handdator

Visa fullständig version : Full split med muskler


Rahf
2007-03-01, 11:08
Hittade Kolozzeum av en slump när jag sökte efter vad det nu var jag sökte en dag. Läste runt lite och började posta lite smått i olika trådar om ditten och datten. Älskar att diskutera träning och kost även om jag inte är en som bekymrar mig för att dra alla argument till sin spets och alltid överbevisa folk.

Jag bestämde mig i December för att börja bygga upp min kropp efter 21 års levande med skräpmat, dålig träning och allmänt dåligt självförtroende. Sagt och gjort så mallade jag på fullt ut efter nyår. Det tog mig ungefär 2 veckor att få en överhuvudtaget grundläggande förståelse för VARFÖR jag äter just det och det tillskottet och hur det kommer påverka mina förutsättningar. Jag är fast besluten att fortsätta med detta så gott det går och denna journal kommer fokusera mer på livsstilen och allt som krävs för träning än just på de olika träningspassen.

Jag vägde in mig och siffrorna visade 66kg på 175cm med en god andel kroppsfett som har spökat hela livet. Jag blev less helt enkelt, nu tävlar jag mot mig själv så det finns ingen anledning att jag inte skall vinna.

Jag har inte tagit några speciella mått på mig själv eftersom det inte är något jag fokuserar på. Mitt mål är inte att bli "biffig" utan helt enkelt att vara nöjd med mig själv och känna att jag klarar av att prestera bättre än någonsin förr.

Min första bulkfas tänker jag dra ut på till 12:e April (dagen efter födelsedagen.) mest för att om jag fortsätter så känner jag att risken finns att kroppsfettet kommer att gå utom kontroll igen. Jag stretchar även rigoröst efter varje pass och även så gott som varje dag för att öka flexibiliteten i hela kroppen, målet är en eventuell full split och allmänt ökad rörelseförmåga.

Dags för de riktiga siffrorna:

Ålder: 22 i år
Längd: 175cm
Vikt: Började på 66kg. 72kg i söndags.
Hjärnkapacitet: Den finns och mår bra.:cool:

Angående mina maxlyft så vet jag inte mest för att jag inte bryr mig om dem. Jag har inget behov av att kolla dem just nu så det kanske kommer senare i framtiden.

Kosttillskott:

Kreatin Monohydrat. 12g om dagen
Whey-80.
Maltodextrin och frukostblandning (cirka 90/10)
BCAA's. Före träning
ZMA. Före läggdags
Omega-3 kapslar.

Har just fått ordning på träningsveckorna eftersom min träningskamrat jobbar på vissa kvällar så det blir lite tajt ibland.

Dag 1: Bröst, triceps

Dag 2: Rygg, biceps

Dag 3: Ben, vader (alt mage.)

Dag 4: Simning 40-60 min HIT alternativt vila.

Dag 5: Axlar, mage och vad man kan ha missat under veckan.

Dag 6: Simning 40-60 min HIT alternativt vila.

Dag 7: Alltid vila

Allt som oftast är dag 1 en måndag och sen går det därifrån.

Resultat än så länge är jag störtnöjd med. Jag känner mig garanterat större och morsan säger till och med att jag inte får bli större haha. Men hon får inte sin vilja fram denna gång. Hon har även dragit på sig bröstcancer så det är någonting jag kommer att fokusera på nu under de kommande månaderna. Jag kommer försöka se till att hon får vila samtidigt som jag tar hand om huset i större utsträckning än förr.

Jag kommer även säga upp mitt konto i det beryktade World of Warcraft! Helt enkelt för att jag inte känner mig motiverad att lira dator/tv-spel just nu. Ägnar nästan all min tid till research om kroppen.

Ni är välkomna att komma med synpunkter och frågor. Min teoretiska kunskap är långt större än min fysiska prestationsförmåga.

Rahf
2007-03-01, 11:21
Näring:

Frukost: 75-100g råa havregryn med 2-3dl mjölk. 2 skivor grovt bröd med cirka 100g keso.

Lunch: Varierande men alltid tillagad mat, ofta husmanskost och en rejäl portion sallad med det.

Mellanmål: Ofta en blandning av cirka 150g keso och en burk tonfisk på hårdbröd. Ibland omelett på 5-6 äggvitor med 1-2 äggulor i det. Morötter åker ofta med där också.

Innan träning: Shake gjord på banan, frysta blåbär, frysta jordgubbar, äpplejuice, sockerfri yoghurt/fil, whey-80, flytande multivitamin.

Middag: Väldigt varierande men alltid proteinrikt, tillagat och varierad GI på kolhydraterna.

Kvällsmat: 50-75g havregryn och återigen keso.

Rahf
2007-03-01, 16:19
Blev intervallträning i simbassängen idag. 40 längder.

6 längder i hyfsat lugnt tempo, sen explosivt tempo i 2 längder. Upprepade det och tog en vattenpaus vid 20 längder. Var så slut att jag knappt pallade att basta. Sitter nu och smaskar i mig en härlig keso/tonfiskblandning på hårdbröd och lite frukt. Mumma!

lectris
2007-03-01, 16:27
Kul att se nya journaler ploppa upp med jämna mellanrum, nu är du alltså en fullfjädrad kolloit. :thumbup:

Bra initiativ att ta sig upp ur skräpträsket. Se till att inte tappa motivationen så går det nog som på räls. :D

Rahf
2007-03-01, 16:34
Motivationen är för tillfället inga problem :D Kör på som tusan och saknar inte det gamla livet för fem öre. Ok jag saknar Australien men där var jag som smalast också. 6 timmars surfing om dan biter hårt.

Pez
2007-03-01, 17:00
Välkommen till Kollo. Hoppas din vistelse här blir givande...sen vill jag gratulera till "upprycket". :thumbup:

Sniggel
2007-03-01, 17:09
Jag kommer även säga upp mitt konto i det beryktade World of Warcraft! Helt enkelt för att jag inte känner mig motiverad att lira dator/tv-spel just nu. Ägnar nästan all min tid till research om kroppen.

Helt rätt! Finns så mycket annat man kan göra.
Hoppas allt går bra med träningen fortsättningsvis och att din mamma får en bra behandling.

Rahf
2007-03-01, 17:19
Hmm, måste smälla upp några bilder här också antar jag. Tycker det är lustigt när folk slänger upp bilder på sina kroppar och skriver "lönnfet" med definierade abs.. Kom igen! Skaffa självkänsla människor! Lönnfet är när man har kärlekshandtag och kan skaka hand med naveln :D

lectris
2007-03-01, 17:35
Ok jag saknar Australien men där var jag som smalast också. 6 timmars surfing om dan biter hårt.

Ser man på, vad gjorde du i australien? Min syster bor utanför Adelaide, så själv ska man dit i vinter. *cupid*

i cant wait :D

Rahf
2007-03-01, 17:40
Ser man på, vad gjorde du i australien? Min syster bor utanför Adelaide, så själv ska man dit i vinter. *cupid*

i cant wait :D

Adelaide, jäklar vad varmt du kommer få det.

Jag och syrran reste runt i ett halvår. Vi hade ett Work & travel visum så vi jobbade i Sydney ett tag och sen bara reste och slappade. Mest underbara tiden i mitt liv. Gick ner kanske 7-8kg på den resan. En hel del av det var de sista musklerna jag hade kvar också *cry* Fast då surfade jag så sjukt mycket också. Värsta överkroppscardio någonsin. Finns inget roligare än surfing.

Bästa känslan under de månader som gått: Att sitta vid matbordet och äta en omelett eller vad som helst och inte bry sig nämnvärt om att familjen käkar pizza. Och sen att samtidigt blåneka till vare sig pizza, rulle eller sallad från pizzerian. Har inte fuskat en enda gång ännu så det är jag helnöjd över.

Rahf
2007-03-01, 19:26
Jahopp.. Så har man burit kylskåp också! Satt och skrev nåt inlägg här på Kolo när det ringer på dörren. Hunden blir yrvild och skäller som en tok. När jag öppnar så står en bekant där som ska ta ett gammalt kylskåp som stått och skräpat i huset i ungefär 18-20 år. Sagt och gjort så bar vi kylskåp, fick lov att haka loss en av dörrarna i huset p.g.a dimensionerna på skåpet.

Det roligaste var nog när vi stod vid ytterdörren och försökte få på oss skorna, jääääklar vad det sög till i underarmarna då men det gick an utan att man behövde sätta ner det. Nu ska man försöka författa en argumentationsartikel om hetsbantning.

LadyG
2007-03-01, 23:01
Hoppas det går bra för din mamma!

Du kommer att klara dig fint, det har ju gått bra så här långt! Håller tummarna för och ett öga på dig ;)

Rahf
2007-03-01, 23:01
Denna dagen har varit urbota tråkig förutom mitt simpass tidigare. Bara suttit runt och inte gjort nånting. Måste hitta nåt att fylla tomrummet snart innan jag blir galen.

Kvällsmålet som sitter framför mig består av havregryn och keso. ZMA inmundigades för 45 min sen. Morgondagen bjuder på axlar och mage!

Tycker det är lustigt att folk verkar käka en massa skit under bulken. Jag är fast besluten att inte äta nån skräpmat överhuvudtaget förrän min första fas är klar (om sisådär 5-6 månader kanske).
Får hoppas att sälmagen inte studsar ut för långt så deffen blir på ett halvår.

Rahf
2007-03-02, 09:29
Då var man igång igen. Sitter här på Komvux och skriver allehanda inlägg i forumet mestadels för att engelskan har jag inga problem med så det är ett sätt att fördriva tiden på. För- och eftermiddag vet jag inte riktigt hur det ser ut men axlar och mage blir det idag iallafall. Magen skall banne mig få en gosig omgång. Målsättning: Problem med att komma ur sängen imorgon!

Frukosten blev som vanligt havregryn med mjölk, kesobröd och ett triomega piller. Börjar känna mig lagom svullen om midjan nu men det lustiga är också att ådrorna på biceps tittar fram vilket de aldrig gjort förut. Det här måste nästan betyda att mina fettdepåer ligger runt ze belly! Ack å ve..

Rahf
2007-03-02, 16:46
Gött mos! Tillbaka från axelpass, skriver mellan mina magset just nu så detta inlägg kommer nog ta ett tag att författa.

Dagens pass:

Set/rep/vikt

Stående Militärpress 3x8x40kg. Första gången jag kör militärpress utan Smith Machine så det var lite nytt. Gick ändå hyfsat bra och inga axelproblem kändes av.

Arnold press: 3x6x18 Ytterliggare en ny övning för mig, kändes bättre för axlarna med mera rörlighet i övningarna. Fick bättre pump. Tekniken måste fortfarande finslipas innan jag vågar satsa tyngre.

Sen blev det råös för att få en riktig bränna. Följande övningar gjordes antingen rullande eller med minimal vila (20-30 sek.)

Front Cable Raise: (http://www.bodybuilding.com/fun/exercises.php?Name=Front+Cable+Raise) 2*XX*10kg

Även annan kabelövning med handen riktad inåt, armbågen lyfts och stående åt sidan. 2*XX*10kg

Liggande sidpress: LÄTT VIKT, 5kg. Avslutande för att få pump.

Magen:

Körde min sexiga ab-slide mackapär tills jag knappt klarade av att ta mig upp, 3 set rullande med leg raises. Kändes som nästan för lite men samtidigt så är magen riktigt mör.

Shake efter träning = 60g Carboflex, 40g protein och 10g kreatin.

Får nog ta och lägga upp bilder snart antar jag.

Rahf
2007-03-02, 19:10
Hah, imorgon blir det simning igen. Tycker det är så skönt att bara plumsa i och dra intervaller med crawl. Så otroligt skönt efteråt.

Middagen idag blir tydligen ryggbiff med ugnsbakad mandelpotatis (Mumma!)
Köpte även hem Naturdiet bars och drycker att använda i stressade nödfall. Ingen måltid får missas är det bestämt, även om den är mindre bra.

Morsan var för övrigt på återcheck och hon hade inga dotterceller eller fler tumörer!! BOOYAAH! Nu är det strålbehandling och cytostatika kvar. Fii fan vad glad hon var.

Skriver väl ett till inlägg om nån timme, uttråkad som tusan.

Rahf
2007-03-03, 10:47
Då var det dags igen! Simbassängen nästa och intervallträning. En månad och nio dagar kvar innan test-deffen drar igång. Sälmagen behöver sig en liten omgång idag. Plus att man kan utöva lite public-spotting på badhuset (detta är INTE med pedofiliska dragningar i tanken).

För övrigt kan jag säga att det finns tammefan äckliga människor på badhus.

LadyG
2007-03-03, 10:57
Hur kör du intervall i badhuset?

Skönt att höra att det inte fanns några döttrar, då borde prognosen vara väldigt god?

Rahf
2007-03-03, 11:36
Hur kör du intervall i badhuset?

Skönt att höra att det inte fanns några döttrar, då borde prognosen vara väldigt god?

Intervallerna går: 4-6 halvt lugna längder och därefter 2st hårt, snabbt och skoningslöst! Upprepa tills man gjort 40+ längder. 45 minuter max.

Prognosen är god. Men hon måste ändå gå igenom strålbehandling och cytostatika. Så vi får se hur det går.

Rahf
2007-03-03, 17:02
Så var man tillbaka från badet. Jääääklar vad orken har trissat upp sig nu. Pallade 30 längder relativt enkelt och hade en liten vattenpaus innan de 10 sista.
Var ganska mör när man satte sig i bilen men det är värt det!

Middag blir Findus fiskgratäng. Den är riktigt god även om mosen kunde varit lite nyttigare. Antingen den eller fullkornstortillas med köttfärs, grönsaker, kvarg och salsa.

Dagens tips: Skippa creme fraiché och kör på kvarg till tacos. Blandar man med salsa så är smaken densamma.

shadowfire
2007-03-03, 17:04
grattis till uppryckningen och kör hårt nu!!.. /en annan "oxe" ;)

LadyG
2007-03-03, 19:11
Intervallerna går: 4-6 halvt lugna längder och därefter 2st hårt, snabbt och skoningslöst! Upprepa tills man gjort 40+ längder. 45 minuter max.

Prognosen är god. Men hon måste ändå gå igenom strålbehandling och cytostatika. Så vi får se hur det går.

Shit så jobbigt! 40 längder är ju evigheter! Det kan ju inte bli så bra fart de sista 10, eller? Simma är ju segt, fast skonsamt för lederna.

Håller tummarna att det går bra!

Rahf
2007-03-04, 12:49
Gårdagen blev en sen kväll. Ingen alkohol men väl en utekväll. Av någon anledning känner jag inget behov av att supa till det längre. Måste vara en 'bonus' från mitt löfte eller hur man nu vill tolka det.

Vilodag idag så det blir stretching och avkoppling för hela slanten. Kanske tar en promenad om jag blir riktigt rastlös men annars händer inte mycket. Dags att öka flexibiliteten.

Kollade vågen idag också. Den nypissade morgonvikten låg på cirka 72kg så man blev ju lite smått besviken. Så nu sitter jag mest och funderar vad jag har missat. Har kört på så gott det gått denna veckan men när jag tänker efter så har jag nog inte fått i mig tillräckligt vissa dagar. Men att jag skulle tappa 4 hekto känns lite skumt för jag har absolut inte legat på ett underskott och mitt vätskeintag har varit enormt. Det är bara ta nya tag!


Shit så jobbigt! 40 längder är ju evigheter! Det kan ju inte bli så bra fart de sista 10, eller? Simma är ju segt, fast skonsamt för lederna.

Håller tummarna att det går bra!

Glömde nämna att bassängen är 25 meter. Så 40 längder går relativt fort, cirka 30-40minuter varav målsättningen är minst 40 st på 40 minuter. De 8 längderna i lugnt tempo är för att varva ner och förbereda för ett nytt tungt moment.

Skuggelden: Tack du och detsamma!

Rahf
2007-03-04, 15:44
Haha käkade nyss lite fullkornstortillas tillsammans med lite uppstekt köttfärs som jag hittade i frysen. Komponerade en utomordentligt god lunch.

Ingredienserna var:

Kvarg
Tacosalsa
Köttfärsen
Isbergssallad
Paprika
3 Tortillabröd, fullkorn.

Det är ganska enkelt om man börjar från rätt ände. På med kvargen först och bred ut den över halva brödet. Salsan kommer därefter, utspridd på kvargen. Därefter köttfärs följt av sallad + paprika. Resultatet blir otroligt gott och väldigt mättande. Problemet är att nu kan man inte stretcha p.g.a en full buk. Det blir till att vänta en halvtimma till.

LadyG
2007-03-04, 15:49
Glömde nämna att bassängen är 25 meter. Så 40 längder går relativt fort, cirka 30-40minuter varav målsättningen är minst 40 st på 40 minuter. De 8 längderna i lugnt tempo är för att varva ner och förbereda för ett nytt tungt moment.


Ah, ok jag tänkte 50-metersbassäng, då jädrar hade du fått ligga i! :D

Får du inte mjölksyra av att simma de snabba längderna? Har aldrig kört intervall i vatten, bara på motionscykel så jag är ganska nyfiken :)

Rahf
2007-03-04, 16:37
Ah, ok jag tänkte 50-metersbassäng, då jädrar hade du fått ligga i! :D

Får du inte mjölksyra av att simma de snabba längderna? Har aldrig kört intervall i vatten, bara på motionscykel så jag är ganska nyfiken :)

Kör man bara 50 meter på intervallen så hinner man inte bygga upp så mycket mjölksyra. Och kör man utan simglasögon så kan man inte ta ut sig max heller. Även om det är intensivt så producerar jag lite/ingen mjölksyra under de tunga intervallerna så det är inga problem. Man får en schysst pump i armar och ben efter ett tag! *flex*

Proskin
2007-03-04, 22:39
Vart är bilderna? Du får ju kasta upp ett kort...

