handdator

Visa fullständig version : Åsikter...


Lalla
2002-07-04, 08:08
Tjatigt kanske, men jag skulle gärna vilja ha åsikter om detta upplägg.

Har läst att man bör ha ca. 2dagar vila mellan varje pass med samma muskelgrupp.
Käkar 2,5-3g protein/dygn/kg...

Själv kör jag enl:
Mån: Ben (7övn)
Tis: Biceps, Triceps
Ons: 1h cykling på 75-80% maxHR.
Tor: Mage, Rygg
Fre: Bröst, Axlar
Lör: 10*3min intervall 85% maxHR
Sön: Vila (lätt, lätt morgonjogg)

Kör 3övn/muskelgrupp 10reps, 4set.
Ben körs lite speciellt:
1. Benpress 6*5 explosivt
2. Utfall 6*5 explosivt
3. "Insida lår" 10*3 (höft)
4. "Utsida lår" 10*3 (höft)
5. Bencurl 8*4
6. "Benspark" 8*4 (framsida lår)
7. Stående vadpress 15*3

Tar mer än gärna emot konstruktiv kritik!

Målsättningen är att lägga på mig nått kg inför hockeysäsongen men samtidigt behålla konditionen. har iof. gått upp ca1,5kg (fettfria enl. min kära omron :rolleyes: ) på ca 4veckor...

Munter
2002-07-04, 08:25
Men hallå, knäböj ?

Munter
2002-07-04, 08:28
Hm, kanske ska utveckla lite. Knäböj skulle ersätta 4-5 av dina nuvarande övningar med en övning. Låt gå att benpress och utfall också är två kanonövningar, men de ersätter aldrig knäböj.

:)

Lalla
2002-07-04, 08:49
Vill skona min rygg, har lite problem med korsryggen.
Upplever smärta då jag kör benböj (knäböj-samma sak?). Kanske jag har fel utförande?
Kör enl:
Fötterna parallellt, axelbrett. blicken fäst ca.1m högre än huvudhöjd. Böjer ner till 90grader.

Kör hellre 300kg benpress än 120kg benböj...

Men håller med om att det är en kanonövning!

Munter
2002-07-04, 09:01
Om du har problem med ryggen, testa att köra i Smithmaskinen då du slipper balansera. Oftast det som tar mest på ryggen. Men nja, trivs du inte med knäböj (, benböj) så använd benpress och isolationsövningar istället då. Hälsan framför allt.

z_bumbi
2002-07-04, 10:01
Vet inte riktigt var du är i uppbyggnadsfasen men vore det inte lämpligt att köra lite explosivt i de andra övningarna också ?
Lite vanlig spänstträning en gång i veckan vore kanske inte heller fel.
Beror som sagt på hur träningen är upplagd i det långa loppet.
Spänsten brukar man väl lägga in i sista fasen innan man går över till ren teknikträning.

Mitt sista tips är att försöka få en kommentar av JP, han verkar träna något lag/spelare från Karlstad.

[ 04 Juli 2002: Inlägget har ändrats av: z_bumbi ]

Lalla
2002-07-04, 10:07
Utfall kör jag alltid i smithmaskinen.
Kan pröva benböj i smithen och se vad som händer... :D

JJ
2002-07-04, 10:33
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJ, försök med fri stång igen. Testa att lägga stången lite högre upp på ryggen (rakare position) och kör gärna 20 repsare (då blir ju inte vikten så tung.
Dessa satans smith maskiner......
Lycka till! :)

Baha
2002-07-04, 11:50
ja ingen jävla smith

börja med knäböj med bara stången, sen går du fullt kör kanske 10 reps typ 5 set försöker få PERFEKT utförnade och inget jävla 90 graders larv, utan gå i botten..stretcha mycket!

sen kanske du lägger på 5 kg varje benpass bara, med perfekt utförnade

sen efter det körd u ditt vanliga benprogram, när du kommer upp på tunga vikter i böj så kan du ju skippa lite av det andra kanske

kör böj iaf, om så väldigt lätt till en början bara, en super övning!

PK
2002-07-04, 17:34
kör INTE i smithen!
träna DJUPA böj!
träna INTE med njur bälte!

så nu har du fått några bra tips. hehe om du inte kan hålla ryggen i djupa böj är det en fråga om rörlighet. lägg extra stor vikt vid att tänja ut vaderna... anledningen till att du får ont i ryggen kan bero på att du är mucket starkare i benen än ryggen och då bör du givetvis träna upp denna.

om du kör djupa böj i smithen med fötterna långt ut blir inte ryggen ett problem men knäna riskerar att bli det ist.

Petrus
2002-07-05, 03:43
>Lalla,
Jag tycker att upplägget ser bra ut, huvudsaken är att du trivs med det och kan känna efter att du itne blir övertränad.
Valet av övningar ska du bestämma själv. Tycker du dom övningarna du gör är roliga och fungerar bra för dig, så skit i vad andra säger.
Dock kan jag tycka att det är aningen många set du kör för just benen, men du tränar ju å andra sidan hockey så det vet du bäst själv.
Vänligen,,,

Petrus

Lalla
2002-07-05, 07:21
Tackar ödmjukast för tipsen.

Just ben-uplägget är i grunden lika som Jose Theodore kör. (målis i Montreal, nhl) Då Montreals målistränare gick igenom hans benpass i goaliesworld (liknande B&K men om hockeymålvakter).
Även Kolzig i Washington kör ett liknande upplägg.

Det betyder dock inte att det är perfekt för mig...men jag trivs med det och hockeymässigt har jag gjort bra framsteg med det.

Fler tips mottages gärna...

:kickass:

z_bumbi
2002-07-09, 18:02
Visste att jag sett de här artiklarna någonstans....
http://www.ironmag.com/ct_canadian_ascending_01.html
http://www.ironmag.com/ct_canadian_ascending_pt2_01.html
De kanske inte är till någon hjälp men det är alltid intressant att läsa om träning :)
Finns fler av samma författare på http://www.ironmag.com/

(Nu blir någon glad när jag för en gångs skull inte ger länkar till www.testosterone.net)

Frazze
2002-07-09, 18:25
Jag har spelat hockey så länge jag kan minnas. Kan man spela hockey UTAN att kunna köra benböj?;)

-=RebeL=-
2002-07-09, 18:46
Har själv spelat hockey och varit målvakt. Jag vet att för dom program vi hade så var det brutalt mycket ben träning mycke explosivitet och mycket benböj...

Lalla
2002-07-10, 08:48
Ni som lirat o varit målisar, kom gärna med tips på off-season övningar!
Både styrke-/explosivitets-, koncentration-, smidighets- och boll- övningar.

Tilläggas bör väl att min spelstil är väldigt lika som Chris Osgood, dock lite mer akrobatisk, typ Curtis Joseph.
Är väldans kort 164cm... :cryout:

z_bumbi > Jag tror dedär två programmen :kickass:, ska köra de två de resterande 8 veckor tills vi går på is. De verkade vara precis vad jag söker, ska pröva benböj och se ifall min kära rygg går med på det...

:thumbup: :thumbup: