kommer smärtorna med största sannolikhet att minska.

Mvh
Även det är jag medveten om att det kan (kanske troligen) ha bidragit men jag är fortfarande förbryllad över att jag kan sträcka höftböjaren i botten på en knäböj. Jaja, det var kanske inte en vanlig streckning utan mer en överbelastning. Ska stretcha i lagom takt och stegvis introducera skonsammare benövningar (partiella knäböj och kanske snart också frontböj som känns bättre).

Låter bra?

Martin Löwgren
2008-10-28, 10:06
Även det är jag medveten om att det kan (kanske troligen) ha bidragit men jag är fortfarande förbryllad över att jag kan sträcka höftböjaren i botten på en knäböj. Jaja, det var kanske inte en vanlig streckning utan mer en överbelastning. Ska stretcha i lagom takt och stegvis introducera skonsammare benövningar (partiella knäböj och kanske snart också frontböj som känns bättre).

Låter bra?
Jag har ju inte undersökt dig och kan därför inte svara exakt på din fråga. Bålstabilitet, muskelkedjor med mera påverkar säkert din återgång men att börja stretcha höftböjare och säte och komma igång med ett bra övningsutförande torde vara en bra början för dig.

Mvh