Jag funderar på att dra och simma imorgon. Fast det är ganska blött *drool*
Man får hitta en tid då det inte är så många kex. Jag vill inte ge dom ångest för att jag har större bröst (läs fett) än dom...

Rahf
2007-03-04, 22:59
Vart är bilderna? Du får ju kasta upp ett kort...

Jag funderar på att dra och simma imorgon. Fast det är ganska blött *drool*
Man får hitta en tid då det inte är så många kex. Jag vill inte ge dom ångest för att jag har större bröst (läs fett) än dom...

Hehe är det nåt man inte ska bry sig om enligt mig så är det hur man ser ut när man utövar en tung fysisk aktivitet.

För övrigt kan jag säga att besvikelsen över att viktuppgången var obefintlig för veckan har lagt sig och nu är det tillbaka i gamla spår. Jag ska testa ditt knep med kyckling i ugnen imorgon, Proskin.

Rahf
2007-03-05, 20:08
Då var dagens pass avklarat.

Bröst och triceps blev det idag. Jag skriver de lyft jag anser bäst mätbara.

Set/Reps/Vikt

Uppvärmning:

Lätta hantelpress 13kg
Vanliga hederliga armhävningar
Dips
Bänkpress: 3x8x60 PB
Bänken kom efter hantelpressen så jag hade nog orkat mer om jag börjat med den. Sista settet var en riktig svinare och behövde hjälp efter bara 4st

Sned Hantelpress: 3x8-10x21 PB
Tekniken sitter där nu och styrkan börjar visa sig som tusan!

Liggande Cable Crossover 3x10x10
Börjar få in tekniken på denna nu, förut drog jag mycket med armarna. Nu drar jag först in armbågarna och pressar sen upp armarna med hjälp av bröstmusklerna. Nästa gång går det mycket bättre och en härlig pump fick jag.

Decline EZ bar Triceps Extensions, stående: 3x8-10x20
Ny övning för mig, kändes bra med mer rörelsefrihet och efter ett tag så släppte smärtan i armbågarna som jag alltid får när jag kör liggande.

Följande var del av vad jag döper till supersets 1.5 eftersom jag rullade på 3 set istället för 2.

Enarmad tricepspress: 3x8x8
Ökade från 7kg till 8kg idag och det kändes bra. Högerarmen måste arbetas ikapp eftersom den är svagare.

Enarmad kabelextension 3x+10x10

Tricepskickback 3xMassorx5
Väldigt låg vikt för att få upp en rejäl bränna.

Dessa s.k supersets 1.5 kördes rullande eftersom vi var tre stycken som turades om. 1 min vila mellan varje superset och sen igång igen. Skoj var det och en riktigt rejäl pump erfarade man efter 2 supersets var avklarade. Bara att bita ihop och köra den tredje. Återigen så ökade jag alla mina lyft rätt så proportionerligt förutom alla mina kabeldrag.

Middagen var en klassiker med makaroner och köttbullar, jag vräkte i mig en hel del morötter också. Nu sitter jag och funderar på att gå och stretcha rejält och sen göra dagens shake.

Jag bestämde mig för att ladda upp en DB bild också så att ni får se hur det har förflutit de senaste två månaderna. Skulle tro att min relativt höga BF döljer en del konturer också. Man kan alltid hoppas *flex*

Mapa
2007-03-05, 20:15
såg att du hade kikat in hos mig.. så nu kikar jag tillbaka.. ^^ ser bra ut.. skönt att va igång..

bra axlar!

Rahf
2007-03-05, 21:24
såg att du hade kikat in hos mig.. så nu kikar jag tillbaka.. ^^ ser bra ut.. skönt att va igång..

bra axlar!

Man tackar!

Rahf
2007-03-06, 17:19
Dagens pass: Rygg och biceps.

Set/Rep/vikt
Marklyft 3x8x100 PB

Ja jävlar! Tekniken sitter mer och mer. Nu känner jag äntligen att det börjar ta i hamstrings och hade stått och stampat på 90kg med dålig teknik.


Bent Over Two-Arm Long Bar Row 3x8x45
Första gången jag testade denna och det var intressant. Jag kan ju som sagt inga namn på övningar så ni får hålla till godo med de engelska namnen.

Pull-ups 3xKVx8-6-6
Jäääklar vad tungt det var efter att man hade kört de andra övningarna. De sista repsen var riktigt tunga och jag fick lov att svina upp dem vilket resulterade i lite yrsel när jag var färdig.

Biceps Hantelcurls 3x16x15
Vanliga enkla curls. Styrkan har ökat i denna också så nästa gång kan det vara så att det blir 17,5.

Koncentrationscurls 3x12x10
Denna fuskar jag fortfarande på eftersom jag använde nästan hela kroppen förut. Slipade till tekniken och flyttade ner i vikt. Gick bra och fick en redig pump. Nästa gång skall det nog gå vägen med lite tyngre.

Stående kabelcurl Pyramidsetsx55-60-65x12-8-4

Blev riktigt tungt mot slutet men jag lyckades ändå få upp den med bra teknik och proper form. Var riktigt slut efter denna.

Det känns som om ryggen inte riktigt jobbades maximalt och att det kanske borde utökas till nästa gång. Jag var riktigt slut efter första settet med hantelcurls. Det var bara att bita ihop och fortsätta.

Stretchingen har även gått framåt och flexibiliteten ökar sakta men säkert. Funderar på om isometrisk stretching kommer bli det som gäller om jag kommer stöta på en platå p.g.a den tunga träningen vecka efter vecka.

Mapa
2007-03-06, 17:57
fint att de går framåt för dig!! :) är de kalori + eller - som gäller?

Rahf
2007-03-06, 18:03
Plus just nu. Folk snackar om att man ska ligga på + i ett år innan man bantar ner sig men jag har som jag skrivit tidigare, aldrig varit speciellt smal. Så mitt mål är att så smått ta bort det överflödiga fläsket med start i April.

Kör jag på bulk någon längre tid så kommer jag vara tillbaka på ruta ett i form av fett. Enda bra vore väl den andel muskler jag har då. Fett är något jag har ett problem med just nu eftersom det blir rörelsehindrande efter en viss gräns som jag så smått alltid varit över.

Mapa
2007-03-06, 18:09
du är i samma sits som jag va i höstas... jag byggde till jul.. nu håller jag på att deffa ner mig för att kunna bygga igen.. lycka till!!! jag tänker följa dig om du inte redan märkt de ;)

Rahf
2007-03-06, 20:25
du är i samma sits som jag va i höstas... jag byggde till jul.. nu håller jag på att deffa ner mig för att kunna bygga igen.. lycka till!!! jag tänker följa dig om du inte redan märkt de ;)

Men gosse då måste jag uppdatera noggrant då. Jag håller nog mina grönbruna ögon på dig med du!

Rahf
2007-03-08, 15:09
Blev ett benpass idag trots att jag känner mig lite smårosslig i halsen. Skjuter förmodligen axlar/mage till lördag i förhoppning om att det lagt sig och man känner sig frisk.

Set/rep/vikt

Benböj: 3x8x80

Första gången med fristång idag. Var väldigt skakis i första böjen och trodde jag skulle dråsa ihop. Stålsatte mig och fokuserade på form + teknik. Höjer ribban för varje gång vad gäller vikten så det känns bra. Problemet med mitt gym är väl mestadels att vi inte har något rack för benböj så det är absolut fritt vilket kan vara lite störande ibland.

Benböj, framsida i smith 3x8x57,5

Körde denna i smith för att säkerställa balansen. Nästa gång skall jag flytta bort till fri vikt. Sista settet var rätt tungt men den kommer ökas nästa vecka.

Leg Extensions: 3x10-10-8x65-70-85

Måste lära mig att ta i mera och inte ge mig så tidigt. Min tränarpolare sa åt mig att vräka på 85 till sista settet och det blev ett sjuhelsikes TRÖCK! Jag mallade på med allt jag kunde och fick upp 8 st. Min teknik och form kändes sämre än de tidigare så 85 kommer jag inte satsa på till nästa gång.

Vader i benpressen: 4x8-6-4-4x196-250-250-300

Tungt blev det mot slutet.

Stående vadpress i smith 2x20+x65

För att få den riktiga brännan så mallade vi på så många vi orkade. Var riktigt slut efter ett tag. Vi bestämde oss mitt uppe i ett set för att köra supersets med en annan maskin som vi har modifierat till en vadpress. Mallade på cirka 120kg på den och ett superset.

