handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningen!


MiniatyrGurra
2007-03-01, 06:45
Tja, är ganska ny här på forumet och skulle behöva lite råd och tips med min träning. Till att börja med kan jag säga att jag inte vet så mycket om träning men framför allt kost/kosttillskott. Har kollat runt och försökt hitta svar men inte funnit något konkret direkt. Jag har tränat i ca 2 år.
2-3 gånger under 1-2 månaders perioder har jag varit mindre seriös och inte tränat alls eller nån gång i veckan.
Nu det senaste året har jag kämpat och slitit som ett djur känns det som, och inte mycket har hänt. Visst har jag fått bättre former men inte så mycket som jag hade förväntat mig. Jag vill bli större och grövre.
Nu när jag har läst igenom en del här så har jag förstått att jag ska smälla i mig en jävla massa mat för att komma nånvart, framörallt mycket kolhydradter. Betyder detta att jag kan trycka i mig i princip allt jag kommer över (både skitmat och nyttig mat) eller ska jag hålla mig till bra kost och äta massor? För jag kan i princip äta hur mycket som helst känns det som med tanke på min kroppshydda. Detta tror jag beror på att jag tuggar tuggummi 95% av min vakna tid. Har hört att detta dämpar mättnadskänslan. Bra eller dåligt för täningen?
Fullkorn inte fullkorn? Skillnad? När ska jag äta snabba kolhydrater förutom innan/efter träning?


Jag undrar även om det ger något för mig att ta morgonpromenader / gå efter träningspass. Tidigare har jag levt i teorin om att det går att bygga samtidigt som man är deffad men det har jag ju nu förstått är helt fel. Jag har tagit dessa morgonpromenader i ett år med en polare och tycker det ar skönt och uppfriskande. Men om det är bortkastad om jag ändå ska bygga muskler och proppa i mig kopiösa mängder mat så lägger jag nog ner det och sover vidare på morgonen :).

Längd: 187cm
Vikt: ca 78 kg




Tack för svar.

Ha det

krilleh
2007-03-01, 07:53
Skitmat är bättre än ingen mat.

Men ät nyttigt du sen om du är sugen på en kebabpizza en lördakväll så go for it. Jag var själv ganska slapp under bulken. Åt det jag var sugen på + nyttigt mat. Går upp snabbare i vikt så deffen får bli ett par veckor längre.

Viktigaste är att du har en grund, sen kan du ju äta godis och sådant ibland om det är viktigt för dig.

Läs runt lite på kostdelen för att få koll på vad som är bra mat!

MiniatyrGurra
2007-03-01, 08:10
tack för svaret :)! Vad gäller det med morgonpromenixerna då? Ger det något att fortsätta med dom eller är det bortkastad tid?

pragmatist
2007-03-01, 09:51
Säkert inget fel med morgonpromenader, men de innebär ju att du måste äta ännu mera för att kunna gå upp i muskelmassa - för att kompensera för energiåtgången. Men precis som du säger är det ganska dödfött att tro att du kan lägga på dig muskler och bränna fett samtidigt - det går väl i teorin men är inget jag skulle rekommendera någon att försöka i praktiken.

Du bör självklart inte basera din kost på "skitmat" men lite McDonald's, pizza och liknande kan vara till hjälp om man tycker det är jobbigt att äta så mycket som krävs. Annars är tipset att dricka kalorier, om man tycker det är svårt att äta mycket. Proteindrinkar gjorda på proteinpulver, havregryn, banan etc (mixade med stavmixer) fungerar utmärkt.