handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång Protein/kolhydrater ?


maria24
2007-03-01, 09:15
Hej! :)
Har fattat att det handlar om kalorier in-ut som avgör om man minskar el ökar i vikt, å då jag vil minska så är det ju bara att dra ned.. Men jag har svårt att tänka mej att det inte spelar någon roll alls om vart kalorierna kommer ifrån ur vikt minsknings syfte? *screwy*

Om jag äter 200kal i form av kolhydrater el om jag äter 200kal i form av protein som "mellis" innan det är dags för natt sömnen, har det Ingen betydelse alls?;)

Tar det inte mera energi för kroppen att lagra protein , än vad det gör för att lagra kollhyrater och fett? Då borde det väll bli svårare att gå upp i vikt av att äta för mycket protein?

Nu pratar jag inte om att utesluta kolhydrater helt ur min kost el ngt sådant extremt, utan bara att äta mestadels protein timmara före det är dags att sova.

maRRtin
2007-03-01, 09:22
Om jag äter 200kal i form av kolhydrater el om jag äter 200kal i form av protein som "mellis" innan det är dags för natt sömnen, har det Ingen betydelse alls?;)

Tar det inte mera energi för kroppen att lagra protein , än vad det gör för att lagra kollhyrater och fett? Då borde det väll bli svårare att gå upp i vikt av att äta för mycket protein?

Nej.

Termogena effekter har man redan tagit hänsyn till när man anger energimängden som 1 gram protein ger.

maria24
2007-03-01, 09:24
blev inte smartare av det svaret.. kan du förklara lite hur du menar?!

King Grub
2007-03-01, 09:27
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1942617&postcount=6

Sniggel
2007-03-01, 09:29
blev inte smartare av det svaret.. kan du förklara lite hur du menar?!

De kalorier som näringsämnena ger är de kalorier du tillgodogör dig efter de termogena effekterna räknats bort!
Det var det han menade.

T ex protein 4 kcal per 1 g (efter termogen effekt)

Trance
2007-03-01, 09:49
Finns ju andra saker som spelar roll.

Mättnadskänsla och hur länge du är mätt.
Hur mycket protein du får i dig på en dag.
Vad det är för kolhydrater respektive protein.

Endura
2007-03-01, 10:09
Mättnadskänsla och hur länge du är mätt.

Mmm... att ha fantasi nog att få ihop mättnadskänslan och ändå äta en varierad kost på kaloriunderskott kräver tid, fantasi och planering. Men det är verkligen värt det i längden, man orkar hålla i underskottet mycket längre och mår bättre, om inte annat psykiskt :)

skaparn
2007-03-01, 10:19
Mmm... att ha fantasi nog att få ihop mättnadskänslan och ändå äta en varierad kost på kaloriunderskott kräver tid, fantasi och planering.

Nja, så svårt är det inte. Det var väl därför vi uppfann potatisen?

emmak
2007-03-01, 11:39
Nja, så svårt är det inte. Det var väl därför vi uppfann potatisen?

+1
Potatis är nog fan det bästa livsmedlet som finns!
Gott,mättande, nyttigt och kalorisnålt. Kan det bli bättre? :)