Efter det här var jag rätt så slut. När jag kollar på papperet så ser det så lite ut men det är fullt tillräckligt för att man ska vara nöjd när man väl utfört det. Hamstrings fick en omgång på marklyftet så det skippade vi.

Väl hemma blev det knäckebröd och tonfiskröra med keso. Götta!

Märkte även när jag kom hem att jag glömt att sätta igång radion för lilla vovven, så jag tog ut henne på en liten promenix. Benen gnällde på mig medan vi gick men hon måste ju få sin motion också.

Imorgon får det bli vila för att kolla om kroppen mår bättre på lördag.

HEJPA!

Rahf
2007-03-09, 14:13
Fredagen har anlänt och man är fortfarande krasslig. Det får bli en riktigt lång varmdusch och bara konsumera mat idag. Kikade lite på mina ben och det börjar ta sig där också. Inga monsterökningar men om man tänker på att jag aldrig hade tränat mina ben propert innan så är jag helnöjd. Banne mig stussen börjar bli lite fastare också.

Flexibiliteten tränas flitigt också även om det inte är lika kul som allt annat. Kommer införskaffa Thomas Kurz bok "Stretching Scientifically" efter att ha hört idel lovord om den.

Några roliga kommentarer om hur eran dag har varit?

Rahf
2007-03-13, 21:49
Åh gosse! Denna vecka är chockvecka för musklerna!

Det var riktigt skönt att vara tillbaka efter några dagars förkylning och vi gick ut stenhårt både idag och igår.

Bröst & triceps igår. Vi nöjer oss med att säga att bänkpress var 65x4x4

Rygg och biceps idag:

set/rep/vikt
Pull-ups 4x6xKV

Måste börja jobba mer på pull-ups och övningar som involverar kroppsvikten mer. Explosiviteten måste öka men jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på i det. Det känns bättre såhär iallafall, man kör tills man nästan inte orkar mer och ger sig sen.

Rumänskt marklyft 4x4x120

Jäääklar vad tungt det var. Formen höll sig bra till sista rep då jag krummade ihop lite med ryggen. Det kommer bättras på och det kändes bra. Marklyft börjar bli en liten favorit mest eftersom det är den jag måste verkligen kämpa och tänka efter för att få rätt.

Latsdrag 4x4x60

Vanliga latsdrag.

V-bar drag 4x5x60

Samma som latsdrag men med en V-bar

Stångcurl biceps 4x4x40

Jäääklar vad jag fuskade kände jag efteråt. Nästa gång måste jag flytta ner mig på vikterna, så mycket fusk är oförlåtligt.

Hantelcurls samt hammercurls, biceps 1x4x17,5 3x5x15 (sista set var hammercurls.)

Det kändes riktigt bra idag och rumänska marklyftet börjar ta sig. Jag har funderat lite också och känner att för mycket fokus kommer på biceps ibland. Nästa gång får det bli mera fokus på att få ett bra ryggpass och avsluta med en bicepsövning. Helt onödigt att bygga en muskel som ändå knappt används. Jag tränar ju trots allt för att bygga muskler av akrobatiska skäl.

Middagen var en klassisk spaghetti med köttfärssås.

Köttfärssåsen:

Nötfärs
Ketchup (osockrad)
Grädde (matlagningsgrädde.)
Vitlökspulver
Svartpeppar

Blanda allting och stek upp det så får man en härlig om än inte den nyttigaste, köttfärssåsen.

Nu blir det ett skönt stretchpass om en stund, flexibiliteten har klart ökat. Nu måste jag jobba mer på explosivitet och även lite handstående samt L-sits

Rahf
2007-03-15, 15:59
Gårdagen var lite skum. Slarvade till det med lunch eftersom jag började skolan 12:30. Sovmorgon innebar sen frukost och ingen lunch förrän efter skola. Problemet var att polaren ringde och sa att träningen måste bli av tidigare eftersom det var hockey. Så det var hem, in med BCAA's, preppa PWO shaken och sen iväääg!

Dagens pass: Ben

Benböj: 4x4x70

Jag blir förvirrad. Förra veckan smällde jag på 80 och pallade 8 reps utan större problem. Igår var det astungt efter 4 reps på 70. Jag funderar på om det har med utebliven lunch att göra. Fast sen kom jag på att förra gången så bottnade jag inte vilket jag gjorde nu. Knäna känns av lite idag. Måste bättra tekniken.

Benpress: 4x4x200

Tungt var det. Mer bör jag klara nästa gång bara jag skärper till mig på matbiten.

Benspark: 4x4x70

Det gick rätt bra. Körde helt upp, därefter halva vägen ner och upp igen = 1 rep.

Hamstrings avverkades dagen innan med rumänska marklyft så den var redan knådad nog.

Idag är det vilodag så jag kommer nog bara dra ner till Ju-Jutsu klubben för ett långt stretchpass med dynamisk stretching också. Stretchingen har för övrigt kommit igång ordentligt och nu stretchas det minst 45 min varje kväll. Flexibiliten ökar stadigt.

Kwon
2007-03-15, 16:01
The Awakening! :)

Lycka te o kör hårt! TRÖÖÖÖÖCK

Rahf
2007-03-19, 22:57
Oj! Jag har legat på riktiga latsidan ett tag! Men tro inte att jag har legat av träningen bara för att journalen inte varit ifylld! Som vanligt så rullar veckorna på men schemat består så det är bara kolla första posten där jag bör ha skrivit upp det.

Dagens pass: Bröst & Triceps

Bänkpress
50xMÅNGA (del av uppvärmning)
60x12
65x8
70x4

Jäklar! Inte för att jag är så stark i jämförelse med Kolo men nu börjar bänken ta sig till skillnad från förut!

Sned hantelpress

20x10
22,5x4
20x6

Jag förstår inte riktigt vad det sitter i men mina hantelpressar är alltid så jäkla svaga i jämförelse med allt annat. Vad kan vara problemet tro?

P.g.a tidsbrist och överbefolkning i gymmet (som är på cirka 40-50 m2) så blev det ingen mer bröstträning förutom det. Vi höll oss från kablar och körde bara på pressar idag.

Dips

8xKV
6xKV

Oj jääääklar vad tungt det var! Efter bröstträningen så var man slut! Sen har jag inte varit bra på dips på ett bra tag. Men jag skyller det på att jag nu kör rena och djupa sådana, samt att kroppsvikten ökar ständigt.

Stående tricepsextensions med EZ-bar

5x10-8-8-6-6x21kg

Denna övningen är rolig tycker jag! Den tar rätt bra men jag måste nog öka till nästa gång. Tog inte i tillräckligt ser jag nu. Mer kraft!! Mer TRÖCK!

Kabel, Pulldown

10x55
6x65

Bara två set, jäklar vad jag drog. Var nära på att få med lats på slutet men lyckades bra att isolera. Tekniken sitter på denna nu.

När man ser på papperet så ser det inte ut som nånting men det känns som tusan i kroppen och då är jag nöjd. Rätt trött och sliten efter att ha kört och jag känner ändå att det tog bra. Fokuseringen låg på att inte köra alltför många isolationsövningar utan att hålla det på fria vikter i den mån det gick.

Stretchingen har kommit igång ordentligt och flexibiliteten har ökat markant. Jag har även börjat lite smått med akrobatiska övningar för att få upp den dynamiska flexibiliteten till nya nivåer. Får se om det finns någon tillgänglighet till gymnastik i trakterna.

KOMMENTERA!!

Mapa
2007-03-20, 05:28
bra bänkar.. fin förbättring.. ser bra ut på dipsen också.. jag klarar inte fler själv när man har de som 3e övning är de riktigt tungt

Rahf
2007-03-25, 14:48
YES! Vågen stod imorse på 74,6 vilket innebär +1kg sen föregående söndag. Stod still på 73,5 i två veckor. Jag vill skylla på stress, skola, familj vad som helst men jag kan inte eftersom allting hänger bara på mig. Det är jag som måste skärpa till mig och fixa biffen annars händer inget.

Flexibilitetsmässigt så har det ökats rejält, alla riktningar, i underkroppen. Överkroppen har snarare blivit lite stelare, iallafall övre halvan av bålen. Skärpning krävs på den biten. Den dynamiska stretchingen har kommit igång på riktigt och nu är det minst 2 ggr/vecka som gäller för det. I övrigt så är det 4-5 stretchpass i veckan för så gott som hela kroppen.

Nästa prioritering är explosivitet och spänst. Dags att börja hoppa lite!


TRÖCK!

pumpingjay
2007-03-28, 21:51
köttig rygg, ser ut som en bitig framsida på axlarna där också, mer bilder efterlyses.

Eddie Vedder
2007-04-23, 21:22
Vadan detta uppehåll Rahf? Har snart gått en månad sen du skrev nåt i journalen och ändå är du ju väldigt aktiv på forumet i övrigt.

Särskilt din eminenta stretchguide!:thumbup: